Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe zit het met de kwaliteit van de slipketting?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

hoe zit het met de kwaliteit van de slipketting?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik hoor steeds meer mensen dat die dingen breken met alle gevolgen van dien
ik heb nog een hele oude maar die roest
is het materiaal anders, of moet je echt een nylon slip hebben wil je er eentje hebben die niet breekt.

volgens mij braken die dingen vroegah nooit, of lijkt het alleen maar zo
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hoe zit het met de kwaliteit van de slipketting?

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb slechte ervaringen met die uit de dierenwinkel. Ik haal ze alleen nog maar bij de africhtingsshops, de RVS versie en schakels zonder (zichtbare) lassen.

Die ik nu heb, die heeft Xena vanaf pup al omgehad en nu haar zoon dus dat is inmiddels ruim 8 jaar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Tsja, vorig jaar toen Hades nog een klein pupje was trok een overbuurhond (grote molosser-kruising) zo zijn slipketting kapot toen hij nieuwsgierig was naar Hades. Zijn baasje hield beduusd een nutteloos stuk ketting in z'n hand en heeft 'm aan z'n nekvel naar huis (50 meter ofzo) gedirigeerd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ja dat lees ik dus ook overal, dat als een hond een flinke ruk geeft, dat die ketting ter plekke uit elkaar valt :piew:
dit is dus gewoon hele slechte kwaliteit :Q: maar er gebeuren dus ongelukken door :oeps:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Er wordt in toenemende mate ontzettend veel metaal van bijzonder slechte en ongecontroleerde kwaliteit gebruikt.
Je ziet dat op allerlei gebieden in de goedkope prijsklasse.
Ik vermoed dat ook voor slipkettingen momenteel veel gerecycled metaal wordt gebruikt. Op zich niet erg, maar in bijvoorbeeld China gaan diverse soorten metaal met vervuiling en al, ongecontroleerd qua materiaalverhoudingen, in een oven. Zodat je een waardeloos en vaak bros product krijgt.
Vooral op het gebied van sanitair (kranen e.d) is er wat om te doen. Omdat er vaak veel sporen van schadelijke stoffen in het metaal zitten. Motorvloeistoffen enzo.
Een stalen ketting breekt gewoonweg niet. Maar ik denk dat de meeste slipkettingen tegenwoordig niet van staalkwaliteit worden gemaakt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Jaap* schreef:Er wordt in toenemende mate ontzettend veel metaal van bijzonder slechte en ongecontroleerde kwaliteit gebruikt.
Je ziet dat op allerlei gebieden in de goedkope prijsklasse.
Ik vermoed dat ook voor slipkettingen momenteel veel gerecycled metaal wordt gebruikt. Op zich niet erg, maar in bijvoorbeeld China gaan diverse soorten metaal met vervuiling en al, ongecontroleerd qua materiaalverhoudingen, in een oven. Zodat je een waardeloos en vaak bros product krijgt.
Vooral op het gebied van sanitair (kranen e.d) is er wat om te doen. Omdat er vaak veel sporen van schadelijke stoffen in het metaal zitten. Motorvloeistoffen enzo.
Een stalen ketting breekt gewoonweg niet. Maar ik denk dat de meeste slipkettingen tegenwoordig niet van staalkwaliteit worden gemaakt :wink:
En al deze rommel is goedgekeurd en mogen wij dus gewoon gebruiken :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

we hebben een ijzeren nu.. maar ik vertrouw hem niet helemaal dus hebben we eente besteld van..iets anders wat bij zijn loop riem past.. gewoon nylon of weet ik het het lijkt op zijn loop riem en is rond geweven..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Jaren geleden toen ik nog een slipketting gebruikte was er ook eentje gebroken, ik ben er dan nadien een nieuwe gaan halen bij een andere dierenzaak en de verkoper wist mij te vertellen dat het breken van een slipketting ligt aan de slechte lasnaad. Die mag niet recht tegen elkaar zitten, maar moet gedraaid zijn in elkaar.
S@ndr@
Zeer actief

Ja maar die dingen breken echt heel vaak, dit is niet eens een keertje :oeps:
dit is dus regelmaat
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

malinois schreef:ik heb slechte ervaringen met die uit de dierenwinkel. Ik haal ze alleen nog maar bij de africhtingsshops, de RVS versie en schakels zonder (zichtbare) lassen.

