Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
los in het bos
Moderator: moderatorteam
-
bekkie
- Zeer actief
los in het bos
in het bos vindt hij het helemaal geweldig en ik wil graag dat hij gewoon lekker los kan lopen, maar vaak heb ik het volgende probleem;
als ik teun loslaat dan gaat versnelling vijf erop en dan gaat hij keihard rennend het pad af maar het lijkt wel of hoe ouder hij wordt hoe verder hij wegrent.
ik heb frolicjes gekocht want de gewone trainers kwam hij al niet eens meer voor terug. continu aan het oefenen met komen, zitten en dan belonen. dit werkt in het bos soms wel en soms niet.
als ik hem roep/fluit en hij draait om dan loop ik de andere kant op en dat werkt goed maar dan moet hij wel stoppen en omkijken.
vanmiddag verdween hij echt helemaal uit zicht en de bocht om, uiteindelijk kwam hij uitzichzelf weer terug, gelukkig want helemaal prettig vond ik het niet.
hebben jullie misschien nog tips?
ik heb ook al zitten denken om het gewoon te negeren en er maar vanuit te gaan dat hij vanzelf wel weer terugkomt maar dat vind ik toch een beetje eng als hij echt uit zicht verdwijnt.
als ik teun loslaat dan gaat versnelling vijf erop en dan gaat hij keihard rennend het pad af maar het lijkt wel of hoe ouder hij wordt hoe verder hij wegrent.
ik heb frolicjes gekocht want de gewone trainers kwam hij al niet eens meer voor terug. continu aan het oefenen met komen, zitten en dan belonen. dit werkt in het bos soms wel en soms niet.
als ik hem roep/fluit en hij draait om dan loop ik de andere kant op en dat werkt goed maar dan moet hij wel stoppen en omkijken.
vanmiddag verdween hij echt helemaal uit zicht en de bocht om, uiteindelijk kwam hij uitzichzelf weer terug, gelukkig want helemaal prettig vond ik het niet.
hebben jullie misschien nog tips?
ik heb ook al zitten denken om het gewoon te negeren en er maar vanuit te gaan dat hij vanzelf wel weer terugkomt maar dat vind ik toch een beetje eng als hij echt uit zicht verdwijnt.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
bekkie
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Met negen maanden was Bram ook een 'wegloper'. Ik heb daar heel hard aan gewerkt, want ik wil het echt niet hebben en was er ook van overtuigd dat het steeds erger zou worden als ik het zou toestaan.
Teun gaat gewoon rennen zonder dat je weet waarheen?
Ik zou toch de lange lijn meenemen en zie je dat hij er vandoor wil gaan en onbereikbaar dreigt te worden, dan gaat hij vast. Er zijn vast mensen die dat net verkeerd vinden, maar bij Bram werkte het wel. Hij kon dan niet de fout in gaan en had dus geen succes. Hij had echt van die dagen dat hij bijzonder vervelend was, ik had dan totaal geen contact met hem. Nou prima, maar dan ging hij dus wel aan de lijn. Er bleven genoeg dagen en wandelingen over waar ik wel contact had en dan bleef hij los lopen.
Verder goed oefenen met hierkomen. Ik heb met kroepoek en rauw vlees op zak gelopen voor 'hierrrr'. Eerst prikkelloos oefenen, hop stuk biefstuk er in en het dan uitbouwen naar meer prikkels. Ik kan Bram nu zelfs met hierrrr terugkrijgen als hij in volle vaart achter een konijn aangaat. Het zit er zo in bij hem dat hij dan op de rem gaat en terug komt.
Een fluitje werkte overigens ook goed bij Bram, maar minder goed voor mij omdat ik die aldoor kwijt was. Maar misschien ben jij wat zuiniger op dat soort dingen
Ik zou toch de lange lijn meenemen en zie je dat hij er vandoor wil gaan en onbereikbaar dreigt te worden, dan gaat hij vast. Er zijn vast mensen die dat net verkeerd vinden, maar bij Bram werkte het wel. Hij kon dan niet de fout in gaan en had dus geen succes. Hij had echt van die dagen dat hij bijzonder vervelend was, ik had dan totaal geen contact met hem. Nou prima, maar dan ging hij dus wel aan de lijn. Er bleven genoeg dagen en wandelingen over waar ik wel contact had en dan bleef hij los lopen.
