Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickeren met Saar

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Clickeren met Saar

Ongelezen bericht door Moos »

Heb ik vandaag maar weer eens opgepakt. Ze kent de clicker, maar is een hondje dat heel moeilijk om kan gaan met druk dus ik ben er nooit serieus met haar mee bezig gegaan.
Ik merk echter dat ze nu Moos er niet meer is zich geestelijk echt verveelt :(: Haar dag-taak was altijd "Moos in de gaten houden en nadoen". Dat kan ze nu niet meer, en ze is duidelijk wat triestig verveelt daaronder...Eigen initiatief tonen is niet haar sterktste kant...zo vreet ze nu bijvoorbeeld ook geen paardenpoep meer, loopt er los gewoon langs, of overheen, zonder interesse. In je eentje 'stout' doen, komt niet in haar op schijnbaar :19:
Ik ben nu ook op een punt dat ik wat lol kan hebben in dingen met haar doen, dus ik wil wel graag wat met haar bezig gaan.

Vanochtend dus de clicker erbij gepakt, en heel simpel met 'zit' en 'af' bezig gegaan. Zit is een makkie, af is al lastiger omdat ze dat commando niet geheel feilloos kent.
En ze vond het reuze leuk. Stond op een gegeven moment met zo'n voorzichtig snel kwispelend staartje naast me, beetje hupsend "doe ik goed he baas?? ja he, ja he?? :cheer: ".

Nu zou ik dus wat meer met haar willen gaan doen, alleen hele simpele dingetjes, niks moeilijks, want zodra er druk op komt kan je nog maar weinig met haar.
Iemand tips? Wat makkelijke, simpele dingetjes zijn om met haar en de clicker een beetje mee bezig te zijn?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

bewegende oefeningen zijn vaak leuker dan statische, vind ik. Doggydance oefeningen lenen zich daar uitstekend voor. twist en cirkel, weave, roll over. Allemaal kunstjes die heel grappig zijn om aan te leren. Voor mijn grote honden vid ik mooi zitten wel aardig, een maltezer zou ik dat niet leren geloof ik. té passend bij het vooroordeel ;-).

Send-a-way is ook leuk..... Neem een target (zo'n wiebelclown wordt veel gebruikt) leer haar die aan te raken voor een click en zet de target steeds verder weg. Rennen maar.

Leuk, ik pak er ook een hondje bij! Dankjewel
Moos
Zeer actief

Ah ja, van die doggy-dance dingetjes klinkt leuk inderdaad! Had ik nog niet aan gedacht. (komt waarschijnlijk omdat ik zelf totaal niet kan dansen :mrgreen: ).
Ze is wel een ster in het dansen op de achterpootjes, daar zou ik ook wel iets mee kunnen doen natuurlijk :idea:

Send-a-way klinkt ook goed!
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Moos schreef:Ah ja, van die doggy-dance dingetjes klinkt leuk inderdaad! Had ik nog niet aan gedacht. (komt waarschijnlijk omdat ik zelf totaal niet kan dansen :mrgreen: ).
Ze is wel een ster in het dansen op de achterpootjes, daar zou ik ook wel iets mee kunnen doen natuurlijk :idea:

Send-a-way klinkt ook goed!
Bij die doggydance dingetjes hoef je niet persé te dansen hoor :wink: . Zijn leuke oefeningetjes om met de clicker aan te leren. Je kunt heel simpel beginnen met een rondje om je heen; ik noem dat 'cirkel'. Dat kun je lokken met een snoepje en clicken natuurlijk.
Ook kun je haar zelf een rondje laten draaien; ik noem dat 'twist' (die commando's kun je natuurlijk zelf verzinnen). Ook dmv lokken met een snoepje.
Dan nog 'high five', 'buiging', zwaaien, enz, enz.

Dat boekje van Nicky Gootjes "Hersengymnastiek" voor uw hond is misschien wat voor jou, staan de oefeningen heel duidelijk in en ook nog zichtbaar op een dvd :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

H4et eerste wat ik Buffy geleerd heb met de clicker is stapje terug. Dat doet ze toch al eens vanzelf en na een paar keer had ze dat prima door, is simpel maar leuk. Papiertje aanraken met de neus, hand aanraken met de neus, zijn ook dingetjes die gemakelijk gaan. Mooi zit inderdaad en "the wave" (hoeft niet met clicker, kan ook met een voertje volgen.

Buffy zoekt ook graag kruimeltjes in huis, dan doe ik haar even in de keuken en mag ze daarna zoeken, zulke dingen houden haar wel leuk bezig.