Die ik nu heb, die heeft Xena vanaf pup al omgehad en nu haar zoon dus dat is inmiddels ruim 8 jaar...
Wat Malinois zegt. Slipkettingen uit de dierenwinkel zijn (te) vaak inferieure troep. Voor Bennie en Jerry heb ik via mijn vroegere hondenschool twee goeie van RVS zonder (zichtbare) lassen. Die zijn tenminste degelijk :wink:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

http://www.raadvanbeheer.nl/vereniginge ... ndensport/
Let op: het gebruik van slipkettingen is volkomen achterhaald! Al helemaal als halsband voor dagelijkse wandelingen, maar zeker ook als hulpmiddel bij de training. Een slipketting beschadigt de halswervels en de nekspieren en veroorzaakt onnodig hondenleed. Bovendien werkt hij in de opvoeding averechts. Het heeft geen enkele zin om de (jonge) hond angst voor de slipketting (en daarmee voor uzelf) aan te leren :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef:http://www.raadvanbeheer.nl/vereniginge ... ndensport/
Let op: het gebruik van slipkettingen is volkomen achterhaald! Al helemaal als halsband voor dagelijkse wandelingen, maar zeker ook als hulpmiddel bij de training. Een slipketting beschadigt de halswervels en de nekspieren en veroorzaakt onnodig hondenleed. Bovendien werkt hij in de opvoeding averechts. Het heeft geen enkele zin om de (jonge) hond angst voor de slipketting (en daarmee voor uzelf) aan te leren :roll:
mijn honden MOETEN een slipketting om op wedstrijden of examens. Dus ik moet er gewoon een hebben, overigens staat deze niet op de slip maar op dubbele ring. Ik kan er niet mee corrigeren nl. Dat kan ik veel preciezer met een prikker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

Mijn jonge hond krijgt geen slipketting om, mijn volwassen hond wel.
Ik gebruik ze niet om mee te trainen, dat doe ik met koekjes.
Ik gebruik ze niet om ze netjes naast te laten lopen, dat doe ik ook met koekjes.
Ik doe alles met koekjes.
Maar eenmaal volgroeid, kan het nog wel eens zijn dat mijn honden een andere kant op willen dan ik. Op jouw hondje af , om gezellig te buurten bijvoorbeeld.
En dan heb ik ze met een slipketting wel onder controle, en met koekjes en een halsbandje niet .
Ze worden hier dus gebruikt als de dagelijkse halsband.

overigens loop ik ook stevige sandalen/schoenen/laarzen en niet op mijn slippers/pumps

Ik heb er de honden niet naar.

En achterhaald? elk jaar is wel wat achterhaald, wat dacht van gewoon je eigen ding doen?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

daan! schreef:En achterhaald? elk jaar is wel wat achterhaald, wat dacht van gewoon je eigen ding doen?
Precies,

Zelfs de RvB zoals die nu functioneert is achterhaald. :tongue:
daan!
Zeer actief

Wil de hond schreef:
daan! schreef:En achterhaald? elk jaar is wel wat achterhaald, wat dacht van gewoon je eigen ding doen?
Precies,

ik ben me daar sinds een jaar in aan het verdiepen.
Mag ik een emmertje.....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Een beerputje verpakt als ivoren torentje. :ugh:

Gelukkig zitten er al wat mooie barsten in dat torentje.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 24 aug 2009 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Precies,

daar heb je helemaal gelijk in... in denk dat die meer achterhaald is dan de slipketting :hmmm:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ja ik heb medelijden met DuCain,heb je wel eens gezien wat voor spieren die in zijn nek heeft,ik breek hem zo :cry: :piew:
De raad van beheer, wat moet ik daar nu mee :Q:
Ma-Rianne
Zeer actief

Ik had het over de slipketting, niet over de Raad van Beheer :scratch: Maar goed, als je door een aanval op die organisatie je eigen gebrek aan opvoedingscapaciteiten goedpraat voor je zelf.... Be my guest :U:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef:Ik had het over de slipketting, niet over de Raad van Beheer :scratch: Maar goed, als je door een aanval op die organisatie je eigen gebrek aan opvoedingscapaciteiten goedpraat voor je zelf.... Be my guest :U:
tja als je op zo'n manier wil communiceren ben je snel klaar idd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb al mijn honden altijd op de slipketting gehad en er is er nog nooit een gebroken.
Misschien maakt het uit dat ik hem ook nooit op slip heb staan en ook dat ik ze niet uit de dierenwinkel heb dat weet ik niet maar de messingkleurige grootschakelige slipkettingen van Gina en Jan zijn inmiddels zo'n 5 jaar oud en nog in prima staat.

