Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Muilkorf (update pgn 3)

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Muilkorf (update pgn 3)

Ongelezen bericht door laeken »

We gaan een muilkorf voor Eva kopen. Nu vroeg ik mij af wat voor muilkorf prettig is voor een klein Belgisch herdertje en welke muilkorf er niet meteen uitziet alsof ze vals is. Ik zoek dus een licht type muilkorf. Iemand tips?

Die muilkorf wil ik hebben omdat ik met een muilkorf moeilijke situaties door kan drukken met haar en dan weet en leer wat wel en niet kan. Eva is vrijwel altijd een heel lief leuk hondje waar niemand problemen mee krijgt. Echter, er zijn situaties waarin ik haar niet kan vertrouwen. En als ik haar niet vertrouw kan zij ook geen vertrouwen krijgen in die situaties. Immers, ik moet haar dan kort houden en kan haar niet het vertrouwen geven dat nodig is om te leren dat het goed is. Dat is dan nl op risico van een ander persoon en dat kan niet. Een vriend van mij wil mij helpen met leren bezoek te accepteren en ook wil ik zonder angst met haar rondom huis kunnen trainen op honden en mensen. Dat zijn haar knelpunten en in die situaties blijft ze lastig. Eva is een hond die alles in een poep en een scheet van ons aanneemt. Dus 3 keer duidelijk NEE! met een aangeboden alternatief en ze vindt het prima. Maargoed, voor ik zover ben wil ik wel dat mijn bezoek nog 10 vingers heeft en hele benen. :engel: Ik denk nl dat ze als ze niet kan bijten en ik haar mijn vertrouwen kan geven ze dus snel zal leren dat bezoek hartstikke leuk is. Immers, van zichzelf is ze een enorme vrijkont en meestal rent ze ook kwispelend naar mensen toe en is ze heel makkelijk. Maar ik vertrouw haar dus niet (wat heel terecht is want ze kan en zal echt bijten als ze dat nodig vindt) en wil dat we samen op een veilige manier over die laatste hindernis komen. Dat kan alleen als ze niet kan bijten.

Dus vandaar. Ook wil ik die muilkorf om doen en haar gaan meenemen naar mijn vrienden . Iets wat ik nog nooit gedurfd heb. Verder willen we weer gaan trainen maar dat blijft ook lastig zolang andere mensen hun stem verheffen naar hun honden of evt zelfs naar Eva. Dat gaan we haar leren accepteren op een manier waarbij ze niet meer kan ingrijpen. Ik denk nl dat zolang wij haar kort moeten houden zij nooit zal leren dat er niks aan de hand is. En zolang wij haar dat vertrouwen niet kunnen geven zal zij altijd denken dat er dan iets aan de hand is. In het bos, op hondenshows en andere evenementen, wandelingen met andere honden en mensen en met paarden en andere dieren is ze perfect. Super sociaal en dan knuffelt ze met alles en iedereen. Dat is dus hoe ze echt is en dat wil ik overal in haar naar boven halen. Ik denk nl dat het gebrek aan vertrouwen aan onze kant de reden is dat ze nog steeds niet betrouwbaar is op bepaalde plaatsen. Rondom huis en in huis en als ze driftig wordt in trainingen kan het wel eens mis gaan. Daar wil ik zo graag de puntjes op de i kunnen zetten zodat ze eindelijk mijn perfecte hondje kan zijn. :E: Ik begrijp dat mensen dit vast en zeker vreemd vinden maar ik vind dat wij het aan haar verplicht zijn om samen de laatste hindernissen te overwinnen om haar van haar spanningen en agressie af te helpen zodat ze kan kalmeren en niet meer denkt dat ze aan moet vallen en in moet grijpen. Volgens mij vindt ze dat nl zelf ook niet prettig. Ze ontploft dan nl en schiet helemaal in de stress en gaat mensen bijten. Verder moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen en als het niet weg gaat moet ik dat accepteren en leren inschatten. Inschatten kan alleen als je kan testen wat wel en niet kan. Zelf denk ik dat mijn vertrouwen in haar met korf alles zal oplossen.

Dus, wie heeft er tips en wie heeft er suggesties voor een wat prettig ogend en niet te zwaar korfje?
Laatst gewijzigd door laeken op 14 apr 2011 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Re: Muilkorf

Ongelezen bericht door Roelfien »

Je moet haar dan wel eerst leren dat een muilkorf echt niet erg is. Ik heb gemerkt bij Toby dat een snuitje hem al zo van streek maakt dat ik er meer schade mee aanricht dan dat ik wil voorkomen. Ondanks oefenen van het dragen van het ding.

Heeft Eva wel eens echt je bezoek gebeten? Echt bijten, of happen in kleding en in handen uit dwingelanderigheid?

Dit zijn wel fatsoenlijke, maar het blijven toch afschrikwekkende dingen.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... korf/49763" onclick="window.open(this.href);return false;
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

wij hebben ooit deze aangeschaft voor een van onze honden

Afbeelding

omdat we naar tjechie gingen en daar een muilkorf verplicht was in openbaar vervoer en grote steden

niet al te afschrikwekkend en deze kleur zou heel goed passen bij eva :engel:

ze kunnen er nog wel stoten mee geven dus bereid je vriend wel voor op blauwe plekken :wink:

edit erg grote foto
Laatst gewijzigd door fenneke op 12 jan 2011 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen muilkorf-advies voor jullie (hoewel de muilkorf die Fenneke geplaatst heeft er wel goed uitziet vind ik en comfortabeler en minder afschrikwekkend dan die van Roelfien) maar wil wel even laten weten dat ik denk dat dit een hele goede manier kan zijn om het vertrouwen van jullie in Eva en daardoor denk ik ook Eva's gedrag in bepaalde situaties te kunnen doorbreken. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe dit verder zal verlopen. :ok:
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Je moet haar dan wel eerst leren dat een muilkorf echt niet erg is. Ik heb gemerkt bij Toby dat een snuitje hem al zo van streek maakt dat ik er meer schade mee aanricht dan dat ik wil voorkomen. Ondanks oefenen van het dragen van het ding.

