Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gentle leader

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Daya

Gentle leader

Ongelezen bericht door Daya »

Wie weet of er ook Gentle leaders in leuke kleurtjes verkrijgbaar zijn?
Ik wil 'm gaan gebruiken voor het fietsen met Daya want omdat ze nogal schrikkerig is heeft ze me al een paar keer bijna van mijn fiets gerukt, en losgerukt van de springer.
(volgens de vorige eigenaars kon ze prima naast de fiets aan de springer :roll: )
Bij onze vroegere hond gebruikte ik ook een gentle leader (een zwarte) en werd me regelmatig gevraagd of 'ie beet of gevaarlijk was.
Daarom lijkt een kleurtje me wat vriendelijker staan :wink:
Me_and_Sandy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Gentle leader

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

als ik zo ff snel google op gentle leader zie ik em al in allerlei kleuren
rood, groen, paars, blauw, gesteept aantal van die afbeeldingen zullen wel van (online) verkooppunten zijn :ok:
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Ik vind dat gedrag en een Gentle Leader geen goede combi. Omdat ze dan schade kunnen krijgen aan hun nek,

Zou werken aan de schrikkerigheid naast de fiets, waar schrikt ze van? En dan gewoon met een tuig gaan fietsen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een kleurtje gaat dat niet oplossen hoor, als mensen denken dat het een soort muilkorf is dan gaat een kleurtje mensen niet overtuigen, dat het er niets mee te maken heeft,
maar hij is er in ieder geval ook in het rood, en voor andere kleuren zou je hem in het buitenland moeten s bestellen :19:
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Ik zou een goed tuig aanschaffen, eentje waar ze zich niet uit kan wurmen. Dus met een y vorm aan de voorkant (geen idee hoe dat heet). Een borsttuig heb ik wel eens een hond uit zien gaan namelijk.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Een gentle leader lijkt mij eigenlijk wel een prima oplossing hiervoor. (weet iemand een andere oplossing?) Bedenk je wel dat de hond zich wel agressiever kan gaan gedragen. Kleurtjes gaan niks oplossen trouwens.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik zou trouwens zelf gaan voor een heupgordel en een tuigje hoor, ,
dan valt er niets los te wurmen en heb je zelf goed contact met de hond, je voelt gelijk wanneer het fout dreigt te gaan en kunt dan anticiperen.
Gl zou ook kunnen werken, maar dan zou ik het niet combineren met de springer, maar een lijntje in de hand houden
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik ga er maar vanuit dat je niet de gentle leader aan de springer wilt doen.... levensgevaarlijk!
Bowie van mij heb ik aan de springer en ik heb de lijn in mijn hand dus als er iets gebeurt heb ik de lijn om te corrigeren, vasttehouden... in ieder geval meer vat op mijn hond dan alleen aan de springer... daarbij een goed tuig en dan kan er weinig gebeuren.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind het een slecht plan om te gaan fietsen met een snuitband, dat gaat geheel voorbij aan het idee achter het hulpmiddel. Ik zou een tuigje aanschaffen.
En eventueel een fiets met ouderwetse terugtraprem ipv knijpremmen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vind het juist erg makkelijk als mensen denken dat je een gevaarlijke hond hebt, vanwege die GL. Niemand die nog vraagt of ze geaaid mag worden :wink:
Maar om te fietsen zou ik een goed tuig gebruiken, deze aan de springer bevestigen en dan ook nog een halsband met extra lijntje in je hand voor wat extra controle. En begin eerst met lopen ipv fietsen, dan went ze wel aan het lopen naast de fiets zonder dat het gevaarlijk kan zijn voor hond, baas en overig verkeer.
Waar is ze precies bang van?
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik vind de gentleleader en de fiets geen goede combinatie. Dit is vragen om blessures, zeker met een hond die schrikkerig is. Ook ik zou voor een goed tuig gaan, veel vriendelijker voor je hondje :ok:
Afbeelding
Daya

Ok, ik heb een fiets met terugtraprem en ik was niet van plan om haar met de gentle leader aan de springer te doen.
De springer heb ik er overigens al afgehaald.