Misschien moet Ma-Rianne trouwens eerst even goed lezen voordat ze met van die vreemde opmerkingen komt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef:Ik had het over de slipketting, niet over de Raad van Beheer :scratch: Maar goed, als je door een aanval op die organisatie je eigen gebrek aan opvoedingscapaciteiten goedpraat voor je zelf.... Be my guest :U:
Jij sleept de RvB er toch bij? :denken:
Ma-Rianne
Zeer actief

malinois schreef:
Ik citeer van de site van de raad iets over de gevaren van het gebruik van de slipketting, waarna de reacties gaan over de Raad van Beheer en NIET over de slipketting en het gebruik daarvan. Dan ben ik inderdaad meteen klaar :klaar:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ma-Rianne schreef:
malinois schreef:
Ik citeer van de site van de raad iets over de gevaren van het gebruik van de slipketting, waarna de reacties gaan over de Raad van Beheer en NIET over de slipketting en het gebruik daarvan. Dan ben ik inderdaad meteen klaar :klaar:
dan blijft toch staan dat je goed moet lezen voordat je met een reactie als de eerste komt.
Mal geeft aan dat de kettingen niet op slip staan en ook waarom ze ze niet als zodanig gebruikt. Jouw reactie (vetgedrukt) slaat in dit geval als een tang op een varken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
daan!
Zeer actief

mijn eigen opvoed kwaliteiten, wil je daar over in discussie?

Of denk je het beter te weten met de honden waar ik mee wandel. Be my guest
renee-uk
Zeer actief

gebrek aan Daan...gebrek aan ;)
Afbeelding

eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Voor Ates gebruik ik geen slipketting,dat vind ik gewoon zielig. Telkens als ik er een ruk aan gaf leek het alsof hij me zo zou stikken,en hij trok er werkelijk zijn strot mee open. Nu ik de prikker heb doet hij dat niet,hij trekt niet en hij heeft zelf dus ook geen pijn (meer). Maar zelf heb ik ook wel eens mee gemaakt dat er een slip gebroken is. Dat was bij een groot soort bulldog(dacht ik),zo 1 die Cloris ook had. En die vloog zo op een pup af en had hem haast vermoord. Zoiets moet je echt niet willen.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier lopen alle 3 mijn honden op een ketting, staan alleen nooit op strop. Ik gebruik ze als halsband.

Geen goedkope van de dierenwinkel, maar de wat duurdere rvs met zo'n oranje labeltje met hs erop. Iets anders komt er hier niet in.
Die van Leentje is al 5 jaar oud en is nog steeds goed.

Hebben voor Roan ooit s zo'n gedraaide ronde nylon gehad, beestje trekt een beetje en toen stond ik met een riem in mn hand en hond liep een paar mtr verder. Net toen we langs een drukke weg liepen natuurlijk.
Gelukkig stond hij los heel goed onder appel en heb ik m zo verder mee kunnen nemen, maar moet er niet aan denken wat er gebeurd had als hij niet zo goed luisterde en hij zo de weg op was gevlogen :N:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

tja en dan heeft de Raad van Beheer een commissie werkhonden die voorschrijft dat de hond een slipketting MOET dragen op examens.
Hoe tegenstrijdig kan het zijn.

Wat me opvalt is dat als het woord slipketting valt of prikband dat dan iedere keer weer mensen gelijk beginnen te reageren.
Vaak weet men niet hoe er mee getraind wordt maar men heeft er wel direct een mening over.

Trouwens de slipkettingen of prikbanden uit de gewone dierenwinkel wil ik echt niet meer hebben - dat is gewoon rommel.1
Het beste is een rvs ketting en dan uit een gespecialiseerde hondenshop.
daan!
Zeer actief

renee-uk schreef:gebrek aan Daan...gebrek aan ;)
????? :lol1: :lol1: :lol1:

Ik snap je reaktie niet helemaal, sorry....
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”