Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even een vraagje over apporteren...

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Even een vraagje over apporteren...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben met Jamey nu eindelijk goe dop weg met apporteren, we hebben een apporteerblokje, daar ben ik helemaal bij het begin mee begonnen (touchen, mond eromheen, vasthouden, enz) en ondertussenkomt ze m keurig brengen als ik m weggooi, ze wacht zelfs tot ik iets roep in de trant van 'ga maar halen' (ik wilde het apport comando nog niet eraan koppelen, dat doe ik liever onder begeleiding :wink: )

Ondertussen zijn we ook zo ver dat ze op comando netjes voor komt en gaat zitten, alleen als ik dan mijn hand naar haar uitsteek om het apport aan te nemen, gaat ze vaak staan, of ze laat hem los waardoor ik m net wel/net niet kan aanpakken... Het gaat al wat beter, als in dat ik tegenwoordig meestal wel het blok aan kan pakken, maar het is echt iets van: ik raak het blok aan met mijn hand en Jamey laat m al los (zonder comando dus)...

Moet ik nog verder trainen, dat zij hem vast houdt tot ik een commando geef, of is dit juist wel goed (alleen wel streng zijn in dat ze blijft zitten en ik m wel echt aan kan pakken)... Tis overigens al een wonder dat ze nu eindelijk iets echt continu terug blijft brengen, maar goed, ik wil natuurlijk :N: een perfect apport krijgen met haar...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kleinere hondjes zie ik wel vaker gaan staan als het apport wordt aangenomen door de baas.
Let er eens op of je erg over haar heen buigt bij het aan nemen?
Als dat zo is, zou je je kunnen aanwennen om rechtstandig door je knieën te zakken. (Leuke gymnastiekoefening :mrgreen: )

Het vast blijven houden tot jij los zegt zou ik voorlopig even apart oefenen.
Dus blokje aan haar geven met "vast" en blokje weer aan nemen met "los".
Als ze het commando "vast"heeft begrepen ga je met herhaling van dat commando ("vast" dus) met je hand onder haar koppie door, zonder het apport aan te pakken. Dus niet je hand onder het apport blijven houden, maar even onderdoor halen)
Als ze dan vast blijft houden is ze brááf en geef je vervolgens het commando "los".
Om te voorkomen dat ze hierbij gaat staan, ga je zelf op een laag krukje zitten of op je hurken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:Kleinere hondjes zie ik wel vaker gaan staan als het apport wordt aangenomen door de baas.
Let er eens op of je erg over haar heen buigt bij het aan nemen?
Als dat zo is, zou je je kunnen aanwennen om rechtstandig door je knieën te zakken. (Leuke gymnastiekoefening :mrgreen: )

Het vast blijven houden tot jij los zegt zou ik voorlopig even apart oefenen.
Dus blokje aan haar geven met "vast" en blokje weer aan nemen met "los".
Als ze het commando "vast"heeft begrepen ga je met herhaling van dat commando ("vast" dus) met je hand onder haar koppie door, zonder het apport aan te pakken. Dus niet je hand onder het apport blijven houden, maar even onderdoor halen)
Als ze dan vast blijft houden is ze brááf en geef je vervolgens het commando "los".
Om te voorkomen dat ze hierbij gaat staan, ga je zelf op een laag krukje zitten of op je hurken.
Ik doe al het apporteerwerk nog zittend (voornamelijk omdat ik anders blijf bukken en daar geen zin in heb), dus echt voorover buigen doe ik niet... Ze apporteert het blok trouwens ook netjes als ik sta, maakt haar niet zoveel uit... Andere dingen apporteert ze nog steeds totaal niet...

Het monster wil overigens het blok niet uit mijn hand aanpakken, ze pakt m alleen van de grond op (wazig maar waar, touchen, bekkie eromheen heeft ze vanuit de hand geleerd, maar pakken deed ze maar niet vanuit de hand en vanaf de grond in een keer, dus daarvandaan ben ik verder gaan trainen, aangezien uiteindelijk het apport toch van de grond gaat)...
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Humz... ik geloof dat ik er een foutje ingetraind heb met de clicker :roll:

Ze tilt heel schattig dr linkervoorpootje op als ik het apport aanpak :mrgreen: Kan ik dat er weer uit gaan trainen, leuk... Ik neem aan dat dat gewoon een kwestie is van alleen klikken als ze het apport zittend aangeeft en het pootje niet opgetild heeft?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jacksel schreef:Humz... ik geloof dat ik er een foutje ingetraind heb met de clicker :roll:

Ze tilt heel schattig dr linkervoorpootje op als ik het apport aanpak :mrgreen: Kan ik dat er weer uit gaan trainen, leuk... Ik neem aan dat dat gewoon een kwestie is van alleen klikken als ze het apport zittend aangeeft en het pootje niet opgetild heeft?
Ja dat zou kunnen. :ok:
Overigens moet je wel even opletten.
Het is schattig om te zien, maar dat optillen van het pootje is ook een signaal van spanning.
Misschien even eerst afwachten of het vanzelf over gaat voor je dat nu probeert uit te trainen? :denken:
Het is je nog maar net gelukt om haar er netjes bij te laten zitten :wink:

Misschien hebben de anderen daar nog een idee over?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:
Jacksel schreef:Humz... ik geloof dat ik er een foutje ingetraind heb met de clicker :roll:

Ja dat zou kunnen. :ok:
Overigens moet je wel even opletten.
Het is schattig om te zien, maar dat optillen van het pootje is ook een signaal van spanning.
Misschien even eerst afwachten of het vanzelf over gaat voor je dat nu probeert uit te trainen? :denken:
Het is je nog maar net gelukt om haar er netjes bij te laten zitten :wink:

Misschien hebben de anderen daar nog een idee over?
Is het zeker spanning? Ik heb tot aan het zitten alles erin gefreestyle-clickerd (alleen met het echt netjes voor komen zitten heb ik toch maar het commando erbij gebruikt, omdat die stap me logischer leek)... Dus kan ook zijn dat het een 'freestyle probeerseltje' van haar is? Van, krijg ik een klik als ik dat pootje erbij optil?

Maar is maar idee van mij... Overigens ben ik nog steeds gewoon supertrots dat ze apporteert hoor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nee ik zeg dat het spanning kàn zijn :wink:
Het kan ook een probeersel zijn van haar.
Dat kan ik niet beoordelen :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Mickie schreef:Vind je pootje optillen erg dan? Ik loop G&G en apporteerwedstrijden, en ik heb nog nooit puntaftrek gekregen vanwege een opgetrokken pootje, voor de perfecte afwerking hoef je het er niet uit te trainen dus. :wink:
Marre doet het ook, bij haar weet ik dat het een stukje spanning/opwinding is. Ik laat het lekker zo en besteed er geen aandacht aan, beloon haar gewoon lekker voor het mooie apport.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het niet de bedoeling is... Als het niet uitmaakt laat ik het er lekker inzitten :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix geeft er ook vaak een gratis pootje bij, als hij echt op dreef is kan hij zo verschrikkelijk strak voorkomen dat hij pardoes achteroverkukkeld :mrgreen:
Het heeft zeker met spanning te maken, maar dat is niet persé negatief.
Soms kan hij ook heel rustig en beheerst werken, het hangt een beetje van de luim van de dag af denk ik.
Als het pootjegeven-bij-afgeven gepaard gaat met andere uitingen van spanning en of het schijnbaar verliezen van de interesse zou ik het even kalm aan doen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

:cheer: :cheer: :cheer: Ze begint op korte afstand ook direct de bal terug te brengen (wel nog met commando op strenge toon, maar toch) :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Mickie schreef::ok:
En dan samen uit je dak natuurlijk :cheer: :cheer: :cheer:
Dat gebeurt sowieso al als ze de bal terugbrengt :wink:

T gaat zo raar... Ik gooi de bal, Jamey rent erachteraan, vangt m en gaat vervolgens hevig kwispelend liggen...

poosje later (maakt niet uit of ik nou wel of niet roep, misschien komt ze iets sneller bij wel roepen) komt ze aangestuiterd, springt vaak zelfs tegen mn been op en geeft (steeds vaker) de bal af in mn hand, of op de grond. Ik weiger trekspelletjes aan te gaan met het aanpakken van de bal (dan laat ik de bal gewoon los, waarop Jamey m opnieuw komt aanbieden)...

Maar goed, nu een keertje wat dichterbij (ik was de 'vooruit' aan het oefenen voor behendigheid, dus 'blijf', bal een stukje verder weg leggen en dan vooruit sturen naar de bal)... Dan was ze dus redeijk dichtbij en wel terug te roepen :mrgreen: ... Dus dan niet dat gaan liggen in het gras....

Het kwispelen blijft trouwens, ze kwispelt niet vaak echt actief, maar als ze een bal heeft maakt dr staart overuren :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dat gaat leuk :ok:
Misschien helpt het als je snel de andere kant op loopt als Jamey bij de bal is aangekomen?
Dan pakt ze misschien snel op om er mee achter je aan te hollen.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:Dat gaat leuk :ok:
Misschien helpt het als je snel de andere kant op loopt als Jamey bij de bal is aangekomen?
Dan pakt ze misschien snel op om er mee achter je aan te hollen.
Nope... Ze komt gewoon in dr eigen tijd terug... Hollen heeft geen nut... Heb al erg veel geprobeerd want ik wil dat ze m gewoon normaal apporteert... Maarja, Jamey en iets normaals doen :19: :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”