Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
scheren met deze kou???
Moderator: moderatorteam
- Kiara_2008
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boomer! (kruising malteser/shishu X kleine poedel)
scheren met deze kou???
hallo,
onze kiara heeft last van vervilt haar en ik wilde eigenlijk wachten met het bezoekje aan de trimsalon tot na de winter, maar nu krijgt ze er toch wel last van en daarom knippen we er zelf ook wel wat uit maar ze word er niet mooier op, want ik zelf zie toch dat er happen uit zijn... nu mijn vraag: kan ik haar nu wel laten scheren?? het is erg koud nu en het zal nadat deze sneeuw verdwenen is nog wel niet helemaal over zijn met het winterweer... ik ben bang dat als ik langer wacht het alleen maar erger word...
alvast bedankt!
groetjes wendy en een pootje van kiara
onze kiara heeft last van vervilt haar en ik wilde eigenlijk wachten met het bezoekje aan de trimsalon tot na de winter, maar nu krijgt ze er toch wel last van en daarom knippen we er zelf ook wel wat uit maar ze word er niet mooier op, want ik zelf zie toch dat er happen uit zijn... nu mijn vraag: kan ik haar nu wel laten scheren?? het is erg koud nu en het zal nadat deze sneeuw verdwenen is nog wel niet helemaal over zijn met het winterweer... ik ben bang dat als ik langer wacht het alleen maar erger word...
alvast bedankt!
groetjes wendy en een pootje van kiara
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: scheren met deze kou???
Als de hond er last van heeft moet je natuurlijk er wat aan laten doen!
Anders als ze het echt heel koud heeft een jasje kopen ofzo?
Anders als ze het echt heel koud heeft een jasje kopen ofzo?
- Carool
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders Ronin & Ran
Ik zou je hond snel laten bevrijden van zijn vacht. Je kunt nu ook niet in de gaten houden hoe het met de huid staat, of er wondjes of plekken op zitten. Het is na het scheren een kwestie van buiten blijven lopen en niet gaan staan kletsen.
Een verwaarloosde vervilte vacht is erger, dan een paar dagen wat wennen aan wat bloter lijfje.
Groetjes Carool
Een verwaarloosde vervilte vacht is erger, dan een paar dagen wat wennen aan wat bloter lijfje.
Groetjes Carool
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Als het al zo vervilt is dat je de klitten niet meer uit kan kammen dan zal je wel iets moeten.
Mijn advies is om naar de trimsalon te gaan om te zien wat er aan gedaan kan worden. Wellicht kunnen sommeige plakken nog uitgekamt worden.
Mijn advies is om naar de trimsalon te gaan om te zien wat er aan gedaan kan worden. Wellicht kunnen sommeige plakken nog uitgekamt worden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Op een getrimde hond is het ook wat makkelijker vlooien bestrijden... Maak dan meteen een afspraak voor over 2 maanden dan hoeven er geen klitten meer in te komen. Kam en borstel mee naar de trimsalon en ze geven je nog een praktijklesje ook. Kom, goede voornemens voor 2010 voor jullie 
-
hercujess
Bij vilt laten scheren, jasje kopen en de eerste weken niet te lang buiten blijven.
-
mwillow
Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen. 
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Een dikke vervilte vacht met dit weer is ook geen pretje, want die vacht blijft langer nat en binnen staat de verwarming lekker vol aan en heeft die hond het dus bloedheet...... Scheren, misschien kan het iets langer dan in de zomer blijven, eventueel een jasje en vooral goed door blijven lopen.

- Kiara_2008
- Vaste gebruiker
SandraH schreef:Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen.
we borstelen dr zo vaak mogelijk, maar er is niet tegenaan te borstelen... ze heeft vooral veel last van vervilt haar achter haar oren en daar borstelen heeft ze echt een hekel aan waardoor het borstelen op die plek ook wat lastig is... je hebt het ook over een ontviltborstel waar zou ik die kunnen krijgen dan???
