Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weg met die schilfers

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Weg met die schilfers

Ongelezen bericht door Shibby »

Shibje loopt nogal te klooien met allergie/eczeem van vermoedelijk de verkoelende duiken in het water. :(:
Naja, het zij zo. Shib en ik hebben een aantal weken het geduld om ervoor te zorgen dat hij het water niet ingaat, maar vorig weekend ging het helaas mis. Nee, niet mis, want Shib geniet zo van het water en het zwemmen, dat hij zich hoe dan ook wel vermaakt.

Nu zit de helft van zijn rug (boven zn staart, ongeveer de 'vlooienzone') onder de schilfers en kleine wondjes en zijn er 2 ronde kale plekken ontstaan. Het ergste hebben we nu weer achter de rug, maar ik heb het vermoeden dat die schilfers op zijn huid echt vreselijk irritant en jeukend zijn.

De vraag is dus, hoe krijg ik die schilfers een beetje effectief en fijn weg?
Ik zat al te denken aan een scrubhandschoen ofzoiets, maar daar heb ik zelf verder echt geen verstand van. :F:
Op dit moment knuffel ik Shib maar zo veel mogelijk en ga af en toe bewust 'schilfertjes aaien', maar toch...tips zijn zeker welkom. :ok:

Ik ben overigens al meerdere malen bij de dierenarts geweest, maar zowel de pillen als het iets onschuldigere zalfje, werkt wel op zijn bijschorsnier en dat moeten we niet te vaak doen dus. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Weg met die schilfers

Ongelezen bericht door jores »

Laat hem lekker veel in de zee zwemmen, dat is ontzettend goed voor de huid
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

wassen met zwavelteershampoo na het zwemmen kan je proberen.

Ik heb een hond gehad die ook last had van schilfers en jeuk(niet door het zwemmen, ik weet niet waarvan), die wastte ik daar altijd mee en dat werkte toen perfekt tegen schilfers en de jeuk. Misschien dat voor Shib ook wel helpt.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Wassen met water met daarin appelazijn? Is iets wat ik zou proberen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kun je vette vis toevoegen/ophogen in zijn menu? Of visolie extra geven?

Tuurlijk kun je wassen en daar al het niet slechter van worden, maar je oorzaak zit ergens binnenin je hond.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Er is ook een shampoo voor dit soort schilfers, ik moet thuis even kijken hoe die heet, helpt bij Tirsa goed tegen d'r schilfertjes. Ik stuur je vanavond wel even pb-tje
Shibby
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Tuurlijk kun je wassen en daar al het niet slechter van worden, maar je oorzaak zit ergens binnenin je hond.
Het lijkt er echt op dat het smerige water de reactie op zijn huid geeft.
Sinds ik in Den Haag woon, heb ik hem iedere keer als hij in een sloot oid gesprongen was later in de zee laten zwemmen en hij heeft nergens last meer van. Geen wondjes, geen schilfers, geen jeuk, helemaal niks. :cheer: :cheer: :cheer:

Ik wou dit topic toch even omhoog halen. Misschien dat andere mensen er ook nog iets aan hebben. :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Lang leve de zee. :ok:
Je ziet het echt he, wat het zoute water doet voor je hondenvacht. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Roelfien schreef:Lang leve de zee. :ok:
Ja, ik weet het, maar ja....
De hond waar het voor zou helpen (Guinnie) gaat het water niet in en om haar er nou stomweg in te zetten, vind ik het ook niet ;-)

Haar vacht begint goed te groeien, gaat ook meer glanzen gelukkig. De ondervacht komt er weer door maar die is dof en er zitten minuscuul kleine "witte stofdeeltjes" op. Daarnaast is haar huid nog steeds gort en gort-droog, en die schilfert. Ze heeft dus ook last van schilfers.
Ze eet kvv en krijgt supplementen, meer kan ik denk ik op dit moment niet doen. Ze wordt binnenkort weer een keertje gewassen door me, met een shampoo zeg maar voor een verwaarloosde huid/vacht, kijken of dat nog wat voeding toevoegt. Ik heb delen van haar huid, vooral haar buik, met babyolie ingesmeerd gehad, zo ook haar oren en staart (die laatste was pas erg... )

Ze komt goed bij, maar aan de andere kant kun je nog heel goed zien dat er een verwaarlozingssituatie aan vooraf is gegaan.

