Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inhoud puppycursus

Moderator: moderatorteam

bassie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Inhoud puppycursus

Ongelezen bericht door bassie »

Ik wil aan het eind van dit jaar mijn eigen hondenschool beginnen en uiteraard ben ik daar heel hard mee bezig om alles op een goede manier op te zetten. Ik zou dus graag willen weten wat jullie, ervaringsdeskundigen, nou belangrijk vinden in een puppycursus.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ha, een goeie want ik heb pas geleden voor het eerst puppycursus gedaan met m'n hond.

Wat me tegenviel, was het constante gepraat. Zowel van de cursusleidster als van de cursisten. Er werd 45 minuten gepraat en 15 minuten wat gedaan, zo ongeveer.

Dus tip 1: bezig zijn met je pup! :wink:
Ik snap best dat puppies niet allemaal hetzelfde 'niveau' hebben en dat er daarom individueel aandacht geschonken moet worden aan de baas en pup, maar als dat betekent dat de rest er voor spek en bonen bijstaat, dan haak ik al snel af.
Dus of twee cursusleidsters óf degene die staan te wachten ook opdrachtjes geven zodat die bezig zijn.

Verder geen grote groepen, met 5 tot 7 pups is het al druk zat vind ik.

Als er geklept moet worden i.v.m eventuele vragen, dan kan daar bv de laatste 10 minuten van de les voor gereserveerd worden.

Verder vind ik de basis van alles 'aandacht', dus lekker veel aandachtsoefeningen aan de baasjes leren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Caro. schreef:Ik snap best dat puppies niet allemaal hetzelfde 'niveau' hebben en dat er daarom individueel aandacht geschonken moet worden aan de baas en pup, maar als dat betekent dat de rest er voor spek en bonen bijstaat, dan haak ik al snel af.
Weet je Caroline, het zit 'm niet in het niveau van de puppen, maar in het niveau van de cursisten (en daarbij de combinatie met het soort hondje). Het gros van de personen die naar een puppencursus gaat weet bijna niks van de ontwikkeling en het leren van honden, dus je bent al heel gauw veel theorie tijdens je lessen aan het bespreken. Daarbij is niet iedereen even handig in het op tijd en op de juist manier geven van een beloninkje. En wees nou niet bescheiden, jij weet veel meer dan de gemiddelde cursist hoe honden leren en zich ontwikkelen :wink: . Ja dan sta je gauw uit je neus te eten. Neemt niet weg dat je de informatie die gegeven wordt in je rugzakje kan stoppen en zelf tussendoor actief een oefeningetje kan doen zonder dat het de les zou verstoren.

Ik ben het absoluut met je eens dat er een goede balans moet zijn tussen theorie (het waarom) en het aanleren van een oefening. Hier komen de kwaliteiten van een instructeur om de hoek kijken om die balans te waarborgen. Bijvoorbeeld: in elke groep bijna heb je wel een persoon zitten die tegen hetgeen verteld wordt ingaat met een "ja, maar mijn hond....." blablabla. Dat kost zoveel tijd en vaak is het niet interessant voor de overige cursisten. Die personen zou je (als instructeur) netjes moeten kunnen afkappen met een "ik kom hier straks, na de les, bij je op terug" (en dat dan ook doen).

Maar goed, ik ga er nu wellicht iets te ver op in. Het is heel vervelend als je met een gevoel niks gedaan of geleerd te hebben huiswaarts keert.

Wat ik verder nog als tip aan TS mee wil geven is om er voldoende spel-elementen (tussen hond en baas) in te plannen. Niet alleen de hondjes worden lekker wakker bij bijvoorbeeld een vooruit-stuur-spelletje, maar de baasjes zien dat ook als welkome afwisseling. Helemaal als je in zo'n spel tegelijkertijd een oefening als ik noem maar het hierkomen kan integreren.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maaike schreef:
Caro. schreef:Ik snap best dat puppies niet allemaal hetzelfde 'niveau' hebben en dat er daarom individueel aandacht geschonken moet worden aan de baas en pup, maar als dat betekent dat de rest er voor spek en bonen bijstaat, dan haak ik al snel af.
Weet je Caroline, het zit 'm niet in het niveau van de puppen, maar in het niveau van de cursisten (en daarbij de combinatie met het soort hondje). Het gros van de personen die naar een puppencursus gaat weet bijna niks van de ontwikkeling en het leren van honden, dus je bent al heel gauw veel theorie tijdens je lessen aan het bespreken. Daarbij is niet iedereen even handig in het op tijd en op de juist manier geven van een beloninkje. En wees nou niet bescheiden, jij weet veel meer dan de gemiddelde cursist hoe honden leren en zich ontwikkelen :wink: . Ja dan sta je gauw uit je neus te eten. Neemt niet weg dat je de informatie die gegeven wordt in je rugzakje kan stoppen en zelf tussendoor actief een oefeningetje kan doen zonder dat het de les zou verstoren.