Ze schrikt er erg van als er mannen wandelen die zich opeens omdraaien. Als ze dan ook nog hallo zeggen, en/of haar direct aankijken begint ze te stijgeren.
Niet vanwege agressief gedrag, maar echt van schrik/angst.

Wat ik nu doe; ik heb haar gewoon aan de halsband en riem in mijn hand, die hand niet aan het stuur :wink:
Als er dan mensen lopen te wandelen, dan stap ik af en loop er rustig langs en fiets vervolgens weer verder.

Ik ben met Daya al 'in behandeling' bij een erkende GT.
We zijn nu bezig met het enorm op mij gerichte, aanhankelijke, dwingerige gedrag tijdens het wandelen.
Ik dacht dat een gentle leader wel een uitkomst was voor het fietsen zodat ik wat meer controle heb, maar ik lees dat ik beter een tuig kan omdoen.

Ik zou het jammer vinden als ik niet op een normale manier met haar kan fietsen, want het is zo lekker om een stuk te fietsen!
Daya

Oja, en over het kleurtje; ik vind het niet leuk als mensen denken dat ze agressief is en ik denk dat een vrolijk kleurtje er echt wel wat vriendelijker uitziet :mann:
Me_and_Sandy
Zeer actief

Daya schreef:Oja, en over het kleurtje; ik vind het niet leuk als mensen denken dat ze agressief is en ik denk dat een vrolijk kleurtje er echt wel wat vriendelijker uitziet :mann:
voor mij is nog steeds het doel van die GL niet duidelijk..

gebruik je em nu om te voorkomen dat ze gaat snuffelen? of om te voorkomen dat ze gaat trekken??
of om beter te sturen waar ze loopt?? in de dierenwinkels hoor ik steeds andere verhalen,
1 x werd me verteld dat de GL is om te voorkomen dat ze rommel eten op straat?! :19:
Me_and_Sandy
Zeer actief

Lellibel schreef:Een gentle leader lijkt mij eigenlijk wel een prima oplossing hiervoor. (weet iemand een andere oplossing?) Bedenk je wel dat de hond zich wel agressiever kan gaan gedragen. Kleurtjes gaan niks oplossen trouwens.
hoezo agressiever gedragen?? wil je dat even toelichten?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fietsen en een GL lijkt me een zeer slechte combinatie.

Probeer eerst met de GT die angst wat weg te trainen en ga daarna pas weer fietsen.
Lijkt me persoonlijk een beter plan :wink:

Een hond een snuitbeet geven als hij bang is vind ik nogal waardeloos.
Misschien is een U-lead een idee?
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee op de fiets?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

Daya schreef:Ok, ik heb een fiets met terugtraprem en ik was niet van plan om haar met de gentle leader aan de springer te doen.
De springer heb ik er overigens al afgehaald.

Ze schrikt er erg van als er mannen wandelen die zich opeens omdraaien. Als ze dan ook nog hallo zeggen, en/of haar direct aankijken begint ze te stijgeren.
Niet vanwege agressief gedrag, maar echt van schrik/angst.

Wat ik nu doe; ik heb haar gewoon aan de halsband en riem in mijn hand, die hand niet aan het stuur :wink:
Als er dan mensen lopen te wandelen, dan stap ik af en loop er rustig langs en fiets vervolgens weer verder.

Ik ben met Daya al 'in behandeling' bij een erkende GT.
We zijn nu bezig met het enorm op mij gerichte, aanhankelijke, dwingerige gedrag tijdens het wandelen.
Ik dacht dat een gentle leader wel een uitkomst was voor het fietsen zodat ik wat meer controle heb, maar ik lees dat ik beter een tuig kan omdoen.

