Iedere hondenschool heeft weer zijn eigen methodes of eisen. Maar over het algemeen wordt er voor het examen gevraagd:
- netjes volgen zonder trekken.(comando "volg")
-Voorlangs en achterlangs een groep honden lopen zonder uit te vallen en te trekken.(commando "volg")
- zitten op commando (commando "zit")
-af-gaan op commando (commando "Af")
-staan op commando (commando "sta")
-laten betasten en tanden laten zien. (commando "staaa...tandjes kijken")
-vasthouden en loslaten op commando van een dummy o.i.d (commando "vast/ los")
-blijf oefening.(hond af leggen en paar stappen achteruit, aan de lijn: commando "blijf")
-apporteren van een dummy o.i.d (commando: "apport")
- hier komen: hond moet vlot bij de baas komen (commando: naam van de hond "hier")
Het A-examen is allemaal nog aangelijnd.
Dit waren bij ons de eisen voor de A-cursus.
De dummy met het konijnenbontje lijkt mij niets mis mee.......als jouw honden dit graag willen vasthouden en apporteren lijkt mij dat prima. Dat anderen dat niet zo geschikt vinden is dan jammer voor hun.....Het gaat erom dat jouw honden iets leuk vinden om te apporteren.
En ik ben het met de anderen eens dat het een taak is van de instructeur om jou de juiste vaardigheden duidelijk te maken en aan te leren. Niet iedereen heeft ervaring met een gehoorzaamheids-cursus......
Er zijn een heleboel boeken in de handel te koop waar duidelijk uitleg over het trainen met honden wordt gegeven met meestal mooie foto's. Dus daar zou je ook nog veel uit kunnen leren.
En anders zou je kunnen vragen of je in een andere groep geplaatst kunt worden bij mensen die ook net beginnen......Je betaald meestal genoeg voor zo'n cursus, dus mag je best wat eisen stellen. Ik zou me niet schuldig voelen om de rest "op te houden". Het is nogmaals de taak van een instructeur om iedereen goed te insrueren. Maar misschien heb ik makkelijk praten......
Succes met de trainig!
*edit: toevoeging.