Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk is het zo ver, mijn zonne energie

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Eindelijk is het zo ver, mijn zonne energie

Ongelezen bericht door Roelfien »

Tijdens de donkerste dagen van vorig jaar besteld en nu eindelijk ligt het op mijn dak: zonnepanelen en een zonneboiler.
Ik ben er zo blij. :cheer: Met dit weer is het echt fantastisch: de electriciteitsmeter loopt echt letterlijk terug, terwijl ik de radio, de computer, de vriezer en de koelkast aan heb staan en als ik warm water wil, slaat de ketel niet eens aan, zo warm wordt het water momenteel.

Afbeelding

:cheer:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wat heerlijk!
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

tof! Wij zijn er ook mee bezig, als het goed is komt de Eneco binnenkort dingetjes vertellen en een offerte maken enzo. Hoeveel panelen heb je? Via wie of wat heb je het geregeld?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief

zie foto: 6 panelen.
En dan ook de zonneboiler nog.

Met 4 zit je al goed hoor. Maar hiermee zou ik bijna neutraal kunnen zijn.
Ik heb het via ecostream gedaan. Die had ik benaderd voor een EPA,om te bepalen of ik wellicht dat stukje geld daarvoor bij de Rabobank met korting gefinancieerd kreeg (dat was dus niet zo, dan moet je minstens overal in je huis alles aanpassen) en toen heeft die meneer van de EPA meteen voor me gekeken wat de mogelijkheden zijn qua zonnepanelen etc. Toen heb ik ook meteen nieuwe dakbedekking met extra isolatie gekocht en dat is eergisteren gelegd, half dagje was dat. En vandaag dan de installatie van de panelen. Ze zijn vanmorgen om 7.30 uur begonnen en om 13.30 uur waren ze klaar. Dus dat valt mee.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 09 mei 2008 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle
Zeer actief

Roelfien schreef:zie foto: 6 panelen.
wist niet of ze er allemaal op stonden :mrgreen:
En dan ook de zonneboiler nog.

Met 4 zit je al goed hoor. Maar hiermee zou ik bijna neutraal kunnen zijn.
echt waar? Verbruik jij zo weinig dan?
Wij zijn bezig voor 12 panelen...

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief

Oh, zat mijn berichtje nog verder aan te vullen. :mrgreen:

Ja, maar ik heb dan panelen van 180 wp. Hoeveel leveren die van jou?

En ja, op zich gebruik ik al niet zo veel. We zijn maar met zijn tweetjes, gooi altijd alle lekstroom snachts uit door de schakelaars naar tv en pc uit te zetten, heb op alle belangrijke plekken spaarlampen, dus tja, hoeveel heb je nodig?
jelle
Zeer actief

Roelfien schreef:Oh, zat mijn berichtje nog verder aan te vullen. :mrgreen:

Ja, maar ik heb dan panelen van 180 wp. Hoeveel leveren die van jou?
ja, en ik het maar al weer aan te passen omdat ik dat zag... lekker zootje maken we er van :mrgreen:

12x150, zou het moeten worden. Dus 1800 Wp.

Dat je nu kunt terug leveren geloof ik graag, lekker weer genoeg. Maar bedoel je dat je hier het hele jaar op kunt teren?
Je jaarverbruik zal toch wel hoger zijn dan 1000 kWh neem ik aan?
:denken:

Afbeelding

Roelfien
Zeer actief

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik weet alleen dat in principe 4 keer 180 wp voldoende is voor een normale huishouding als goede ondersteuning op je gewone electra en daar zit ik dus iets boven met 6.
Ik denk ook niet dat ik neutraal kom met de energie hoor, maar elk beetje helpt. Ik heb geen plaats voor 12 trouwens. En geen portemonnee ook. :smile:
Ik betaal nu 109 euro per maand aan electra en gas. Dus ik ben benieuwd wat het gaat worden straks. :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Oh Marielle, heb je de info van Senternovem al gezien over de subsidie als je terug levert?
jelle
Zeer actief

Roelfien schreef:Oh Marielle, heb je de info van Senternovem al gezien over de subsidie als je terug levert?
ligt eraan wat je bedoelt? Ik weet dat er terugleversubsidie is etc. en natuurlijk willen we het ook aanvragen. Is er meer dat ik moet weten daarover?

Afbeelding

Roelfien
Zeer actief

Nee, die info bedoel ik en dat regelt Senternovem. Alleen geeft senternovem aan dat je de aanvraag voor 31 juli moet opsturen. dus goed om in de gaten te houden met je tijdsplanning. :mrgreen:

Maar leuk dat je ook panelen wilt plaatsen?
Ga je alleen voor panelen of ook voor een zonneboiler?

Ik ben benieuwd hoeveel het er worden. :ok:
jelle
Zeer actief

Roelfien schreef:Nee, die info bedoel ik en dat regelt Senternovem. Alleen geeft senternovem aan dat je de aanvraag voor 31 juli moet opsturen. dus goed om in de gaten te houden met je tijdsplanning. :mrgreen:
yep, weet ik. :mrgreen:

Maar leuk dat je ook panelen wilt plaatsen?
Ga je alleen voor panelen of ook voor een zonneboiler?