-
Neeltje
Iedere dag gaan borstelen en goed belonen. Al is het maar 'nep' borstelen, maar dat ze gaat merken dat als ze stil staat iets lekkers krijgt. En nog handiger is het om het op een vast tijdstip of bij voorbeeld na het wandelen te doen. Als ze eenmaal weet dat er iets lekkers te halen is, weet ik zeker dat ze het toelaat. Tirsa haat het als haar oortjes gedruppeld moeten worden, maar ja, dat koekje daarna wil ze wel, dus als ik roep 'oortjes doen' komt ze vrolijk naar de keuken, gaat even bedremmeld zitten kijken, en springt dan heel vrolijk op als de druppeltjes gedaan zijn om haar lekkers te innen.Kiara_2008 schreef:SandraH schreef:Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen.
we borstelen dr zo vaak mogelijk, maar er is niet tegenaan te borstelen... ze heeft vooral veel last van vervilt haar achter haar oren en daar borstelen heeft ze echt een hekel aan waardoor het borstelen op die plek ook wat lastig is... je hebt het ook over een ontviltborstel waar zou ik die kunnen krijgen dan???
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Kiara_2008 schreef:SandraH schreef:Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen.
Heb je nog geen trimsalon kunnen vinden? Die legt je wel uit hoe en waarmee je borstelen moet, kun je het meteen zien en proberen.Rosita Compagner schreef:Op een getrimde hond is het ook wat makkelijker vlooien bestrijden... Maak dan meteen een afspraak voor over 2 maanden dan hoeven er geen klitten meer in te komen. Kam en borstel mee naar de trimsalon en ze geven je nog een praktijklesje ook. Kom, goede voornemens voor 2010 voor jullie
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een vacht met klitten is enorm pijnlijk voor een hond. Ik zou de vacht gewoon kort houden als de hond niet van borstelen houdt.
Moet je wel eens in de twee maanden naar een trimsalon.
Moet je wel eens in de twee maanden naar een trimsalon.
Groetjes van Charlotte

-
mwillow
Kijk hier maar eens. Ik heb de Les Pooch paars groot erbij. Echt een superhulp. Of het elders goedkoper is, weet ik niet. Misschien heb jij iets aan de Mat Zapper? Zou je Rosita eens kunnen vragen. http://t-maatje.com/?page=catalog&view= ... bcat_id=39" onclick="window.open(this.href);return false;Kiara_2008 schreef:SandraH schreef:Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen.
Maar als het zo erg vervilt is achter die oren, zou je in elk geval die nek wat korter kunnen houden. Dat kan ook met de schaar. Ik vind scheren zo zonde als je het zelf bij zou kunnen houden. Vandaar mijn vraag over het borstelen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Rosita houdt het bij bovenstaand advies, Sandra;-) Laat ze eerst maar eens het hondje laten zien in een trimsalon en ter plekke advies krijgen. Mijn indruk is dat er niet tegenaan te borstelen is op dit moment. Dan moet je uithuilen en opnieuw beginnen.
-
Muk
Mijn hond houdt ook niet van borstelen, maar je zult toch moeten. Want een vervilte vacht is niet goed voor een hond.
Ondanks dat ik wekelijks onze hond kam, gaat hij toch om de maand naar de trimmer. Die kamt zowiezo beter dan ik (ontwolt veel beter) en dan weet ik zeker dat mijn hond er goed bijloopt. Eventuele klitten (vooral in de broek) die ik niet snel kan uitkammen knip ik zelf weg.
Kortom, snel naar de trimmer gaan, want een vervilte vacht irriteert de hond ook én je hebt veel minder zicht op vlooien, wondjes in de huid en andere huidirritaties bij de hond.
Ondanks dat ik wekelijks onze hond kam, gaat hij toch om de maand naar de trimmer. Die kamt zowiezo beter dan ik (ontwolt veel beter) en dan weet ik zeker dat mijn hond er goed bijloopt. Eventuele klitten (vooral in de broek) die ik niet snel kan uitkammen knip ik zelf weg.