Ik lees verder hiermee want ik ben ook op zoek naar vrij simpele "kunstjes" om met de clicker aan te leren. Bij Buffy moet er ook geen druk op.

Anne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Je kan van alles met een (stevige) doos doen... een bepaald aantal pootjes erin, erop met 2 of 4 pootjes, en dan kijken of je de commando's zo kan gaan opsplitsen dat jij dus bepaald wat er precies met de doos gebeurt... Slopen is hierbij niet al te slim :P
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik doe weleens freestyle clickeren met Vegas. Ik ben eens begonnen met een doos in de kamer neer te zetten en uiteindelijk stond Vegas met zijn voorpoten op de doos :ok: Als er nu onverhoopt een doos in de kamer staat, staat Vegas er direct bovenop :mrgreen: Ik heb daarna geprobeerd hem een rondje om de doos te laten draaien (met zijn voorpoten op de doos) maar dat heb ik niet afgemaakt.

Een tijdje geleden heb ik ook eens een topic met dezelfde vraag geopend waar veel leuke tips tussen zaten zoals de post pakken. Ik kijk even of de zoekfunctie het doet en dan plaats ik de link :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je kunt eigenlijk alles leren wat je maar verzint. Het is ook leuk om het haar een beetje zelf uit te laten zoeken, dan moet ze flink nadenken. Dat je einddoel bijv. is dat ze op de bank gaat liggen en dat je daar naar toe klikt.

Er zijn ook leuke boekjes waar veel tips en oefeningen in staan, is misschien ook wel wat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Je kunt eigenlijk alles leren wat je maar verzint. Het is ook leuk om het haar een beetje zelf uit te laten zoeken, dan moet ze flink nadenken. Dat je einddoel bijv. is dat ze op de bank gaat liggen en dat je daar naar toe klikt.
Ik weet niet of ze daar een erg geschikt hondje voor is eigenlijk. Zoals ik al zei heeft ze erg veel moeite met het tonen van eigen initiatief, god verhoede dat ze ietssss fout doet :N: :wink:
Dat zal even uittesten worden hoe snel ze dingen oppikt denk ik. Ze moet wel erg snel weten wat ik nou wil, anders wordt ze te onzeker denk ik.
Er zijn ook leuke boekjes waar veel tips en oefeningen in staan, is misschien ook wel wat?
Ja, da's ook een leuk idee inderdaad eventueel :ok:
Ik denk dat ik morgen maar eens ga beginnen met haar iets aan te laten raken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Je kunt eigenlijk alles leren wat je maar verzint. Het is ook leuk om het haar een beetje zelf uit te laten zoeken, dan moet ze flink nadenken. Dat je einddoel bijv. is dat ze op de bank gaat liggen en dat je daar naar toe klikt.
Ik weet niet of ze daar een erg geschikt hondje voor is eigenlijk. Zoals ik al zei heeft ze erg veel moeite met het tonen van eigen initiatief, god verhoede dat ze ietssss fout doet :N: :wink:
Dat zal even uittesten worden hoe snel ze dingen oppikt denk ik. Ze moet wel erg snel weten wat ik nou wil, anders wordt ze te onzeker denk ik.
Daarom zei ik ook 'een beetje zelf laten uitzoeken' :wink: Ik zou Saar zeker niet onder druk zetten, maar je ziet heel snel wanneer ze stress krijgt. Dan weet je dus dat je te weinig beloont of toch wat aanwijzingen moet geven. Misschien krijgt ze juist wel wat meer zelfvertrouwen als ze dingen zelf uitzoekt, de lol is dubbel zo groot als ze het juiste doet :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Daarom zei ik ook 'een beetje zelf laten uitzoeken' :wink: Ik zou Saar zeker niet onder druk zetten, maar je ziet heel snel wanneer ze stress krijgt. Dan weet je dus dat je te weinig beloont of toch wat aanwijzingen moet geven. Misschien krijgt ze juist wel wat meer zelfvertrouwen als ze dingen zelf uitzoekt, de lol is dubbel zo groot als ze het juiste doet :wink:
Dat idee had ik vanmiddag een beetje, dat ze opeens even wat meer zelfvertrouwen kreeg zo van "ha ha, kijk mij het nou eens goed doen :cheer: " :mrgreen: :wink:
Iets meer aanwijzingen geven klinkt als een goed plan dan, gaan we dat toch eens proberen :ok:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Of van te voren niet echt een vast plan hebben waarheen je gaat klikkeren, maar je kiest een gedraging van haar uit die je gaat versterken en je kijkt waar het heen leidt, tot je ziet waar je het heen wil hebben en dan kan je gericht bij gaan sturen...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jacksel schreef:Of van te voren niet echt een vast plan hebben waarheen je gaat klikkeren, maar je kiest een gedraging van haar uit die je gaat versterken en je kijkt waar het heen leidt, tot je ziet waar je het heen wil hebben en dan kan je gericht bij gaan sturen...
Ah ja. Die ga ik ook onthouden :ok:
Afbeelding
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik zou bij een onzeker hondje heel veel belonen, hele kleine stapjes maken. Als ze veel worden beloont dan worden ze vanzelf wat zekerder. In het begin niet te veel zelf uit laten zoeken maar veel helpen. Als ze wat zekerder is kun je haar wat meer zelf laten uitzoeken.