Verder goed oefenen met hierkomen. Ik heb met kroepoek en rauw vlees op zak gelopen voor 'hierrrr'. Eerst prikkelloos oefenen, hop stuk biefstuk er in en het dan uitbouwen naar meer prikkels. Ik kan Bram nu zelfs met hierrrr terugkrijgen als hij in volle vaart achter een konijn aangaat. Het zit er zo in bij hem dat hij dan op de rem gaat en terug komt.
Een fluitje werkte overigens ook goed bij Bram, maar minder goed voor mij omdat ik die aldoor kwijt was. Maar misschien ben jij wat zuiniger op dat soort dingen

Linda, Izzie en Bram
-
bekkie
- Zeer actief
Teun rent gewoon keihard het pad af en ik wandel veel in het panbos waar het niet altijd even rustig is.Zoek stok! schreef:Met negen maanden was Bram ook een 'wegloper'. Ik heb daar heel hard aan gewerkt, want ik wil het echt niet hebben en was er ook van overtuigd dat het steeds erger zou worden als ik het zou toestaan.
Je hebt zondag zijn 'paniek' reactie gezien als hij overdonderd wordt en dat is nu juist wat ik eng vind als ik hem uit het oog verloren ben. als ik zeker wist dat hij zijn mannetje wel staat zou ik er veel minder problemen mee hebben, je weet nooit waar hij in paniek heen rent.
maar ik ga idd verschillende lekkere dingen meenemen de volgende keren. en tot nu toe gaat hij bij mij ook vast hoor als hij gewoon echt niet luistert.

- Moos
- Zeer actief
Wat hier, naast alle al gegeven tips, ook heel erg geholpen heeft was dat ik ze wat lekkers gaf zodra ze uit zichzelf bij me kwamen lopen, of aandacht voor me hadden.
Nog steeds komen ze tijdens een wandeling regelmatig even bij me lopen, en dat beloon ik nu met intervallen met wat lekkers.
Toen Moos deze taktiek als jonge hond eenmaal doorhad was hij bij vlagen niet meer bij me weg te slaan

Nog steeds komen ze tijdens een wandeling regelmatig even bij me lopen, en dat beloon ik nu met intervallen met wat lekkers.
Toen Moos deze taktiek als jonge hond eenmaal doorhad was hij bij vlagen niet meer bij me weg te slaan

-
bekkie
- Zeer actief
dat is ook een goed idee idd, ik beloon nu met lekkers als hij op commando bij me komt en als hij uit zichzelf komt eigenlijk niet.Moos schreef:Wat hier, naast alle al gegeven tips, ook heel erg geholpen heeft was dat ik ze wat lekkers gaf zodra ze uit zichzelf bij me kwamen lopen, of aandacht voor me hadden.
Nog steeds komen ze tijdens een wandeling regelmatig even bij me lopen, en dat beloon ik nu met intervallen met wat lekkers.![]()
Toen Moos deze taktiek als jonge hond eenmaal doorhad was hij bij vlagen niet meer bij me weg te slaan![]()
ik heb alleen in het bos het idee dat hij zoiets heeft van verstand op nul en blik op oneindig en rennen maar........

- Moos
- Zeer actief
Hoe reageert hij als jij gek gaat doen? Hier letten ze ook heel goed op me als ik ga rennen, met dennenappeltjes ga gooien of gewoon opeens een heel gek stemmetje op zet.bekkie schreef:dat is ook een goed idee idd, ik beloon nu met lekkers als hij op commando bij me komt en als hij uit zichzelf komt eigenlijk niet.Moos schreef:Wat hier, naast alle al gegeven tips, ook heel erg geholpen heeft was dat ik ze wat lekkers gaf zodra ze uit zichzelf bij me kwamen lopen, of aandacht voor me hadden.
