Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terugzenden

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Terugzenden

Ongelezen bericht door Linsey »

Bij ons op de hondenschool wordt het aangeleerd door met de hond mee terug te wandelen naar de leiband en dan te zeggen 'plaats'. Dan zouden ze uiteindelijk de link moeten gaan leggen met de leiband en het woordje plaats. En kan je ze nadien van eender welke afstand naar die leiband zenden en dan meer gevorderd zonder leiband.
Maar Kai snapt dat echt niet zo. Hij heeft normaal alles zeer snel door, maar nu ben ik met terugzenden toch al zo'n 3 weken bezig zonder vooruitgang, eerder achteruitgang. Eerst liep hij recht naar de leiband en nam hem vast, wat dus heel goed was, dat vasthouden zou er nadien wel af gaan. Maar op een bepaald moment is hij gestopt met ernaartoe lopen. En nu snapt hij het helemaal niet meer, terwijl ik hem toch telkens beloont heb toen hij de leiband opzocht :denken:
Iemand nog wat tips? Moet liefst wel met behulp van de leiband zijn, sinds dat zo wordt aangeleerd op de hondenschool. En die leiband nog een hele tijd als hulpmiddel wordt gebruikt nadien. :wink:

Is dus zoals hier (naar beneden gaan tot kader):
http://scooterandfriends.homestead.com/dagboek11.html

Maar het echt aanleren staat er niet bij hoe ze dat doen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Hier hebben we het als volgt aangeleerd:

De hond laten liggen op de riem, daarvoor clicken, de rest van de oefening click je elke keer zodra de hond op de riem ligt (altijd gevolgd door beloning natuurlijk :wink: ) Daaraan een woord verbinden, in ons geval riem. Dus op 'riem', en waarschijnlijk een uitgestoken arm om de riem aan te wijzen, gaat de hond op de riem liggen. Vervolgens stap je samen met de hond een paar pasjes van de riem weg en stap je samen met de hond naar de riem toe tegelijkertijd met het commando riem (+ het gebaar). Vervolgens neem je de riem in je hand, en je gooit hem weg gevolgd door het commando riem, je rent er dan hard achteraan gevolgd door je hond en samen storten jullie je op de riem. :mrgreen: Dit vinden ze meestal helemaal geweldig. Als je hond al naar de riem toe rent wanneer je hem weggooit kan je de riem op een afstandje leggen en er een stuk van weglopen, laat de hond aan de voet zitten en stuur hem naar de riem. Meestal snappen de hondjes het dan wel, en anders moet je de stappen van meelopen naar de riem en de riem weggooien nog een paar keer herhalen. Door dat gooien met de riem bouwen ze ook een snelheid op waardoor ze na het commando meestal als een gek naar de riem rennen en er echt op duiken. Bouw de afstand langzaam op en ga vervolgens in meerdere omgevingen trainen, begin telkens weer bij een makkelijker niveau zodat er meer afleiding komt.

En vervolgens perfectioneren zoals hierboven al wordt gezegd, dat je dus de hond links naast je laat zitten en de riem erbij legt, vervolgens voorroepen, aan de voet, terug plaats en weer naast de hond gaan staan. Het is wel aangeraden om alles apart te trainen, dus blijven apart, voorkomen apart, aan de voet apart en om de hond heen lopen apart. Pas als de hond alles beheerst op dat niveau van afleiding kan je het gaan samenvoegen.