Ik ben het absoluut met je eens dat er een goede balans moet zijn tussen theorie (het waarom) en het aanleren van een oefening. Hier komen de kwaliteiten van een instructeur om de hoek kijken om die balans te waarborgen. Bijvoorbeeld: in elke groep bijna heb je wel een persoon zitten die tegen hetgeen verteld wordt ingaat met een "ja, maar mijn hond....." blablabla. Dat kost zoveel tijd en vaak is het niet interessant voor de overige cursisten. Die personen zou je (als instructeur) netjes moeten kunnen afkappen met een "ik kom hier straks, na de les, bij je op terug" (en dat dan ook doen).

Maar goed, ik ga er nu wellicht iets te ver op in. Het is heel vervelend als je met een gevoel niks gedaan of geleerd te hebben huiswaarts keert.

Wat ik verder nog als tip aan TS mee wil geven is om er voldoende spel-elementen (tussen hond en baas) in te plannen. Niet alleen de hondjes worden lekker wakker bij bijvoorbeeld een vooruit-stuur-spelletje, maar de baasjes zien dat ook als welkome afwisseling. Helemaal als je in zo'n spel tegelijkertijd een oefening als ik noem maar het hierkomen kan integreren.
Je hebt gelijk hoor, ik wilde het nog verbeteren in 'niveau van puppen én niet te vergeten de baasjes' maar was daar te lui voor :F:

Desalniettemin hoorde ik deze 'klacht' ook van minder ervaren hondenbezitters dat er zoveel gepraat werd.
Ik begreep het vaak ook wel hoor en ging zelf wat met Puchu doen, maar een pup op een klein plekje aan de lijn een uur bezig houden, dat valt nog niet mee :wink:

Er kan best een middenweg gevonden worden, net wat jij al zegt dat de cursusleidster hier toch een beetje de hand in houdt dat er niet teveel gepraat wordt. Bewaar de laatste 10 of 15 minuten hiervoor en hou dan een vragenrondje.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef: Desalniettemin hoorde ik deze 'klacht' ook van minder ervaren hondenbezitters dat er zoveel gepraat werd.
Ik begreep het vaak ook wel hoor en ging zelf wat met Puchu doen, maar een pup op een klein plekje aan de lijn een uur bezig houden, dat valt nog niet mee :wink:

Er kan best een middenweg gevonden worden, net wat jij al zegt dat de cursusleidster hier toch een beetje de hand in houdt dat er niet teveel gepraat wordt. Bewaar de laatste 10 of 15 minuten hiervoor en hou dan een vragenrondje.
Die klacht hoor je idd ook geregeld van minder ervaren baasjes.
Hoewel ik zelf meestal 10 minuten voor theorie nam, moest ik ook tussendoor wel eens wat uitleggen over een oefening.
De paar baasjes die klaagden, waren dan doorgaans niet degenen die de oefeningen snapten :mrgreen:
Die bazen waren alleen op les om iets met hun hond te doen.
Uitleg was niet belangrijk voor ze.

Ik heb één keer een baas in de les gehad die alle oefeningen op één na aan zijn vrouw overliet. Nooit luisterde naar uitleg, maar de lijn overnam van zijn vrouw op het moment dat wandelen zonder trekken aan de orde was.
Dat was het enige probleem dat hij wilde oplossen.
De rest vond hij onzin :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef: Desalniettemin hoorde ik deze 'klacht' ook van minder ervaren hondenbezitters dat er zoveel gepraat werd.

