Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mooi compliment

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Mooi compliment

Ongelezen bericht door Frenk »

Na mijn 'negatieve' berichten over Frenk, nu maar weer eens opscheppen :mrgreen:
Vanochtend hadden Frenk en ik weer jonge-honden-klas. En we kregen een mooi compliment. Op eens zei onze trainster namelijk: "Hij doet het eigenlijk al beter dan straks op de A gevraagd gaat worden. Het volgen, de aandacht, het komen en ook het blijven is eigenlijk allemaal al B niveau. Ik kan me niet voorstellen dat ze jullie hierna ook nog de hele A laten doorlopen, dat zou zonde zijn van jullie tijd."
Die kunnen we in onze zak steken, toch? :mrgreen: :cheer:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

die kan je zeker in je zak steken :cheer:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat goed zeg :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Voelt goed he :ok:
al blijft het natuurlijk een momentopname :N: sorry :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Kaiou schreef:Voelt goed he :ok:
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, maar ik snap je toch niet helemaal :wink: Bedoel je dat een gehoorzaamheidscursus een momentopname is?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Pepie schreef:die kan je zeker in je zak steken :cheer:
Yes :cheer:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

samantha! schreef:Wat goed zeg :ok:
Dank je :wink:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Frenk schreef:
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, maar ik snap je toch niet helemaal :wink: Bedoel je dat een gehoorzaamheidscursus een momentopname is?
Neeh! Tuurlijk niet. Niet de hele cursus, maar het complimentmoment om het maar zo te noemen. Op het moment dat de trainster het welverdiende compliment uitdeelde liet Frenk zich van zijn beste kant zien, zeg maar. Wanneer hij toevallig op dat moment een ´onbereikbaarheidsaanval´ had gehad, was het compliment er ook niet geweest en had ze misschien wel gezegd dat hij ´net´ naar de A zou kunnen. Dat bedoel ik met momentopname.
Hoe meer ik schrijf hoe rotter het over lijkt te komen en dat was en is helemaal mijn bedoeling niet :N:

edit: tikfout verbeterd
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Kaiou schreef:
Frenk schreef:
Neeh! Tuurlijk niet. Niet de hele cursus, maar het complimentmoment om het maar zo te noemen. Op het moment dat de trainster het welverdiende compliment uitdeelde liet Frenk zich van zijn beste kant zien, zeg maar. Wanneer hij toevallig op dat moment een ´onbereikbaarheidsaanval´ had gehad, was het compliment er ook niet geweest en had ze misschien wel gezegd dat hij ´net´ naar de A zou kunnen. Dat bedoel ik met momentopname.
Hoe meer ik schrijf hoe rotter het over lijkt te komen en dat was en is helemaal mijn bedoeling niet :N:
edit: tikfout verbeterd
Aha zo bedoel je :ok: Klopt uiteraard. En zeer zeker niet rot opgevat :wink:
Nou, om dan nog maar even verder op te scheppen :F: : hij doet het op cursus altijd heel erg goed en ze maakt wel vaker opmerkingen over dat 'ie het keurig doet.
Maar deze was extra leuk, dus vandaar de vermelding hier (en ook een beetje omdat goed nieuws ook wel eens leuk is, in plaats van mijn geklaag :wink:)

Wat bijvoorbeeld heel goed ging, was het hierkomen.
De overige vijf cursisten moesten in 2 rijen staan, dus drie combinaties links op een rij, dan anderhalf/twee meter ertussen en dan twee combinaties rechts. En dan nog 2x twee pionnen. Vervolgens laat je je je hond bij de trainster zitten en blijven (als dat lukt) en loop je tussen die rijen/pionnen door tot je op een meter of 10 afstand staat.
Frenk bleef keurig zitten, ze hoefde hem eigenlijk niet vast te houden. Vervolgens zeg ik rustig "kom voor", en hij komt in een streep naar me toe en gaat keurig voor me zitten, zodat ik hem aan kan lijnen.
En bij het volgen met aandacht, terwijl je om de andere combinaties slalomt, is hij ook echt "vol aandacht". Ook reageert hij niet als een andere hond om ons heen slalomt. Sowieso is hij op het veld eigenlijk alleen maar met mij bezig.
En blijven kan hij zowel in zit/blijf als af/blijf. Beiden los en dan kan ik rondjes om hem heen lopen, weg lopen, heen en weer lopen. Maakt niet uit. :cheer:

Nou, zo is het wel weer genoeg met deze on-Nederlandse opschepperij :N:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Oh trouwens, ook misschien wel leuk/herkenbaar... Wat 'ie nog niet kan :wink:
De "sta" oefening. Die moeten wij uitvoeren in een nauw gangetje van stoelen, zodat de hond aanleert dat hij echt recht voor je moet komen staan. Maar Frenk gaat meteen zitten als ik stop met lopen. Hij staat eigenlijk nooit, maar zit altijd op die dikke derriere van hem. En nu heb ik hem dus wel zover dat hij gaat staan vanuit "zit", maar blijven staan, vanuit lopen, dat lukt nog niet.

En ik gebruik geen handhulpen meer bij commando's, dus hij moet ze echt op basis van het stemcommando uitvoeren. Dat is toch nog wel pittig voor hem.

Zijn er eigenlijk nog andere forummers die met hun hond in de jonge hondengroep aan het werk zijn?
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Frenk schreef:Nou, zo is het wel weer genoeg met deze on-Nederlandse opschepperij :N:
Nou, is geen opschepperij hoor. ´t Is hardstikke leuk en heel goed zoals het gaat en zeker wanneer dan de trainster zo´n opmerking maakt geeft dat een heel goed gevoel (weet ik uit ervaring). En inderdaad, ook dat mag ook best eens gezegd worden :ok:.
Succesverhalen zijn leuk om te lezen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooi verhaal Frenk en natuurlijk mag je daar trots op zijn :ok:

Wat bedoel je met die sta oefening? :denken:
Tijdens het lopen stoppen en dan blijven staan in plaats van te gaan zitten?

Welk commando gebruik je dan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Mooi verhaal Frenk en natuurlijk mag je daar trots op zijn :ok:

Dank je :ok:

Zoals het ons is uitgelegd: de bedoeling is dat de hond op commando stil kan blijven staan. De eerste stap die wij moeten aanleren is voor je blijven staan, maar straks moet het ook tijdens het volgen kunnen, begreep ik.
Waar wij moeten beginnen: je loopt achteruit, de hond loopt dan met je mee. Vervolgens zet je een stap naar voren. De hond zal stoppen en blijven staan (de meesten dan :mrgreen:), dat beloon je en daar koppel je dan het commando "sta" of "staan" of wat je dan wilt gebruiken aan.

Dat tussen die stoelen is om te voorkomen dat de hond wegdraait of scheef gaat staan. Volgens de trainster was het een nieuwe oefenmethode voor dit commando en had zij er ook nog niet eerder mee gewerkt. :19:

Bij een paar honden ging het prima, maar als ik een stap naar voren zet, dan gaat Frenk zitten :wink: Uberhaupt als ik stop met lopen, dan gaat hij zitten of liggen. Uit zichzelf, daar geef ik geen commando voor, maar ik beloon het ook niet :19: Volgens mij is hij gewoon liever lui, dan moe :wink:

Hij gaat dan met een scheef koppie naar mij zitten kijken, tot we weer iets gaan doen. Ik noem hem wel eens een slangenbezweerder. :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:
ranetje schreef:Mooi verhaal Frenk en natuurlijk mag je daar trots op zijn :ok:

Dank je :ok:

Zoals het ons is uitgelegd: de bedoeling is dat de hond op commando stil kan blijven staan. De eerste stap die wij moeten aanleren is voor je blijven staan, maar straks moet het ook tijdens het volgen kunnen, begreep ik.
Waar wij moeten beginnen: je loopt achteruit, de hond loopt dan met je mee. Vervolgens zet je een stap naar voren. De hond zal stoppen en blijven staan (de meesten dan :mrgreen:), dat beloon je en daar koppel je dan het commando "sta" of "staan" of wat je dan wilt gebruiken aan.

