Chris_JC schreef:Een hond die graag kauwt, heeft dat ook nodig en zal daar iets voor zoeken. Als je niet wilt dat hij bepaalde voorwerpen (speelgoed, schoenen of bankstel maakt in deze eigenlijk niet uit) sloopt, zul je hem alternatieven moeten bieden. Je kunt de hond duidelijk maken dat slopen van deze specifieke voorwerpen niet is toegestaan en je mag dan best boos worden, maar belangrijker is het dat je ook een alternatief biedt waar hij wel op mag bijten. Als je merkt dat hij op speelgoed gaat bijten, ruil dat dan direct om voor iets waarop hij wel mag kauwen.
Als het voor je hond duidelijk is waarop hij wel mag kauwen, zal hij minder snel geneigd zijn om op andere voorwerpen te kauwen. Je kunt hem bijvoorbeeld een dik stuk bot als alternatief bieden. Wanneer je niet thuis bent, zou ik alle voorwerpen waarop niet gekauwd mag worden gewoon buiten het bereik van de hond houden.
Serieus, heb je mijn berichten uberhaupt
gelezen?
Daarin staat:
*Het is een zij. Geen hij.
*Ik ben me volkomen bewust van de behoefte en de reden van de behoefte
*Ik bied alternatieven aan
*wat er
niet staat is dat ik boos word, want dat word ik niet
Jouw bericht voegt dus écht helemaal niks toe.
Leuk dat je wil meedenken, maar léés dan eerst wat ik schrijf.
Ik steek moeite in het zo duidelijk mogelijk omschrijven van de situatie. Het zou prettig zijn als je het dan ook eerst zou lezen
voordat je concludeert dat ik een onbenul ben die niks van honden weet.
Een een dik stuk bot is bij een krachtige kauwer géén veilig alternatief om zonder toezicht te hebben. Sowieso zijn harde botten (van dragende lichaamsdelen en/of gegaard zoals in de dierenwinkel te koop) een slechte aanbeveling.