Veel succes :ok:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

ik weet niet hoever je al gaat maar begin gewoon met 20 cm :mrgreen:

echt verder hoeft niet en pas als hij het snapt kun je de afstand vergroten

precies zoals mijn voorgangers al zeiden alleen ik zou niet spelen met de riem maar een brokje erbij leggen wegstappen en omdraaien en plaats :wink:

moet lukken maar begin echt maar met een hele kleine afstand :ok: hebben ze het truukje door dan is het geen probleem meer om te vergroten
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Bij ons werd het met frikandel aangeleerd.
Je legt de hond af en legt de riem ernaast. Vervolgens loop je een paar passen weg en roept je hond bij je. De instructeur gooit als de hond naar jou toekomt een stukje frikandel bij de riem. Vervolgens stuur je de hond terug plaats. De eerste en misschien de tweede keer moet je nog een stukje meelopen, maar bij alle honden in ons klasje viel het kwartje riem = frikandel razendsnel.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb mijn hond de riemtouch geleerd met de clickermethode
Dus riem aanraken met zijn neus is braaf (klik) en een snoepje.
Eerst terwijl ik de riem opgebost in de hand had en dan de hand steeds lager tot ik mijn hand met riem op de grond had.
Vanaf dat moment aanraken en gaan liggen.
Daarna de riem net iets verder weg gooien en zodra de hond met de neus de riem aanraakt af laten gaan.

Als tussendoortje:
De trainer houdt de hond vast.
Je holt zelf een stuk weg en legt de riem op de grond. Je blijft er zelf bij staan en je geeft het commando (plaats?) wat je ook zou geven als je de hond zou sturen.
Zodra de hond bij de riem ligt kan je dan zelf belonen.
Dan neem je de hond aan de halsband een metertje mee en je stuurt hem meteen weer naar die riem en laat hem af gaan.
Daarna de afstand rustig groter maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Wij hebben het zo geleerd. We gaan met de hond naar 't vierkant, maken de hond los van de riem, laten de hond zitten, daarna gaat de hond af, tussen de voorpoten leggen we de riem en tikken met de hand steeds op de riem terwijl we steeds "plaats"zeggen.
Fellow pakte het snel op.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Wij hebben het zo geleerd. We gaan met de hond naar 't vierkant, maken de hond los van de riem, laten de hond zitten, daarna gaat de hond af, tussen de voorpoten leggen we de riem en tikken met de hand steeds op de riem terwijl we steeds "plaats"zeggen.
Zo ben ik nu met hem al 3 weken bezig, maar hij snapte het niet. Wordt bij ons op de hondenschool ook zo aangeleerd. Kai snapt alles normaal zeer snel, dus ik verwachte wel na 3 weken enig resultaat te zien, maar niets. Ik moest altijd nog aanwijzen.

Ik heb vandaag hier thuis eens geprobeerd met het snoepje en na enkele keren ging hij zelf naar zijn leiband, wel om het snoepje te zoeken, maar het is al een begin. :)
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Linsey schreef:
Zo ben ik nu met hem al 3 weken bezig, maar hij snapte het niet. Wordt bij ons op de hondenschool ook zo aangeleerd. Kai snapt alles normaal zeer snel, dus ik verwachte wel na 3 weken enig resultaat te zien, maar niets. Ik moest altijd nog aanwijzen.

Ik heb vandaag hier thuis eens geprobeerd met het snoepje en na enkele keren ging hij zelf naar zijn leiband, wel om het snoepje te zoeken, maar het is al een begin. :)
Ik vond het ook een moeilijke oefening, heb het geleerd op de manier van Ianthe. Maar eens hebben ze het door :mrgreen:
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Mijn hond heeft het als volgt geleerd.

Er ligt een kleedje op de grond.
Je neemt je hond er mee naar toe.
Je legt de riem ernaast ( naast het kleedje).
Je zegt tegen de hond : Plaats.
Dan loop je met je hond een stukje terug.
De hond naast je laten zitten.
Dan zeg je Plaats en stuur je hem vooruit, (naar het kleedje, waar de riem naast ligt).
Desnoods loop je mee en hou je wat lekkers voor zijn neus.
Als hij bij het kleed is, moet hij af liggen.
Desnoods herhaal je het commando : Plaats.
Dan krijgt hij zijn beloning.
Dan is de oefening klaar.