Dat tussen die stoelen is om te voorkomen dat de hond wegdraait of scheef gaat staan. Volgens de trainster was het een nieuwe oefenmethode voor dit commando en had zij er ook nog niet eerder mee gewerkt. :19:

Bij een paar honden ging het prima, maar als ik een stap naar voren zet, dan gaat Frenk zitten :wink: Uberhaupt als ik stop met lopen, dan gaat hij zitten of liggen. Uit zichzelf, daar geef ik geen commando voor, maar ik beloon het ook niet :19: Volgens mij is hij gewoon liever lui, dan moe :wink:

Hij gaat dan met een scheef koppie naar mij zitten kijken, tot we weer iets gaan doen. Ik noem hem wel eens een slangenbezweerder. :wink:
Lekker hoor dat het op het trainingsveld zo goed gaat :ok:

De sta doen we in Ipo met appel ook, de hond verstart.. de reden?? ik weet het nut niet echt.. is in stand denk deels hebben staan van de hond.. en ik gebruik het ook wel eens in noodssituaties.. als ik blijf of wacht of wat dan ook niet uit me waffel krijg.. Taan! dan staat hij als een blok.. erg handig in een "noodsituatie"
Bij ons zie ik het ze aanleren vanuit het volgen commando sta en tegelijkertijd de lies met links tegenhouden en rechtsvoor de schouder vasthouden.. dan staan ze en loop je wat door.. daarna terug en belonen.. vervolgens nog eens de oefening tot ze snappen dat sta ta of taan betekend.. erg moeilijke oefening overigens! Bij IPO drie moet het vanuit looppas gebeuren..
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

Leuk een positief bericht over Frenk, daar mag je best trots op zijn hoor :ok:

Wij leren de sta-oefening zo; de hond zit naast je (keurig recht en niet scheef) je zegt "staan" . Je rechterhand gaat voor de borst van de hond en met je linkerhand breng je de lies omhoog. Op deze manier leren ze ook om te gaan staan zonder eerst een stap naar voren te zetten. Belangrijk bij je vervolgcursussen !
Als ze het sta commando beheersen , ga je schuin voor de hond staan. Of een rondje eromheen lopen. Is thuis goed te oefenen, bijv ook bij het aanlijnen. Laat de hond zitten, aanlijnen en daarna staan.

En ik ga hier ook effe opscheppen, gisteren had mijn Sheltie Katja G&G B examen. Van de 6 combinaties die op gingen zijn er 4 gezakt :eek: Katja is geslaagd en werd zelfs eerste dus kreeg een gouden plak :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Maar het is idd een momentopname, onder de niet geslaagden waren honden die het normaal in de les goed doen..maar toen het moest helaas niet :N: dat is jammer en had mij ook kunnen gebeuren.
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Frenk
Zeer actief

Katja schreef:Leuk een positief bericht over Frenk, daar mag je best trots op zijn hoor :ok:

Wij leren de sta-oefening zo; de hond zit naast je (keurig recht en niet scheef) je zegt "staan" . Je rechterhand gaat voor de borst van de hond en met je linkerhand breng je de lies omhoog. Op deze manier leren ze ook om te gaan staan zonder eerst een stap naar voren te zetten. Belangrijk bij je vervolgcursussen !
Als ze het sta commando beheersen , ga je schuin voor de hond staan. Of een rondje eromheen lopen. Is thuis goed te oefenen, bijv ook bij het aanlijnen. Laat de hond zitten, aanlijnen en daarna staan.

En ik ga hier ook effe opscheppen, gisteren had mijn Sheltie Katja G&G B examen. Van de 6 combinaties die op gingen zijn er 4 gezakt :eek: Katja is geslaagd en werd zelfs eerste dus kreeg een gouden plak :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Maar het is idd een momentopname, onder de niet geslaagden waren honden die het normaal in de les goed doen..maar toen het moest helaas niet :N: dat is jammer en had mij ook kunnen gebeuren.
Wat een mooi resultaat :cheer: En examens zijn altijd momentopnames, dat is nou eenmaal zo. Maar ik denk wel dat oefening kunst baart, dus goed presteren tijdens een examen zou ik toch gewoon als een prestatie zien :ok:

Over die sta-oefening... Jullie "zetten" de hond neer? Bij ons is het geloof ik de bedoeling dat je zoveel mogelijk het gewenste gedrag uitlokt, zonder dat je aan de hond mag komen. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat daar de diepere gedachte achter is :19: Jouw manier klinkt me namelijk een stuk logischer en duidelijker in de oren :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:Bij ons zie ik het ze aanleren vanuit het volgen commando sta en tegelijkertijd de lies met links tegenhouden en rechtsvoor de schouder vasthouden.. dan staan ze en loop je wat door.. daarna terug en belonen.. vervolgens nog eens de oefening tot ze snappen dat sta ta of taan betekend.. erg moeilijke oefening overigens! Bij IPO drie moet het vanuit looppas gebeuren..
Jullie doen het dus met tegenhouden. :idea:
Ik denk dat het inderdaad best een pittige opdracht is voor een hond. En ik heb begrepen dat het bij gehoorzaamheid straks ook tijdens het volgen moet.
Afbeelding
Katja
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Katja schreef:Leuk een positief bericht over Frenk, daar mag je best trots op zijn hoor :ok:

Wat een mooi resultaat :cheer: En examens zijn altijd momentopnames, dat is nou eenmaal zo. Maar ik denk wel dat oefening kunst baart, dus goed presteren tijdens een examen zou ik toch gewoon als een prestatie zien :ok:

Over die sta-oefening... Jullie "zetten" de hond neer? Bij ons is het geloof ik de bedoeling dat je zoveel mogelijk het gewenste gedrag uitlokt, zonder dat je aan de hond mag komen. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat daar de diepere gedachte achter is :19: Jouw manier klinkt me namelijk een stuk logischer en duidelijker in de oren :wink:
Het uiteindelijke doel is wel dat je niet aan je hond mag komen ! Niet met G&G, examens maar bij bijv Agility mag het ook niet. Maar ja om aan te leren...je moet ergens beginnen he :wink: Het is net als met brokjes geven, in het begin zakken vol :smile: maar later wel afbouwen !
Met de sta oefening kun je natuurlijk ook een brokje gebruiken en proberen niet aan je hond te komen :mrgreen:
Afbeelding
Like Zoë & Katja !
Frenk
Zeer actief

Katja schreef:Het uiteindelijke doel is wel dat je niet aan je hond mag komen ! Niet met G&G, examens maar bij bijv Agility mag het ook niet.
Uiteraard. :wink:
Maar ja om aan te leren...je moet ergens beginnen he :wink: Het is net als met brokjes geven, in het begin zakken vol :smile: maar later wel afbouwen !
Met de sta oefening kun je natuurlijk ook een brokje gebruiken en proberen niet aan je hond te komen :mrgreen:
Ja, en dan gaat 'ie dus zitten, omdat 'ie geen idee heeft wat ik van hem wil :N: Wat dat betreft zijn "zit" en "af" qua beweging veel beter met de hulp van een brokje uit te lokken dan "sta". :denken:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Frenk schreef:
blondie schreef:Bij ons zie ik het ze aanleren vanuit het volgen commando sta en tegelijkertijd de lies met links tegenhouden en rechtsvoor de schouder vasthouden.. dan staan ze en loop je wat door.. daarna terug en belonen.. vervolgens nog eens de oefening tot ze snappen dat sta ta of taan betekend.. erg moeilijke oefening overigens! Bij IPO drie moet het vanuit looppas gebeuren..
Jullie doen het dus met tegenhouden. :idea:
Ik denk dat het inderdaad best een pittige opdracht is voor een hond. En ik heb begrepen dat het bij gehoorzaamheid straks ook tijdens het volgen moet.
Wij leren ook het blijven staan tijdens volgen. Tijdens het volgen houd je je open, platte linkerhand (met een brokje natuurlijk :mrgreen: ) voor de neus van de hond en stopt met lopen maar gaat wel verder met 'pas op de plaats', dus wel een loopbeweging maar zonder vooruit te gaan. De hond staat met zijn neus in het brokje, maar kan dus niet verder. Het commando hierbij wordt 'sta'. Daarna gewoon verder lopen met het commando 'volgen'. Dit wordt steeds een stukje uitgebreid. Dus 'sta', pas op de plaats, 1 stap vooruit, 1 stap achteruit en verder volgen, etc.etc.
Ik denk wel dat dit voor de mensen met met een groter formaat hond makkelijker is dan met bijvoorbeeld Frenk. Je moet haast op je kop gaan staan bij zo'n kleintje :N:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Frenk schreef:
hahaha, zoals Massam een keer tegen me zei; behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst :mrgreen:

Maar het is toch een lekker compliment :pffff: :ok:
Katja
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Katja schreef:Het uiteindelijke doel is wel dat je niet aan je hond mag komen ! Niet met G&G, examens maar bij bijv Agility mag het ook niet.
Uiteraard. :wink:
Maar ja om aan te leren...je moet ergens beginnen he :wink: Het is net als met brokjes geven, in het begin zakken vol :smile: maar later wel afbouwen !
Ja, en dan gaat 'ie dus zitten, omdat 'ie geen idee heeft wat ik van hem wil :N: Wat dat betreft zijn "zit" en "af" qua beweging veel beter met de hulp van een brokje uit te lokken dan "sta". :denken:
En daarvoor heb je die hand bij de lies nou nodig :wink: En je begint de oefening vanuit zit :mrgreen:
Afbeelding
Like Zoë & Katja !
ranetje
Zeer actief

Heb je in de puppygroep het commando "sta" of "staan" niet geleerd? :denken:
Volgens mij zit dat daar wel in het lesprogramma................

Als het bij Frenk en jou niet werkt, zou een andere benadering misschien beter zijn, maar uiteraard pas nadat op de juiste manier het "sta" met deze nieuwe methode is geoefend.
En Frenk het commando "sta" kent....................

Als de trainster zegt dat het net een nieuwe manier is en dat ze er zelf dus net mee werkt, dan zou het een idee kunnen zijn om aan degene die het heeft geïntroduceerd te vragen om te kijken wat er precies niet goed wordt begrepen en of jouw manier van doen net niet juist is?
Ik vind het een intrigerende manier :ok: en ga het zelf eens uitproberen :wink:

Als je inderdaad bij de hogere groepen G&G kijkt kan je zien dat op een gegeven moment de hond op commando moet blijven staan terwijl je zelf doorloopt. Bij G&G 3 geldt dat voor staan, zitten en liggen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Heb je in de puppygroep het commando "sta" of "staan" niet geleerd? :denken:
Ja, maar daar mochten we de hondjes vanuit zit laten staan. En ook daar ging dit commando al moeizamer dan de anderen. Ik kan daar nog niet zonder handhulp en dat kan bij de andere commando's allang.
Als het bij Frenk en jou niet werkt, zou een andere benadering misschien beter zijn, maar uiteraard pas nadat op de juiste manier het "sta" met deze nieuwe methode is geoefend.
Het punt is dat Frenk geen sta-hond is. Hij gaat zitten, zodra hij ook maar eventjes kans ziet. Dus, waar andere honden veel meer 'staanders' zijn, werkt deze "achteruitlopen en dan stapje terug"-methode beter, maar Frenk zit al op z'n krent :N: Zeker als hij niet helemaal weet wat ik nou van hem wil, dan gaat 'ie maar zitten. :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
ranetje schreef:Heb je in de puppygroep het commando "sta" of "staan" niet geleerd? :denken:
Ja, maar daar mochten we de hondjes vanuit zit laten staan. En ook daar ging dit commando al moeizamer dan de anderen. Ik kan daar nog niet zonder handhulp en dat kan bij de andere commando's allang.
Dat het bij Frenk moeizamer ging, kan te maken hebben met zijn problemen met zijn voorpootjes.
Overigens is er bij vrijwel elke hond wel een onderdeel dat minder soepel loopt, dus heb geduld :wink:
Frenk schreef:
Het punt is dat Frenk geen sta-hond is. Hij gaat zitten, zodra hij ook maar eventjes kans ziet. Dus, waar andere honden veel meer 'staanders' zijn, werkt deze "achteruitlopen en dan stapje terug"-methode beter, maar Frenk zit al op z'n krent :N: Zeker als hij niet helemaal weet wat ik nou van hem wil, dan gaat 'ie maar zitten. :19:
Dat gaan zitten......zie boven :wink:
Je zou er een ander commando aan kunnen verbinden?
Ik heb het even uitgetest en ik zou er zelf het "wacht" commando aan verbinden.
Hangt er dus van af of jij dat al in gebruik hebt?
"Stop" zou ook nog kunnen.

