Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koelen hond met water gevaarlijk?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Koelen hond met water gevaarlijk?

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik had vanavond behendigheids les met Spike. De les was gemiddeld intensief; met 4 a 5 deelnemers ben je leuk bezig maar met voldoende rusttijd.

Ik had hem vlak van te voren al even laten zwemmen en had drinkwater en 2 colaflessen kraanwater meegenomen om tussendoor zijn vacht wat nat te houden als afkoeling. Ik was trouwens wel de enige ''gek'' die uberhaupt (drink)water mee had.

Nu maakte een andere instructrice mij er aan het einde van de les op attent of ik wel wist dat het heel gevaarlijk was een hond die inspanning verricht te koelen; het zou een hartstilstand kunnen veroorzaken. Ook met warm weer tijdens uitlaten/rennen de sloot in laten springen was gevaarlijk om dezelfde reden vlgns. haar. Eerlijk gezegd laat ik hem dat ook rustig doen......

Ik had er nog nooit van gehoord (behalve dat een OVERverhitte hond niet heel invasief gekoeld moet worden als er mogelijkheden zijn om dat rustig aan te doen)

Ik heb wel aardig wat ervaring met endurance rijden met paarden waarin de onderzoeken de laatste jaren juist meer en meer uitwijzen dat je juist wel gerust het hele lichaam sterk kunt koelen (ivp alleen hals en schouders) zonder schade voor spieren of organen en ook drinken van grote hoeveelheden water tijdens inspanning blijkt meer voor- dan nadelen te hebben.

Mijn vragen; zijn er meer mensen die hun hond tijdens inspanning koelen met (flessen) water bij warm weer en weet iemand of dit inderdaad gevaarlijk is? ik kan er zo snel namelijk niets over vinden op internet.
Fin
Zeer actief

Re: Koelen hond met water gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Fin »

Ja natuurlijk, ik zorg altijd dat ze tijdens een wandeling door en door nat kunnen worden. Maar ik ga ook geen sport met ze bedrijven met dit weer, ik laat Christo zijn energie alleen kwijtraken door hem achter balletjes aan te laten zwemmen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mij is verteld door diverse mensen dat het "oppervlakkig" nat maken van de hond er eerder voor zorgt dat de vacht gaat broeien dan dat het verkoelt. Honden koelen ook niet op de huid.
Wat wel goed is, is het nat maken / houden van de voeten/voetzooltjes.

Om die reden zou "pootje baden" beter zijn dan "half zwemmen" omdat bij dat laatste dus meer kans op broeien is dan op koelen.

In het verhaal wat TS te horen kreeg zit dus wat mij betreft een kern van waarheid.

Hangt waarschijnlijk ook wat af van de vacht van de hond of broeien een reele kans is. Bij langharige rassen eerder dan bij kortharige.

Hoe dan ook... koelen doen ze best en makkelijkst aan de voetzooltjes. In geval van nood dus in een emmer water zetten met de pootjes. Indien mogelijk niet ijs-koud, maar eerder lauw en dan later evt kouder maken.
Koelen met ijskoud water (of andere ijskoude dingen) zorgt voor een te snelle afkoeling.

Overigens; geheel terzijde; verrassend dat jouw les doorging; onze behendigheid was afgezegd voor vanavond; het was "maar" 30 graden op het veld; onverantwoord dus.

Absoluut Off Topic: ook met dit weer zie ik mensen met de fiest waar honden naast rennen... dat er niet veel meer dood neervallen is mij een raadsel! ;-((((

Ik vermijd met temperaturen zeker boven de 22 graden inspanning / sport met mijn hond en ik doe het op minder dan halve kracht bij temperaturen tot 22 graden; juist omdat honden moeilijk koelen. Tijdens een les (agility bijvoorbeeld) zal ik de hond idd dus nooit koelen. Mocht hij oververhit dreigen te raken koel ik voetjes maar dan wordt daarna geen poot meer verzet op welk toestel dan ook; dan is het over en uit.

Nou raakt Merlijn makkelijk "verhit" .... dus met hem pas ik helemaal op. Hem heb ik idd al een paar keer vorige zomer in de badkuip gezet om de pootjes te spoelen.