Heeft Eva wel eens echt je bezoek gebeten? Echt bijten, of happen in kleding en in handen uit dwingelanderigheid?

Dit zijn wel fatsoenlijke, maar het blijven toch afschrikwekkende dingen.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... korf/49763" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Roelfien, ik wil dat ding aanleren door het om te doen als we iets leuks gaan doen als fietsen of naar het bos. Dus niet omdoen als het moeilijk wordt want dan maakt ze inderdaad misschien een verband. En ja, ik vertrouw haar niet dus dat zegt genoeg denk ik. Met 10-11 weken vertrouwde ik haar al niet meer met vreemden in huis en om het huis. Dat is helaas nooit weg gegaan. Gaat overigens meestal wel prima. Ze kan zelfs spelen met vreemde mensen. Tot ze haar grens over gaan. Die grens is veel en veel te laag.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zou zoiets voldoende zijn?

Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Wat zijn haar signalen dan vóórdat ze over de schreef gaat?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:Ik heb geen muilkorf-advies voor jullie (hoewel de muilkorf die Fenneke geplaatst heeft er wel goed uitziet vind ik en comfortabeler en minder afschrikwekkend dan die van Roelfien) maar wil wel even laten weten dat ik denk dat dit een hele goede manier kan zijn om het vertrouwen van jullie in Eva en daardoor denk ik ook Eva's gedrag in bepaalde situaties te kunnen doorbreken. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe dit verder zal verlopen. :ok:
Hoi Suzanne, dat denken wij dus ook. Dan pas kunnen we oefenen op de situaties die ze moeilijk vindt. En omdat ik weet hoe vrij en hoe lief ze kan zijn weet ik ook dat het slechts een hindernis is. Zodra wij die weg kunnen maken zal zij ook in alle situaties kunnen leren hoe zich te gedragen. En ze heeft het in zich. Ze is zo makkelijk normaal gesproken en ze kan zo lief zijn dat ik denk dat dat in haar naar boven gehaald kan worden. Ik weet nog dat wij op de Winner waren en dat B daar liep met een pittige teef. Die was gemuilkorfd en dat was precies om dezelfde reden als wij dat willen doen. Door kunnen gaan met trainen zonder dat je je omgeving in gevaar brengt. Want het gaat 99% van de tijd prima. Alleen die ene procent maakt dat ik me niet kan ontspannen. En dat is net wat Eva niet kan gebruiken als ik wil dat zij ontspant. Ik ben blij dat ook jij het een goed idee vindt. Jij weet ook hoe makkelijk en lief ze in wezen is en je weet ook hoe erg ze kan zijn als ze hevig wordt. Die hevige kant past niet bij wat en wie ze is dus die moet weggemaakt worden. Dan pas is zij ook echt gelukkig. En ik, want ik heb het ook moeilijk met de spanning die mij dat geeft. Het is niet leuk om bezoek te vermijden en om met ogen in je achterhoofd uit je voordeur te lopen. Eenmaal in het bos of ergens anders is ze gewoon perfect. Dat wil ik nu overal en wat we ook doen, het helpt niet zolang wij niet echt zelf ontspannen. En dat laaste kan niet als de bek van packman open en dicht kan :wink:

En zolang ik de omgeving niet volledig onder controle heb vwbt vreemde honden die op ons af vliegen en mensen die raar doen moet ik dus mijn hond onder controle hebben om problemen te voorkomen. :ok: Dat hebben we nu 3 jaar lang geprobeerd maar het lukt ons niet. En dat is puur omdat wij haar niet 100% zelfvertrouwen kunnen geven omdat we dat zelf niet hebben bij haar. Logisch, want ze kan echt bijten. En dan ga ik door de grond en dat vind ik het ergste wat er is. Dat mijn hond mijn bezoek bijt of iemand rondom huis de broek stuk trekt of erger. Of dat ze achter een hond aangaat en dat de eigenaar haar wil slaan. Dat blijft een probleem en daarom blijf ik para. En hoe kan een para baas nu een hevige hond controleren? Dat is een negatieve spiraal.

Ook willen we weer verder met behendigheid. Dat kan ze en dat wil ze. Maar dan mag ze ook daar niet meer uit het parcours schieten en iemand bijten die dan gaat schreeuwen. Hoe stom ook, het is en blijft onze verantwoordelijkheid.

Ik denk dat als ik vertrouwen krijg dat Eva binnen een poep en een scheet op het rechte pad is. Dat is nl wat ze 99% van de tijd al is. Dat is ook hoe ze is. We kunnen haar dat laatste stukje niet uitleggen zo.

Even voor de mensen die zich afvragen waar wij het over hebben. Stel je bent een leuk en gezellig mens en je zit op een terrasje. Je hebt 1 probleem en dat is dat je para bent van wespen. Dan komt er een wesp en dan verandert de persoon in een gillende om zich heen slaande debiel die niet te kalmeren is. Dat is Eva. Geen signalen, geen communicatie, puur hysterie en agressie. Zolang Eva in communicatie is met mensen is er niets aan de hand. Echter, als ze schrikt of zich bedreigt voelt vliegt ze verschrikkelijk en ongecontroleerd uit haar slof. Bijten, rondrennen en niet meer bereikbaar. Net als de vrouw die para is voor wespen en de tafel omsmijt en gaat gillen. En als je met Eva naast die vrouw zit hangt ze er dus vol in omdat die vrouw voor haar de wesp is. En hoe kan je daar op oefenen zonder muilkorf? :Q:

Als pup was ze gereserveerd. Helaas hebben 2 mensen haar geslagen omdat ze gromde. Op IPO is ze geslagen door iemand en in een restaurant. Ze is dus bang voor mensen die raar doen. Ik vind het heel erg dat dat gebeurd is maar ik zag het niet aankomen en ik kon het niet voorkomen. Ze verwacht dus van mensen dat ze haar aanvallen en dan pakt ze ze zelf. Om niks. Om een gil, een struikel een kopje koffie dat hard op tafel gaat etc etc. En dat vertrouwen moet ze terugkrijgen. Dat gaat niet zonder dat ik haar veilig kan maken. En zolang ze kan bijten zal ze bijten.