Ik zou het jammer vinden als ik niet op een normale manier met haar kan fietsen, want het is zo lekker om een stuk te fietsen!
Gelukkig hebben ze tuigjes ook in alle kleuren en smaken :F:

Ik ben sowieso geen fan van een GL maar zeker in combinatie met de fiets zou ik het niet doen....
S@ndr@
Zeer actief

Me_and_Sandy schreef:
Lellibel schreef:Een gentle leader lijkt mij eigenlijk wel een prima oplossing hiervoor. (weet iemand een andere oplossing?) Bedenk je wel dat de hond zich wel agressiever kan gaan gedragen. Kleurtjes gaan niks oplossen trouwens.
hoezo agressiever gedragen?? wil je dat even toelichten?
sommige honden gaan zich juist heftiger verzetten als je ze korter houdt, net zoiets als honden die aan de lijn uitvallen , en los niet
Daya

Ik wilde de GL gebruiken zodat ze niet opeens een harde grote ruk kan geven bij schrik, zelf bedacht hoor, maar nu lees ik dat ik beter geen GL kan gebruiken dus doe ik dat dan maar niet....
Misschien is een tuigje een betere oplossing.
En misschien is helemaal niet fietsen voor nu even een betere optie, helaas.
Punt is dat ik zelf ook niet relaxed meer fiets sinds ze me een paar keer zowat van mijn fiets heeft gerukt.
Ik vind het heel erg jammer, maar ik zal mijn vraag volgende week even aan de GT voorleggen ipv nu een leuk kleurtje GL te bestellen :oohja:
Bedankt voor de tips in ieder geval; ik wist niet dat een GL naast de fiets een verkeerde combi was.
S@ndr@
Zeer actief

Ik zou wel blijven fietsen hoor, niet opgeven, die nerveuze energie moet er ook uit, je zult alleen goed moeten opletten, je route aan moeten passen, beginnen op een rustig stuk en al wandelend werken aan dat schrikachtige.
door dingen niet te doen leert ze het zeker niet :19: lijkt mij.
Me_and_Sandy
Zeer actief

ik zou met (hele) kleine stukje beginnen op plaatsen waar het eigenlijk niet mis kan gaan,
in een rustig straatje of een plekje achteraf ergens weet ik waar.. desnoods erheen lopen
met de fiets in je hand en de hond ernaast. na elk klein stukje fietsen belonen, stoppen en ff aaien
of snoepje en dan samen vertouwen opbouwen.

een tuig werkt hier prima om te fietsen, mijn oppas-reu ging in het begin wel eens met me aan de haal
maar dat hebben we eruit geoefend en nu gaan we heel leuk samen fietsen :ok:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik zou dus wel de GL proberen, maar dan de lijn dubbel vast, één keer aan de GL en één keer aan de halsband. En voor de rest heel voorzichtig ermee omgaan.

Wil je met haar langs iets engs, probeer dan ook eens om wat harder te fietsen.
Daya

Naast de fiets aan een springer scheen ze gewend te zijn, en los blijft ze ook keurig naast me.
Behalve als ze schrikt dan gaat ze hele rare bokkensprongen maken.
De eerste keer schrok ik me ook wezenloos!
Ze rukte zich los van de springer, ding knapte niet, maar omdat ze zo stond te springen en te draaien heeft ze het touwtje er op de 1 of andere manier uit gedraaid.
Sowieso trekt ze als een gek aan die springer.
Aan de riem met halsband gaat het wat beter.
Ik wilde dus lekker met kind achterop einden gaan fietsen, maar ik durf het echt niet met ook een kind achterop!

Ik ga eerst even advies aan de GT vragen, en dan kijk ik wel hoe het verder moet.
Daya

Haha, ik met m'n gekleurde GL.....
Komt er een heel verhaal aan vast :mrgreen:
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Bokkensprongen en een GL is echt GEEN goed idee hoor :oohja: Tenzij je straks echt blessures wilt.
S@ndr@
Zeer actief

Daya schreef:Naast de fiets aan een springer scheen ze gewend te zijn, en los blijft ze ook keurig naast me.
Behalve als ze schrikt dan gaat ze hele rare bokkensprongen maken.
De eerste keer schrok ik me ook wezenloos!
Ze rukte zich los van de springer, ding knapte niet, maar omdat ze zo stond te springen en te draaien heeft ze het touwtje er op de 1 of andere manier uit gedraaid.
Sowieso trekt ze als een gek aan die springer.
Aan de riem met halsband gaat het wat beter.
Ik wilde dus lekker met kind achterop einden gaan fietsen, maar ik durf het echt niet met ook een kind achterop!