Suzanne
spijkerhond
Zeer actief

Overigens; geheel terzijde; verrassend dat jouw les doorging; onze behendigheid was afgezegd voor vanavond; het was "maar" 30 graden op het veld; onverantwoord dus.
Ik vroeg me ook wel af of het niet afgelast zou worden maar nee dus , vandaar dat ik toch maar gegaan ben maar uit voorzorg met water dus. Overigens wel laat van 21.00 tot 22.00 uur en vond het zelf niet overdreven warm en Spike was vrolijk zat, maar ik weet goed dat je dat zeker niet 1 op 1 voor de hond kunt stellen als je het zelf kunt hebben.

Wat betreft broeien van de vacht weet ik niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen, hoe merk je dat? Hij ligt zowat het hele jaar elke dag in het water en met dit weer zeker 2 a 3 keer per dag. Vacht is half lang; meer golden structuur dan flatcoat (maar wel zwart)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Mij is aangeraden om als je de hond met water zelf nat maakt alleen de schaduwplekken nat te maken. Als je de bovenkant en flanken nat maakt kan het inderdaad gaan broeien als de zon erop staan. Je krijgt dan een vergrootglaseffect.
Verder niet te veel laten drinken tussen de oefeningen door en de hond in de schaduw houden tussen de oefeningen.
En bij ons is het gisteren vanwege de hitte ook afgelast.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ik heb dat inderdaad ook gehoord dat de druppels dan als een soort vergrootglas werken en het dus maar heel even verkoeld, beter is de onderkant van de buik natmaken en de poten, of gewoon in de schaduw blijven na het geheel natmaken..maar dat lukt natuurlijk niet bij behendigehid...
spijkerhond schreef:Ik was trouwens wel de enige ''gek'' die uberhaupt (drink)water mee had.

Nu maakte een andere instructrice mij er aan het einde van de les op attent of ik wel wist dat het heel gevaarlijk was een hond die inspanning verricht te koelen;
heb je toen niet gezegd tegen deze mevrouw dat het nog veel slechter is om geen water voor de hond mee te nemen om te kunnen drinken?? :hmmm:
Groetjes Lianne
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ga nu alleen nog maar wandelen op plekken waar water is. Als ik op pad ga en denk dat ik geen water tegenkom neem ik het altijd mee tot groot genoegen van Gol.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Als ik Frenk wat verkoeling wil geven, dan gooi ik een plens water over zijn buik heen. Maar het is eerlijk gezegd tot nu toe pas een keer voor gekomen, dat ik dat nodig vond.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Bij Animal Coups Houston een tijdje geleden waren er 2 mensen gaan hiken met 2 honden. oververhit de honden en het water was op. Helaas ook 1 overleden en laten we maar even buiten beschouwing laten dat het niet echt verstandig was om te gaan hiken met die temperaturen.

Zij koelden de oren, poten en buik met alcohol, dit hielp om de temperatuur van de hond te verlagen.

Als Diego het een beetje warm lijkt te hebben maken wij dus zijn oren poten en buik nat.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Wat Marye al zei alleen de schaduwplekken nat maken.
Begreep dat bij ons wel de training doorging maar dan op een veel matigere manier.
Daarnaast hebben we de mazzel dat we een zwemvijver op het terrein hebben.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Behendigheid met 30 graden door laten gaan?
Net als bij de paarden koelde ik de honden na het sporten alleen op de borst, poten, oren en onderbuik. Maar wat is inspanning? Mijn honden nu lopen naar de plas, maken hun zwemrondjes en lopen nat weer terug in diezelfde brandende ochtendzon. Ze hebben nergens last van, maar dat doe ik natuurlijk niet op het midden van de dag.
~Suzanne~
Zeer actief

lianne05 schreef:I
heb je toen niet gezegd tegen deze mevrouw dat het nog veel slechter is om geen water voor de hond mee te nemen om te kunnen drinken?? :hmmm:
DAAR ben ik het ook heel erg mee eens...

Viind echter ook dat het een (gedeeldtelijke) verantwoordelijkheid is van de hondenschool.
DIE moet bepalen of het verantwoord is om een les door te laten gaan een te voorzien in water.

(en, los daarvan... als de les doorgaat en iemand vind dat niet verantwoord... dan NEEM je die verantwoordelijkheid en ga je niet!)

Suzanne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik koel Bram bij z'n liezen als het warm is tijdens trainingen. Water over hem heen gooien, heb ik lang gedaan, maar dat schijnt een omgekeerd effect te hebben. Heb ik laatst nog een topic over geopend.

