Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
help, mijn hond is een oudje
Moderator: moderatorteam
-
jonge wandelaar
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
help, mijn hond is een oudje
Ik weet niet goed waar dit topic te plaatsen in het forum.
Ik heb namelijk een vraag naar allerhande tips om mijn oude hond te verwennen en voor zoveel mogelijk comfort te zorgen, zonder dat het zijn gezondheid schaadt. Toch is het ook niet de bedoeling om zijn leven tot in het eindeloze te rekken.
Een schets van de bejaarde:
Hij heeft tot z'n 13 jaar een zeer gevuld leven gehad. Veel eten, veel wandelen, veel spelen met mensen en andere honden, veel reizen, ... Vanaf april van dit jaar begonnen de kwaaltjes te komen. Het was duidelijk dat hij last had van artrose in de achterpoten, lange wandelingen deze zomer kon hij nog aan met voldoende rustpauze's. In september is hij onder narcose gebracht om een grote goedaardige tumor weg te halen. Dierenarts was verbaasd van zijn goede conditie. Daarna leek het alsof hij opnieuw geboren was: enorm veel energie, zelfs overdreven want bij het wandelen hield je het niet meer bij. Plots, vanaf begin deze maand is dat in een week tijd ingestort. Tot hij niet meer opstond om te gaan eten, wat hij at gaf hij over, constant rillen, spastische bewegingen maken en 's nachts in huis dwalen. Diagnose: Artrose, beschadiging van zenuwbanen en wellicht beginnende dementie. Dierenarts heeft enkele dagen geleden een cortisonebehandeling opgestart met hartmedicatie en pijnstillers. (Het ging eventjes heel snel met al die medicatie op een hoop)
Omdat het dus erg plots is, kan ik al jullie ervaringen gebruiken!!
Ik heb namelijk een vraag naar allerhande tips om mijn oude hond te verwennen en voor zoveel mogelijk comfort te zorgen, zonder dat het zijn gezondheid schaadt. Toch is het ook niet de bedoeling om zijn leven tot in het eindeloze te rekken.
Een schets van de bejaarde:
Hij heeft tot z'n 13 jaar een zeer gevuld leven gehad. Veel eten, veel wandelen, veel spelen met mensen en andere honden, veel reizen, ... Vanaf april van dit jaar begonnen de kwaaltjes te komen. Het was duidelijk dat hij last had van artrose in de achterpoten, lange wandelingen deze zomer kon hij nog aan met voldoende rustpauze's. In september is hij onder narcose gebracht om een grote goedaardige tumor weg te halen. Dierenarts was verbaasd van zijn goede conditie. Daarna leek het alsof hij opnieuw geboren was: enorm veel energie, zelfs overdreven want bij het wandelen hield je het niet meer bij. Plots, vanaf begin deze maand is dat in een week tijd ingestort. Tot hij niet meer opstond om te gaan eten, wat hij at gaf hij over, constant rillen, spastische bewegingen maken en 's nachts in huis dwalen. Diagnose: Artrose, beschadiging van zenuwbanen en wellicht beginnende dementie. Dierenarts heeft enkele dagen geleden een cortisonebehandeling opgestart met hartmedicatie en pijnstillers. (Het ging eventjes heel snel met al die medicatie op een hoop)
Omdat het dus erg plots is, kan ik al jullie ervaringen gebruiken!!
-
jonge wandelaar
- nieuw lid
Re: help, mijn hond is een oudje
De eerste avond was het erg slecht, hij at niet, bewoog nauwelijks en had werkelijk in niks interesse. Hij is door het oog van de naald gekropen volgens mij want we dachten niet dat hij door de nacht zou komen. Stilletjes aan toch verbeterd en nu is hij stabiel. Wandelen doet hij niet meer, zijn behoeften doet hij gauw in de tuin. Hij eet wel weer goed en heeft opnieuw interesse in dingen.
- els1
- Actief
- Mijn ras(sen): 3 Friese Stabij`s (zonder stamboom), 1 kruising mechelaar reu en 1 volle mechelaar teefje.
Ja sneu he? Die oudjes houden ons wel bezig!