Hoewel ik zelf meestal 10 minuten voor theorie nam, moest ik ook tussendoor wel eens wat uitleggen over een oefening.
De paar baasjes die klaagden, waren dan doorgaans niet degenen die de oefeningen snapten :mrgreen:

Ik heb één keer een baas in de les gehad die alle oefeningen op één na aan zijn vrouw overliet. Nooit luisterde naar uitleg, maar de lijn overnam van zijn vrouw op het moment dat wandelen zonder trekken aan de orde was.
Natuurlijk is uitleg belangrijk, maar mensenkinderen: hoe lang kan je uitleggen hoe je een hond zijn naam moet roepen? Of hoe hij moet gaan zitten?

Zelfs op puppycursus verwacht je toch dat een hond zijn/haar naam kent? Oké, pups van 8 weken dan uitgezonderd.
En ik, en ook een paar anderen, stonden dan weleens 10 minuten (van de 60 minuten les) op één persoon te wachten, want de hond reageerde niet op zijn/haar naam. En dan volgen er dus nog een zooi.

Prima allemaal hoor, maar daar betaal ik simpelweg niet voor :19: Zorg dan dat er twee instructeurs zijn en ga verder met de rest.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef:
ranetje schreef:

Natuurlijk is uitleg belangrijk, maar mensenkinderen: hoe lang kan je uitleggen hoe je een hond zijn naam moet roepen? Of hoe hij moet gaan zitten?

Zelfs op puppycursus verwacht je toch dat een hond zijn/haar naam kent? Oké, pups van 8 weken dan uitgezonderd.
En ik, en ook een paar anderen, stonden dan weleens 10 minuten (van de 60 minuten les) op één persoon te wachten, want de hond reageerde niet op zijn/haar naam. En dan volgen er dus nog een zooi.

Prima allemaal hoor, maar daar betaal ik simpelweg niet voor :19: Zorg dan dat er twee instructeurs zijn en ga verder met de rest.
:N: :mrgreen:
Dat lijkt me idd ernstig overdreven. :smile:
Thuis gaan oefenen en de volgende is aan de beurt zou ik zeggen. :ok:
Zulke lessen lijken me voor niemand een feestje.

Zoals je het vertelt zijn de verschillen wel groot zeg, tussen de ene puppycursus en de andere.

Maar eigenlijk vertellen we @bassie nu alleen maar wat vreselijk is :denken:
Naast de tips die jij hebt gegeven Caro:

Ik denk dat in een puppycursus een paar basiscommando's moeten zitten.(zit, af en staan)
Waarbij de aandacht oefening en hierkomen het belangrijkste zijn.
Verder de verzorging van de hond.
Borstelen, kammen, oren schoonmaken, pilletje laten doorslikken, temperaturen en gebit controleren.
En wandelen zonder dat er aan de lijn wordt getrokken.
Daarnaast veel spelen met de hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Nog een tip: maak de cursus niet te lang. De puppycursus duurde bij ons drie kwartier. Een half uur echt oefenen met de pup en een kwartier voor vragen en theorie. Een uur lijkt mij toch wel heel lang voor een pup.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Das ook iest waar ik me aan stoorde bij de puppytraining..dat oeverloze gel*l.
Ik vind het heel belangrijk om wat achtergronden teweten , en theorie over het hoe en waarom van bepaald gedrag maar een half uur lang..vind ik erg lang, vooral omdat er bij mij inde groep wat mensen zijn die het heel belangrijk vonden om van alles en nog wat tevertellen over hun vorige hondenschool en dat de rv van hun hond er anders overdacht bla bla bla.
En waar ik met het allermeeste aan ergerde.. we kregen eerst theorie en dan praktijk en op dat moment begon het teregenen..en toen gingen we niet naar buiten omdat de meeste cursisten niet wilde :boos: nou ik ben dus naar huis gegaan wat ik hoef niet tezien hoe de hond van mijn medecursist met een balletje leert spelen... daar baalde ik echt van.
En de week erna regend ehet ook dus de sukkels bleven binnen en ik ben gewoon met de andere groep naar buiten gegaan, toedeloe :ok:

Theorie ok 15 minuten ofzo en dan stencils mee en dat lezen thuis en de volgende les het materiaal weer besprkeen in die 15 minuten en hoppa...het veld op!

