Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Noorwegen en tips voor reizen/ hitte etc

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Hugo 09-07
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hugo 09-07 »

Hallo,

Wij zijn groentjes op het gebied van honden maar tot op heden gaat het ons goed af :ok:
Nou ben ik erg benieuwd naar tips m.b.t. het reizen met de hond en of iemand info heeft/ ervaringen met zuid noorwegen.

Tegen eventuele hitte heb ik begrepen dat het belangrijk is om de zolen van de voeten te koelen. Maar andere tips over van alles en nog wat zijn natuurlijk zeer welkom.

Gr Eveline en een poot van Hugo
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Denk je wel aan de plichten ten aanzien van het meenemen van een hond naar Noorwegen?
http://www.norsk.nl/huisdieren.htm
Let vooral even op de bepalingen voor rabies.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

ik weet van een klant van mij , die gaat ook regelmatig naar Noorwegen, dat ze bloedtesten moeten doen, ivm rabies. Ik geloof zelfs een half jaar van te voren al.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rich »

Yep klopt! Je hebt een officieel certificaat nodig van het Louis Pasteur instituut, of in Lelystad. In verband met een eerdere dekking van een van onze teven ooit geregeld. Best duur! Wordt je toevallig aangehouden bij de grens dan vragen ze er wel naar. Ze hebben ook chipscanners aan de grens om te controleren of het certificaat bij je hond hoort.

Verder zou ik altijd aanraden om een naamplaatje aan de halsband van je hond te laten maken met je mobiele nummer (met 0031 ervoor en de nul van 06 weglaten) erin. In de taal van het land aangeven of ze dat nummer willen bellen als de hond gevonden wordt. Wij zetten er altijd bij: tegen beloning! Natuurlijk wel je gsm-etje mee. Dit voor in het meest vervelende geval dat je hond de benen neemt of kwijt raakt. Dat je hond gechipped is dat geeft namelijk geen enkele zekerheid dat ze je als eigenaar terug zullen vinden.

Verder nemen wij altijd onze 1e hulpdoos voor honden mee. Je weet immers maar nooit. Op de vakantielocatie zelf zoeken we ook altijd meteen op waar een DA gevestigd is. Geeft een relaxter gevoel als je dit weet.

richard
Hugo 09-07
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.

Ja hij is in januari al ingeent en gaat morgen voor de bloedtest. Ik heb begrepen van mijn dierenarts dat dit gewoon bij haar kan en dat je niet speciaal naar Lelystad moet of een certificaat moet hebben. De inenting word gewoon opgenomen in zijn europese paspoort. Mochten de antistoffen in het bloed te laag zijn dan zal hij nogmaals worden ingeent wat ik begrepen heb. Ik zal eens navraag doen morgen misschien heb ik het wel verkeerd begrepen. Je krijgt vaak veel info in 1 x mee :-)

Dus daarmee zijn we dan op tijd.

Op de boot (overtocht van 2 uur) zal de hond in de auto blijven en in overleg met boordpersoneel mag je de hond af en toe bezoeken/ checken (tja je betaald er wel 10 euro voor maar niemand ziet die hond de gehele bootreis,.... das wel een beetje jammer)

Wat neem je zoal mee in die ehbo tas?
Laatst gewijzigd door Hugo 09-07 op 15 mei 2008 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugo 09-07
Vaste gebruiker

Ja zo lang alleen in de auto vind ik ook niks, ik ga in ieder geval proberen er bij te blijven ( lees proberen als aanhouden :blah: tot ik win ;-) :evil: ) Vind dat ook niet een fijne oplossing. Hopelijk doen ze niet zo moeilijk en anders is dit de eerste en de laatste keer op deze manier.

Ik laat het jullie weten na de reis! die pas in juli is
Jaap*
Zeer actief

Je kunt ook via zweden rijden, optie 1 is dan over de oresundbrug en optie 2 is via de ferry's puttgarten-rodby en helsingborg-helsinger.
Op die ferry's kun je met de hond aan dek gaan zitten, ze duren een half uurtje per stuk en je hoeft niet te bespreken. Gewoon aansluiten in de rij.
Het stukje zweden wat je dan meepakt is ook eens een leuk stukje.
Wij doen de twee ferry's meestal, leuk reisje :ok:
Hugo 09-07
Vaste gebruiker

De boot is in maart al geboekt dus vraag me af of we er nog vanaf kunnen,.... via Master Ferries gedaan. Misschien dat iemand hier wel positieve verhalen heeft ondanks de het standaard verhaaltje op hun website,... :idea:
Camping in denemarken ook al geboekt by the way

@Jaap: Hoe lang rijden jullie over dat gedeelte?
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb begrepen van mijn dierenarts dat dit gewoon bij haar kan en dat je niet speciaal naar Lelystad moet of een certificaat moet hebben. De inenting word gewoon opgenomen in zijn europese paspoort.