Nog steeds komen ze tijdens een wandeling regelmatig even bij me lopen, en dat beloon ik nu met intervallen met wat lekkers.![]()
Toen Moos deze taktiek als jonge hond eenmaal doorhad was hij bij vlagen niet meer bij me weg te slaan![]()
ik heb alleen in het bos het idee dat hij zoiets heeft van verstand op nul en blik op oneindig en rennen maar........
Moos is nu 5 en heeft af en toe zo'n dag dat ik bij het begin van de wandeling al zie "dit wordt 'm niet
Als ik dat zie moet ik mezelf eerst even vermannen (
Moos laat ik als hij in zo'n bui is trouwens ook heel veel extra gehoorzaamheidsoefeningen doen zoals zit en af en blijf. Maar Moos is geen jonge hond meer natuurlijk
Hier ging het echt direct veel beter toen ik spontane aandacht voor mij ook ging belonen

-
bekkie
- Zeer actief
dat werkt bij de gewone wandelingen wel maar in het bos is het allemaal niet interressant meer, hij trapt er niet meer in.Moos schreef:Hoe reageert hij als jij gek gaat doen? Hier letten ze ook heel goed op me als ik ga rennen, met dennenappeltjes ga gooien of gewoon opeens een heel gek stemmetje op zet.bekkie schreef:dat is ook een goed idee idd, ik beloon nu met lekkers als hij op commando bij me komt en als hij uit zichzelf komt eigenlijk niet.Moos schreef:Wat hier, naast alle al gegeven tips, ook heel erg geholpen heeft was dat ik ze wat lekkers gaf zodra ze uit zichzelf bij me kwamen lopen, of aandacht voor me hadden.
Moos is nu 5 en heeft af en toe zo'n dag dat ik bij het begin van de wandeling al zie "dit wordt 'm niet". Hij rent niet weg hoor, maar hij blijft dan enorm lang achter snuffelen, vindt overal wat te vreten en rent opeens op een vreemde hond af.
Als ik dat zie moet ik mezelf eerst even vermannen () en dan probeer ik dus zelf gek te doen door te rennen etc. Als ik dan tijdens dat gek doen er ook nog eens wat koekies inprop scheelt dat vaak al behoorlijk.
Moos laat ik als hij in zo'n bui is trouwens ook heel veel extra gehoorzaamheidsoefeningen doen zoals zit en af en blijf. Maar Moos is geen jonge hond meer natuurlijk![]()
Hier ging het echt direct veel beter toen ik spontane aandacht voor mij ook ging belonen

- miemot
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Wat ook kan helpen is je regelmatig verstoppen tijdens het wandelen. Gewoon als de hond even niet oplet, hup achter een boom ofzo. Op die manier leert hij dat hij moet opletten en regelmatig kijken of je nog wel volgt. Wij hebben het op die manier met Guus gedaan en het werkt echt. Hij blijft in een straal van een meter of 8 en kijkt om de haverklap even om. Het verstoppen doen we nog af en toe, als hij helemaal opgaat in zijn gekeutel. Dan komt hij afgestormd om te zoeken :N:
't is wel nog even afwachten of dat blijft duren als zijn jachtinstinct goed ontwikkeld is
't is wel nog even afwachten of dat blijft duren als zijn jachtinstinct goed ontwikkeld is
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Zou het niet kunnen dat je hondje zijn jachtinstinct 'ontwaakt'? Ik heb geen verstand van teckels maar weet wel dat het jachthondjes zijn
. Bij Dante (staande jachthond) begon het 'neus achterna gaan' ongeveer met een maand of zeven :N: . Als het dat zou zijn bij jouw hond heb je er een complicatie bij... Ik zeg dit niet om je schrik aan te jagen maar het lijkt me zaak om bij teckel-experts te rade te gaan. Misschien is het wel handiger om hem dan voorlopig aan de lange lijn te houden (ondertussen heel hard doortrainen met alle voorgaande tips!) om hem zodoende geen kans te geven zichzelf te belonen met het jagen.. Ik ken teckels die hun leven lang aan de lange lijn moeten omdat ze niet terug te roepen zijn. Je hondje is nu nog jong genoeg om dit in goede banen te leiden!