Ik heb een stabijtje teefje die in februarie 17 wordt!!!!
Echt een enorme leeftijd al, wel heb ik gezegt dat zodra Lindsy echt veel hulp moet gaan krijgen om haar in leven te houden ik dus stop met de behandeling.
Ze heeft een mooi leven gehad en ik zie haar graag een zeer rustige en mooie dood tegemoed.
Nu momenteel eet Lindsy dus Diner wat ik echt een half uur laat weken in gekookt water want harde brokken kan ze niet meer kauwen.
Uitlaten zijn nu alleen nog maar de rondjes om het huis maar ze geniet er nog steeds enorm van en daar gaat t om.
gr.Els
Ik heb een stabijtje teefje die in februarie 17 wordt!!!!
Echt een enorme leeftijd al, wel heb ik gezegt dat zodra Lindsy echt veel hulp moet gaan krijgen om haar in leven te houden ik dus stop met de behandeling.
Ze heeft een mooi leven gehad en ik zie haar graag een zeer rustige en mooie dood tegemoed.
Nu momenteel eet Lindsy dus Diner wat ik echt een half uur laat weken in gekookt water want harde brokken kan ze niet meer kauwen.
Uitlaten zijn nu alleen nog maar de rondjes om het huis maar ze geniet er nog steeds enorm van en daar gaat t om.
gr.Els
Chico
Lindsy
Nala
Madness
Kim- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Het is moeilijk, ik heb nu thuis ook een oudje. Je wilt ze niet te vroeg laten gaan, maar al zeker niet te laat. Ze kwakkelt nu ook met periodes.
Ik hoop dat de medicijnen nog wat voor hem kunnen betekenen.
Ik hoop dat de medicijnen nog wat voor hem kunnen betekenen.
- Marina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik zou zeggen, als je ziet dat oudje er nog zin in heeft dan laat hem doen wat hij kan.
Je merkt zelf wel als je goed naar hem kijkt of hij er nog zin in heeft.
Zoniet dat weet je het antwoord zelf wel
Wij kunnen niet beoordelen waar hij plezier in heeft en nog hoeveel.
Dat kan alleen jij.
Je merkt zelf wel als je goed naar hem kijkt of hij er nog zin in heeft.
Zoniet dat weet je het antwoord zelf wel
Wij kunnen niet beoordelen waar hij plezier in heeft en nog hoeveel.
Dat kan alleen jij.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- vivke1965
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)
Kwaliteit van leven en geluk zijn voor je hondje het belangrijkste....als je merkt dat het er niet meer is, dan moet je een keuze maken....
Heb ook deze beslissing moeten nemen dit jaar...hij was 20,5 jaar, de laatste maanden ging het erg bergaf , blind, doof, maar gelukkig geen pijn. En op zekere dag ging ik hem uitlaten en het was over...strompelde naast me naar het veld, deed zijn ding, kwam thuis, ging slapen tot het eten er was en dat smaakte nog, maar zijn happy face was weg zei ik.
Heb het nog 1 dag aangekeken, en toen de beslissing genomen, en het doet PIJN !! nog steeds...maar ben trots op mezelf dat ik voor hem de juiste beslissing heb mogen nemen, en hem een waardig, warm afscheid heb kunnen geven.
Geniet nog van jullie tijd, en zet zijn geluk op de eerste plaats ! Het zal je een goed gevoel geven later, als je de realiteit weer ziet.
Heb ook deze beslissing moeten nemen dit jaar...hij was 20,5 jaar, de laatste maanden ging het erg bergaf , blind, doof, maar gelukkig geen pijn. En op zekere dag ging ik hem uitlaten en het was over...strompelde naast me naar het veld, deed zijn ding, kwam thuis, ging slapen tot het eten er was en dat smaakte nog, maar zijn happy face was weg zei ik.
Heb het nog 1 dag aangekeken, en toen de beslissing genomen, en het doet PIJN !! nog steeds...maar ben trots op mezelf dat ik voor hem de juiste beslissing heb mogen nemen, en hem een waardig, warm afscheid heb kunnen geven.
Geniet nog van jullie tijd, en zet zijn geluk op de eerste plaats ! Het zal je een goed gevoel geven later, als je de realiteit weer ziet.
Groetjes, Viv