Het kan zijn dat je eigen DA het bloed afneemt en dan naar Lelystad of Brussel stuurt. Dit officiele onderzoek kan en mag zij echter niet zelf doen. De enting behoort altijd opgenomen te worden in je paspoort, maar kan dus voor de Noorse overheid als onvoldoende gezien worden. In hun eisen staat dat een bloedproef noodzakelijk is. Het aantoonbaar bewijs dat je hond een bloedproef heeft ondergaan is eerder genoemd certificaat. Misschien is er sinds mijn laatste bezoek iets veranderd of versoepeld, maar ik zou om fikse problemen of teleurstelling te voorkomen je aanraden om dit alsnog goed na te gaan. Noorse overheids ambtenaren zijn niet echt als soepel bekend en werken volgens het boekje. Zelfs van niet op tijd ontwormen kunnen ze een drastisch probleem maken.

richard
oskartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door oskartje »

Op de boot van Masterferries Hanstholm-Kristiansand (ik neem aan dat je met die boot gaat) mag je de hond wel bij je houden. Officieel moet je dan wel op het buitendek zitten. Heen zijn we dus ook netjes buiten gaan zitten. Terug zijn we gewoon binnen gaan zitten. Binnen zijn allemaal rijen stoelen. We zijn gewoon bij het raam gaan zitten met de hond naast ons op een handdoek op de grond. Niemand die er wat van zei. Er was ook geen controle ofzo tijdens de overtocht. En als iemand er wat van zegt kun je altijd nog naar buiten verkassen. Ik zou hem ook niet in de auto laten hoor. Niet goed voor mijn gemoedsrust. Ik heb wel honden gezien die in de auto bleven maar die waren helemaal over hun toeren door alle mensen die langslopen enzo.
oskartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door oskartje »

Oh, mijn avatar is trouwens Oskar in Noorwegen :ok:
Jaap*
Zeer actief

Rich schreef:Misschien is er sinds mijn laatste bezoek iets veranderd of versoepeld
Jaap* schreef:Denk je wel aan de plichten ten aanzien van het meenemen van een hond naar Noorwegen?
http://www.norsk.nl/huisdieren.htm
Let vooral even op de bepalingen voor rabies.
@Hugo, wij vertrekken altijd om een uur of 3 - 4 (zegmaar vanaf heerenveen) in de nacht en zijn dan rond de middag nabij göteborg, dat is wel gunstig met het oog op de drukke punten en het tijdstip waarop je die passeert. De volgende dag rijden we dan Noorwegen binnen. Wij reizen met een tent en bespreken niets trouwens.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Noorwegen

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Wij gaan al jaren naar Noorwegen en Zweden op vakantie en vorig jaar is Pippy voor het eerst meegeweest.

Onze dierenarts heeft toen ook de bloedtest geregeld, dat sturen zij zelf naar het laboratorium op.
Wij zijn via de bruggen naar Zweden gegaan want wij wilden niet dat Pip alleen in de camper achter moest blijven. Wij mochten ook niet blijven zitten, stom hoor!
Maar ja, via de bruggen ging ook prima en we hebben een heerlijke vakantie gehad.
Vooral als je even buiten de drukke gedeeltes komt daar kan je heerlijk wandelen en kamperen!

veel plezier!

groetjes, Ingrid
Hugo 09-07
Vaste gebruiker

@ Oskar: Dat is geweldig nieuws zeg! Fijn dat hij dan gewoon bij ons kan zijn dan maar buiten op het dek alles beter dan helemaal alleen in de auto ergens onder in het schip. :cheers:

@Jaap: Bedankt! Jij kon wel eens in de buurt wonen van mijn oude woonplaats. Woon nu niet meer in Fryske Bopke maar kom er nog regelmatig :-) De wereld is klein

Net naar dierenarts geweest en ze sturen het bloed inderdaad weg naar een laboratoruim (in dit geval in DL) we zitten hier vlakbij de grens dus dat is erg handig, uitslag is er binnen 2 weken. (Hugo gedroeg zich ontzettend voorbeeldig :-) en gaf geen kick van de spuit, :flower:

Tip nog voor iedereen die gaat reizen en info zoekt mbt invoeren.
De volgende website is betrouwbaar en wordt regelmatig up to date gehouden.
www.knmvd.nl

In het geval van noorwegen staat op www.norsk.nl dat je de hond na 4 mnd mag invoeren terwijl hier staat dat het na 5 mnd mag. Dus handig om te weten! :cheer:

Gr Eveline
Laatst gewijzigd door Hugo 09-07 op 16 mei 2008 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Op de ferry's Puttgarden-Rodby en Helsingborg-Helsingor kan je gewoon in of bij je auto blijven. Een van ons blijft er altijd bij zodat we de auto open kunnen zetten. De autodekken worden niet afgesloten.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fijn dat alles toch nog geregeld is eveline. Noorwegen is een prachtig land, dus straks veel plezier alvast!

richard
daanielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door daanielle »

Het ligt er denk wel aan hoe je hond is. Onze hond moest ook een
aantal keer in de auto blijven op de boot, maar lag heerlijk te
slapen toen we terug kwamen. Ik weet dat hij graag in de auto
is en niet druk gaat doen dus had ik er wel vertrouwen in, alleen
over de warmte maak ik me wel zorgen dus (we gaan weleens naar
de eilanden in de middellandse zee) en dan zoek ik wel een boot
uit waarbij mijn hond mee mag op het dek.

Ik heb ook altijd een ehbo tasje bij me, daar zitten de normale
spullen in voor mensen, een thermometer en vloeibare pleisters.
Verder vind ik een opvouwbare drinkbak erg handig om mee te
hebben. Die kan je desnoods in je zak steken.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Rich schreef:
Ik heb begrepen van mijn dierenarts dat dit gewoon bij haar kan en dat je niet speciaal naar Lelystad moet of een certificaat moet hebben. De inenting word gewoon opgenomen in zijn europese paspoort.

Het kan zijn dat je eigen DA het bloed afneemt en dan naar Lelystad of Brussel stuurt. Dit officiele onderzoek kan en mag zij echter niet zelf doen. De enting behoort altijd opgenomen te worden in je paspoort, maar kan dus voor de Noorse overheid als onvoldoende gezien worden. In hun eisen staat dat een bloedproef noodzakelijk is. Het aantoonbaar bewijs dat je hond een bloedproef heeft ondergaan is eerder genoemd certificaat. Misschien is er sinds mijn laatste bezoek iets veranderd of versoepeld, maar ik zou om fikse problemen of teleurstelling te voorkomen je aanraden om dit alsnog goed na te gaan. Noorse overheids ambtenaren zijn niet echt als soepel bekend en werken volgens het boekje. Zelfs van niet op tijd ontwormen kunnen ze een drastisch probleem maken.

richard
Bloed wordt bij de DA afgenomen en meestal opgehaald door het lab. Deze maakt elke dag een tour. Uitslag duurt een week. Wij brachten het vroeger zelf naar het lab in Lelystad, 5. min. voor ons. Maar ze zijn weer overgestapt naar het lab. in Dld. :19: :19: Het titer gehalte moet groter dan 0,5 zijn. Onze pup had dat niet, opnieuw rabies gedaan, niet laten bijschrijven en na 2 weken weer getest en was het goed. Wij laten de honden in de camper in hun benches. Zijn ze van jongs af aan gewend. :slaap: :slaap:
Maggie
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wij willen ook oh zo graag een camper.... :jank: Lijkt me helemaal gaaf!

richard
goud
Zeer actief
Contacteer:

Rich schreef:Wij willen ook oh zo graag een camper.... :jank: Lijkt me helemaal gaaf!

richard
Is ook gaaf, en de honden zijn al helemaal over hun toeren als hij voor de deur staat. :cheer: :cheer: Als ze maar mee kunnen.
Maggie
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

goud schreef:
Rich schreef:Wij willen ook oh zo graag een camper.... :jank: Lijkt me helemaal gaaf!

richard
Is ook gaaf, en de honden zijn al helemaal over hun toeren als hij voor de deur staat. :cheer: :cheer: Als ze maar mee kunnen.
Maggie
Wrijf het nog even in..... :jank: :mrgreen:

richard
goud
Zeer actief
Contacteer:

Rich schreef:
goud schreef:

richard
Maggie
Wrijf het nog even in..... :jank: :mrgreen:

richard
Weet niet hoe "jong" jij bent :19: :19: , maar wij hebben 21 jaar lichtgewicht gekampeerd, 6 jaar een Eriba caravan gehad, en nu sinds 7 jaar een Camper. Dus er is altijd hoop. :smile: :smile: :smile: En altijd de honden meegehad.

