LongFields schreef:Ik heb geen muilkorf-advies voor jullie (hoewel de muilkorf die Fenneke geplaatst heeft er wel goed uitziet vind ik en comfortabeler en minder afschrikwekkend dan die van Roelfien) maar wil wel even laten weten dat ik denk dat dit een hele goede manier kan zijn om het vertrouwen van jullie in Eva en daardoor denk ik ook Eva's gedrag in bepaalde situaties te kunnen doorbreken. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe dit verder zal verlopen.

Hoi Suzanne, dat denken wij dus ook. Dan pas kunnen we oefenen op de situaties die ze moeilijk vindt. En omdat ik weet hoe vrij en hoe lief ze kan zijn weet ik ook dat het slechts een hindernis is. Zodra wij die weg kunnen maken zal zij ook in alle situaties kunnen leren hoe zich te gedragen. En ze heeft het in zich. Ze is zo makkelijk normaal gesproken en ze kan zo lief zijn dat ik denk dat dat in haar naar boven gehaald kan worden. Ik weet nog dat wij op de Winner waren en dat B daar liep met een pittige teef. Die was gemuilkorfd en dat was precies om dezelfde reden als wij dat willen doen. Door kunnen gaan met trainen zonder dat je je omgeving in gevaar brengt. Want het gaat 99% van de tijd prima. Alleen die ene procent maakt dat ik me niet kan ontspannen. En dat is net wat Eva niet kan gebruiken als ik wil dat zij ontspant. Ik ben blij dat ook jij het een goed idee vindt. Jij weet ook hoe makkelijk en lief ze in wezen is en je weet ook hoe erg ze kan zijn als ze hevig wordt. Die hevige kant past niet bij wat en wie ze is dus die moet weggemaakt worden. Dan pas is zij ook echt gelukkig. En ik, want ik heb het ook moeilijk met de spanning die mij dat geeft. Het is niet leuk om bezoek te vermijden en om met ogen in je achterhoofd uit je voordeur te lopen. Eenmaal in het bos of ergens anders is ze gewoon perfect. Dat wil ik nu overal en wat we ook doen, het helpt niet zolang wij niet echt zelf ontspannen. En dat laaste kan niet als de bek van packman open en dicht kan
En zolang ik de omgeving niet volledig onder controle heb vwbt vreemde honden die op ons af vliegen en mensen die raar doen moet ik dus mijn hond onder controle hebben om problemen te voorkomen.

Dat hebben we nu 3 jaar lang geprobeerd maar het lukt ons niet. En dat is puur omdat wij haar niet 100% zelfvertrouwen kunnen geven omdat we dat zelf niet hebben bij haar. Logisch, want ze kan echt bijten. En dan ga ik door de grond en dat vind ik het ergste wat er is. Dat mijn hond mijn bezoek bijt of iemand rondom huis de broek stuk trekt of erger. Of dat ze achter een hond aangaat en dat de eigenaar haar wil slaan. Dat blijft een probleem en daarom blijf ik para. En hoe kan een para baas nu een hevige hond controleren? Dat is een negatieve spiraal.
Ook willen we weer verder met behendigheid. Dat kan ze en dat wil ze. Maar dan mag ze ook daar niet meer uit het parcours schieten en iemand bijten die dan gaat schreeuwen. Hoe stom ook, het is en blijft onze verantwoordelijkheid.
Ik denk dat als ik vertrouwen krijg dat Eva binnen een poep en een scheet op het rechte pad is. Dat is nl wat ze 99% van de tijd al is. Dat is ook hoe ze is. We kunnen haar dat laatste stukje niet uitleggen zo.
Even voor de mensen die zich afvragen waar wij het over hebben. Stel je bent een leuk en gezellig mens en je zit op een terrasje. Je hebt 1 probleem en dat is dat je para bent van wespen. Dan komt er een wesp en dan verandert de persoon in een gillende om zich heen slaande debiel die niet te kalmeren is. Dat is Eva. Geen signalen, geen communicatie, puur hysterie en agressie. Zolang Eva in communicatie is met mensen is er niets aan de hand. Echter, als ze schrikt of zich bedreigt voelt vliegt ze verschrikkelijk en ongecontroleerd uit haar slof. Bijten, rondrennen en niet meer bereikbaar. Net als de vrouw die para is voor wespen en de tafel omsmijt en gaat gillen. En als je met Eva naast die vrouw zit hangt ze er dus vol in omdat die vrouw voor haar de wesp is. En hoe kan je daar op oefenen zonder muilkorf?
Als pup was ze gereserveerd. Helaas hebben 2 mensen haar geslagen omdat ze gromde. Op IPO is ze geslagen door iemand en in een restaurant. Ze is dus bang voor mensen die raar doen. Ik vind het heel erg dat dat gebeurd is maar ik zag het niet aankomen en ik kon het niet voorkomen. Ze verwacht dus van mensen dat ze haar aanvallen en dan pakt ze ze zelf. Om niks. Om een gil, een struikel een kopje koffie dat hard op tafel gaat etc etc. En dat vertrouwen moet ze terugkrijgen. Dat gaat niet zonder dat ik haar veilig kan maken. En zolang ze kan bijten zal ze bijten.
Het enige dat ik moet doen is wennen aan alles wat er bestaat. Ze moet meer ervaring krijgen van wat normaal is. Ze moet leren dat ze niet door mensen aangevallen wordt. Het ligt niet aan haar, het ligt aan ons en hoe ze opgegroeid is. Als pup leerde ze bijten, nu bijt ze nog. Eva verdedigd zich en wijkt niet. Ze staat en laat je komen om dan keihard in je te knallen. Maar dat alleen omdat ze denkt dat er anders in haar geknald wordt.

Ik wil dat ze leert dat de andere mensen wel lief en leuk zijn net als de mensen die ze al wel in haar hart gesloten heeft. Want dan kan je alles met haar en is ze een gouden hond.
Dus zodra ik die muilkorf heb en Eva hem normaal vindt ga ik met Eva dingen doen die normale honden ook kunnen. Dus meenemen op bezoek. Vrij los contact leren maken. Leren om te genieten van mensen die met haar willen spelen of haar willen knuffelen in ons huis. Leren het aan mij over te laten. Lekker weer naar behendigheid zodat ze haar ei kwijt kan en meer. Dat heeft ze verdient en wij ook