Een van mijn katten, Lara, de grote grijze, had haar start in het zwaar vervuilde huis van een kattenvrouwtje. Hier moest ze met 30 andere katten elke dag vechten om te overleven. In 2005 kwam ze bij mij nadat ze eerst wast geplaatst in een te druk gezin met kinderen en een hond.
Kortgeleden verscheen er een boek over het fenomeen 'animal hoarding', het verzamelen van huisdieren door mensen die om allerlei psychische, sociale en andere redenen niet voor de dieren kunnen zorgen. Op deze website staat wat informatie over het boek. Er staan een paar foto's op die je als schokkend kunt ervaren, maar die helaas de werkelijkheid weergeven die zich afspeelt achter veel voordeuren in dit land. Nee, geen bloederige toestanden. Wel een heel slechte verzorging van de dieren zelf en hun omgeving. En de onderste foto's van Kitty van stichting De Kladderkatjes... die laten zien waar mijn Lara vandaan komt. Het is een twijfelachtige 'eer', maar deze worden ook in het boek gepubliceerd.
Hopelijk kan het boek een bijdrage leveren aan het stoppen van 'animal hoarding', maar ik vrees met grote vreze... Ik heb één slachtoffertje hier in huis kunnen opnemen en zag haar in anderhalf jaar tijd veranderen van een zeer angstige kat tot een lekkere ontspannen theemuts die me elke dag een paar stevige kopstoten geeft omdat ze niet heeft geleerd om fatsoenlijke kopjes te geven