Maggie
Hugo 09-07
Vaste gebruiker

Certificaat is binnen! Op naar een heerlijke vakantie! :balon1:

Als er nog tips zijn: altijd welkom :ok:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Re: Noorwegen en tips voor reizen/ hitte etc

Hugo 09-07 schreef:Certificaat is binnen! Op naar een heerlijke vakantie! :balon1:

Als er nog tips zijn: altijd welkom :ok:
Hiermee kun je nu ook naar Engeland, Schotland enz.!!! Gewoon rabies op tijd blijven geven.
Een hele fijne vakantie. :cheer: :cheer:
Maggie
Maggie
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk dat dit volgend jaar ons reisdoel wordt. En zo te lezen is het best te doen, alleen maar zorgen dat je op tijd je certificaat hebt en die ontwormtoestanden. De rest is al in orde.
Leuk, met de tent lijkt me wel wat. :ok:

Hugo, ben je al geweest?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik ben dan wel geen Hugo maar op dit moment zijn we op vakantie in Noorwegen. Met onze hond en het is hier prachtig. Kunt hier erg goed wandelen. Wij hebben een kleine jonge hond dus en moeten veel gebruik maken van de hondenrugzak. Veel bergen zijn veel te rotsachtig voor een kleine hond.

En dan is 8 kg op je rug erg veel. Ook mag hij niet mee naar binnen in restaurants maar ook in een rugzak(draagtas) mits dicht is dat geen probleem. Bij de grens ging het een beetje raar hebben hem keurig aangemeld maar kreeg geen stempels of iets dergelijks dat we dat ook gedaan hadden. Jammer want we zijn via Zweden gereisd en dan hoef ik niet nog eens de wormkuur te doen. Kan nu niet bewijzen waneer we zijn aangekomen. (de politie overigens ook niet)

Zie hier erg veel mooie grote honden en met een kleine langharige hond ben je echt een bezienswaardigheid heb ik gemerkt.

Wel zelf brokken of iets dergelijks meenemen want hier kennen ze alleen pedegri brokken, worsten en blikken.

Als je met stena line gaat mag de hond mee in de hut (wel van te voren een hondenhut boeken)

Veel plezier in Noorwegen hoor het is alle voorbereiding in moeite echt waard!!
Afbeelding
gevni havanezers
Roelfien
Zeer actief

Hoe zit het eigenlijk met die rabies enting die 3 jaar geldig is? De informatie luidt dat de enting binnen 365 voor aankomst in Noorwegen geplaatst moet zijn. Dus dan kan je alleen het jaar van de enting naar Noorwegen of accepteren zij ook de duur van de Nobivac enting?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

de rabies enting is ook voor noorwegen drie jaar geldig. Je moet wel de titer laten bepalen als deze goed is de enting herhalen zoals voorgeschreven.
Het prikken voor de titer moet gebeuren tussen 120 dagen na de enting en 365 dagen na de enting.
Is de titer goed dan kun je gewoon gaan. Is hij niet goed dan zul je nog eens moeten enten en oficieel 120 dagen wachten. De meeste da's zetten echter deze enting niet in je boekje waardoor je direct na ongeveer twee weken weer de titer kunt laten bepalen. Meestal is hij dan wel goed.

Zijn hier strenger met de wormkuur dan de rabies overigens.

O,ja vergeet vooral de gezondheids verklaring van je Da niet deze is 10 dagen geldig dus moet vlak voor vertrek gebeuren.
Afbeelding
gevni havanezers
Roelfien
Zeer actief

blacky schreef:de rabies enting is ook voor noorwegen drie jaar geldig. Je moet wel de titer laten bepalen als deze goed is de enting herhalen zoals voorgeschreven.
Het prikken voor de titer moet gebeuren tussen 120 dagen na de enting en 365 dagen na de enting.
Is de titer goed dan kun je gewoon gaan. Is hij niet goed dan zul je nog eens moeten enten en oficieel 120 dagen wachten. De meeste da's zetten echter deze enting niet in je boekje waardoor je direct na ongeveer twee weken weer de titer kunt laten bepalen. Meestal is hij dan wel goed.

Zijn hier strenger met de wormkuur dan de rabies overigens.

O,ja vergeet vooral de gezondheids verklaring van je Da niet deze is 10 dagen geldig dus moet vlak voor vertrek gebeuren.
Ok, bedankt voor de info, de nobivac is dus ook geldig in Noorwegen. Dat scheelt weer. :ok: En ja, ik denk dat ik in oktober meteen die titerbepaling maar laat doen, dan ben ik tot volgend jaar oktober in ieder geval afgedekt als we naar Noorwegen willen.

Maar wormenkuur strenger? Hoe werkt dat dan? Want ik begrijp dat je die kuur eerst bij je eigen dierenarts krijgt, maar moet die tweede kuur (binnen 7 dagen na aankomst Noorwegen) door een dierenarts in Noorwegen gebeuren of mag je het tweede kuurtje vanuit Nederland meenemen en dan in Noorwegen geven?
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”