Het enige dat ik moet doen is wennen aan alles wat er bestaat. Ze moet meer ervaring krijgen van wat normaal is. Ze moet leren dat ze niet door mensen aangevallen wordt. Het ligt niet aan haar, het ligt aan ons en hoe ze opgegroeid is. Als pup leerde ze bijten, nu bijt ze nog. Eva verdedigd zich en wijkt niet. Ze staat en laat je komen om dan keihard in je te knallen. Maar dat alleen omdat ze denkt dat er anders in haar geknald wordt. :jank: Ik wil dat ze leert dat de andere mensen wel lief en leuk zijn net als de mensen die ze al wel in haar hart gesloten heeft. Want dan kan je alles met haar en is ze een gouden hond. :cry:

Dus zodra ik die muilkorf heb en Eva hem normaal vindt ga ik met Eva dingen doen die normale honden ook kunnen. Dus meenemen op bezoek. Vrij los contact leren maken. Leren om te genieten van mensen die met haar willen spelen of haar willen knuffelen in ons huis. Leren het aan mij over te laten. Lekker weer naar behendigheid zodat ze haar ei kwijt kan en meer. Dat heeft ze verdient en wij ook :F: :pffff:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ik heb er wel ervaring me met de vorige hond en ook voor Mo & Charlie gaat er één aangeschaft worden.
Voor het introduceren van de katten, samen uitlaten (denk aan redirectie van Charlie's hondagressie) en wanneer ik met het stel met het openbaar vervoer moet.
Eigenlijk in situaties met een zekere onvoorspelbaarheid dus, en daarbij geeft het toch een stuk meer zekerheid.

Houd er wel rekening mee dat het even duurt om aan te leren, en maak de muilkorf heeeeel erg leuk.
http://www.kc-delft.nl/artikel/muilkorf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet dat het er rot uit ziet, maar zelf ga ik toch weer voor de ijzeren korf. Gewoon omdat ze daarmee kunnen hijgen en drinken en hij blijft fatsoenlijk zitten vanwege de extra band over het voorhoofd.
Die van plastic vind ik zelf niet betrouwbaar omdat ze verschuiven; heb het al meegemaakt dat een hond die dit droeg mijn hond er mee ramde, dat ding was zo af en zo is Charlie gebeten...
Valse veiligheid wat mij betreft.
De muiltjes zijn erg naar omdat ze er niet mee kunnen hijgen en ze dus erg snel oververhit raken.

Succes!
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Wij hebben deze: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... orf/151913" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangeschaft voor op vakantie in Oostenrijk.
Deze ziet er m.i. niet afschrikwekkend uit.
Afbeelding
Iedere dag feest!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

MARC_S schreef:
Dat is Eva. Geen signalen, geen communicatie, puur hysterie en agressie. Zolang Eva in communicatie is met mensen is er niets aan de hand. Echter, als ze schrikt of zich bedreigt voelt vliegt ze verschrikkelijk en ongecontroleerd uit haar slof. Bijten, rondrennen en niet meer bereikbaar. En hoe kan je daar op oefenen zonder muilkorf? :Q:
Daar kan je wel mee oefenen met een muilkorf om maar die zal zij dan altijd om moeten hebben als dit echt zo is als je schrijft.
Wat ik niet begrijp is waarom je met haar op een terras wil zitten, haar in situaties brengen die zij al 3 jaar niet kan handelen, een situatie waar je omheen kan zonder problemen. Die reactie zal zij waarschijnlijk ook hebben met muilkorf en voel je je dan happy op een terras vol mensen die je met afschuw bekijken en een hoop kritiek leveren, jou en je hond uit schelden, de schade die het oplevert aan krassen van nagels, servies wat stuk valt enz?
Je zegt zelf er alles aan gedaan te hebben om hiermee te werken in verschillende situaties en dat lukt niet, dan zou ik geen vertrouwen hebben in een muilkorf terwijl dit gedrag blijft bestaan. Daar doe je jezelf geen plezier mee en de Eva ook niet.

Voor haar gedrag thuis en bij op bezoek gaan, na 3 jaar helpt daar ook geen muilkorf tegen. Of je gooit het helemaal op een andere boeg qua trainen of je accepteert het gedrag en neemt je voorzorgsmaatregelen (hond in de bench). Maar het omdoen van een muilkorf alleen en verder gaan zoals je al deed gaat niet werken (afgaan op het feit dat je zegt alles geprobeerd te hebben)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Ik denk dat ik voor de ijzeren ga. Geen gedoe met afschuiven en inderdaad wel de mogelijkheid om lekker te hijgen als ze moe is. Ik denk dat het dichtknijpen van de mond wat sommige muilkorven doen ook de stress vergroot. Dus kan de mond open dan went ze er denk ik sneller aan. Dus geen snoetjes inderdaad, want die kan ze geen 3 uur om hebben en dat geeft denk ik ook stress.

Ik verheug me er op al klinkt het raar. Ik heb zo'n zin om zonder stress eens iets leuks met haar te gaan doen omdat ik weet dat ze dat zelf zo heerlijk vindt. Lekker mee op bezoek en lekker mee naar vrienden of in de woonkamer los bij bezoek. Kan niet wachten :ok: :cheer: :cheer:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoi Whera, je begrijpt het niet. :wink: Eva is supersociaal en heeft totaal geen stress bij bezoek en op een terras. Ze heeft aan jaar lang behendigheid gedaan, liep wedstrijd en gaf 0,0 problemen. Tot de dag dat iemand tegen haar ging schreeuwen. Als ik bezoek krijg kan ze kwispelen en wil ze begroeten als ik dat zeg. Ze ligt languit op haar rug in de bench en slaapt naast bezoek. Ze blaft niet eens meer als er iemand binnen komt. Het gaat om de "wesp". De wesp kan altijd komen. Snap je wat ik bedoel? Ze is dol op mensen. Ze springt zelf kwispelend tegen mensen op, ging zelfs op schoot bij mensen bij behendigheid en mensen die ik ken en die weten dat ze geen gekke dingen moeten doen is ze helemaal gek mee.