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dit had ik net in de discussiehoek gezet
Zoals je het omschrijft is hij meer aan het rennen "om het rennen".
Dat hoort ook wel een beetje bij zijn leeftijd.
@Moon mag zichzelf dan "geen Teckelexpert" noemen
maar ik ga mee in haar advies om Teun even aan de lange lijn te houden en goed door te trainen.
Zoek wel wat overzichtelijke plekken op om hem ook eens los te kunnen laten en waar hij, als hij zin heeft eens met andere honden kennis kan maken en kan spelen.
Naar mijn idee is dat bij Teun nog niet aan de orde.ranetje schreef:Een van mijn Teckels wilde in het bos nog wel eens wegwezen![]()
Dat was overigens wel bekend bij de andere wandelaars.
Als hij een vers reeënspoor had geroken kon hij van het ene op het andere moment weg zijn.
Soms moest ik weg en kon niet op hem wachten.
Daarvoor had ik dan een handdoek liggen bij de plek waar hij was weggegaan. Met een briefje er bij: "deze handdoek laten liggen en als er een Teckel bij zit, die ook laten zitten"
Meestal was hij dan na een paar uur weer terug en lag op de handdoek op me te wachten![]()
Ik wist dat hij na het spoor uitgewerkt te hebben weer terug kwam over hetzelfde spoor.
Toen dat te veel ging gebeuren liep hij alleen nog maar aan een lange lijn en niet meer los in het bos.
Zoals je het omschrijft is hij meer aan het rennen "om het rennen".
@Moon mag zichzelf dan "geen Teckelexpert" noemen
Zoek wel wat overzichtelijke plekken op om hem ook eens los te kunnen laten en waar hij, als hij zin heeft eens met andere honden kennis kan maken en kan spelen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dit werkt niet bij zelfstandige honden overigens. Bij Bram heb ik dit ook een aantal keer geprobeerd, maar hij liep naar huis ipv dat hij mij ging zoekenmiemot schreef:Wat ook kan helpen is je regelmatig verstoppen tijdens het wandelen. Gewoon als de hond even niet oplet, hup achter een boom ofzo. Op die manier leert hij dat hij moet opletten en regelmatig kijken of je nog wel volgt. Wij hebben het op die manier met Guus gedaan en het werkt echt. Hij blijft in een straal van een meter of 8 en kijkt om de haverklap even om. Het verstoppen doen we nog af en toe, als hij helemaal opgaat in zijn gekeutel. Dan komt hij afgestormd om te zoeken :N:

Linda, Izzie en Bram
-
bekkie
- Zeer actief
het is idd gewoon rennen om het rennen, hij is nog geen spoortjes aan het volgen.ranetje schreef:Dit had ik net in de discussiehoek gezet![]()
Naar mijn idee is dat bij Teun nog niet aan de orde.ranetje schreef:Een van mijn Teckels wilde in het bos nog wel eens wegwezen![]()
Dat was overigens wel bekend bij de andere wandelaars.
Als hij een vers reeënspoor had geroken kon hij van het ene op het andere moment weg zijn.
Soms moest ik weg en kon niet op hem wachten.
Daarvoor had ik dan een handdoek liggen bij de plek waar hij was weggegaan. Met een briefje er bij: "deze handdoek laten liggen en als er een Teckel bij zit, die ook laten zitten"
Meestal was hij dan na een paar uur weer terug en lag op de handdoek op me te wachten![]()
Ik wist dat hij na het spoor uitgewerkt te hebben weer terug kwam over hetzelfde spoor.
Toen dat te veel ging gebeuren liep hij alleen nog maar aan een lange lijn en niet meer los in het bos.