"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"

"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Ik zou ook zeggen, lekker verwennen. Je hebt een tuin, wil hij daarin, laat hem daarin. De poep is gauw opgeruimd en je oudje is lekker op zijn vertrouwde plekje. Wil hij wel lopen, misschien kun je hem los laten lopen zodat hij zijn eigen tempo kan bepalen etc. Kijk inderdaad ook naar zijn houding, zowel zijn lichaam, oren, staart, gezichtsuitdrukking. Als daar nog levenslust uitstraalt lijkt het me acceptabel. Als dat op is en je hond is wat dat betreft ook heel anders als voorheen, dan zul je je moeten afvragen of de hond zich nog wel prettig voelt en op basis daarvan toch voor hem moeten kiezen ondanks de pijn die dat doet.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Wat lief dat je zo bezig bent met manieren om je hond te verwennen. Ik zou zeggen, geef hem lekker wat hij fijn vindt. De meest favoriete hapjes, een lekkere kluif? Houdt hij van knuffels slopen of iets anders, geef het hem
En, zoals anderen al zeiden, als hij niets meer leuk of lekker vindt en er geen levenslust meer is, zou ik hem laten gaan 
- Atiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shi'tzu
Ik heb hier ook een oudje zitten, 20 jaar en over een maand 21 jaar alweer ik merk geen ziektes alleen heeft ze ouderdoms bultjes zitten en ze eeet de oren van me hoofd en steelt eten tewijl ze net 2 min eten heeft gehad (beetje dementie)..
Wat ik altijd met haar doe is gewoon haar gangetje laten gaan ik ga haar niet meer op dieet zetten(het is een worst op pootjes
)..en buiten heeft ze haar periodes dat ze een end wil lopen en soms is het poepen en plassen en weer naar boven..wat ik wel altijd doe is dat ik haar los laat lopen dan kan ze haar eigne tempo bepalen
Honden geven meestal zelf aan wat ze wel en niet willen,ik zou haar lekker verwennen en haar in de gaten houden..
Wat ik altijd met haar doe is gewoon haar gangetje laten gaan ik ga haar niet meer op dieet zetten(het is een worst op pootjes
Honden geven meestal zelf aan wat ze wel en niet willen,ik zou haar lekker verwennen en haar in de gaten houden..
Onderschift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
-
jonge wandelaar
- nieuw lid
Dank jullie allemaal voor de reacties.
Tot mijn grote spijt moet ik vertellen dat hij deze ochtend omstreeks 9 uur rustig is ingeslapen, daarna hebben we hem begraven. Hij at en dronk niets meer, gaf regelmatig over en zijn blik vertelde me meer dan genoeg om over te gaan tot de grote beslissing. Ik ben er kapot van, maar toch ben ik gerust gesteld dat hij niet meer lijdt.

Tot mijn grote spijt moet ik vertellen dat hij deze ochtend omstreeks 9 uur rustig is ingeslapen, daarna hebben we hem begraven. Hij at en dronk niets meer, gaf regelmatig over en zijn blik vertelde me meer dan genoeg om over te gaan tot de grote beslissing. Ik ben er kapot van, maar toch ben ik gerust gesteld dat hij niet meer lijdt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
fijn dat jouw hond jou als baas had, hij heeft een heerlijk leven gehad en toen dat er niet meer inzat mocht hij gaan.
Je zult hem wel verschrikkelijk missen, heel veel sterkte
Je zult hem wel verschrikkelijk missen, heel veel sterkte

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ach...jonge wandelaar schreef:Dank jullie allemaal voor de reacties.
- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Ach jee, kan me voorstellen dat je er kapot van bent. Ruim 13 jaar een maatje van je geweest, dan ineens weg. Zal erg wennen zijn, maar bedenk dat het voor de hond zo goed is geweest. Heel veel sterkte.
-
blondie
- Zeer actief
ach, sterkte met dit verlies..
hij heeft zo te lezen een heerlijk leven bij jullie gehad.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- tibetaantje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
- Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.
Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
Allway's in my heart

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
Allway's in my heart

- annie laumen
- Zeer actief
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Angel1985