Kortom, snel naar de trimmer gaan, want een vervilte vacht irriteert de hond ook én je hebt veel minder zicht op vlooien, wondjes in de huid en andere huidirritaties bij de hond.
- Kiara_2008
- Vaste gebruiker
ik ben op dit moment eindelijk aan het opknappen na een week last van buikgriep te hebben gehad zodra ik me goed voel ga ik op zoek naar een goeie trimsalon... de trimsalon waar ik zit ben ik niet erg blij mee.. die pakt direct het scheerapparaat en doet niet eens een poging tot borstelen...
het haar is nog erger dan t was ze was met oud en nieuw de deur uitgeglipt en is de hele nacht zoek geweest ze heeft een behoorlijke tocht gemaakt door waarschijnlijk weilanden en sloten haar vacht zit nu dus echt onder de klitten... gelukkig is ze halverwege de nacht een stel op de fiets gevolgd en hebben die mensen haar mee naar binnen genomen en de volgende ochtend hebben ze ons gevonden via de politie die een notitie voor mij had gemaakt! we waren echt doodsbang maar gelukkig is ze weer hier!!
nu maar snel hopen dat ik fit genoeg ben om met kiara naar de trimsalon te gaan en dr te bevrijden van dr klitten!!
het haar is nog erger dan t was ze was met oud en nieuw de deur uitgeglipt en is de hele nacht zoek geweest ze heeft een behoorlijke tocht gemaakt door waarschijnlijk weilanden en sloten haar vacht zit nu dus echt onder de klitten... gelukkig is ze halverwege de nacht een stel op de fiets gevolgd en hebben die mensen haar mee naar binnen genomen en de volgende ochtend hebben ze ons gevonden via de politie die een notitie voor mij had gemaakt! we waren echt doodsbang maar gelukkig is ze weer hier!!
nu maar snel hopen dat ik fit genoeg ben om met kiara naar de trimsalon te gaan en dr te bevrijden van dr klitten!!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Maar je kon nu toch al op zoek naar een trimsalon. De goede trimsalon waar ik met mijn vorige honden kwam, daar was nooit meteen plaats en soms zelfs wel een paar maand wachttijd. (vandaar dat ik elk half jaar al een nieuwe afspraak plande)
Borstelen moet je zelf doen. Een trimsalon is voor het groffere werk. Je gaat toch ook niet naar de kapper om je haar te laten borstelen?
Borstelen moet je zelf doen. Een trimsalon is voor het groffere werk. Je gaat toch ook niet naar de kapper om je haar te laten borstelen?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet je zo aangevallen voelen, hoor, dat hoeft nietKiara_2008 schreef:en doordat ik een zware buikgriep achter de rug heb en nog niet helemaal beter ben heb ik nog niet verder gekeken naar een trimsalon gewoon omdat ik daar te ziek voor ben geweest...
verder nog vragen?????
Kijk eens hier, de site van de ABHB.
Daar vind je een lijst met erkende trimsalons in alle provincies.
Je kunt gewoon bellen en overleggen.
Ik zou dat meteen doen inderdaad, want er is vaak een wachtlijst.
En van deze trimsalons weet je in elk geval dat het goed opgeleide mensen zijn en geen beunhazen
Succes met je meisje en beterschap voor jezelf!
- Carool
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders Ronin & Ran
Een trimmer is er niet voor om jouw ellende op te knappen, maar is er voor de hond...Bij een vervilte/geklitte hond tot op de huid is ontklitten verre van diervriendelijk.Kiara_2008 schreef:ik ben op dit moment eindelijk aan het opknappen na een week last van buikgriep te hebben gehad zodra ik me goed voel ga ik op zoek naar een goeie trimsalon... de trimsalon waar ik zit ben ik niet erg blij mee.. die pakt direct het scheerapparaat en doet niet eens een poging tot borstelen...