Jacqueline
Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Bij ons worden de basiscommando's aangeleerd zoals zit, af en staan. Tanden kijken, hier komen, stukjes volgen, aandacht vragen d.m.v. spel, tunnel (wanneer er tijd voor is) komen ook voor gedurende de 13 lessen.
Wij leren alles aan op een vriendelijke, maar duidelijke manier en dus niet met hulpmiddelen (behalve beloning en speeltje).
Als instructeur heb je inderdaad ontzettend veel theorie te vertellen over het gedrag van een hond en de opvoeding. Wat mij dan ontzettend stoort en je niets aan kunt doen als hondenvereniging is dat mensen bij aanmelding alles willen weten over het gedrag van hun hond, maar achteraf het allemaal teveel werk vinden en halverwege de cursus maar gaan kletsen met de buurvrouw/man omdat ze eigenlijk alleen maar trucjes willen om het gedrag van hun hond zo snel mogelijk te corrigeren (tjee wat een zin). Het is dus belangrijk om een goede balans tussen theorie en praktijk te hebben. Als mensen persoonlijke vragen hebben, spreek ik ze meestal tijdens het spelen aan en bespreken we het probleem. Zo stoor je de overige cursisten niet met voor hun onnodige informatie. Probeer ook de oefeningen af te wisselen met een spelletje tussendoor. Dit is goed voor de baas/hond combinatie en verlaagt de druk bij de pups tijdens de gehoorzaamheidsoefeningen.
Veel plezier met lesgeven en succes!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Wij geven eerst een uur theorieles, in een lokaaltje, iedereen kan zitten met koffie en thee.
Na de theorieles, waarin met een hondje ook dingen voor gedaan worden, gaan we buiten oefenen.
Er is een hoofdinstructrice en daarnaast lopen er nog twee tot drie andere instructeurs waar je ook met je vragen terecht kan en die ook opletten en vertellen wat je beter kan doen.

Onderdelen voor de puppycursus zijn:
zit
af
blijf kort, tien seconden, even weglopen en terug lopen.
volgen

En we beginnen altijd met de cursisten een oefening operant geconditioneert aan te leren en klassiek.
Zo beginnen ze met de hond leren rechts te kijken.
Je zet je hond voor je en je gaat wachten.. de hond kijkt een klein beetje naar rechts, klik en lekkers. En dan uitbouwen.

Andere oefening is turn.
Brokje aan de neus en hondje een rondje laten draaien, eerst klik je bij een kwart, als hij dat door heeft, bij een half enz.

Twee manieren om iets aan te leren bij de hond met de klikker.
Het zijn express twee vrij nutteloze oefeningen om de baas om te leren gaan met de clicker en het timen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ohw en dingen als tandjes kijken, voetzooltjes bekijken e.d. leren we ook in de puppy-cursus.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik heb ook puppycursus gegeven en daar had men een erg ambitieus programma: zit, af, staan tijdens volg, staan vanuit zit, linksomkeert, rechtsomkeert, blijf (30 sec), voorkomen, wacht, tanden laten zien, begroeten en los/vast.

Eerlijk gezegd is dit in mijn ogen te veel voor een nieuwe hondenbezitter. De puppen kunnen het vaak wel aan, maar mede door de hoeveelheid oefeningen ten opzichte van de relatief korte tijd waarin dit geleerd moet worden, gaat dit vaak ten koste van de kwaliteit van de uitvoering van de oefening.

Ik heb begin dit jaar een puppycursus gedaan bij de KC Woerden en daarover was ik zeer te spreken! Geweldig geduldige instructrice, kundig ook en goed programma. Het doel ervan was dat de baasjes de basics snapten van het aanleren van een oefening en motiveren van je hond. Of de pup na afloop van de cursus 1 sec of 1 min af konden dat deed er niet toe, als jij maar wist op welk niveau je hond zat en die zoveel mogelijk ondersteunde.

Dat is trouwens misschien nog wel een van de belangrijkste dingen, dat je je van tevoren gaat bedenken met welk doel je die puppycursus gaat geven. Is het met name socialisatie? Of wil je na de afronding alle oefeningen een beetje beheersen en die dan in een x aantal cursussen erna shapen? Wil je dat de honden perfect een zestal oefeningen beheersen of ga je je richten op de praktijk (ik heb zelf al vaak gezien dat een pup niet kon 'blijven' maar in huis keurig op de mat bleef wachten tot het baasje jas en schoenen uitgetrokken had en boven nog even een schone handdoek pakte ook (uit zicht dus!).

Ben benieuwd waar je voor gaat!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”