Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zwemmersjeuk, ook voor honden?
Moderator: moderatorteam
-
Tiuri2008
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Berner Sennen x Leonberger x New Foundlander x Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Zwemmersjeuk, ook voor honden?
Bij ons plaatselijke zwemmeertje is sinds een tijdje zgn. zwemmersjeuk geconstateerd. Nu vermijd ik met Tiuri het meertje en ga ergens anders wandelen. Dat is wel jammer, want hij kan er zo fijn zwemmen. Ik vraag me af of honden ook gevoelig zijn voor zwemmersjeuk? Ik zie namelijk regelmatig alsnog honden zwemmen in het meer. (mensen overigens ook nog hoor).
-
Saba
- Zeer actief
Re: Zwemmersjeuk, ook voor honden?
Ik zou voorlopig maar even een ander meertje opzoeken, de wormpjes die zwemmersjeuk veroorzaken gaan net zo makkelijk in een hondenhuid zitten als een mensenhuid.
Het is niet echt gevaarlijk maar kan wel voor fikse jeuk zorgen.
De cercariën worden aangetrokken door substraten en warmte die duiden op de aanwezigheid van de huid van warmbloedige gewervelde organismen. Lipiden aanwezig op het huidoppervlak zijn belangrijke stimuli voor hechting van cercariën. Doordat de lipidesamenstelling van de huid van (poten van) watervogels en zoogdieren vergelijkbaar is, penetreren cercariën ook de huid van een niet-gastheer, zoals de mens. Na penetratie van de opperhuid van een niet-compatibele gastheer sterft de parasiet.
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Zwemmersjeuk, ook voor honden?
Bowie heeft dit 3 keer gehad na het zwemmen,denk ik dan,heel erge jeuk en uitslag,hij had op verschillende plaatsen gezwommen,ik durf hem niet meer te laten zwemmen.