Natuurlijk geldt ook dat het een oudere huid is, maar toch... met een betere verzorging had dat niet zover hoeven komen.

Suggesties hoe dan ook toch welkom! ;-)

Suzanne
Roelfien
Zeer actief

Geef je al visolie (omega 3 en 6 in ieder geval, 9 erbij is ook goed)?
Ik heb er hier ook 1 die een hele slechte huid en vacht had en met berkenteer shampoo en visolie capsules heb ik dat toch wel heel redelijk op orde gekregen. Maar rust doet ook veel, verwaarlozing en stress gaan hand in hand en dat zie je terug aan de vacht. Bij mijn Yentie heeft het ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat het echt naar mijn zin was. :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Roelfien schreef:Geef je al visolie (omega 3 en 6 in ieder geval, 9 erbij is ook goed)?
Ik heb er hier ook 1 die een hele slechte huid en vacht had en met berkenteer shampoo en visolie capsules heb ik dat toch wel heel redelijk op orde gekregen. Maar rust doet ook veel, verwaarlozing en stress gaan hand in hand en dat zie je terug aan de vacht. Bij mijn Yentie heeft het ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat het echt naar mijn zin was. :wink:
Ja, ze krijgt Doils Senior (http://www.doils.net/v1/producten/produ ... nl&prod=se)
En lijnzaadolie. Geen specifieke visoliecapsules op dit moment.
Ze krijgt nl ook al: Priveval Gelatinaat (afbouwende fase) en Spiersupport (afbouwende fase)

Ik kan er niet "van alles maar" in blijven duwen... ;-) Haar lijf zal toch echt een deel ook zelf moeten doen.

Aan voeding krijgt ze een "mix" (in afwisseling dus) van Carnibest, Kivo, Smuldier en wat barf-onderdeeltjes.

Zijn we toch een heel eind?

Suzanne
Roelfien
Zeer actief

Absoluut, het heeft geen zin om ladingen supplementen door elkaar heen te geven. Het heeft ook gewoon tijd nodig. Ik ken Doils niet, maar de rest wel en dat is in ieder geval een goede ondersteuning bij artrose klachten. En met de voeding zit het ook goed, dus dan rest je nog rust, regelmaat en reinheid. :F: :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Roelfien schreef:Absoluut, het heeft geen zin om ladingen supplementen door elkaar heen te geven. Het heeft ook gewoon tijd nodig. Ik ken Doils niet, maar de rest wel en dat is in ieder geval een goede ondersteuning bij artrose klachten. En met de voeding zit het ook goed, dus dan rest je nog rust, regelmaat en reinheid. :F: :ok:
Al met al blijkt haar conditie verbazend snel (weer????) op peil te zijn. Ze stapt probleemloos een wandeling van ruim 1 uur in de natuur mee. Daarom denk ik ook niet dat de spiersupport en gelatinaat nadat het op is nog worden voortgezet. De DA was tijdens Guinnies controle heel erg te spreken over het feit dat er weer spieropbouw is.
Ze heeft lichte artrose, maar volgens mij weet ze dat zelf niet ;-) Ze verraste ons vanmiddag met een 10 meter vrije galop in het open veld dus ach.... daar zitten nog wel wat verrassingen aan te komen denk ik zo....

Straks op gemak zien hoe ze het doet zonder gelatinaat... als blijkt dat het dan achteruit gaat kan ik altijd teruggrijpen naar een onderhoudsdosering?

Oh.. en ze krijgt schapenvetbonbons ;-)

Groetjes,
Suzanne
Shibby
Zeer actief

Roelfien schreef:Lang leve de zee. :ok:
Ja, zeker wel! :cheer:

Naar het strand gaan is ook zoveel leuker dan pilletjes moeten slikken, zalf smeren of in bad moeten dat ik er ook echt op zit te wachten totdat Shib de link gaat leggen tussen -sloot springen en naar de zee gaan- :smile:
Alleen dat pissen erna, echt pffffffffffff :ugh: Gelukkig slaapt Henry licht en wordt hij 's ochtends wakker van Shibs gepiep zodat hij hem in de tuin kan laten plassen....alleen duurt dat dan vaak wel zo een minuut of 5 :F:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”