Het hierkomen wat echt perfect was op het trainingsveld, door de groep heen, met 2 honden tegelijk, alles deed ze, was echt super, gaat nu voor geen meter meer. Ze negeert me straal, kijkt me eens brutaal aan en gaat dan verder waar ze mee bezig was
Hoef ik niet te vertellen hoe het brengspelletje gaat...
Soms doet ze het overigens ook wel, als ze doorheeft (vooral met brengspelletje) dat als zij hem terugbrengt, ik m als beloning gelijk weer weggooi (ze weigert voertjes aan te nemen als beloning op dat moment). Hierkomen gaat ook soms wel goed, maar dat is niet heel vaak meer... De kom voor, vanaf niet al te ver, als ik Jamey's aandacht al heb (oftewel binnen een serie oefeningen) gaat meestal wel redelijk (wel nog met handhulp, maar dat komt omdat het een nieuwe oefening is)...
Maar goed, conclusie, het hierkomen is in iets van 2 maanden tijd van super goed naar helemaal niet meer gegaan... Heb trainster gevraagd (en advies gekregen van haar, maar ik kijk ook hier voor adviezen) waar het volgens haar aan ligt... Zij dacht (volgens mij) niet aan een dominantie probleem maar gewoon een eigenwijze terriër met een hele dikke middelvinger
Ik ben zelf al wel rangorde regels aan het toepassen, ik ga eerst door smalle doorgangen (en Jamey krijgt een correctie als zij het probeert, tenzij ik haar heb gezegd dat ze mag gaan, met als gevolg dat ze nu in 9 van de 10 gevallen mij aankijkt om te wachten op het commando dat ze mag, of tot ik eerst ga), ze slaapt 's nachts niet meer bij mij op bed, maar in haar mandje op de grond (overdag komt ze wel bij mij op bed liggen, als ik weer eens een dutje ga doen, dit gaat perfect) en ik ga nu ook toepassen dat ik eerst wat ga eten en daarna Jamey, op advies van mn trainster (Jamey moest wel al zitten en dan of 'af' of 'staan' voordat ze mocht eten).
Verder met wandelen wordt er niet getrokken en niet kilometers voor me uit gelopen, alleen bij uitlaatveldjes mag ze langer...
En even niet meer los laten apporteren en buiten helemaal niet meer loslaten, totdat de hier er weer goed inzit... De hier opnieuw erin trainen alsof ze puppy is, met knakworst oid, iig iets heeeel speciaals heeeeel lekkers wat ze alleen voor het hierkomen krijgt...
En dan hopen dat de knopjes weer goed erop komen te zitten...