Ik ben benieuwd hoeveel het er worden. :ok:
alleen panelen. Ik vermoed dat een zonneboiler hier niet zo heel veel zin heeft, althans dat we voor dat geld beter een paneel extra neer kunnen zetten bij wijze van spreken. We douchen met z'n tweeen, meestal 's ochtends (dus dan nog relatief weinig voordeel van het zonnetje gehad) en warm water voor de keuken komt uit een aparte boiler.

We doen hier verder wel ons best om zuinig met stroom te zijn (spaarlampen, standbyknoppen uit etc) maar we zitten toch boven het landelijk gemiddelde (dat is rond de 3500 kWh/jaar), zo ontdekte ik tot enigzins mijn schaamte. We zijn nu met een energiemeter ook aan het kijken wat de grootste slurpers zijn in huis en aan het kijken wat we er aan kunnen doen. Zo is er al een vrieskast die het eigenlijk toch niet lekker deed de deur uit en staat de keukenboiler lager én met een tijdklok ('s nacht was ik zelden af :mrgreen: )

Afbeelding

Roelfien
Zeer actief

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat het tot anders denken leidt, inderdaad.
Want ik douch ook smorgens en Tim smiddags, maar ik ga ook smiddags douchen, zat ik me te bedenken. Want anders is het inderdaad zonde van al die opbouw van warm water. :smile:
Wij hebben een tweede vriezer die kapot ging gewoon niet vervangen omdat het eigenlijk een beetje onzin was. En zo probeer ik er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Ach, het idee dat je gewoon een beetje klimaatneutraal kan proberen te zijn, een beetje concreet een steentje bij kan dragen, dat is voor mij voldoende. Ik leef ook graag gewoon goed.
Wat ik nog wel ga aanschaffen is een regenzuil, liefst deze http://kilianwater.nl/ maar het kan ook een gewone kunststof regenton worden. Want dat is ook zoiets wat ik zo zonde vindt: planten water geven met water uit de kraan, terwijl het hemelwater zo het riool in loopt. Dus dit jaar nog gaat dat ook veranderen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Helemaal super dat jullie dit doen zeg :ok: :cheer:
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door IngeK »

Aimee schreef:Helemaal super dat jullie dit doen zeg :ok: :cheer:
Nou inderdaad, dat wilde ik ook zeggen!

In een land met zoveel zon zijn die panelen er volgens mij helemaal niet.

Wat jij zegt over het water is ook super Roelfien!! Ik weet dat het in NL geen probleem is qua water maar als ik af en toe de fotos zie met de honden en zwembadjes of tuinslangen zit ik met mijn tenen krom.

Wij zitten hier momenteel met een waterrestrictie 3 (rond Brisbane is dit 6 ) wat inhoudt dat je je tuin 2 dagen per week mag sproeien van 6.00 tot 8.00. Ramen mag je niet lappen, autos mogen niet gewassen worden etc. (en met 6 zijn die restricties dus nog erger). Het is even aanpassen maar al het wasmachine water laten wij in een 2 gekoppelde regentonnen lopen waar ik dan de tuin mee sproei. Afwaswater gaat in een emmer en dan de tuin in, in de douche staat een grote kuip wat ik savonds op de tuin gooi. Als Nederlandse was dit in het begin wel even wennen maar het water reservoir voor Melbourne zit op 37% momenteel (vol is 100). Je mag officieel ook maar 4 minuten douchen en nog zijn er gezinnen die hier geen rekening mee houden, hun zwembad bijvullen met kraanwater etc. Wil je een zwembad vullen moet je water kopen wat uit natural springs komt.

Regen is hier dus ook echt een feest ;)
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Roelfien schreef:Nou, ik moet eerlijk zeggen dat het tot anders denken leidt, inderdaad.
Want ik douch ook smorgens en Tim smiddags, maar ik ga ook smiddags douchen, zat ik me te bedenken. Want anders is het inderdaad zonde van al die opbouw van warm water. :smile:
Wij hebben een tweede vriezer die kapot ging gewoon niet vervangen omdat het eigenlijk een beetje onzin was. En zo probeer ik er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Ach, het idee dat je gewoon een beetje klimaatneutraal kan proberen te zijn, een beetje concreet een steentje bij kan dragen, dat is voor mij voldoende. Ik leef ook graag gewoon goed.
Wat ik nog wel ga aanschaffen is een regenzuil, liefst deze http://kilianwater.nl/ maar het kan ook een gewone kunststof regenton worden. Want dat is ook zoiets wat ik zo zonde vindt: planten water geven met water uit de kraan, terwijl het hemelwater zo het riool in loopt. Dus dit jaar nog gaat dat ook veranderen.
We zitten aardig op de zelfde lijn merk ik :mrgreen: Regentonnen staan hier ook in de planning.

