Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vitlklitten

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai
Aantal honden: 2

vitlklitten

Ongelezen bericht door Robin »

We borstelen Robin heel regelmatig, maar blijkbaar toch niet genoeg, want haar vacht is op sommige plekken een beetje vervilt. Zijn hier mensen met goede tips? Of moeten we hiervoor echt naar een trimmer?

Het is een boomer, shi-tzuh x maltezer en heeft een ietwat krullende vacht.
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
S@ndr@
Zeer actief

Re: vitlklitten

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bij mijn eerste hondje knipte ik ze er gewoon zelf uit, :wink: , maar ik weet niet hoe erg het opvalt en waar ze zitten
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Onze Silka (lang, dik haar, veel onderwol) is laatst bij de trimmer geweest en dat heeft toch wel heel veel goed gedaan. Ik kan de vacht nu beter zelf bijhouden (borstelen, kammen) en daardoor ontstaan er nauwelijks nog klitten.
Toen ze nog wel vervilte klitten had, knipte ik ze er uit. Minder gedoe en minder pijnlijk dan kammen/borstelen. Overigens heeft Sil wel heeft zoveel haar dat 't niet opvalt als er een klit weg wordt geknipt. :wink:
Afbeelding
Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai

Ongelezen bericht door Robin »

De klitten zitten nogal dicht op haar huid, ik weet niet of ik dat wel durf te knippen. En we zullen echt moeten leren hoe we haar moeten borstelen, en misschien belangrijker nog; met wat voor soort borstel.

Maar goed, we gaan het eens proberen te knippen :D
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Haal een borstel met van die kromme tandjes.
En dan in laagjes borstelen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

meestal als je ze kort afknipt kun je de rest wel uitborstelen, je hoeft niet helemaal tot de huid hoor :wink:
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Als het echt zo erg is zoals het bij mij overkomt zou ik eenmalig naar een goede trimster gaan en deze de vacht laten verzorgen en ontvilten, cq klitten eruit laten halen zodat ze helemaal weer vrij is. Daarna minimaal 1 maal per week kammen en borstelen, laag voor laag. Je moet de huid bij het kammen steeds kunnen zien om te voorkomen dat er zich weer opnieuw klitten vormen bij de huid. De klitten die er toch nog enkele malen kunnen komen met de groeirichting knippen, daarna kun je het grootste deel los halen en hoef je niet alles weg te knippen. Naast wekelijkse kambeurd, regelmatig lekker met je vingers door de vacht gaan om het los te maken/houden.
(Mijn schapendoes heeft een soortgelijke vacht en verzorg ik zo, is nu 2 jaar en heeft eigenlijk alleen een klein klitje die ik met de vingers los kan maken.)
Robian
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Robian »

Je kunt een klit ook in de lengte richting (met het haar mee) knippen.
Dan stop je het puntje van de schaar bij de huid in de klit en dan knip je van de huid af door de klit.
Even een aantal keer doen en dan met het borsteltje voorzichtig borstelen.
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Even nog een aanvulling op de kam, zorg ervoor dat je een kam hebt waarbij de tanden wat ruim uit elkaar staan, dan voorkom je dat je de ondervacht verwijderd.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik zou naar een trimmer gaan en als die de vacht dan weer goed hebben, zou ik me laten uitleggen hoe ik dat voortaan zo moest houden ;)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Frenk schreef:Ik zou naar een trimmer gaan en als die de vacht dan weer goed hebben, zou ik me laten uitleggen hoe ik dat voortaan zo moest houden ;)
Ik ook, want als de klitte zo op de vacht zitten is er toch met de verzorging iets misgegaan, hoe je je best ook doet.\

Suzanne
Baco
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Franse Bulldog x Engelse Stafford

Ongelezen bericht door Baco »

Voor het wegknippen zou ik een kam tussen de huid en de klit steken en dan bovenop de kam losknippen. Kan je ook niet in de huid knippen.
Groetjes van Baco en Diesel
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik zou even zelf niets meer doen maar inderdaad even naar de trimmer gaan. die kan je goed adviseren.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik denk niet dat zehaar hondje nog snel naar een trimmer zal brengen :mrgreen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/honden- ... 94707.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Perry en Noah

