Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oudere hond commando "los" leren
Moderator: moderatorteam
- Vlinder
- Actief
- Mijn ras(sen): Bulldoggen
- Aantal honden: 3
Oudere hond commando "los" leren
Hallo,
Onze oudste hond, inmiddels 7, is een eerste generatie OEB. Wij hebben hem nu een jaar en hij is helemaal thuis bij ons. Wij kunnen inmiddels met hem lezen en schrijven en we hebben hem ook nog wel wat bij kunnen leren. Het enige commando wat wij hem niet aangeleerd krijgen is "los". Hij weet wel wat het betekent, maar hij vertikt het gewoon, tenminste, zo lijkt het. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar niets werkt echt. Heeft iemand tips?
Onze oudste hond, inmiddels 7, is een eerste generatie OEB. Wij hebben hem nu een jaar en hij is helemaal thuis bij ons. Wij kunnen inmiddels met hem lezen en schrijven en we hebben hem ook nog wel wat bij kunnen leren. Het enige commando wat wij hem niet aangeleerd krijgen is "los". Hij weet wel wat het betekent, maar hij vertikt het gewoon, tenminste, zo lijkt het. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar niets werkt echt. Heeft iemand tips?
Groetjes!

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
een niet-bijzonder-leuk speeltje nemen en ruilen voor een voertje (stukkie knakworst ofzo)... Voer 'in' zn neus proppen, op moment dat ie speeltje loslaat, krijgt ie het voertje... Als ie het principe doorkrijgt (voer richting neus oooo dan moet speeltje los), ga je het commando erbij geven, liefst zo tegelijk mogelijk met het loslaten... Hij moet het aan elkaar gaan koppelen... En uiteindelijk een keertje zonder voer uittesten natuurlijk, maar voorlopig wel blijven belonen voor het loslaten...

You'll be in my heart... Always...
-
Maaike
- Zeer actief
Je hebt de afgelopen paar lessen genoeg manieren gezien om een speeltje op een non-confronterende manier terug te krijgenJacksel schreef:een niet-bijzonder-leuk speeltje nemen en ruilen voor een voertje (stukkie knakworst ofzo)... Voer 'in' zn neus proppen, op moment dat ie speeltje loslaat, krijgt ie het voertje... Als ie het principe doorkrijgt (voer richting neus oooo dan moet speeltje los), ga je het commando erbij geven, liefst zo tegelijk mogelijk met het loslaten... Hij moet het aan elkaar gaan koppelen... En uiteindelijk een keertje zonder voer uittesten natuurlijk, maar voorlopig wel blijven belonen voor het loslaten...
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
-
Maaike
- Zeer actief
Sorry vlinder, aan mijn vorige berichtje heb je helemaal niks
. Je zou moeten uitvissen waarvoor je hond het speeltje wel wil loslaten. Het moet iets zijn wat voor hem echt de moeite waard is, dat kan knakworst zijn of een rodiworst of kaas of een stukje ontdooide niet gefrituurde frikandel; whatever, als hij het speeltje maar loslaat om het voertje op te eten. Doet hij dat, dan moet je wel ervoor zorgen dat het speeltje uit zijn zichtsveld is (bijvoorbeeld achter je rug) zodat hij niet kan snaaien en direct weer toehappen. Wellicht heb je inmiddels ook al zo vaak het woord "los" gebruikt met de bedoeling hem te laten laten lossen terwijl hij het niet deed dat je hond dit nu koppelt aan vasthouden. Dus als je het hem opnieuw gaat aanleren kan ik je aanraden om een ander commando daarvoor te gaan gebruiken bijvoorbeeld "out" of "open".
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Weet hij echt wel wat "los" betekent?
De kreet "hij weet het wel, maar hij doet het niet" hoor ik erg vaak n.l. En meestal blijkt de hond het commando toch niet te weten.
Bij het aanleren van een commando:
Zeg het commando pas op het moment dat de hond loslaat en niet eerder.
Ruil in het begin voor een extreem lekker stukje voer.
En pas als hij zijn speeltje o.i.d. loslaat zeg je los en je geeft het voertje.
Dat is een manier om een commando aan te leren.
Als jij los zegt terwijl hij vast houdt weet hij een ding heel zeker:
"los" betekent stevig vasthouden.
De kans bestaat dus dat hij aan het commando een heel andere actie (vasthouden) heeft verbonden dan jij wilde leren (loslaten).
De kreet "hij weet het wel, maar hij doet het niet" hoor ik erg vaak n.l. En meestal blijkt de hond het commando toch niet te weten.
Dat is een manier om een commando aan te leren.
Als jij los zegt terwijl hij vast houdt weet hij een ding heel zeker:
"los" betekent stevig vasthouden.
De kans bestaat dus dat hij aan het commando een heel andere actie (vasthouden) heeft verbonden dan jij wilde leren (loslaten).
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Maaike schreef:Je hebt de afgelopen paar lessen genoeg manieren gezien om een speeltje op een non-confronterende manier terug te krijgenJacksel schreef:een niet-bijzonder-leuk speeltje nemen en ruilen voor een voertje (stukkie knakworst ofzo)... Voer 'in' zn neus proppen, op moment dat ie speeltje loslaat, krijgt ie het voertje... Als ie het principe doorkrijgt (voer richting neus oooo dan moet speeltje los), ga je het commando erbij geven, liefst zo tegelijk mogelijk met het loslaten... Hij moet het aan elkaar gaan koppelen... En uiteindelijk een keertje zonder voer uittesten natuurlijk, maar voorlopig wel blijven belonen voor het loslaten....
Ik bedoelde het niet kwaad, bedoelde gewoon vlak voor zn neus houden (ruikt ie het goed), dan is de neiging los te laten om naar de knakworst te grijpen wat groter

