Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stom monster... gestopt met luisteren...

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

stom monster... gestopt met luisteren...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey is vrij abrupt ineens gestopt met luisteren naar een aantal commando's. Ook is het moeilijker geworden haar aandacht te krijgen, heb ik eenmaal dr aandacht, dan gaat het op zich wel redelijk, op een paar oefeningen na...

Het hierkomen wat echt perfect was op het trainingsveld, door de groep heen, met 2 honden tegelijk, alles deed ze, was echt super, gaat nu voor geen meter meer. Ze negeert me straal, kijkt me eens brutaal aan en gaat dan verder waar ze mee bezig was :boos:

Hoef ik niet te vertellen hoe het brengspelletje gaat...

Soms doet ze het overigens ook wel, als ze doorheeft (vooral met brengspelletje) dat als zij hem terugbrengt, ik m als beloning gelijk weer weggooi (ze weigert voertjes aan te nemen als beloning op dat moment). Hierkomen gaat ook soms wel goed, maar dat is niet heel vaak meer... De kom voor, vanaf niet al te ver, als ik Jamey's aandacht al heb (oftewel binnen een serie oefeningen) gaat meestal wel redelijk (wel nog met handhulp, maar dat komt omdat het een nieuwe oefening is)...

Maar goed, conclusie, het hierkomen is in iets van 2 maanden tijd van super goed naar helemaal niet meer gegaan... Heb trainster gevraagd (en advies gekregen van haar, maar ik kijk ook hier voor adviezen) waar het volgens haar aan ligt... Zij dacht (volgens mij) niet aan een dominantie probleem maar gewoon een eigenwijze terriër met een hele dikke middelvinger :smile2: :boos:

Ik ben zelf al wel rangorde regels aan het toepassen, ik ga eerst door smalle doorgangen (en Jamey krijgt een correctie als zij het probeert, tenzij ik haar heb gezegd dat ze mag gaan, met als gevolg dat ze nu in 9 van de 10 gevallen mij aankijkt om te wachten op het commando dat ze mag, of tot ik eerst ga), ze slaapt 's nachts niet meer bij mij op bed, maar in haar mandje op de grond (overdag komt ze wel bij mij op bed liggen, als ik weer eens een dutje ga doen, dit gaat perfect) en ik ga nu ook toepassen dat ik eerst wat ga eten en daarna Jamey, op advies van mn trainster (Jamey moest wel al zitten en dan of 'af' of 'staan' voordat ze mocht eten).

Verder met wandelen wordt er niet getrokken en niet kilometers voor me uit gelopen, alleen bij uitlaatveldjes mag ze langer...

En even niet meer los laten apporteren en buiten helemaal niet meer loslaten, totdat de hier er weer goed inzit... De hier opnieuw erin trainen alsof ze puppy is, met knakworst oid, iig iets heeeel speciaals heeeeel lekkers wat ze alleen voor het hierkomen krijgt...

En dan hopen dat de knopjes weer goed erop komen te zitten...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Martijn schreef:Volgens mij verveelt ze zich. :wink: Het geintje is er af want ze kent alles al.
Hmmmm

We hebben juist eindelijk wat nieuwe dingen geleerd deze cursus (voet, naast, volgwerk, wendingen, terug plaats, staan), dus dan is er toch juist nieuwe uitdaging...

*bedenkt zich wat*... volgens mij gaan die nieuwe oefeningen beter dan de oude (op de af en blijf na, want die gaat wel perfect...)

Hoe maak ik het weer interessant dan?
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Heb je al eens geprobeerd om heel verschillende dingen te doen tijdens het trainen? Met Dante deed ik soms heel gekke dingen :mrgreen: . Bijvoorbeeld om de 'af' sneller uit te laten voeren ging ik samen met hem hardlopen en stortte me op de vloer met het commando 'af'. Dante vond dat geweldig :mrgreen: die stortte zich dan naast me op de grond.. De blijf; ik liet hem af liggen en ging een rondje om hem lopen, over hem heenstappen, een balletje stuiteren ( :N: heel moeilijk!). Zo probeerde ik met fantasie er steeds leuke spelletjes van te maken. Is voor jezelf ook leuk trouwens.
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:Heb je al eens geprobeerd om heel verschillende dingen te doen tijdens het trainen? Met Dante deed ik soms heel gekke dingen :mrgreen: . Bijvoorbeeld om de 'af' sneller uit te laten voeren ging ik samen met hem hardlopen en stortte me op de vloer met het commando 'af'. Dante vond dat geweldig :mrgreen: die stortte zich dan naast me op de grond.. De blijf; ik liet hem af liggen en ging een rondje om hem lopen, over hem heenstappen, een balletje stuiteren ( :N: heel moeilijk!). Zo probeerde ik met fantasie er steeds leuke spelletjes van te maken. Is voor jezelf ook leuk trouwens.
:ok:
Ben benieuwd of dat op de training ook mag.
Ik hoop van wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:
Moon schreef:Heb je al eens geprobeerd om heel verschillende dingen te doen tijdens het trainen? Met Dante deed ik soms heel gekke dingen :mrgreen: . Bijvoorbeeld om de 'af' sneller uit te laten voeren ging ik samen met hem hardlopen en stortte me op de vloer met het commando 'af'. Dante vond dat geweldig :mrgreen: die stortte zich dan naast me op de grond.. De blijf; ik liet hem af liggen en ging een rondje om hem lopen, over hem heenstappen, een balletje stuiteren ( :N: heel moeilijk!). Zo probeerde ik met fantasie er steeds leuke spelletjes van te maken. Is voor jezelf ook leuk trouwens.
:ok:
Ben benieuwd of dat op de training ook mag.
Ik hoop van wel :wink:
Mag veel hoor... Trainster leest hier ook mee overigens, als ze dit topic ontdekt heeft *past op dr woorden :N: :N: :mrgreen: *