Dus zij wil juist mee. Zij wil juist onder de mensen. Maar ze is niet betrouwbaar in onverwachte situaties. En hoe meer ze onder de mensen is hoe meer ze zal leren dat die situaties niks betekenen. Daarnaast kan ik haar prima corrigeren. Alleen is dat een beetje laat als ze eenmaal gebeten heeft. :jank:

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk weet iedereen dat ze zich niet aan haar moeten opdringen. Ik ben er zelf ook bij uiteraard. Maar wij lopen al gewoon met Eva op een show, in het bos en in een drukke wandeling. Dat vindt ze harstikke leuk. Alleen IK kan niet ontspannen omdat ik weet dat als iemand over haar grens gaat ze ontploft. Daarvoor heeft ze geen spanning en is er niks aan de hand. Eva is juist de perfecte hond om overal mee naartoe te nemen. Heel relaxed en heel kalm en rustig. Maar helaas laat iemand wel eens wat vallen of zijn mensen soms eigenwijs, trappen ze ineens naast Eva op de mat sneeuw van hun schoenen en zakt er wel eens iemand door een tuinstoel om maar wat te noemen. Dan ineens vliegt ze er op. Daarom kan ze dus nu NOOIT meer mee. Want dat maakt dat ik constant met geknepen billen zit en dat voelt ze en dat maakt het er niet beter op.

Dus ze is niet constant gestressed en ze kan alles prima. Dat hebben genoeg mensen hier met eigen ogen gezien. :W: Ze is in wezen een heel makkelijk braaf en lief hondje wat alleen wat tekort komt in socialisatie omdat ze bijt en je dus niet kan socialiseren.

Verder geef ik heel duidelijk aan dat IK gespannen raak. En dus raakt zij gespannen. Logisch. En met muilkorf ben ik dus calm en assertive en dan zal Eva zoals ze vrijwel altijd al is calm en submissive zijn. Want als ik zeg dat ik alles geprobeerd heb dan bedoel ik dus zonder muilkorf. En je weet zelf, hoe kan je een hond nu testen en leren sociaal te worden met andere honden als jij met strakke riem en strakke billen achter die hond staat. Je moet en zal eerst zelf moeten ontspannen. Dus alles geprobeerd is relatief gezien weinig met een hond die kan bijten. Elke keer al ging het maanden perfect kwam er weer een incident. Afgelopen week met een hond en dat was voor ons de druppel. Of onze hond achter slot en grendel wat ik niet kan accepteren gezien ze 99% van de tijd super is of ik neem maatregelen en ga door. Dat laatste is mijn keuze. Dat verdienen wij en dat verdient Eva. Ik wil niet 10 jaar verder met een hond die ik omdat ze eens per jaar iemand bijt en verder superleuk is toch moet wegsperren en vast moet houden overal. Ik wil haar een kans geven en mezelf een last van mijn schouders ontnemen. Logisch.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Mijn eerste gedachte was ook zoals die van Whera. Ook denkende aan mijn eigen dametje, die nogal wat weg heeft van Eva.
Alleen moet Indy totaal NIETS van vreemden hebben. Ja, zolang ze uit haar zone blijven is het prima, willen ze meer van haar wordt ze ook fel. (gezellig als je in de wachtkamer zit en iemand wil haar gezellig komen aaien terwijl ze al niet zo liefjes kijkt... :denken: kon gelukkig voorkomen dat het mis ging)
Ze moet gewoon geen gedoe aan haar lijf van vreemden. En nét zoveel aan gedaan als bij al m'n andere honden om ze sociaal te maken, maar de aard van het beestje is en blijft aanwezig.
Voor ons is het geen probleem. Ze leeft buiten, ik hoef haar niet overal mee naartoe te nemen. Ja, de training, fietsen, bal gooien, soms met Mike spelen, dát is voor haar genieten, dat zijn haar feestjes.
Ik geloof ook best dat ik haar mee zou kunnen nemen naar een terras. Af leggen en blijven, zou nog best gaan. Alleen zou ik overal ogen moeten hebben dat er geen lompe mensen zijn die even willen komen knuffelen.

Maar zoals ik lees van Eva vind zij mensen wel leuk. En ja, wie weet wat je bereikt met die muilkorf, zo'n gek idee vind ik het dus niet.
Zelf leen ik die Fenneke heeft bij de da als we moeten met één van de dames. Vind het een prima ding. Wil er zelf ook nog eens één hebben voor geval van nood.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lijkt mij dat je er prima over nagedacht hebt en dat het een goede oplossing is :ok:

Als het nodig is om jou meer zelfverzekerdheid te geven en het haar leven leuker maakt zie ik geen enkel probleem.
Dat was precies de reden dat ik hem bij de vorige hond gebruikte.
laeken
Zeer actief

Daisy@ schreef:Mijn eerste gedachte was ook zoals die van Whera. Ook denkende aan mijn eigen dametje, die nogal wat weg heeft van Eva.
Alleen moet Indy totaal NIETS van vreemden hebben. Ja, zolang ze uit haar zone blijven is het prima, willen ze meer van haar wordt ze ook fel. (gezellig als je in de wachtkamer zit en iemand wil haar gezellig komen aaien terwijl ze al niet zo liefjes kijkt... :denken: kon gelukkig voorkomen dat het mis ging)
Ze moet gewoon geen gedoe aan haar lijf van vreemden. En nét zoveel aan gedaan als bij al m'n andere honden om ze sociaal te maken, maar de aard van het beestje is en blijft aanwezig.
Voor ons is het geen probleem. Ze leeft buiten, ik hoef haar niet overal mee naartoe te nemen. Ja, de training, fietsen, bal gooien, soms met Mike spelen, dát is voor haar genieten! Samen met mij, dát is haar feestje!