Het touchen van je hand vinden heel veel honden leuk. Je neemt dan een koekje in je hand en als ze je hand aanraakt klik je. Na een paar keer haal je het koekje uit je hand en dan klik je als ze je hand aanraakt maar dan haal je de beloning ergens anders vandaag. Als ze de touch goed beheersen kun je je hond goed helpen zonder dat je een voertje in je hand hebt. Je laat haar dan gewoon achter je hand aanlopen. Bij het rondje om je heen bijvoorbeeld laat je haar twee keer touchen, één keer bij je rechter hand en dan bij je linkerhand. Dan maakt ze al een rondje om je heen. Heel veel oefeningen zijn zo gemakkelijk aan te leren.

Er zijn veel leuke dog dance oefeningen die je aan kunt leren, bijvoorbeeld buigen, een stukje achteruit lopen, door je benen zigzaggen, rollen, pootjes geven, door je armen springen.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

misschien is dit leuk
Afbeelding

Auteur: Mary Ray & Justine Harding
Uitgeverij: Veltman Uitgevers
ISBN: 90 5920 300 3

Voor zij die niet naar de hondenschool gaan en het liever op zichzelf thuis aanleren is dit een ideaal boek.
Stap per stap uitgelegd en met duidelijke foto's.
In het boek wordt gebruik gemaakt van de clicker en staat ook in het begin van het boek uitgelegd hoe je de clicker moet gebruiken.
Hele simpele dingen zoals zit, blijf, af, volg, voet, etc
Maar ook leuke kunstjes zoals omrollen, dansen, voor dood spelen, etc
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een boekje met spelletjes is zéker leuk, vooral voor inspiratie :ok:
Een hond die wat terughoudend is qua initiatieven kan ook wel baat hebben bij spelletjes waarbij juist wat zelfstandigheid komt kijken.
Zoekspelletjes in huis bijvoorbeeld. Uitbundig belonen voor een zelfstandig uitgevoerde taak is een echte ego-boost en de hond heeft wat minder last van "faalangst" als hij zelf kan bepalen hoe hij te werk gaat.
Tijdens de bezigheid gaat de hond "op" in de taak en bij succes volgt meteen daarna de lol, geen tijd voor zorgen dus :ok:
Wel makkelijk beginnen natuurlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat misschien ook leuk is om met 'n target stok te gaan werken. Dat gaat samen met clickeren. Je kunt elk voorwerp pakken dat gewoon wat langer is, bij Saar zeker anders moet je iedere keer bukken. Bij Tirsa gebruik ik m'n oude paardezweepje. Wat je eerst even moet aanleren is dat ze met d'r neus het puntje van het stokje aan moet raken. Dan klik je en geef je 'n beloning. Dan weet ze dat ze 'n beloning krijgt als ze het stokje aanraakt en dan kun jij door bewegen met het stokje haar alle kanten uit sturen. En na een paar keer zal ze al staan te springen als je alleen al het stokje pakt (dat doet Tirsa nl. )

Veel plezier!
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik ben net begonnen met ja knikken :mrgreen:

Gewoon wachten tot ze met dr koppie gaat klieren om het speeltje te krijgen, als er een knik beweging is klik+belonen... Kijken of het me gaat lukken :mrgreen: Iemand idee voor commando erbij? "Ja" lijkt me niet zo handig...

*sorry Marloes dat ik jouw topic hiervoor gebruik, maar ik dacht dat die misschien ook leuk is voor Saar, ja en nee zeggen*
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Als je even niet iets wilt leren maar gewoon wilt spelen (wat meer in mijn straatje past :mrgreen: ) kun je ook gewoon simpel 'balletje balletje' doen. Maar dan natuurlijk met snoepjes en een paar bakjes. Doodsimpel en altijd een succes.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”