De moeder zit vaak op het nest. Ik weet uit mijn hoofd even niet wat voor vogel het is maar het is zwart met een rode snavel. En als het zwemt dan gaat het met het hoofdje naar voor en achter.
Moderator: moderatorteam

Waterhoentjes zijn leuk.Dazwa84 schreef:Jaaa, het is een waterhoentje!
Het nest ligt alleen op een (afgedekt) motorbootje. Dat bootje wordt al een tijdje niet gebruikt maar ik hoop voor de vogeltjes dat de buren het voorlopig nog even laten staan. Ik zal er in ieder geval goed op letten.
Kunnen wij ze daar nog ergens bij helpen of is dat zinloos? (Nest verplaatsen bv?) Kunnen we geen zwembadje op ons balkon zetten?Martijn schreef:Bij ons in de gracht deden die domme vogels dat ook altijd.Dazwa84 schreef:Jaaa, het is een waterhoentje!
Het nest ligt alleen op een (afgedekt) motorbootje. Dat bootje wordt al een tijdje niet gebruikt maar ik hoop voor de vogeltjes dat de buren het voorlopig nog even laten staan. Ik zal er in ieder geval goed op letten.
Helaas gingen die jongen allemaal dood.
Ze kunnen namelijk niet meer terug het nest in en dat hebben ze wel nodig.
Geen serieuze hoop dus.
Waar ik vaak loop was ook een meerkoetennest (rommelig ding vlak buiten de wal), en daar zat een reiger naast...het lekker leeg te peuzelenMaryanne schreef:Ja, kleine waterhoentjes, wat schattig.
Hier waren 7 kleine meerkoetjes (ouders hebben witte snavel, baby's rood) en nu is er geen ééntje meer. Zo erg vind ik dat
Het kan wel, maar ik weet niet hoe en ik weet niet wat je daarna met een tamme waterhoen moet. Ik weet dat de ouders ze echt eten brengen en dat dat dierlijk is. Dus larven. Maar hoe je dat moet vervangen met zo'n kuikens weet ik niet. Dan zit je met een kuiken dat groter en groter wordt en in geval van een waterhoen waarschijnlijk schuw en druk. Ik zou niet weten hoe je die een beetje normaal kan voorbereiden op een leven in de natuur thuis. Ze moeten niet ineens van een zwembadje in de sloot gaan want dat is te abrupt. Ik denk dat dit soort vogels echt vogel-opvangwerk isDazwa84 schreef:Jammer. Het leek me een leuk en interessant project.
Dan kan ik beter met de vogelopvang die hier in Krommenie zit overleggen. Misschien zitten zij er ook wel niet op te wachten. Ik ga ze wel even bellen.MARC_S schreef:Het kan wel, maar ik weet niet hoe en ik weet niet wat je daarna met een tamme waterhoen moet. Ik weet dat de ouders ze echt eten brengen en dat dat dierlijk is. Dus larven. Maar hoe je dat moet vervangen met zo'n kuikens weet ik niet. Dan zit je met een kuiken dat groter en groter wordt en in geval van een waterhoen waarschijnlijk schuw en druk. Ik zou niet weten hoe je die een beetje normaal kan voorbereiden op een leven in de natuur thuis. Ze moeten niet ineens van een zwembadje in de sloot gaan want dat is te abrupt. Ik denk dat dit soort vogels echt vogel-opvangwerk isDazwa84 schreef:Jammer. Het leek me een leuk en interessant project.
Dat deden wij in Amsterdam ook wel eens. Maar dan moet dat wel voorzichtig want anders flippen de ouders. Ik heb zelfs een keer een ladder gemaakt van stokken en gaas om ze terug op het nest te laten lopen. De dag erna lag de hele zooi in het water en waren ze varen met het bootjetwinkeltje schreef:dan zou je toch ook een plaat piepschuim in het water kunnen hangen vlak bij