Maar zoals ik lees van Eva vind zij mensen wel leuk. En ja, wie weet wat je bereikt met die muilkorf, zo'n gek idee vind ik het dus niet.
Zelf leen ik die Fenneke heeft bij de da als we moeten met één van de dames. Vind het een prima ding. Wil er zelf ook nog eens één hebben voor geval van nood.
Eva was ook zo als jouw dame maar is daar overheen gegroeid omdat wij dat niet konden accepteren. De eerste 12/18 maanden was ze niet aan te raken. Maar sinds behendigheid, pension en doorgaan met trainen inclusief volwassen worden is ze open geworden. Eigenlijk begon ze van de een op de andere dag mensen enorm te waarderen. Ze springt tegen de mensen van het pension op, rent zelfs kwispelend op mensen af buiten en ineens kan ze ook perfect met vreemde honden behalve rondom ons huis. Dat zal deels de leeftijd en deels het doortastende en constante werk van Martijn zijn geweest. Petje af voor hem want hij weigerde te accepteren dat Eva niks van mensen moest hebben en het is hem gelukt. Ik kon niet meer nadat ze de trainster bij reddingshondentraining gebeten heeft. Ik kan het niet aan als ze iemand bijt. Martijn bleef in haar geloven en ik zie nu ook met eigen ogen hoe ze nu is. Geef het dus nooit op met je hond want ook Biene van Inge was veel moeilijker voordat ze werd zoals ze nu is. Dat heeft Inge regelmatig verteld. Speurhondentraining was geloof ik waardoor ze makkelijk werd. Ineens kon ze worden opgetild en over gedragen en ineens werd ze wel open en lief. Net als Eva. Dus ik denk dat je ook bij jouw dame moet doorzetten. :E:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Nee klopt, ik begrijp het ook niet maar dat schreef ik ook. Kan komen omdat er best tegenstrijdige dingen staan zoals het ene moment totaal geen grip op en ineens weer wel.

Wat ik probeer uit te leggen is dat een muilkorf niet zaligmakend is (lees Roelfien haar bericht en zo zijn er aardig wat voorbeelden, denk eens aan wat er kan gebeuren als je een hond die zich verzet tegen de korf kan doen als je hem af doet bij degene die hem afdoet) en zoals ik jouw bericht lees zijn de voorbeelden die je geeft simpel kan voorkomen zonder muilkorf al geeft die jou een vals gevoel van veiligheid en denk je er vertrouwen uit te halen. De situaties blijven namelijk gewoon hetzelfde met of zonder korf en het enige verschil is een schamp van een hoektand alhoewel een schamp van een nagel bij een hond die uit zijn plaat gaat meer schade kan aanrichten. Als Eva er in zulke situaties vol ingaat dan moet zij blijvend aan een korf en heeft het weinig van doen met jouw wantrouwen want die is op dat moment terecht (snap je).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

chrico schreef:Nee klopt, ik begrijp het ook niet maar dat schreef ik ook. Kan komen omdat er best tegenstrijdige dingen staan zoals het ene moment totaal geen grip op en ineens weer wel.

Wat ik probeer uit te leggen is dat een muilkorf niet zaligmakend is (lees Roelfien haar bericht en zo zijn er aardig wat voorbeelden, denk eens aan wat er kan gebeuren als je een hond die zich verzet tegen de korf kan doen als je hem af doet bij degene die hem afdoet) en zoals ik jouw bericht lees zijn de voorbeelden die je geeft simpel kan voorkomen zonder muilkorf al geeft die jou een vals gevoel van veiligheid en denk je er vertrouwen uit te halen. De situaties blijven namelijk gewoon hetzelfde met of zonder korf en het enige verschil is een schamp van een hoektand alhoewel een schamp van een nagel bij een hond die uit zijn plaat gaat meer schade kan aanrichten. Als Eva er in zulke situaties vol ingaat dan moet zij blijvend aan een korf en heeft het weinig van doen met jouw wantrouwen want die is op dat moment terecht (snap je).
Dan moet ze blijvend een muilkorf en lost het alleen mijn gevoel van wantrouwen op. Maakt niet uit, dan is het voor mij opgelost. Ik denk echter dat als ik de mogelijkheid heb haar ontspannen de wereld te laten ontdekken het laatste stukje probleem zo weg is. Kan zijn dat ik het mis heb maar dat betwijfel ik heel erg omdat ik elke dag en al 3 jaar lang met haar bezig ben. Ik denk dat ik wel kan inschatten wat er gebeurd. Het is nog nooit gebeurd dat Eva iemand die ze leerde kennen alsnog beet. Alleen kan ze nu niemand meer leren kennen. Dat is dus alles. Zolang ze niet met je gespeeld heeft en je haar niet geaaid hebt vertrouwd ze je niet. Zolang ze bijt kan ik haar dat niet geven en dus blijft het lastig. Zelf denk ik dat ze bijzonder makkelijk wordt als deze hindernis overwonnen is en ik geloof in mijn eigen idee hierover. :wink:

We praten hier niet over een hond die constant in de rondte bijt. We praten over een inmiddels heel erg lieve hond die sommige situaties nooit heeft leren kennen maar wel heel snel kan leren. Dat bijten gebeurd hooguit eens per jaar een keer. Dus zoveel krassen en schampen zal ze niet maken en als dat wel gebeurd dan verzeker ik je dat dat 100 keer minder erg is dan wanneer ze haar tanden inzet. Ik begrijp niet zo goed waarom je er niet in wil geloven en beren op mijn weg probeert te plaatsen :wink: Sinds wanneer ga jij mensen adviseren vooral niet meer in hun hond te geloven? :U:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ik denk dat de muilkorf in zoverre een goed idee is dat het JOU ontspant. :mrgreen: Je hebt toch meer idee van contrôle over de situatie.

Of je met een korfje van Eva nu opeens een ontspannen hondje maakt, betwijfel ik.
Om jouw eigen voorbeeld van die vrouw en die wesp te gebruiken: je kunt die vrouw haar armen op haar rug binden zodat ze niet meer naar de wesp kan slaan, maar de paniek blijft.
Eva is van nature een "high-strung" hondje dat in bepaalde situaties klaarblijkelijk bliksemsnel reageert zonder eerst na te denken.
Ik denk niet dat zij nu denkt, als iemand naast haar wat laat vallen en schreeuwt, "ach. lamaarzittuh want ik heb toch een korf om" ;-)
Op zich vind ik het als middel dus wel goed, maar verwacht niet dat het de oplossing zal blijken te zijn.