Later kun je het afbouwen, met alleen de riem en kun je de afstand ook groter maken.

Stel, het lukt niet, kun je ook wat lekkers op de plaats leggen en het zo proberen.

Succes.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Zelf gebruik ik het commando riem want plaats kent hij hier thuis namelijk :ok:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Op 1 dag (zaterdag) heeft Kai geleerd van het snoepje tussen zijn leiband op te zoeken. Eens hij dan aan zijn leiband kwam en terwijl het snoepje opat, heb ik gezegd lig en hem dan nog eens extra beloont voor het liggen.
Zondag heb ik al direct het snoepje op de leiband weggelaten, wordt anders zo'n slechte gewoonte :wink: En hij liep nog altijd direct naar zijn leiband, ik heb dat dan ook nog enkele keren geoefend en hem dan zelf beloont met een snoepje wanneer hij ging liggen na het bevel liggen.
Vandaag maandag is hij voor de eerste keer uit zichzelf gaan liggen. Was maar eenmalig maar is toch al een zeer grote vooruitgang. Zijn leiband opzoeken doet hij nu telkens al zelfstandig (als hij niet afgeleid is :wink: ). Dus op 3 dagen heeft hij dit nu geleerd en ik was er al zo'n 3 weken mee bezig zonder resultaat. Dat snoepje is echt wel een goede methode, toch zeker voor zo'n hond als Kai die verzot is op eten :)
Eens hij nu altijd zelfstandig gaat liggen ga ik de afstand opbouwen.
Maar hij moet het pas echt kennen in augustus, dus nog tijd genoeg om het mooi af te werken :wink:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik heb ook moeite gehad met deze oefening maar wat de meeste ook als fout doenm tenminste bij ons op de sport is de hond belonen als hij dus gaat zitten nadat hij is gaan liggen. Wel wanneer jij het vraagt en daarna stukje spelen en einde oefening. Bij ons beloonde ze dus niet op het moment wanneer hij op zijn plaats ging liggen. JE mocht hem wel toespreken maar uit eindelijk heb ik zelf ook dertig keer mee gelopen en gewoon met koek beloond wanneer hij lag.
Ik vind uiteindelijk doet hij het toch wel als je maar lang genoeg vol houdt en mee blijft lopen. En de afstand inderdaad niet te groot maken.
Het hoeft toch ook niet binnen 3 weken meteen te lukken? Ik bedoel ik zou het niet leuk vinden als mij hond alles in een paar weken goed zou doen en goed blijft doen!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Het hoeft inderdaad niet meteen in 3 weken te lukken, maar als er totaal geen vooruitgang is, dus echt helemaal niets op 3 weken (is niet vaste tijd, kan ook 4 weken geweest zijn), dan begin ik altijd andere methodes te zoeken. Vooral ook omdat ik mijn hond ken en ik weet dat hij alles snel doorheeft. De ene methode werkt niet voor elke hond. Het is dus altijd wel interessant om eens andere methodes uit te proberen. Het plaatsje moet hij zelfs maar pas in augustus kennen.

Maar het is dus nu met veranderen van methode dat hij het echt doorheeft. Daarstraks liet ik hem naar zijn plaats gaan en ging hij 1 meter voor zijn leiband liggen, ik zei nogmaals plaats en hij stond op en ging op zijn leiband liggen. Een teken dat hij toch echt begrijpt wat er van hem verwacht wordt, al maakt hij natuurlijk nog wel foutjes. De afstand is ook nog maar heel klein, ik oefen momenteel op 1 a 2 meter afstand.
Nu ik ervaring heb met beide methodes vind ik de snoepjes methode ook wel beter, de hond leert meteen zelfstandig naar zijn leiband te gaan, terwijl je bij de andere methode altijd moet blijven meelopen. Het snoepje kan je ook zeer snel weglaten en zover ik gelezen heb, is dit ook het beste anders gaat de hond altijd het snoepje blijven zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”