Ik ga eerst even advies aan de GT vragen, en dan kijk ik wel hoe het verder moet.
Klinkt gewoon als een zaak waarin je geduld moet hebben,
maar tot ze verkeers proof is zou ik niet iets achterop zetten :F:
Daya

Inc schreef:Bokkensprongen en een GL is echt GEEN goed idee hoor :oohja: Tenzij je straks echt blessures wilt.
Dat wist ik dus ECHT niet! Ga ik dus ook niet doen!!
thanks voor de waarschuwing ;-)
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Een hond een snuitbeet geven als hij bang is vind ik nogal waardeloos.
Je geeft een hond toch geen snuitbeet? Dat doen honden onderling, en ik geloof niet dat een hond waarbij de GL goed aangeleerd is de GL ziet als een andere hond die haar gaat snuitbijten. :scratch:
Ik heb gefietst met een GL, ook vanwege een stuk extra veiligheid. De hond had een tuig om, daarvan ging er een riem naar de fiets. daarbij had ze een GL om, vanuit daar ging de riem naar mijn hand. De GL kan, mits dat jij goede reactiesnelheid hebt, de hond al 100% gewend is aan de GL en weet al dat zij dan niet moet trekken, en dat je de GL ook ziet als hulpmiddel en niet als oplossing.
Neem aan dat de GT waarbij je in "behandeling" bent ook goed het aanleren en gebruiken van GL uitlegt en daarbij ook in praktijk helpt?
voor mij is nog steeds het doel van die GL niet duidelijk..

gebruik je em nu om te voorkomen dat ze gaat snuffelen? of om te voorkomen dat ze gaat trekken??
of om beter te sturen waar ze loopt?? in de dierenwinkels hoor ik steeds andere verhalen,
1 x werd me verteld dat de GL is om te voorkomen dat ze rommel eten op straat?!
Je kan de GL als hulpmiddel gebruiken om alle bovengenoemde zaken te trainen. De doel van een GL is dus de eigenaar betere controle te krijgen over de hond. Je kan het dus gebruiken voor alles waar het belangrijk is dat je het hoofd kan controleren.
Bvb bij aggressie naar andere honden kan je door te sturen met de GL het oogcontact breken zonder dat je met je handen aan de hond hoeft te gaan frummelen, ook op momenten dat alleen snoepje voor de neus en afleiden niet werkt.
En je kan het idd gebruiken voor rommel eten van straat, dan leer je de hond dus met oefeningen dat "Laat dat" of "Vies" betekent dat die niet mag eten van de straat, en de GL kan een hulpmiddel er bij zijn om idd te voorkomen dat de hond zichzelf beloont door alsnog wat te pakken en eten. Met een halsband is dat wat lastiger, of je moet gaan ophangen en dat is niet fijn.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik fiets al jaren met mijn honden met een GL. Ik wil niet door mijn hond van de fiets worden getrokken.
Ik zat er even over na te denken.
Ik kan me best voorstellen dat je moet uitkijken met een GL ivm blessures.
Maar is het echt zo dat er honden blessures oplopen of is dat gewoon een aanname? Er worden zoveel aannames als feiten neergezet.
Kortom: axioma of feit.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
S@ndr@
Zeer actief

Als ik zie hoeveel honden er mee lopen op de KC en hoeveel van die mensen het in het dagelijks leven gebruken dan kan ik me niet voorstellen dat er echt heel makkelijk blessures van komen. ik heb het in de praktijk nog nooit gehoord namelijk.
En ik kan me best voorstellen dat als het je gebeurt is dat je iedereen er voor zou willen waarschuwen :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”