Maar goed, wie weet zal Eva ons nog enorm verbazen ;-)
Een fobie kan je overwinnen door blootstelling. Zodra Eva de kans krijgt haar omgeving en de mensen in haar hart te sluiten zal ze dat doen. Wij kennen haar. Zij kan al met mensen die aangeven het niet erg te vinden als ze bijt en die weten hoe met honden om te gaan. Ze is helemaal bezeten van die mensen. Daar kan ze ook logeren. Dat zegt genoeg. Dan heb ik ook geen spanning. Geef haar een kans en ze doet het. Geef haar geen kans en ze blijft zo. Zo zie ik het en zo is het ook in mijn ogen. Als je bang voor bijen bent kan je ook naar een imker en leren dat ze niks doen. Waarom zou Eva dat niet kunnen? Dat leer je niet in een porseleinkast en daarom kan Eva het niet leren zonder muilkorf. Dan kan ik haar ook niet steunen omdat ik niet kalm ben. Als ik kalm ben is Eva ook kalm. Ze is een herder en ze wil helemaal niet doen wat wij niet willen. Ze kan alleen nog niet anders want ik geef haar geen kans. :U:

Dat ze high strung blijft klopt. Maar vertrouwen krijgen maakt ook dat ze minder snel gespannen raakt. Dus dan is het al grotendeels opgelost. Ik weet bijna 100 % zeker dat wij een heel eind komen. Je zal je verbazen want ik weet waarmee we aan het werk gaan. Daar heb ik 3 jaar constant bovenop gezeten dus ik ken mijn pappenheimer wel inmiddels :wink:
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik ben dus die vrouw van de wesp dus ik begrijp je helemaal ivm Eva.
En net wat je zegt.. als ik een imkerpak aan zou hebben dan ben ik er niet meer bang voor en straal ik rust uit. Ok, het is een beetje een vage vergelijking :denken: maar ik denk dus ook dat als Eva die muilkorf om heeft jij daar zo ontspannen van raakt en je dus rust uitstraalt wat weer afgeeft op haar.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

MARC_S schreef: Als ik kalm ben is Eva ook kalm. Ze is een herder en ze wil helemaal niet doen wat wij niet willen. Ze kan alleen nog niet anders want ik geef haar geen kans. :U:

Dat ze high strung blijft klopt. Maar vertrouwen krijgen maakt ook dat ze minder snel gespannen raakt.
Ik denk dat je hier gewoon hartstikke gelijk in hebt.
Van wat ik over Eva lees is het een hond die heel erg gevoelig reageert op stemmingen van jou. Durf ik overgevoelig te zeggen? Nou, van die van mij is dat wel, en volgens mij lijkt die best wat op Eva qua intens karakter en gefocust zijn op al jouw stemmingen :wink: Dus als jij constant op je hoede bent, ja...dan is zij dat ook. En dan is de aanval uiteraard de beste verdediging.
Volgens mij heb je het juiste idee te pakken. Want jij MOET ontspannen. Zodat zij dat kan.

Ik zou het heel erg fijn vinden om van haar vorderingen op de hoogte gehouden te worden.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
laeken
Zeer actief

Laika schreef:Ik ben dus die vrouw van de wesp dus ik begrijp je helemaal ivm Eva.
En net wat je zegt.. als ik een imkerpak aan zou hebben dan ben ik er niet meer bang voor en straal ik rust uit. Ok, het is een beetje een vage vergelijking :denken: maar ik denk dus ook dat als Eva die muilkorf om heeft jij daar zo ontspannen van raakt en je dus rust uitstraalt wat weer afgeeft op haar.
Dat is precies mijn gedachte hierover. En zo gaat het ook lopen, daar ben ik van overtuigd. We hebben heel vaak hulp ingeroepen bij Eva en allemaal zeiden ze, rust, zelfvertrouwen en alles komt goed omdat de hond in wezen een heel goed karakter heeft. Leiding nemen en haar natuurlijk niet blootstellen aan irritante mensen of veel te heftige situaties. Maar dat doen we ook niet. Ik ga echt niet op koninginnedag rondlopen met haar in Amsterdam of naar de kroeg vol dronken mensen. Een bezoek aan een vriend die haar lekker laat moet echter zeker geen probleem zijn. Net als trainen op een club. Dan is net dat stukje vertrouwen en rust alles wat er ontbrak. :ok: Met muilkorf is dat er wel. :cheer:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk ook dat het prima kan werken.
Als Eva eerst goed leert om de muilkorf zonder spanning te dragen.
Toby kon het gewoon niet, hoe gezellig we ook oefenden in leuke situaties. Zijn tricker zit dan ook in andere dingen. :wink:
Maar als het lukt, dan denk ik zeker dat het een prima manier is om bepaalde situaties te oefenen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Miranda schreef:
MARC_S schreef: Als ik kalm ben is Eva ook kalm. Ze is een herder en ze wil helemaal niet doen wat wij niet willen. Ze kan alleen nog niet anders want ik geef haar geen kans. :U:

Dat ze high strung blijft klopt. Maar vertrouwen krijgen maakt ook dat ze minder snel gespannen raakt.
Ik denk dat je hier gewoon hartstikke gelijk in hebt.
Van wat ik over Eva lees is het een hond die heel erg gevoelig reageert op stemmingen van jou. Durf ik overgevoelig te zeggen? Nou, van die van mij is dat wel, en volgens mij lijkt die best wat op Eva qua intens karakter en gefocust zijn op al jouw stemmingen :wink: Dus als jij constant op je hoede bent, ja...dan is zij dat ook. En dan is de aanval uiteraard de beste verdediging.
Volgens mij heb je het juiste idee te pakken. Want jij MOET ontspannen. Zodat zij dat kan.