Dus jouw trimster (waar je niet tevreden over bent) doet het zeer waarschijnlijk op de enige diervriendelijke wijze die er is.... en dat is scheren.
Groetjes Carool
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja op zulke klanten zit iedere trimmer te wachten.??
Omdat jij het niet wilt of kunt bijhouden qua borstelen, moet de trimmer dat wel doen.
Omdat jij het niet wilt of kunt bijhouden qua borstelen, moet de trimmer dat wel doen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
boefke
- Vaste gebruiker
Ik heb van de week een hond in mijn trimsalon gehad die al bijna een jaar geen trimsalon of borstel gezien had.
Gevolg was dus dat de hond in een grote viltbol veranderd was.
Na het scheren waren de smetvlekken duidelijk te zien , ik kon wel janken zo zielig!!!
O ,ja hij had ook een flinke oorontsteking maar ja daar konden die mensen niks aan doen want zo hadden ze 'm gekocht
Gevolg was dus dat de hond in een grote viltbol veranderd was.
Na het scheren waren de smetvlekken duidelijk te zien , ik kon wel janken zo zielig!!!
O ,ja hij had ook een flinke oorontsteking maar ja daar konden die mensen niks aan doen want zo hadden ze 'm gekocht
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik heb de groene versie van les Pooch..SandraH schreef:Kijk hier maar eens. Ik heb de Les Pooch paars groot erbij. Echt een superhulp. Of het elders goedkoper is, weet ik niet. Misschien heb jij iets aan de Mat Zapper? Zou je Rosita eens kunnen vragen. http://t-maatje.com/?page=catalog&view= ... bcat_id=39" onclick="window.open(this.href);return false;Kiara_2008 schreef:SandraH schreef:Borstel je haar dan niet tussendoor? 1 van mijn honden is op bepaalde plekken ook snel vervild en ik moet hem toch zeker zo'n 3x per week daar uitborstelen. Een goeie ontviltborstel wil ook nog schelen.
Maar als het zo erg vervilt is achter die oren, zou je in elk geval die nek wat korter kunnen houden. Dat kan ook met de schaar. Ik vind scheren zo zonde als je het zelf bij zou kunnen houden. Vandaar mijn vraag over het borstelen.
Wel een flinke aanschaf qua prijs, maar o, wat ben ik er blij mee (en mijn honden helemaal, want die protesteren nooit als ze worden geborsteld).
-
hercujess
Ik vraag me af hoe mijn kapper zou reageren als ik mijn kind met verklit/vervilt haar aan zou bieden?
Ik denk hetzelfde als ik als weer eenzelfde hondje binnenkrijg: alles eraf, uithuilen en opnieuw beginnen. Het is ontzettend pijnlijk voor de hond. Doe zelf maar eens een klein elastiekje enorm strak in een klein plukje haar. Eens zien hoe snel jij dat ding eruit wil of begint te krabben...
-
Muk
Ik denk dat een beetje goede trimmer je hond gaat scheren. Een zwaar vervilte hond uitkammen is zeer pijnlijk voor een hond.
Zelf zie ik het probleem niet met scheren, het haar groeit toch weer aan.
En kom niet aan met het antwoord dat de vacht daardoor minder wordt. Ja, dat is waar, maar een diervriendelijke behandeling heb ik liever.
Onze hond wordt ook geschoren in het voorjaar en de zomer, omdat hij zijn warmte niet meer goed kwijt kan (hij is al op leeftijd). Hij wordt er niet mooier op, maar zijn vacht is nog steeds goed te onderhouden nu de haren weer aangegroeid zijn.
Hoewel ik het niet mooi vind en er wel aan heb moeten wennen gaat het dierenwelzijn mij toch echt voor. Een viltvacht is geen pretje voor een hond en zoiets daadwerkelijk goed uitkammen kost al snel heeeeeeel veel uren (zou een goede trimmer zomaar een volle werkdag mee bezig zijn). En daar zitten ook andere prijzen aan (en terecht!).