Zoals je het omschrijft is hij meer aan het rennen "om het rennen".![]()
@Moon mag zichzelf dan "geen Teckelexpert" noemenmaar ik ga mee in haar advies om Teun even aan de lange lijn te houden en goed door te trainen.
de teckels die wij vroeger thuis hadden gingen echt het bos in achter spoortjes aan maar die kwamen altijd wel weer terug.
teun loopt hier het gewone rondje altijd wel los en dan is er niks aan de hand. dan is hij aan het spelen en aan het rennen en hij loopt tot nu toe niet weg.
in het bos heeft hij nu gewoon pech en gaat hij aan de riem zodra hij maar aanstalten maakt tot.....
verder ben ik nu druk met elke keer iets anders lekkers meenemen en belonen, ik krijg tot nu toe echt zo'n reactie van 'rot op ik ben bezig'. gewoon blijven oefenen
ik wil wel even melden dat hij verder echt wel braaf is en over het algemeen best al goed luistert, het bos is denk ik echt nog te leuk.

- ranetje
- Zeer actief
Een bos is ook spannend en leukbekkie schreef:ik wil wel even melden dat hij verder echt wel braaf is en over het algemeen best al goed luistert, het bos is denk ik echt nog te leuk.
Bovendien zijn Teckeltjes behoorlijk zelfstandige hondjes, dan is iets waar je wel rekening mee moet houden
Oefenen in het bos is prima, maar geef hem ook de kans om lekker te kunnen snuffelen (aan die lange lijn).
Dus niet constant gaan oefenen hoor!
Vooral in het begin is het het handigste als je hem roept op het moment dat je ziet dat hij niet zo druk bezig is
Dan heb je meer kans op succes en dat kan je dus weer veel gemakkelijker belonen
-
bekkie
- Zeer actief
oke das een goeie tip, constant oefenen werkt ook niet bij teun hoor dat werkt alleen maar averechts. dan kan ik hem beter een tijdje aan de lijn houden in het bos. ik krijg soms het idee dat hij dit soort dingen ook expres doet, hoe meer ik reageer hoe leuker het wordt?ranetje schreef:Een bos is ook spannend en leukbekkie schreef:ik wil wel even melden dat hij verder echt wel braaf is en over het algemeen best al goed luistert, het bos is denk ik echt nog te leuk.
Bovendien zijn Teckeltjes behoorlijk zelfstandige hondjes, dan is iets waar je wel rekening mee moet houden![]()
Oefenen in het bos is prima, maar geef hem ook de kans om lekker te kunnen snuffelen (aan die lange lijn).
Dus niet constant gaan oefenen hoor!
Vooral in het begin is het het handigste als je hem roept op het moment dat je ziet dat hij niet zo druk bezig is![]()
Dan heb je meer kans op succes en dat kan je dus weer veel gemakkelijker belonen
ik neem nu wel elke keer iets lekkers mee maar probeer hem tegelijkertijd ook te laten lopen, als het fout gaat dan gaat hij aan de lijn.

- ranetje
- Zeer actief
Expres doet een hond niet ietsbekkie schreef: ik krijg soms het idee dat hij dit soort dingen ook expres doet, hoe meer ik reageer hoe leuker het wordt?
ik neem nu wel elke keer iets lekkers mee maar probeer hem tegelijkertijd ook te laten lopen, als het fout gaat dan gaat hij aan de lijn.
Het "pak me dan"spelletje kan wel leuk zijn en hem stimuleren om net buiten bereik te blijven.
Kijk een beetje uit met het aan de lijn doen steeds als het fout gaat.
Dat kan ook tot gevolg hebben dat hij zich minder gemakkelijk laat aanlijnen.
Liever de hele tijd in het bos aan de lange lijn, waarbij hij voor een deel lekker kan snuffelen en voor een deel met jou aan het werk is.
Het loslopen op stukken waar dat (nog) geen problemen oplevert moet je wel blijven doen en ook daar af en toe met hem bezig zijn en goed belonen als hij bij je komt.
Probeer hem ook te interesseren in spelletjes met jou.