Ik zou het heel erg fijn vinden om van haar vorderingen op de hoogte gehouden te worden.
Natuurlijk gaan we dat doen. Want zodra de korf er is verander ik als een blad aan een boom. Dan ga ik met haar naar het bos, lekker los fietsen en dan durf ik haar ook weer gewoon mee wandelen te nemen naar het winkelcentrum. We beginnen gewoon opnieuw. Nu zonder risico en dus zonder mijn spanning. We zijn met haar als jonge hond al naar iemand gegaan via Suzanne. Toen is dat al verteld. En ja, dat gingen we doen. Maargoed, dat gaat niet met een hond die soms ineens bijt. Ik kreeg het niet voor elkaar en weet dat aan Eva. Deels is ze ook wel een pittig ding maar ik besef me nu ook heel erg goed dat mijn vertrouwen er domweg niet meer was. En ze merkt en ziet alles en dus kan ik geen toneel spelen maar hem stiekem knijpen. Ze weet donders goed hoe wij onzeker worden in bepaalde situaties. Logisch, het is een hyperslimme uiterst gevoelige herder. Die hou je niet voor de gek :neenee:

Sinds twee weken zijn we al heel erg veranderd. Rondkijken mag niet meer. Los rondrennen in opgefokte toestand mag niet meer. Alleen nog kalm en onderdanig en anders niks. Dat is al zijn vruchten aan het afwerpen. Ze vraagt gewoon van ons dat wij 100% inzet tonen. Ze is een veeleisende hond. Dus elk steekje wat je laat vallen geeft problemen.

Ik ben zo enorm benieuwd hoe ver we gaan komen en ik ben ook enorm opgelucht dat we eindelijk deze knoop door hakken. Als we dat niet gedaan hadden ben ik bang dat ze in de komende 10 jaar iets gedaan zou hebben wat ons en haar in grote problemen had gebracht. Daarom werd haar wereld steeds kleiner en mijn angst steeds groter en haar gedrag weer steeds lastiger. Als ze iemand echt pakt moet ze ingeslapen worden. En dat zou wel door mijn onzekerheid kunnen zijn gebeurd. Dat zou ik mezelf nooit vergeven. Zeker omdat ze dus 99% van de tijd laat zien dat ze prima in staat is een zeer lieve hond te zijn. :ok:

Zie het als een reu die prima met reuen kan maar eens in het jaar ineens vreselijk op een reu klapt. Dan worden de meeste mensen onzeker en gaan ze hun reu toch weghouden of gespannen in situaties brengen. Gevolg is dat de hond meer spanning krijgt. Ik denk zelf dat de helft van de problemen tussen honden door hun eigenaars ontstaat. Begrijpelijk, maar wel oneerlijk naar de hond toe. Dapper kon ook best met reuen. Maar na een paar keer vastbijten werden wij zo gespannen als er een reu kwam wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een hond die overal meteen in vloog. Nu is Eva juist het tegenovergestelde en doet ze het wonderbaarlijk goed ondanks mijn spanning. Vandaar dat ik er alle vertrouwen in heb dat ze straks weer helemaal relaxed wordt. Blijft een Belg en een herder maar dat vergeten wij sowieso nooit. :E:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

MARC_S schreef:En ze merkt en ziet alles en dus kan ik geen toneel spelen maar hem stiekem knijpen. Ze weet donders goed hoe wij onzeker worden in bepaalde situaties. Logisch, het is een hyperslimme uiterst gevoelige herder. Die hou je niet voor de gek :neenee:
*grijnst*

Leuk hè, zo'n spiegel? :mrgreen:

Ik was me er niet eens volledig van bewust dat ik in bepaalde situaties wat gespannen kon reageren. Maar een hieperdepiepherder die rondjes danst aan de lijn, trekt en nerveus en slecht bereikbaar is maakt je daar knap snel bewust van.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
laeken
Zeer actief

Miranda schreef:
MARC_S schreef:En ze merkt en ziet alles en dus kan ik geen toneel spelen maar hem stiekem knijpen. Ze weet donders goed hoe wij onzeker worden in bepaalde situaties. Logisch, het is een hyperslimme uiterst gevoelige herder. Die hou je niet voor de gek :neenee:
*grijnst*

Leuk hè, zo'n spiegel? :mrgreen:

Ik was me er niet eens volledig van bewust dat ik in bepaalde situaties wat gespannen kon reageren. Maar een hieperdepiepherder die rondjes danst aan de lijn, trekt en nerveus en slecht bereikbaar is maakt je daar knap snel bewust van.
Die spiegel krijg ik ook regelmatig voorgehouden. Als ik bv een hond zie aankomen en ik ken die hond dan zeg ik "Eva, kom eens!" en dan komt ze meteen. Stel ik zie een hond die ik niet ken en die ik niet vertrouw dan zeg ik per ongeluk "EVA KOM!" :80: :piew: en dan kan ik er dus gif op innemen dat ze niet komt, eerst kijkt waar ik van schrok en dan dus die hond eerst even bang gaat maken. :Q: En hoe je ook je best doet, je bent en blijft een mens. Laatst liep ik totaal zen met ze en kwam er ineens iemand van achter aanrennen die mij passeerde en dus tussen mij en de honden in kwam. Ik zag dus domweg ineens een man naast me hardlopen en de honden liepen voor me. Ik schrok zo erg dat ik de riem strak trok en zei, HIER! ZIT! Op dat moment schrok Eva zich lam (omdat ik me lam schrok dus) en ik had het idee dat ze die man voor mij wilde aanvallen. Ik weet zeker dat als ze een muilkorf om had gehad en ik dus niet geschrokken was ze totaal niks gedaan had. Heeft ze nu ook niet maar dat was omdat ik dus in een flits bij ze stond en de riemen strak nam. En ik heb die man uiteraard uitgelegd dat hij wel erg onverstandig bezig was. In schemer zonder aankondiging ineens op een heel breed stuk precies tussen mij en mijn honden gaan doorrennen is gewoon dom. Ze zaten notabene aan de riem dus hij wilde er echt op 50 cm langs rennen. Hij had 50 meter ruimte kunnen nemen dus het was wel een imbeciel ook. Maar mijn kalm bewaren kan ik dan niet. En dat is nu net wat er wel nodig is. Je bent en blijft een mens. :E:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Waarschijnlijk zou ik met Indy ook meer kunnen bereiken, maar ik heb er vrede mee zoals ze is. Heb met haar niet de behoefte om dingen op te gaan zoeken waarvan ik weet dat het niet echt werkt. Zoals ik schreef, ik kan ze gerust meenemen, volgen, blijven, prima. Maar géén gedoe aan haar lijf. Zolang mensen uit haar 'persoonlijke zone' blijven is er niets aan de hand. En die zone is echt niet super groot voor haar.
Was dat al wel een beetje gewend met andere honden hier, alleen is zij er iets heftiger in. (alhoewel het met Kelly ook altijd oppassen is, zeker nu ze oud wordt)

