Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Borstelen??

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Arianne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Standaard ruwharige teckel

Borstelen??

Ongelezen bericht door Arianne »

Hallo allemaal.

Heb jullie ervaring met het kammen van voornamelijk het kammen van kleine honden. Onze teckel heeft er een hekel aan en wil dan nog wel in je hand proberen te bijten (niet hard).
Behalve dat hij geplukt wordt wil ik hem toch wel graag borstelen. Omdat hij tussen de plukperiodes door wel veel haren verliest. Momenteel gebruik ik een vlooienborstel (op aanraden van de trimster). Hoewel de haren er nu wel uitgaan, heeft Fred er een gruwelijke hekel aan.

Iemand suggesties??

Groetjes
Arianne
Vaste gebruiker

Re: Borstelen??

Hij heeft eerst altijd farmfoord gegeten; maar wij vonden hier erg veel aanslag af komen (van het voer). Hij heeft nu royal canin specifiek voor de teckel. Maar dit voer heeft hij nog niet heel lang. En hij krijgt meestal in het weekend pens van farm food.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Dat lijkt me inderdaad typisch :denken: Een plukvacht is juist zo ideaal doordat ze tussen de plukbeurten nauwelijks haar verliezen. Ik vind alleen de laatste weken vlak voor het plukken wat haar onder de tafel enzo. Misschien toch eens op zoek naar de oorzaak van dit verharen?
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

het kan komen door het borstelen, waarom wil je hem borstelen heeft ie ook klitten??
nu kan je zijn ondervacht eruit borstelen en als ie straks geplukt wordt heeft ie dan misschien geen haar meer,
nou ja niet genoeg om mooi te zijn.
welke haren verliest ie zijn ruwe haren (de lange) of de zachte(de korte ondervacht), is dit sinds kort of al langere tijd dat ie zoveel verhaart?
Arianne
Vaste gebruiker

Hij verhaart niet extreem veel. Alleen af en toe vinden we van die kleine haren op de bank. En zijn kleden zitten onder de kleden zitten onder de kleine haren, maar dat is eigenlijk al van pup of aan zo geweest. Ik borstel hem omdat ik wil dat de "loszittende"haren erook uitgaan en hij mooi gaat glimmen. En de vlooienkam zitten vaak dan de loszittende haren. Dit zijn de korte haren. :(
hansopanso
Actief
Mijn ras(sen): Schotse Herdershond Langhaar
Amerikaans type
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door hansopanso »

Een vlooienkam is wel erg fijn. Vlogens mij haal je dan niet enkel de loszittende haren eruit.
Mijn idee zou zijn om een iets grovere kam te gebruiken en zachtjes kammen.
ramoon
Zeer actief

eerst gaat de ondervacht verharen en daarna is de plukvacht rijp,
dus jou hondje moet denk ik bijna geplukt worden.
een vlooienkam is weg heel fijn en daarmee haal je meer haar weg dan de bedoeling is.
als je dan toch echt zo nodig wil borstelen zou ik bij de hema zo'n borstel met zwarte haren halen en
dat gebruiken daar gaat ie van glimmen en beschadig je zijn vacht niet, verders lekker afblijven.
Arianne
Vaste gebruiker

Ok bedankt voor de tip. De vlooienkam ben ik gaan gebruik op advies van de trimster. Maar die andere borstel heb ik ook wel, en daar heeft Fred minder moeite mee; alleen deze haalde er minder haren uit. Vandaar dat ik op advies van de trimster ben over gestapt op de vlooienkam. Maar als jullie zeggen dat het beter is om minder te borstelen omdat er anders kans is dat de ondervacht er wordt uitgeborsteld :( . zal ik het borstelen wel minderen. Hoe vaak moeten plukhonden geborsteld worden? of hoeft dat eigenlijk helemaal nooit??
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Arianne schreef:Ok bedankt voor de tip. De vlooienkam ben ik gaan gebruik op advies van de trimster. Maar die andere borstel heb ik ook wel, en daar heeft Fred minder moeite mee; alleen deze haalde er minder haren uit. Vandaar dat ik op advies van de trimster ben over gestapt op de vlooienkam. Maar als jullie zeggen dat het beter is om minder te borstelen omdat er anders kans is dat de ondervacht er wordt uitgeborsteld :( . zal ik het borstelen wel minderen. Hoe vaak moeten plukhonden geborsteld worden? of hoeft dat eigenlijk helemaal nooit??
De ruwhaarteckel van mijn zus hoeft nooit geborsteld te worden. Het enige wat handig is, is zo'n rubberen borsteltje (eigenlijk meer een washulp, met rubberen knopjes). Daarmee kun je de haren die uit zichzelf loslaten eraf borstelen en gaat ze mooi glimmen. En ze vindt t heerlijk. Voor haar is het meer een soort massage.
Afbeelding
Arianne
Vaste gebruiker

Ok dank je. Ga ik dat proberen :D
ramoon
Zeer actief

eigenlijk nooit, alleen even met je vingers voelen naar evt klitten en
die kan je er dan uithalen met een borstel of kam.
het is ook geen probleem als je een plukvacht soms borstelt maar als ik jou zo hoor
is het niet soms maar wekelijks en dat is echt niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”