Bijv. balletjes gooien en terugbrengen o.i.d.
Naarmate het leuker wordt om met jou bezig te zijn is er een kans dat andere dingen minder belangrijk worden.
-
Lemuria
Re: los in het bos
Dit deed ik dus eerst ook en daar ging ik de fout inbekkie schreef:ik heb frolicjes gekocht want de gewone trainers kwam hij al niet eens meer voor terug. continu aan het oefenen met komen, zitten en dan belonen. dit werkt in het bos soms wel en soms niet.
Wat je dan krijgt is een hond die, bij wijze van spreken, naar je toerent en een meter van je vandaan gaat zitten. Probeer hem dan eens te pakken
Wat ik leer (misschien heb je d'r wat aan), is op mn hurken gaan zitten, de hond naar me toeroepen en ondertussen heb ik 1 koekje in mn hand, en de ander in mn andere hand, die op mn pols ligt. Dit moet je echt eerst binnen oefenen, het werkt hier in ieder geval als een speer.
Als de hond dan komt, pakt hij eerst het koekje uit mn hand, daarna gaat hij gelijk door naar het koekje dat ik bij mn pols heb. Als hij dat laatste doet bevindt zn halsband zichal in mn eerste hand. Als je dit een paar keer tijdens de wandeling uitvoert dan zit er voor hem ook niet de bijsmaak aan dat je dan gelijk naar huis gaat.
P.s.: Het verstoppen en de andere kant oplopen heeft hier ook heel goed gewerkt om de aandacht bij mij te houden!
- ranetje
- Zeer actief
Die orfening in "hier" komen is een goeieLemuria schreef:P.s.: Het verstoppen en de andere kant oplopen heeft hier ook heel goed gewerkt om de aandacht bij mij te houden!
Als je dat nog niet gedaan hebt Bekkie, is dat zeker een aanrader.
Met een van mijn Teckels was verstoppen geen geslaagde oefening.
Hij vond het zo leuk, en was zo slim, dat hij de rollen ging omdraaien.
Als ik even niet keek kroop hij achter een boom.
Dan was ik hem eventjes kwijt, maar als ik goed oplette zag ik op een gegeven moment een koppie stiekem om de boom heen loeren of ik al naar hem aan het zoeken was
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
ranetje schreef:Met een van mijn Teckels was verstoppen geen geslaagde oefening.![]()
Hij vond het zo leuk, en was zo slim, dat hij de rollen ging omdraaien.
Als ik even niet keek kroop hij achter een boom.
Dan was ik hem eventjes kwijt, maar als ik goed oplette zag ik op een gegeven moment een koppie stiekem om de boom heen loeren of ik al naar hem aan het zoeken was
Mijn vorige tekkeltje vond dat ook totaal niet interessant. Ik kon uren achter een dikke eik staan: ik geloof niet dat ze ooit gemerkt heeft dat ik me verstopt had
Dat wegrennen in het bos, wat Teun doet, ken ik ook goed. Dat deed mijn vorige tekkeltje ook van jongs af aan. Gelukkig zat er ook een systeem in haar weglopen, zodat ik rustig bij de auto kon blijven wachten (soms duurde het wel een uurtje.....), maar daar kwam ze altijd wel weer naar terug. En ik maar enthousiast doen als het mevrouw behaagde om terug te komen
Terwijl ze eigenlijk heel gehoorzaam was. Maar ja, in het bos.....
Je begrijpt: ik heb geen handige tips voor je
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
bekkie
- Zeer actief
gisteravond nog even een rondje bos gedaan, blokjes kaas mee deze keer ......op een lang overzichterlijk pad meneer losgelaten. de eerste twee keer is het me gelukt om het bij te krijgen. de derde keer ging hij gewoon door met rennen totdat hij doorkreeg dat ik linksaf was gegaan terwijl hij nog vrolijk rechtdoor rende........hij was zo weer bij me en kreeg natuurlijk weer een blokje kaas.
toen we vlakbij de auto waren heb ik het op de manier gedaan zoals Lemuria omschreef, ik moet zeggen dat dit erg goed werkte.
al met al best een geslaagde wandeling
toen we vlakbij de auto waren heb ik het op de manier gedaan zoals Lemuria omschreef, ik moet zeggen dat dit erg goed werkte.