Vandaag wel af en blijf uit zicht gedaan, met 2 honden naast elkaar (de enige 2 uit de groep ook volgens mij die dit al beheersen)

Eerste keer liepen we weg, hoorden een blaf en zagen opeens 2 vrolijke hondjes onze kant op stuiteren... Probeer dan maar niet te lachen :mrgreen:

Tweede keer hebben ze het samen perfect gedaan...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij zoiets moet ik ook wel lachen hoor!
Als je het te super serieus neemt tijdens de training wordt het ook niet leuker :wink:
Af en toe de puntjes op de i is veel leuker.
Al moet en het hondje wel doen wat je zegt natuurlijk :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:Bij zoiets moet ik ook wel lachen hoor!
Als je het te super serieus neemt tijdens de training wordt het ook niet leuker :wink:
Het was net alsof ze echt aan het overleggen waren... En toen zo 'waf, we gaan lekker klieren', kwamen ze aangerend... :smile:

Maar dat is dus ook niet het type gedrag waar ik van in de stress schiet bij Jamey... Dan had ik geen terror-terriër moeten nemen :mrgreen: Dat ze het de volgende keer perfect doet uit zicht bewijst dat het normaal gesproken daarna weer gewoon goed gaat...

Maarja, bij het hierkomen werkt dat dus niet meer zo :19: Heb het echt wel even aangekeken of mevrouw in een flauwe bui was (ik weet het, het is vermenselijking maar volgens mij heeft Jamey echt gevoel voor humor hoor...), maar tis gewoon echt niet luisteren en middelvinger opsteken...
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Jacksel schreef:
ranetje schreef:Bij zoiets moet ik ook wel lachen hoor!
Het was net alsof ze echt aan het overleggen waren... En toen zo 'waf, we gaan lekker klieren', kwamen ze aangerend... :smile:

Maar dat is dus ook niet het type gedrag waar ik van in de stress schiet bij Jamey... Dan had ik geen terror-terriër moeten nemen :mrgreen: Dat ze het de volgende keer perfect doet uit zicht bewijst dat het normaal gesproken daarna weer gewoon goed gaat...

Maarja, bij het hierkomen werkt dat dus niet meer zo :19: Heb het echt wel even aangekeken of mevrouw in een flauwe bui was (ik weet het, het is vermenselijking maar volgens mij heeft Jamey echt gevoel voor humor hoor...), maar tis gewoon echt niet luisteren en middelvinger opsteken...
Ik heb zo'n hond waarbij ik nooit achteruit kan leunen van 'zo, nu is het klaar' :roll: :wink: Zeker tot zijn derde jaar heb ik heel veel aandacht moeten besteden aan het hierkomen. En ws. zal het zijn hele leven wel een aandachtspunt blijven :roll: . Ik deed (en doe) dan ook veel verstopspelletjes (ook in huis) en tijdens de training werd ook veel aandacht aan het komen gegeven. Een voorbeeld (maar misschien ken je deze al :19: ); heen en weer roepen tussen twee mensen en de afstand daarbij steeds vergroten (eventueel aan een lange lijn als je niet zeker van je zaak bent. Daarna met afleiding; iemand ertussen gaan staan die probeert om de hond bij zich te krijgen door met een heel leuk speeltje te zwaaien, gaat de hond dan naar degene die ertussen staat dan 'bevriest' diegene (en speeltje uit beeld). De hond zal dan uiteindelijk toch naar degene gaan die riep en wordt dan uitbundig beloond. Dit kun je ook doen door lekker voer halverwege op de grond te leggen; stopt de hond om dit op te eten zet de derde persoon zijn voet erop (moet hij wél heel snel reageren, anders bereik je het tegenovergestelde :mrgreen: ). Al die spelletjes en oefeningen zijn niet dé oplossing, maar bij ons heeft het op de lange duur wél geholpen. En is nog leuk om te doen ook :wink: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Ik zie deze problemen ook wel bij mijn cursisten. Meestal trainen ze een oefening op 1 manier. Je moet per oefening verschillende niveau's bedenken. Bv bij het hierkomen ook een keer belonen voor het wachten alleen of bij het apporteren gelijk het blok gooien of klikken in de bocht bij volgen i.pv. einde oefening of met blijven weer een keer in het zicht en dan maar bv 30 sec en dan weer eens 1 min. en dan weer eens 10 sec.

Maak het spannend en afwisseld voor de hond en ook voor jou zodat je lol in je oefeningen brengt.

En geef een commando 1 x en niet meerdere keren want je komt dan toch niet door bij je hond.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.

Groetjes van Esther
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”