Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Ik heb bij Bo flink wat vaseline op zijn voetzooltjes gesmeerd en dit doet zeker veel mbt zout op de weg wat deze irriteert. Ook tussendoor smeer ik ze goed in zodat ze goed gesmeerd blijven en kloofjes dichtgaan.
Maar nu ging ik wandelen en na een korte tijd zitten er aangevroren ijsbrokjes tussen zijn voetzolen. Daar kun je weinig aan doen lijkt me???
Hoe doen ze zoiets in sneeuwlanden? Hoe doen jullie dit? Misschien zijn er ook rassen die dit minder hebben???
Jolie hier loopt er gewoon doorheen en die komt af en toe even naar me toe dat ze wat tussen dr poot heeft.
Milo daarintegen die wil niet langer dan 5 minuten, loopt op 3 poten, liever nog op 2, etc. Meneer is wel een dramaqueen want hij doet dit zelfs als er níets tussen zn poten zit, hij vindt het gewoon te koud denk ik.
De lange wandelingen zijn hier dus ook alleen voor Jolie.
Met schoentjes aan loopt Milo trouwens wel normaal, maar hij vindt het ook gewoon niet leuk wandelen met dit weer. Dus misschien is dat een optie.
Danoontje powerrr schreef:Ik doe er niks aan en loop gewoon de lange wandeling.
Ze lopen er twee tellen mank van, dus dat overleven ze wel weer.
Hier hetzelfde! Loekie gaat alleen af en toe even met een pootje omhoog staan, zo van; 'hé, haal die sneeuw er e's ff tussen weg baasje!', maar verder lijkt ie er weinig last van te hebben. Hij gaat in ieder geval nog met net zoveel plezier mee naar buiten als wanneer er geen sneeuw ligt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans - John Lennon
Overigens heb ik juist de ervaring dat vaseline plakt, en juist ook dingen aantrekt om aan de pootjes te gaan zitten.
Als ik vaseline gebruik, doe ik dus een tijdje vóór ik ga wandelen, zodat het wel verzachtend is voor de zooltjes, maar dat het niet meer plakt.
Of ik doe het erop ná het wandelen, als de pootjes droog en schoon zijn.
Bij ons heeft Sam er nooit last van, Jelka soms maar die meldt zich bij ons, zodat we even kunnen pulken maar met Jurek is het echt drama. Als het net onder nul en vochtig weer is, dan plakt de sneeuw en als het -15 is en droog weer, dan is het te koud aan zijn poten. Ik heb van alles geprobeerd, niet knippen rond en tussen de voetzolen, wel knippen, vaseline, schoenen maar niks werkt bij hem. Hij laat zich heel dramatisch door de benen zakken, kijkt je nijdig aan en begint er dan aan te trekken, soms tot bloedens toe, dus dat is best wel sneu. Als ik hem help dat staat hij altijd met zijn benen te gooien. Haha, er is geen lol aan om met die hond te moeten wandelen in de sneeuw.
En doorlopen werkt echt niet als een hond van bijna 70 kilo zijn kont tegen de kribbe gooit. Ik haal er echt af en toe behoorlijke bonken onder vandaan en kan me voorstellen dat het ze pijn doet.
Bruno had er vreselijk veel last van, zijn tenen ging helemaal uit elkaar staan en aangezien hij wat last van artrose was dat te pijnlijk voor hem en hebben we schoentje gekocht. Ideaal want die komen nog van pas bij verwondingen in de kussentjes.
Tomas heeft er gelukkig weinig last van.
Mijn ras(sen): Bink en Puck 1 x Border Collie 1 x Border Terrier Altijd in gedachten: Max (13 jaar) 16-9-2005 Bob (13 jaar) 12-9-2011 Beau(15,5 jaar) 13-9-2011
Vroeger had Bob er erg last van en moest Tappies aan.
Ideale schoentjes die goed blijven zitten.
Verder van te voren insmeren met wat Vaseline, en thuis regelmatig insmeren met Calendula zalf.
Dit verzacht en hersteld eventuele kloven.
Onderweg haal ik af en toe de klonten tussen de zooltjes weg...en gaan maar weer.....
Zout met een lauw washandje, of natte handdoek voorzichtig weg halen.
Belangrijk is het om af en toe de zooltjes thuis op je gemak te inspecteren.
Fodor heeft een sneeuwafstotende vacht nergens last van en als er een beetje sneeuw blijft zitten tussen zijn poten haal ik dat weg. Ik controleer nu wel elke avond zijn zooltjes maar hij heeft er voor zover ik t zie 0,0 last van.