Zelf zie ik het probleem niet met scheren, het haar groeit toch weer aan.
En kom niet aan met het antwoord dat de vacht daardoor minder wordt. Ja, dat is waar, maar een diervriendelijke behandeling heb ik liever.
Onze hond wordt ook geschoren in het voorjaar en de zomer, omdat hij zijn warmte niet meer goed kwijt kan (hij is al op leeftijd). Hij wordt er niet mooier op, maar zijn vacht is nog steeds goed te onderhouden nu de haren weer aangegroeid zijn.
Hoewel ik het niet mooi vind en er wel aan heb moeten wennen gaat het dierenwelzijn mij toch echt voor. Een viltvacht is geen pretje voor een hond en zoiets daadwerkelijk goed uitkammen kost al snel heeeeeeel veel uren (zou een goede trimmer zomaar een volle werkdag mee bezig zijn). En daar zitten ook andere prijzen aan (en terecht!).
-
omafia
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Lasa Apsho
Meid laat het hondje lekker scheren en zorg dat je een jasje heb dan komt het vast goed, hond voelt zich beter en jij voelt je beter
- Moyodo
- Erelid
- Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix
Mijn poedelmix kreeg tijdens het borstelen en ontklitten een kabbelbotje, iets waar hij dus echt mee bezig was, zokon ikmijn gang gaan. Ik zou gewoon een jasje kopen en dan kun je dat volgende winter ook weer gebruiken.

-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Wat een aanvallen zeg.
Ik heb ook erg moeten wennen aan de vachtverzorging van mijn hondje. Daarbij dan nog het gegeven dat zowat iedereen zegt 'je laat hem toch lang hè' Ja dat is mooi.
Zeker de poten en achter bij de staart aanzet, oren en oksels klitten snel. Maar nu de vacht wat langer wordt zelfs boven op zijn rug.
Ik KAM iedere dag, 's avonds op de bank. Onder beginnen voorzichtig en dan steeds verder naar de huid. Borstelen werkt onvoldoende, kammen maakt echt los. Neem een goede kam met houten handvat, die is niet statisch. Die dingen kosten niet veel 2,95 meen ik. Ik heb ook een heel goede professionele hondenknipschaar, als het te erg is knip ik het er voorzichtig uit. Dat moet je dan over de lengte doen. De klit doorknippen want anders groeit het nieuwe weer in een klit.
Verder kortscheren nu. Advies vragen en heel vaak kammen of iedere 2-3 maanden naar de trimsalon. Mijn hondje voelt zich happy na een beurt.
Ook een niet geklitte dikke vacht is warm...
Ik ken een hondje hier een echte Shih Tzu die niks meer kon, hartklachten zei de baas. Toen bleek dat de vervilte vacht de oorzaak was
het beestje stikte daar zowat in.
Ik heb ook erg moeten wennen aan de vachtverzorging van mijn hondje. Daarbij dan nog het gegeven dat zowat iedereen zegt 'je laat hem toch lang hè' Ja dat is mooi.
Zeker de poten en achter bij de staart aanzet, oren en oksels klitten snel. Maar nu de vacht wat langer wordt zelfs boven op zijn rug.
Ik KAM iedere dag, 's avonds op de bank. Onder beginnen voorzichtig en dan steeds verder naar de huid. Borstelen werkt onvoldoende, kammen maakt echt los. Neem een goede kam met houten handvat, die is niet statisch. Die dingen kosten niet veel 2,95 meen ik. Ik heb ook een heel goede professionele hondenknipschaar, als het te erg is knip ik het er voorzichtig uit. Dat moet je dan over de lengte doen. De klit doorknippen want anders groeit het nieuwe weer in een klit.
Verder kortscheren nu. Advies vragen en heel vaak kammen of iedere 2-3 maanden naar de trimsalon. Mijn hondje voelt zich happy na een beurt.
