Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jasje en klitten

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

jasje en klitten

Ongelezen bericht door Sil »

Gisteren heeft Harley z'n jasje aan gehad vanwege de sneeuwballen die aan z'n buik groeien met de sneeuw die er lag. Vanochtend zowat zitten janken van de klitten in z'n vacht (ik, niet Harley alhoewel hij ook niet blij was). Op de randen van het jasje, nek, pootjes, oksels en z'n buik was het verschrikkelijk. Ik heb er hele vervilte klitten uit geknipt omdat ik er niet doorheen kwam. Ik kam hem elke dag dus het waren geen oude klitten. Hebben jullie daar nou geen last van? Een tuigje hoef ik trouwens ook niet om te doen bij hem want dan heb ik hetzelfde probleem. :cry:
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Re: jasje en klitten

Ongelezen bericht door carine »

gekend probleem, ik heb dat hier bij alle twee...jasje of tuig en ze krijgen klitten, bij Giorgio begint zijn vacht dan ook echt te vervilten :jank: :jank: :jank:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Nergens last van, ligt denk ik aan de voering van de jas.
Bij tuigen krijgen die van mij het wel.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Zeer herkenbaar, heb ik ooit gehad met Kai, ik deed hem een jasje aan om hem te beschermen tegen de harde wind aan zee (stormde toen) zodat hij geen klitten zou hebben (Kai heeft een grote hekel aan kammen), na 2u deed ik het jasje uit en hij was helemaal vervilt, geen klitten maar echt vilt tot op de huid, je kon geen individuele haren meer onderscheiden, alleen viltplakken was geen beginnen aan, ben meer dan 3u bezig geweest om alles eruit te krijgen toen en meeste ging enkel met de schaar. Ik heb een jaar geen shows met hem kunnen doen. Tuigjes geven hetzelfde probleem en de meeste halsbanden ook.
schnauzer
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer

Ongelezen bericht door schnauzer »

En dat is dan na 1 keer dragen?
Vilt?? kan het me zo moeilijk voorstellen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad na 1 keer dragen, viltplakken tot op de huid. En dan de avond voordien nog gewoon gekamd geweest net zoals elke dag. Niet voor te stellen totdat je het zelf ziet, ik stond toen ook met tranen in mijn ogen want de vachtverzorging is zeer belangrijk voor mij.
Bij Kai was een jasje met fleece voering en dan samen met de zeelucht (hong onweer in de lucht) zal 1 of andere reactie gegeven hebben, het was gewoon niet normaal de vacht nadien, leek wel gesmolten.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier ook. En ook met en fleece pakje. Wil er nu zelf een gaan maken. Die wijd zit en van een gladde stof is.
Afbeelding
gevni havanezers
Sil
Zeer actief

Ben blij dat anderen dat dus ook hebben. Ik zie zoveel hondjes met jasjes en die kunnen er geen last van hebben want je haalt het echt geen twee keer in je hoofd. Ik heb Harley vandaag maar naar de trimster gebracht omdat ik de helft van de vervilte knopen door die rotjas er zelf niet uit kreeg. Ik kreeg ze er zelfs niet uit geknipt omdat ze zo dicht op z'n huid zaten, en toen ik ook nog in z'n velletje knipte had ik het helemaal gehad :cry: :boos: . Harley z'n jas heeft idd een fleece voering. Hebben jullie betere ervaringen met een gladde voering? Of doen jullie maar niet meer aan jasjes?
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Die vilten krijg je er inderdaad bijna niet uit, zelfs niet met een schaar. Ik heb toen bij Kai met de schaar de vacht gesneden in plaats van geknipt, ging niet anders je zag bijna niet het onderscheid tussen huid en vacht.
Ik ben maar 1 maal naar de zee geweest, dus heb ook nooit geen jasjes meer nodig gehad, maar volgende keer als ik richting zee ga, gaat Kai gewoon zonder jas, dan krijgt hij wel klitten, maar klitten zijn nog altijd beter dan vilten. Jasjes probeer ik niet meer bij Kai, sinds ook alle soorten tuigjes problemen geven, dus het materiaal maakt niet zoveel uit bij hem, al heeft die fleece het wel allemaal veel erger gemaakt.

Misschien is het een mogelijkheid om aan de binnenkant van het jasje satijnkatoen of satijn (beetje duur wel) te naaien? Mensen met heel lang haar slapen op kussens van satijnkatoen of op echt satijnen kussens om knopen/klitten te voorkomen. Kai en Dino slapen ook op kussen overtrekken van satijnkatoen met dezelfde reden. Ik weet niet of iets uithaalt, is iets waar ik nu net aan denk.
Sil
Zeer actief

Pemba schreef:Nergens last van, ligt denk ik aan de voering van de jas.
Bij tuigen krijgen die van mij het wel.
Wat heb jij dan voor jas voor je honden? Ik kan geen warme jas vinden zonder fleece, en vandaag liep Harley weer hevig te rillen omdat het zo regende. Er was gewoon geen "even tussen de buien door". Getver wat een takkeweer!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fien heeft het bij haar regenjas dus niet, maar daar zit wel fleece aan de binnenkant.
Nou heb ik die dus op maat laten maken en ik maak me sterk dat je haar ook kunt vragen een ander materiaal te gebruiken.
Lijkt me geen probleem.
De stof is wind- en waterdicht (de buitenkant dus), dus tegen nat worden helpt het sowieso en tegen kou ook.
Fiens jas is van Momo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Ik had net met die sneeuwzooi hun overalletjes aangetrokken en na thuiskomst hun klontvoeten afgespoeld en hun overalls uitgetrokken.
Ze hadden geen enorme klitten maar als ik ze na het uittrekken van hun overall niet ff doorborstel dan krijgen ze die wel, het haar zit doorelkaar en is wat statisch maar geen viltplakken, wel beginnende klitten maar die waren er zo uitgeborsteld.
Groetjes Patries
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fien is ook nogal statisch als ze uit haar regenjas komt, maar die heeft wel echte fleece aan de binnenkant.
Geen klitten trouwens, maar goed, die jas is losser en heeft geen pijpen.
Ik zit toch te denken om zelf wat te fabrieken en dan met gladde voering.

Misschien moeten we een jasjeslijn opzetten met overalls met satijnvoering?
Altijd commercieel blijven denken, he :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Ze hadden die van hurrta aan die niet zo strakke van fleece die andere vind ik lastig aan en uit te trekken.
Maar als je jasjes gaat ontwerpen maak je ze dan ook speciaal voor teefjes zodat hun hele buik bedekt is ipv zo'n pisopening die ze toch niet gebruiken?
Groetjes Patries
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”