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

duitse herder schreef:Ik denk niet dat zehaar hondje nog snel naar een trimmer zal brengen :mrgreen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/honden- ... 94707.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en met een geklitte vacht gaat ze nu weer niet tevreden zijn over een trimbeurt...... :jank:
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
duitse herder schreef:Ik denk niet dat zehaar hondje nog snel naar een trimmer zal brengen :mrgreen:
en met een geklitte vacht gaat ze nu weer niet tevreden zijn over een trimbeurt...... :jank:
Jezus :N:

Ik snap sowieso niet hoe je het voor elkaar krijgt om klitten te laten vervilten... Zo moeilijk is kammen nou toch ook weer niet :19:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik zou ook zeggen, ga naar een goede trimsalon en laat je hond daar ontklitten/verzorgen. Vraag gelijk of je een "lesje" vachtverzorging kan krijgen. Viltklitten tot op de huid ..... hoe goed je ook borstelt, je borstelt w.s. alleen de bovenvacht en komt niet tot op de huid.
Gebruik behalve een pinnenborstel ook een kam met lange tanden zodat die tot op de huid komen. Ook kun je eventueel een Les Poohs aanschaffen waarmee je de echte klitjes te lijf kunt gaan.
Maar een trimsalonbezoek zou toch mijn eerste keus zijn in dit geval.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Frenk schreef:

Ik snap sowieso niet hoe je het voor elkaar krijgt om klitten te laten vervilten... Zo moeilijk is kammen nou toch ook weer niet :19:
Nou, ik ben toch, dacht ik redelijk precies op de vacht van mijn honden, maar ik heb gisteren toch echt bij Cody een forse klit bij zijn oren weg moeten knippen :wink: .
Zat hem gezellig te kroelen en ineens voelde ik in het zachte haar achter z'n oren een stuk vervilte vacht. Maar ik ben erg makkelijk: de enkele keer dat ik dit vind, pak ik direct de schaar. Ga de beesten geen pijn doen en mezelf veel werk geven om zo'n klit uit te kammen. Het groeit vanzelf wel weer aan.
De laatste week ben ik trouwens elke avond bezig om 1 of 2 honden onder handen te nemen want ze zijn verschrikkelijk aan het ruien. Er ligt momenteel genoeg vacht in de kliko om nog 2 andere collies van haar te voorzien.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

lieke schreef:Nou, ik ben toch, dacht ik redelijk precies op de vacht van mijn honden, maar ik heb gisteren toch echt bij Cody een forse klit bij zijn oren weg moeten knippen :wink: .
Zat hem gezellig te kroelen en ineens voelde ik in het zachte haar achter z'n oren een stuk vervilte vacht. Maar ik ben erg makkelijk: de enkele keer dat ik dit vind, pak ik direct de schaar. Ga de beesten geen pijn doen en mezelf veel werk geven om zo'n klit uit te kammen. Het groeit vanzelf wel weer aan.
De laatste week ben ik trouwens elke avond bezig om 1 of 2 honden onder handen te nemen want ze zijn verschrikkelijk aan het ruien. Er ligt momenteel genoeg vacht in de kliko om nog 2 andere collies van haar te voorzien.
Een enkele keer kan prima gebeuren, maar meerdere plekken in 1 vacht en dan ook nog dat eerdere verhaal bij die trimmer.. :N:
Afbeelding
Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Eén Kuvasz en twee Pumi's; Eesz van 11, Pici van 13 en Polly van 10 maanden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kelly Kathleen »

Hele goeie tip die van een kam achter de klit steken voor het geval je moet knippen.
Je kan klitten vaak ook wegkrijgen door ze in te masseren met rijstzetmeel (geen maiszetmeel of rijstmeel). Wanneer de klit eenmaal weg is, remt dit poeder ook weer het ontstaan van nieuwe op bepaalde plekjes zoals achter de oren en de oksels.
Groetjes,

Suzan

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Life spent with pets is never wasted
www.Silfescian.nl
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Frenk schreef:

En niet begrijpen dat de hond helemaal kort gezet is door de trimster....
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Enfin, even nog een tip: ga naar een goede trimsalon en vraag of ze aan jou kan laten zien hoe je het vachtonderhoud van je hond moet doen en let goed op de kammen/borstels die ze gebruikt. Goede vachtverzorging staat en valt ook met goed materiaal en dat is vaak niet wat je in een doorsnee dierenwinkel kan kopen. :wink:

Trouwens, informeer ook even bij de rasvereniging wat ze gebruiken, vaak kun je daar professionele borstels, soms zelfs tegen gereduceerde prijzen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lieke schreef: Trouwens, informeer ook even bij de rasvereniging wat ze gebruiken, vaak kun je daar professionele borstels, soms zelfs tegen gereduceerde prijzen.
Het is een "boomer" ;)

Een borstelcursus is aan te raden en er zijn genoeg goede trimmers die dat doen.
Daar zijn ze zelf ook blij mee; ze hebben toch bij voorkeur een klitvrije hond op tafel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
lieke schreef: Trouwens, informeer ook even bij de rasvereniging wat ze gebruiken, vaak kun je daar professionele borstels, soms zelfs tegen gereduceerde prijzen.
Het is een "boomer" ;)

Een borstelcursus is aan te raden en er zijn genoeg goede trimmers die dat doen.
Daar zijn ze zelf ook blij mee; ze hebben toch bij voorkeur een klitvrije hond op tafel.
Maar ze kan op basis van de vacht toch zien op welk ras haar boomer het meest lijkt?
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Ik snap niet wat nou het probleem is om een kruising helemaal kort te knippen, Lilo heeft ook zo'n kutvacht, die gaat altijd helemaal kort, is voor haarzelf ook veel fijner :19:

Als het niet te voorkomen is om die klitten eruit te houden had je een hondje moeten nemen met een vacht zonder wol, of een korthaar
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik ken de problemen helaas.
Ook onze hond is niet bij te houden. Deze is een kruising schnautzer x maltezer (dus ook boomer), maar ook een rotvacht.
Wel prachtig hoor. Maar eens in de zoveel tijd wordt hij toch weer geschoren omdat we een keer een week geen tijd hebben gehad om de vacht bij te houden.
Wij hebben een trimmer die aan huis komt, dan kan je gewoon overleggen. Als hij niet te geklit zit wordt hij geknipt en gekamt dan en krijgen we weer wat extra tips om hem bij te houden.
Wij knippen de plekken er over het algemeen uit. Afhankelijk van waar ze zitten, eerst vertikaal inknippen en kijken hoeveel je er nog uitgekamt krijgt en de rest er met een horizontale knip uitknippen.
Die van ons heeft geen ondervacht en weinig bovenvacht dus het is wel een beetje een kunst om het zo te doen dat je het niet ziet.
Helaas.

Veel succes.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Als je een langharige hond kiest moet je er de nodige tijd en energie in willen steken en al doende leert men en kun je je hond best goed klitvrij houden (vervilte klitten dan hé). Natuurlijk kan het eens voorkomen dat door omstandigheden de vachtverzorging erbij inschiet maar dan kun je een afspraak maken bij een trimsalon.
Koop de juiste materialen en hou het bij ...... ik heb zelf een ras waarbij vachtonderhoud een must is en in het begin heb ik ook wel eens gewanhoopt maar de aanhouder wint.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

tja ik had het bij mijn eerste hondje regelmatig, die had ook een ondervacht, en borstelen is ook niet echt aan ons besteed.
dus geen borstel hond meer hier, ik overweeg wel een komondor :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:dus geen borstel hond meer hier, ik overweeg wel een komondor :mrgreen:
:smile:
:80:
Of meen je dat?
Mwha zou me wel passen denk ik , niet gelijk, maar voor de toekomst :engel: :cheer:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik heb vroeger perzen gehad. doe ik nooit meer. want ik bleek dus ook geen kammer, het was zowel een straf voor de katten als voor mij. aan het eind van de riedel, toen ze tegen de zes liepen heb ik wel eens het scheerapparaat over ze heengetrokken. Zij blij, ik blij. 't zag er niet echt mooi uit, maar ach. voor mij een les om nooit meer aan dat ras te beginnen, want ergens voelt het wel als 'valsspelen' als je een langhaar kort scheert.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”