Ook een niet geklitte dikke vacht is warm...
Ik ken een hondje hier een echte Shih Tzu die niks meer kon, hartklachten zei de baas. Toen bleek dat de vervilte vacht de oorzaak was
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Ik zou dus lekker kort houden. Lekker wandelen ook, en als je ziet dat ie het koud heeft wat spelen rennen en niet te lang maken. Het wordt toch snel zachter.
Ik heb echt heel goed gekeken dat mijn hondje naar een kleinschalige trimsalon gaat waar hij heel blij is en leuk verzorgd wordt. Hij vind kammen leuk.
Belonen en rustig aan, niet doortrekken, af en toe stoppen, iets lekkers geven, spelen tussendoor.
Ik snap als je flink ziek bent dat je ff wat anders aan je hoofd hebt.
Ik vind de verzorging steeds leuker en doe steeds meer met hem. Maar ben ook blij als ie straks weer mooi kort is. Heb ik ff pauze..
Veel succes ermee.
Ik heb echt heel goed gekeken dat mijn hondje naar een kleinschalige trimsalon gaat waar hij heel blij is en leuk verzorgd wordt. Hij vind kammen leuk.
Belonen en rustig aan, niet doortrekken, af en toe stoppen, iets lekkers geven, spelen tussendoor.
Ik snap als je flink ziek bent dat je ff wat anders aan je hoofd hebt.
Ik vind de verzorging steeds leuker en doe steeds meer met hem. Maar ben ook blij als ie straks weer mooi kort is. Heb ik ff pauze..
Veel succes ermee.
-
Muk
Weet je waarom, omdat een vervilte vacht NIET goed behandelen (zoals de TS doet) enorm dieronvriendelijk is. En aangezien het dier afhankelijk is van de mens, zeggen wij daar wat van. En terecht ook!AnneMarie schreef:Wat een aanvallen zeg.
Ik heb een langharige hond die zodra de lente begint kortgeschoren wordt (om medische redenen). Het ziet er lang niet zo mooi uit, met lange haren is hij echt veel mooier, maar dat is het laatste wat mij interesseert. De gezondheid van de hond, daar gaat het om.
En ja, hoewel het vachtverzorgen mijn hobby niet is, heb je wel de plicht om een langharige hond goed te verzorgen. Anders kun je beter een naakthond kopen. Als je geen tijd of zin hebt om je hond zelf te kammen, dan moet je hem maar wat vaker naar de trimmer brengen. Doen wij ook en daar is niks mis mee
- Kiara_2008
- Vaste gebruiker
Muk schreef:Weet je waarom, omdat een vervilte vacht NIET goed behandelen (zoals de TS doet) enorm dieronvriendelijk is. En aangezien het dier afhankelijk is van de mens, zeggen wij daar wat van. En terecht ook!AnneMarie schreef:Wat een aanvallen zeg.
Ik heb een langharige hond die zodra de lente begint kortgeschoren wordt (om medische redenen). Het ziet er lang niet zo mooi uit, met lange haren is hij echt veel mooier, maar dat is het laatste wat mij interesseert. De gezondheid van de hond, daar gaat het om.
En ja, hoewel het vachtverzorgen mijn hobby niet is, heb je wel de plicht om een langharige hond goed te verzorgen. Anders kun je beter een naakthond kopen. Als je geen tijd of zin hebt om je hond zelf te kammen, dan moet je hem maar wat vaker naar de trimmer brengen. Doen wij ook en daar is niks mis mee
Ik dacht dus dat ik overdreef dat ik mij aangevallen voelde.... ik heb dit topic geopend voor advies, want tja het was mij niet bekend wat de gevolgen van vervilt haar zijn... je kan immers niet alles weten... ik had niet verwacht dat men zijn/haar vingertje omhoog zou steken om mij te vertellen hoe slecht ik mijn hond verzorg....