You'll be in my heart... Always...
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Als toevoeging.. wellicht doen jullie dit ook niet hoor, maar geen druk leggen op dat wat hij in de bek heeft.. dus als je dat speeltje vast pakt om te laten lossen niet als hij gaat trekken terug trekken dat is nl een zeer leuk spelletje
en lossen gaat dan vaak 9 van de tien keer niet lukken op commando.
Soms kan omgekeerd commando ook werken.. vast laten houden ten alle tijden ook al laat hij los dan weer in de bek laten houden van de speel
Op een gegeven moment is dit ook niet wat de hond wil en als hij dan lost koppel je daar het loscommando aan..
Maar goed ik heb dit zelf nooit toe hoeven passen dat laatste maar heb deze tip wel eens voorbij horen komen bij honden die moeilijk lossen.
Soms kan omgekeerd commando ook werken.. vast laten houden ten alle tijden ook al laat hij los dan weer in de bek laten houden van de speel
Op een gegeven moment is dit ook niet wat de hond wil en als hij dan lost koppel je daar het loscommando aan..
Maar goed ik heb dit zelf nooit toe hoeven passen dat laatste maar heb deze tip wel eens voorbij horen komen bij honden die moeilijk lossen.
- Vlinder
- Actief
- Mijn ras(sen): Bulldoggen
- Aantal honden: 3
Ik zie weer heel wat nuttige tips voorbij komen, fijn! Ik weet niet helemaal zeker of hij weet wat we van hem willen met "los", maar die indruk had ik een beetje. We zullen eens aan de slag gaan met kaasjes en worst en het commando "geef". Het zou idd wel eens kunnen dat hij los inmiddels associeert met vasthouden :N: . Alvast bedankt voor deze tips! Meer/andere tips zijn altijd welkom!!
Groetjes!

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Zo heb ik het ze ook aangeleerd...ranetje schreef:
Goed timen en op het moment dat hij daadwerkelijk los laat geef je het commando LOS.
Flink oefenen en hij gaat de link uiteindelijk wel leggen.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.