In sneeuwlanden hebben de meeste honden schoentjes (booties) aan die er last van hebben
De enige die hier last heeft van de poten in de sneeuw (geen bolletjes, maar gewoon last) is Dino en hij heeft schoentjes daarvoor: http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 03366.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij loopt ermee alsof hij er geen aan heeft en je hebt er verder geen omkijken naar.
Miep gaat op d'r kont zitten ("ik kan ècht niet verder!") en dan mag je dus raden welk pootje het is. Voordeel is wel dat zij vrij gemakkelijk weer met een tikje op haar kont voort te bewegen is.
Saar staat acuut stil en houdt het pootje op waar een ijsklont onder zit. Weghalen (smelten eventueel met je handen), en ook zij hobbelt dan weer door. Vaseline heb ik nog nooit gesmeerd, ook niet op wintersport. Het levert alleen maar een paar koude handen op, verder geen drama.
boris zag er vrijdag zo uit na de wandeling (waarbij we tussendoor al 3x de ballen hadden weg gehaald)
gelukkig was het zondag en vandaag koud genoeg hier en dus niet echt plaksneeuw. Maar je kunt vettige olie of antiklitspray of zoiets gebruiken, maar echt weg houden kun je het niet denk ik. Vork mee voor onderweg om de ballen kapot te prikken.
Biaça is erg hoog, dus die heeft geen last van ballen aan haar vacht.
Ze staat tot haar knieen in de sneeuw.
Wel heeft ze balletjes tussen haar tenen.
Tijdens het lopen heeft ze er geen last van.
Thuis pulk ik ze wel los en wrijf de voetjes droog.
We hebben vloerverwarming, dus de rest smelt vanzelf wel weg.
Ik heb niet het idee dat ze er last of pijn van heeft.
Zo zien de pootjes van Beer er uit tijdens eens sneeuwwandeling. Ik smeer de zooltjes in met uierzalf. Hij heeft dan geen last van sneeuw tussen zijn tenen en kan goed blijven lopen. Zoals je ziet vormen zich bolletjes sneeuw aan zijn haren. Vergeet ik de poten in te smeren dan heeft hij dit ook onder zijn zooltjes en kan hij heel snel niet meer lopen.
Hij heeft al wat kale plekjes op zijn poten( volgens DA leeftijd). Nu vraag ik mij af of dit te koud is aan zijn poten. Een optie is schoentjes maar ik denk dat hij daar niet op wil lopen.
Baby sokjes met anti slip zooltjes van de Hema, Wibra, Henk ten Hoor of de Zeeman.
Desnoods met een stukje tape ff aan het haar vast zetten...werkt perfect...
Er lopen al heel wat "oudere" bouviers zo rond...Devlin van Frederique ook
En dat schijnt heel goed te gaan...
En het is stukken goedkoper...als de sokjes nat zijn ff op de verwarming leggen of naast de kachel hangen...
Those who know don't speak....and those who speak don't know ;)
06-06-2003 - 29-04-2015 Branca.
06-01-2007 - 24-02-2016 Cayuse.
09-08-2005 - 01-03-2016 Brandy.
05-07-2005 - 04-07-2017 Sita.
26-03-2008 - 06-08-2018 Centho.
26-03-2008 - 13-06-2025 Dyani
Isa haalt ze zelf weg. Af en toe gaat ze even zitten en hoor ik gekraak, dan heeft ze een ijsklontje weggebeten. Wel handig. Belle bleef altijd hulpeloos staan wachten tot ik haar verloste van de klonten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42) Catootje 12-05-05 - 17-09-09 Chiva ? - ? -91 - 08-01-10 Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Als ik onderweg zie dat Otto er last van heeft haal ik ze er tijdens de wandeling vanaf (met handen laten smelten), en anders is het bij thuiskomst eerst de pootjes ontsneeuwen met een warme handdoek of even met de douche.
gerda__b schreef:Baby sokjes met anti slip zooltjes van de Hema, Wibra, Henk ten Hoor of de Zeeman.
Desnoods met een stukje tape ff aan het haar vast zetten...werkt perfect...
Er lopen al heel wat "oudere" bouviers zo rond...Devlin van Frederique ook
En dat schijnt heel goed te gaan...
En het is stukken goedkoper...als de sokjes nat zijn ff op de verwarming leggen of naast de kachel hangen...
Dat is ook slim!
Vroeger liep mijn druppie nog wel tot er megagrote klompen aan zijn poten hingen zelfs. Maar nu is ie 8 en heeft zoiets van Neeee ik stop ermee