- ranetje
- Zeer actief
Dat is de goeie wegbekkie schreef:gisteravond nog even een rondje bos gedaan, blokjes kaas mee deze keer ......op een lang overzichterlijk pad meneer losgelaten. de eerste twee keer is het me gelukt om het bij te krijgen. de derde keer ging hij gewoon door met rennen totdat hij doorkreeg dat ik linksaf was gegaan terwijl hij nog vrolijk rechtdoor rende........hij was zo weer bij me en kreeg natuurlijk weer een blokje kaas.
Het zal vast nog wel eens verkeerd gaan, maar deze eerste slag heb je gewonnen
-
bekkie
- Zeer actief
- Dazzlie
- Actief
Lemuria schreef :
Je beloont hem anders echt voor het zitten.
En die methode van hurken en met 1 hand op de pols van de ander, zo heb ik het ook geleerd.
Ook het niet voeren in bak maar alles verdienen, het heeft bij mij goed gewerkt.
Dus eigenlijk heb ik niets nieuws te melden, alleen te bevestigen....
En ik heb een Heidewachtel, die zijn ook lang niet de makkelijkste met het hierkomen. (lekker eigenzinnig en jacht).
Groetjes, Yvonne
Ja, precies ! Als hij komt direct belonen.Als hij komt moet je hem gelijk belonen, als je hem beloont na het zitten, beloon je hem (in zijn ogen) voor dat laatste commando.
Je beloont hem anders echt voor het zitten.
En die methode van hurken en met 1 hand op de pols van de ander, zo heb ik het ook geleerd.
Ook het niet voeren in bak maar alles verdienen, het heeft bij mij goed gewerkt.
Dus eigenlijk heb ik niets nieuws te melden, alleen te bevestigen....
En ik heb een Heidewachtel, die zijn ook lang niet de makkelijkste met het hierkomen. (lekker eigenzinnig en jacht).
Groetjes, Yvonne
- miemot
- Zeer actief
- Dazzlie
- Actief
- gizmo
- Zeer actief
Ik heb Gizmo van pups af aan los laten lopen en op cursus gegaan
Ze mogen immers niet te lang lopen
Dus geef ik een commando koekje erin
Dit een paar keer herhalen en het zat er in
De afstand opgevoerd hem laten zitten
Dit zat er vrij snel in
Ik terug lopen en toen pas roepen kom voor
Het was een super sprint dan je hond laten zitten terwijl je zelf recht op staat dan een koekje erin
Ze mogen immers niet te lang lopen
Dus geef ik een commando koekje erin
Dit een paar keer herhalen en het zat er in
De afstand opgevoerd hem laten zitten
Dit zat er vrij snel in
Ik terug lopen en toen pas roepen kom voor
Het was een super sprint dan je hond laten zitten terwijl je zelf recht op staat dan een koekje erin

- gizmo
- Zeer actief
Gizmo loopt ook nog wel eens voor mij uit vooral als hij een heerlijke lucht in zijn neus heeft
Maar kijkt altijd achterom
Ow ben te ver van vrouwtje vandaan komt hij er weer aanrennen
Flinke aai over zijn bol en op mijn liefste stem wat ben je braaf
Het komt nog maar heel weinig voor dat hij ver van mij is verwijderd
Ik zeg wel eens dat Gizmo zijn wandeling dubbel loopt
Een dikke sprint voorwaarts en dan komt hij weer naar mij toe
Dus zeg ik braaf en geef hem een dikke knuffel
En zo gaat het de hele wandeling
Maar kijkt altijd achterom
Ow ben te ver van vrouwtje vandaan komt hij er weer aanrennen
Flinke aai over zijn bol en op mijn liefste stem wat ben je braaf
Het komt nog maar heel weinig voor dat hij ver van mij is verwijderd