Afbeelding

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hee wat grappig daar hebben wij het pas over gehad om dat hier ook te doen :wink:
Leuk dat het gelijk al zo goed werkt :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ramen mag je niet lappen, autos mogen niet gewassen worden etc.
Kijk, hier zou ik nou weer niet zo'n moeite mee hebben :smile: Heb ik tenminste een terrecht excuus. :wink:

Maar verder... denk dat het even heel anders denken wordt als je zo de regels opgelegd krijgt. Ik moet eerlijk zijn dat ik er niet zo naar leef.
Is niet goed te praten.
Die zonnepanelen vind ik wel ontzettend goed, alleen een beetje té duur.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wat goed dat jullie daar zo mee bezig zijn.

toevallig zat ik gisteren aan een regenton te denken voor het water geven van de plantjes omdat ik het dus ook zo zonde vind om daar leidingwater voor te gebruiken.
Douchen doen wij nooit lang (bad hebben we niet), even haar wassen en lijf en klaar.
De droger heb ik sinds we hier wonen nog niet gebruikt omdat ik de was prima op zolder op kan hangen of buiten aan de droogmolen.
Zo probeer ik me er toch ook een beetje bewust van te zijn. Rosalie probeer ik ook al bij te brengen dat ze zuinig moet zijn met water (kraan uit met handen in soppen of tanden poetsen).
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:N
wat goed zeg van die zonnepanelen! en regentonnen heb ik, ideaal
1tje met een tussenstationnetje, is de ton vol dan loopt de rest van het water wel door de regenpijp door. [wat bijna dus niet voorkomt!
Ik ken zelfs mensen die dat water gebruiken om door het toilet te spoelen en met een bovenlader hun wasmachine te vullen.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ha die Ien, long time no see. :cheer:

Wat betreft het overloopje van het regenwater als de ton vol zit. Laat het niet naar het riool weglopen, maar gewoon de grond in. Dan komt het behoorlijk schone hemelwater gewoon waar het hoort. In plaats van bij het vuile water in het riool. Is veel beter. :ok:
Bijvoorbeeld op een plek die lekker vochtig mag zijn een flinke kuil met zand en kiezels maken en daar het water in weg laten lopen. Dan komt het terug waar het hoort, zonder dat er heel veel energie verspild wordt om het toch niet zo vuile water schoon te maken omdat het in het rioolwater terecht komt.

Wel aardig om te melden is dat ik op dit moment al, ondanks al mijn gewone gebruik van huishoudelijke apparatuur en audio/hifi spulletjes al een hele kilowatt energie terug verdiend heb. De meter is letterlijk van 3 naar 2 gegaan. :cheer:
En natuurlijk is dat nu omdat het wel heel erg licht is en ook lang licht. Dus van de winter ga ik dit echt niet halen. Maar ik ben zeer positief gestemd over het gemiddelde wat ik verwacht straks. :cheer:
Roelfien
Zeer actief

IngeK schreef:
Aimee schreef:Helemaal super dat jullie dit doen zeg :ok: :cheer:
Nou inderdaad, dat wilde ik ook zeggen!

In een land met zoveel zon zijn die panelen er volgens mij helemaal niet.

Wat jij zegt over het water is ook super Roelfien!! Ik weet dat het in NL geen probleem is qua water maar als ik af en toe de fotos zie met de honden en zwembadjes of tuinslangen zit ik met mijn tenen krom.

Wij zitten hier momenteel met een waterrestrictie 3 (rond Brisbane is dit 6 ) wat inhoudt dat je je tuin 2 dagen per week mag sproeien van 6.00 tot 8.00. Ramen mag je niet lappen, autos mogen niet gewassen worden etc. (en met 6 zijn die restricties dus nog erger). Het is even aanpassen maar al het wasmachine water laten wij in een 2 gekoppelde regentonnen lopen waar ik dan de tuin mee sproei. Afwaswater gaat in een emmer en dan de tuin in, in de douche staat een grote kuip wat ik savonds op de tuin gooi. Als Nederlandse was dit in het begin wel even wennen maar het water reservoir voor Melbourne zit op 37% momenteel (vol is 100). Je mag officieel ook maar 4 minuten douchen en nog zijn er gezinnen die hier geen rekening mee houden, hun zwembad bijvullen met kraanwater etc. Wil je een zwembad vullen moet je water kopen wat uit natural springs komt.

Regen is hier dus ook echt een feest ;)
Tja, wij hebben teveel water en jullie te weinig. Moet meteen aan de afleveringen van McLeods dochters denken als ze in de zomer weer niet kunnen douchen omdat het water op rantsoen is. :mrgreen:
En ik vind het dus ook zonde om de tuin te sproeien met duur schoongemaakt leidingwater uit de kraan, terwijl het hemelwater hetzelfde is als de regen die de grond raakt.
Maar ik heb ook jaren badjes gevuld hoor. Misschien toch wel vanuit het idee dat we inderdaad water zat hebben.
Maar een regenton is eigenlijk een kleine simpele uitgave (voor een paar tientjes heb je al een kunststof regenton met kraantje) en het levert echt veel op als je veel water voor buiten gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”