Bij ons gaan de trainingen 's avonds ook gewoon door (mijn training start pas om 21.50 uur). Uiteraard staat er veel water.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

spijkerhond schreef:Ik was trouwens wel de enige ''gek'' die uberhaupt (drink)water mee had.
Is er op de school zelf geen water dan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zet Vera nu als ze erg hijgt na een blokje om door de wijk in de douche, en maak dan haar poten, buik, en oren nat. Ze koelt daar echt heel snel van af. Het is hier binnen helaas ook steeds rond de 29 graden nu, dus ze heeft dat echt even nodig soms om na een plasronde warmte kwijt te raken.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Zoek stok! schreef:
Is er op de school zelf geen water dan?
Vind ik ook raar, bij ons op de club is er altijd water. Alleen naar de speurvelden nemen we zelf water mee.
Voorheen op gehoorzaamheid ook altijd water. En met warm weer werd er zelfs een mini opblaasbaarbadje op gezet waar de honden ook in konden koelen omste beurt als je dat tijdens de les nodig achtte.

Heb gisteravond ook gewoon getraind maar doe alles een stuk rustiger, en minder dan normaal.
Ik moet in alle weertypes trainen, op de keuring kan het immers ook 30 graden zijn dan zal het ook gewoon allemaal door gaan maar op een lager tempo.
spijkerhond
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.

Er staan wel bakken water bij de kennels achter het clubgebouw maar op het veld waar de behendigheid toch snel 100 meter van het gebouw is niet, ook geen schaduw te vinden helaas. Nu vond ik het na 21.00 uur wel te doen hoor met de warmte maar inderdaad raar dat ik de enige was met drinkwater, de andere honden maakten er ook dankbaar gebruik van.

Ik begrijp een beetje uit de reacties dat koelen van het lichaam van een hond met water op de vacht vrij weinig nut heeft; ik zal het de volgende keer bij van te voren zwemmen en drinkwater houden. Anderzijds hoor ik niemand over de kans op een hartstilstand, dus dat zal dan wel weer meevallen :D. Lijkt mij ook dat het afkoelende effect van een litertje kraanwater op het lijf weinig om het lijf heeft vergeleken bij een duik in open water...........
~Suzanne~
Zeer actief

spijkerhond schreef: Anderzijds hoor ik niemand over de kans op een hartstilstand, dus dat zal dan wel weer meevallen :D. Lijkt mij ook dat het afkoelende effect van een litertje kraanwater op het lijf weinig om het lijf heeft vergeleken bij een duik in open water...........
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat veel kou ineens slecht is...
Heb je dat zelf niet dat als je in een te koud zwembad plonst, dat je het "benauwd" krijgt? Ik wel... dus ik kan me er best wat bij voorstellen...
Ook als ik naga hoe ze dat bij die amerikaanse series over hondenleed wel doen als ze een verhitte hond vinden... NIET met koud water koelen, wel met lauw.

Suzanne
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Het is wel hondsoort afhankelijk en er zijn inderdaad honden waarvan de vacht gaat broeden. Gevaarlijk weet ik niet wel weet ik dat na een afkoeling het vaak voor een hond warmer is dan erna( hetzelfde effect wat je heb als je met dit weer uit een koele douche kom , begin je meteen te zweten!)

Ik geef het liefst de hond zelf de keus want die kunnen beter beslissen dan ik. Ofwel mogelijkheid creeren tot verkoeling en de 1 neemt daar gretig gebruik van terwijl de ander zoiets denkt van ja doeggies
Zoek stok!
Zeer actief