En als je het oefent, zorg dan dat het lekkers op de juiste hoogte is :wink:
Te hoog is zitten en te laag is liggen :mrgreen:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

je kunt je (zittende)hond ook nog sta leren door een brokje voor zijn neus te houden en deze naar zijn borstbeen bewegen ( met enige snelheid maar wel te volgen voor de hond) Hij zal dan als het ware terug springen en gaan staan. Deze methode werkt niet bij kortpoten als een Corgi :wink: Deze manier zorgt er wel voor dat de hond in principe alleen van positie wisselt en niet loopt.
De gewone sta is lastig alleen stemcommando hoor bij jonge honden, dat kunnen er maar weinig.
Ik ben er trouwens geen voorstander van om de sta aan te leren met je hand bij de lies. Liever uitlokken met een koekje.

Mooi die complimenten van je trainster, lekkere opsteker toch! En het is gewoon heerlijk werken met een hondje die zoveel aandacht heeft voor zijn baas!!!!
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:
Dat het bij Frenk moeizamer ging, kan te maken hebben met zijn problemen met zijn voorpootjes.
Overigens is er bij vrijwel elke hond wel een onderdeel dat minder soepel loopt, dus heb geduld :wink:
Frenk schreef:
Dat gaan zitten......zie boven :wink:
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Heb ik helemaal niet aan gedacht :ok:
Je zou er een ander commando aan kunnen verbinden?
Ik heb het even uitgetest en ik zou er zelf het "wacht" commando aan verbinden.
Hangt er dus van af of jij dat al in gebruik hebt?
"Stop" zou ook nog kunnen.
Wacht is al in gebruik, maar stop is misschien wel een goeie. Ga ik eens even over nadenken. Dank je.
Daarbij is zo'n klein hondje wel een probleem :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
Daarbij is zo'n klein hondje wel een probleem :wink:
Ik weet het, ik heb met Teckels getraind :mrgreen:
Van te voren uitmeten en een streepje (nou ja, streeeeeeeeeeeeeeeeep) op de muur zetten voor de juiste hoogte :ok: :wink:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

eigenlijk is het neuspuntje tot zijn stop precies de goede hoogte, als je in het verlengde daarvan je brokje met hand houdt, komt het goed!
Frenk
Zeer actief

TeamWork schreef:je kunt je (zittende)hond ook nog sta leren door een brokje voor zijn neus te houden en deze naar zijn borstbeen bewegen ( met enige snelheid maar wel te volgen voor de hond) Hij zal dan als het ware terug springen en gaan staan. Deze methode werkt niet bij kortpoten als een Corgi :wink: Deze manier zorgt er wel voor dat de hond in principe alleen van positie wisselt en niet loopt.
De gewone sta is lastig alleen stemcommando hoor bij jonge honden, dat kunnen er maar weinig.
Ik ben er trouwens geen voorstander van om de sta aan te leren met je hand bij de lies. Liever uitlokken met een koekje.

Mooi die complimenten van je trainster, lekkere opsteker toch! En het is gewoon heerlijk werken met een hondje die zoveel aandacht heeft voor zijn baas!!!!
Volgens mij valt de mijne ook onder de korte poten (lhasaXshih)?
Tot nu toe ik leer ik hem sta vanuit zit, door het brokje van hem af te bewegen.
Dat werkt wel, maar het is een stuk pittiger qua leerproces dan bij zit of af het geval was :wink:
En nu dus sta vanuit lopen, die is helemaal lastig.
Niet alleen om de positie van het brokje te bepalen, maar vooral omdat je zo diep moet bukken en diep bukken kost tijd en in die tijd is hij vaak alweer gaan zitten of hij maakt net de beweging om te gaan zitten. Dat bedoelde ik :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”