Moet wel zeggen dat op de club verschillende mensen goed met haar kunnen trainen. Die vind ze leuk, heeft ze geaccepteerd en geeft totaal géén problemen. Vooral één knul, jonge knul, daar danst ze voor als die een oefening met haar doet.
(ik sta soms zelf wel eens in het pak met man revieren en transport omdat man revieren moeizaam ging en dat super gaat als ik zelf het pak aan heb)

Als ze in huis zou wonen zou het ook veel meer problemen geven denk ik. Als ik met mensen even in de tuin ben gaat ze ook flink tekeer in de kennel. Wel logisch. Maar als ik dan zeg dat het genoeg is dan is dat ook zo. Bij sommige mensen haal ik haar er dan wel eens uit. En het gebeurt ook wel dat ze die persoon dan toch best heel leuk vind. Alleen doe ik dat niet bij iedereen, omdat er gewoon veel mensen bang zijn. Wat ik ook weer kan begrijpen.
Ik hoop voor jullie dat het de goede kant op gaat. Kan je wel begrijpen dat als je op een veilige manier in die situatie kan brengen je waarschijnlijk heel goed iets kan doorbreken. Ben benieuwd :ok:
Daisy@
Zeer actief

Maarre... het zijn en blijven wel ontzettend leuke honden die Belgen hé. Honden met een uitdaging :ok:
Ik heb echt nooit geweten dat ze zó leuk konden zijn. :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Eva maar ook Marc en Martijn kennende, denk ik dat deze manier heel goed zou kunnen gaan helpen bij vooral het vertrouwen van Marc in Eva en de rust die hij door de extra zekerheid van de muilkorf kan gaan uitstralen naar Eva.
Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen, maar dit moet je als eigenaar wel aandurven, het géven van vertrouwen. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor Marc heel lastig is, gezien de dingen die gebeurd zijn.
Ik heb Eva in verschillende situaties en op verschillende plekken meegemaakt sinds ze bij ons weg is gegaan, en heb dus ook met eigen ogen gezien hoe ze het bijvoorbeeld op de agilitytraining deed met Martijn, hoe ze in en om de showring was tijdens shows en hoe ze tijdens wandelingen was. Ik kan dus beamen dat Eva in deze situaties gewoon heel vriendelijk en normaal was, vreemde mensen konden haar gewoon aaien en ze was totaal niet gestressed of gespannen op die momenten.
Voor een hond als Eva is evenwicht van het grootste belang, en op het moment dat dat evenwicht verstoord wordt door hetzij een baas die bang is voor eventuele dingen die mis kunnen gaan en dus gespannen is, dan reageert ze heel heftig en snel. Wanneer zij een muilkorf draagt (die uiteraard in alle rust geïntroduceerd is en waar ze eerst goed aan gewend is voordat ze aan nieuwe situaties wordt blootgesteld) kan de baas bij voorbaat al meer ontspannen zijn, en geeft daardoor het vertrouwen aan de hond dat het gewoon okay is allemaal.
Ik denk dat dit een hele goede kans van slagen heeft.
laeken
Zeer actief

Daisy@ schreef:Maarre... het zijn en blijven wel ontzettend leuke honden die Belgen hé. Honden met een uitdaging :ok:
Ik heb echt nooit geweten dat ze zó leuk konden zijn. :wink:
Ik vergelijk Eva altijd met een arabiertje. Niet iedereen kan er op rijden maar als je weet wat je doet kan je er juist extra ver mee komen. Soms erger ik me aan het feit dat ze zo pittig is maar aan de andere kant geniet ik dan weer extra als ik haar bezig zie met kleine hondjes in pension of als ze weer eens laat zien dat ze juist heel veel kan hebben en blij is om mensen die ze kent te zien. Ook het aanleren van dingen is werkelijk waar een genot. We zijn inmiddels zo ver dat ze niet meer wild wordt bij uitlaten. Daar heb ik een aantal weken geleden wat over geschreven en het is weg! :eek: Ze gaat nu liggen als we uit gaan. Dan prijs ik haar en dan is ze helemaal gelukkig. Ze dacht gewoon dat dat zo hoorde. Ze moest over de banken springen dacht ze. Ook schreef ik een week geleden over alleen laten wat lastig was. Nu blaft ze nog maar een kwartier na 2 keer oefenen. :O: Ze gaat op de bank liggen, jankt een kwartier en gaat slapen. Dat terwijl ze daarvoor 2-3 uur achter elkaar rondliep en jankte. Het zijn net toverhondjes. De juiste spreuk en ze kunnen alles. Nu nog even de juiste spreuk voor wat betreft dat bijten wat ze doet en we zijn klaar en ze kan een therapie-hondje worden in een ziekenhuis. Bijzonder inderdaad. :wink:

Ik heb er alle vertrouwen in. Ik begrijp ook wat je zegt. Als zij niet mijn huishond was had ik het ook zo gelaten denk ik. Maar ik wil meer van haar want ik wil dat ze mijn meeneem-hondje wordt. :F: Als zij dat niet kan koop ik er een hondje bij. :pffff: Ik werk als eigen baas in huis en op lokatie en ik kan en mag overal waar ik kom mijn hond meenemen. Ik wil dat ook en ik wil dat Eva dat wordt. Anders koop ik een whippet. Maar ik denk dat Eva dat kan. Dus daar moet ik ook naar streven want het zou haar heel gelukkig maken als ze zoals Wuilus altijd en overal bij me kon zijn. Wuilus was dat wel, die kon overal mee naartoe en met alles en iedereen opschieten. Ze was altijd mee naar verjaardagen en familiedingen. Zelfs mee naar de kroeg. Dat zal met Eva wel wat lastiger worden maar op termijn wie weet. Eva is zover met dieren en honden, gedraagt zich keurig beleefd en gaat netjes aan mijn voeten liggen waar we ook zijn. Nu alleen mensen nog veilig krijgen en we zijn er. Maar dat gaat lukken, ik weet het zeker. Het is immers een Belg en die kunnen alles leren :E: :E: :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”