spijkerhond schreef: Ik begrijp een beetje uit de reacties dat koelen van het lichaam van een hond met water op de vacht vrij weinig nut heeft; ik zal het de volgende keer bij van te voren zwemmen en drinkwater houden. Anderzijds hoor ik niemand over de kans op een hartstilstand, dus dat zal dan wel weer meevallen :D. Lijkt mij ook dat het afkoelende effect van een litertje kraanwater op het lijf weinig om het lijf heeft vergeleken bij een duik in open water...........
Het heeft niet alleen weinig nut, het heeft een omgekeerd effect :wink: Ik wist dat ook niet hoor, dus gooide elke keer een fles water over Bram heen op wedstrijddagen (voordat we gingen starten in de brandende zon). Arme kerel kreeg het alleen maar warmer achteraf gezien :wink: Die hartstilstand, daar geloof ik niet zo in nee.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Die hartstilstand, daar geloof ik niet zo in nee.
Ik ook niet. Als je ziet hoeveel honden er na inspanning bij warm weer in het eerste beste water springen wat ze tegenkomen. Kan ik me niet voorstellen dat dat kwaad zou kunnen. Dan doen ze als soort in ieder geval iets goed fout in de natuurlijke selectie :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ik ook niet. Als je ziet hoeveel honden er na inspanning bij warm weer in het eerste beste water springen wat ze tegenkomen. Kan ik me niet voorstellen dat dat kwaad zou kunnen. Dan doen ze als soort in ieder geval iets goed fout in de natuurlijke selectie :mrgreen:
Die van mij zijn vandaag nog oververhit uit de warme auto zo het water in gesprongen. Zal toch niet waar zijn dat ze daar niet tegen zouden kunnen :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Die van mij zijn vandaag nog oververhit uit de warme auto zo het water in gesprongen. Zal toch niet waar zijn dat ze daar niet tegen zouden kunnen :denken:
Nee, lijkt me dus ook niet. Of we hebben allemaal ongelooflijk domme honden, maar aangezien ze nog niet bij bosjes neergevallen zijn na een dergelijke afkoel-actie zal dat vast meevallen :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Nee, lijkt me dus ook niet. Of we hebben allemaal ongelooflijk domme honden, maar aangezien ze nog niet bij bosjes neergevallen zijn na een dergelijke afkoel-actie zal dat vast meevallen :mrgreen:
Als het waar zou zijn, hadden we al heel wat sterfgevallen op het forum gelezen. Het is takkedruk op hondenzwemplaatsen deze week :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Moos schreef:
Dat lijkt mij ook! :mrgreen:
Als Whoop er uit zichzelf voor kiest om zoals vanochtend na zijn 'inspanning' zonder dwang een rondje te gaan zwemmen (de halve plas rond wat hij anders nooit doet!), dan weet hij het voor zichzelf perfect te regelen. Beter dan menig mens kan doen met allerlei wetjes en regels.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

zit nu al een dik uur bij mn meisje die helmaal oververhit is.
Werd wakker met een heel naar gevoel, ging kijken en vind haar zwaar hijgend en bloedheet aan.
Terwijl het in de kamer heel koel is.
Heb haar op een zeiknatte handdoek gezet en ook een zeiknatte handdoek over haar heen gehangen.
En nu gaat het net gelukkig wat beter ze hijgt niet meer zo en begint nu rustig te slapen.

Ik denk niet dat het verstanddig om ijskoud water over een hele warme hond heen te gooien, maar idd wat lauwig en dan langzaam opbouwen.
Als het heel heet is is het water in de vijvers ook niet ijskoud sowieso de bovenste laag is verwarmd door de zon.
En als je flessen meeneemt is het ook altijd wat warmer geworden.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

wilma23 schreef:zit nu al een dik uur bij mn meisje die helmaal oververhit is.
Werd wakker met een heel naar gevoel, ging kijken en vind haar zwaar hijgend en bloedheet aan.
Allereerst hoop ik natuurlijk dat het beter gaat :ok: :ok: :ok: Maar ik vraag me wel af waar ze dan oververhit van is? En of het, als de kamer koel is en er verder niets bijzonders is, wel oververhitting is.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Frenk schreef:
wilma23 schreef:zit nu al een dik uur bij mn meisje die helmaal oververhit is.
Allereerst hoop ik natuurlijk dat het beter gaat :ok: :ok: :ok: Maar ik vraag me wel af waar ze dan oververhit van is? En of het, als de kamer koel is en er verder niets bijzonders is, wel oververhitting is.
Ik kon niks anders bedenken, haar maag zwelde niet op, ze braakte niet, ze is loops maar heeft geen rare vloeing.
Heb overal gekeken en gevoeld of ze pijn had.
Kon verder niks vinden alleen dat ze ongelofelijk heet was.
Haar oren gloeiden en ze hijgde heel erg was ook onrustig.
Ben haar de hele tijd aan het afkoelen geweest en dat hielp uiteindelijk.
Nu is ze wel aan het hijgen maar net zo als mn andere hond.
Ik weet eerlijk waar niet waar het aan gelegen heeft vannacht.
wilma23
Zeer actief

[/quote]heb je ook haar temperatuur gemeten?[/quote]

Gisteravond niet zo stom daar heb ik nie aan gedacht zat zo in angst :oeps:
Nu heeft ze 38,3 dus normaal
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”