Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Simone

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Simone-Simone
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Simone

Ongelezen bericht door Simone-Simone »

Hallo allemaal

Ik ben Simone en ik woon in Steenwijk
ik ben derdejaars biotechnologe en heb a 5 jaar een relatie met Roelofjan

We wonen hier samen met 3 katten ( Linnaeus, Suzefien en Maurits )
In Maart zijn we verhuisd naar een mooie nieuwbouwwijk.
Het is hier heerlijk ruim en je kunt en prachtig wandelen.

Ik wou graag een hond hebben, een hond die slim was, kortharig en die ik echt alles kon leren.
In mijn hoofd had ik eerst meer een kleiner hondje in gedachten, maar ik werd onverwachts erg aangesproken door een ander ras.

Een Mechelse Herder, dat is eigenlijk alles wat ik wou, misschien wat groot, maar een echte uitdaging waar je geweldig mee uit de voeten kan als trainer.

Via MP kwam ik Nelson tegen. Zijn beide ouders staan geregistreerd op bloedlijnen.nl. Ik ben gaan kijken en de pups zagen er goed uit. De ouders waren medisch getest, wat ik ook erg belangrijk vond, en dus ging Nelson met ons mee. Hij was toen 6 week oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kreeg in het begin veel twijfelachtige en soms negatieve reacties. Een Mechelaar, die zou ik nooit aankunnen, veels te dominant. En dat voor een eerste hond. Hoewel ik dit ook wel had verwacht, was het tocht jammer. Want ik wilde deze hond echt.

Nelson bleek ook erg dominant, vooral naar andere honden. Hij speelde ongeremd hard en meende een soort koning te zijn.
Dezelfde week besloot ik dus maar om wat hondenscholen te bezoeken.

De eerste hondenschool was heel vriendelijk en zachtaardig. Het beviel me heel goed. Ik wil graag mijn hond goed opvoeden, zonder regressie, maar toch twijfelde ik. Nelson is een felle hond, en mij werd geadviseerd dat hij doodnormaal was, en helemaal niet dominant, en dat het wel meeviel.

Toen ik bij de tweede hondenschool aanbelde en vertelde over zijn houding en spelgedrag moesten we dezelfde avond nog komen. Nelson maakte contact met honden die hem niet lieten winnen, en dat voelde heel goed. Ook deze school had als basistraining belonen en negeren, maar er werden ook dominantiehandelingen uitgelegd die ik kan toepassen wanneer ongewenst gedrag vertoond dat je niet kan negeren ( bijten in kleding tot het kapot gaat bijv. )

Nu is Nelson 13 week, en het is uiteraard de meest geweldige hond van NL. Ontzettend baasgericht, slim, leert ongelovelijk snel commando's en een uitdaging voor mij, omdat hij me nog regelmatig uitprobeert.

Ik ben er helemaal op gebrand om hem geweldig af te richten, en ik wil later graag met hem zoeken/speuren.
Elke dag ben ik met hem aan de wandel, en al is het iets heel anders dan de dwergkees die we thuis hadden, het bevalt zo ontzettend goed!!

Gelukkig krijg ik nu ook steeds meer leukere reacties, omdat hij al heel goed naar me luisterd en we echt dikke maatjes zijn :love:

Hier nog een paar foto's die ik net gemaakt heb

Eerst de bench die we vandaag hebben gekocht ;)
Afbeelding

Het is moeilijk hem anders dan zittend te fotograferen, want als ik met hem bezig ben gaat hij gelijk voor me zitten hihi

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan ook liggen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is mijn grootste bot ( kleintjes raakt hij kwijt onder de bank en het kookstel )
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat ik hier veel kan leren over honden trainen, en over verschillende methodes om om te gaan met dominant gedrag. Ik wil me goed voorbereiden op de puberteit van Nelson, en daarom zoek ik overal informatie.
Brigitte11
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siem een blonde Labrador reu
Aantal honden: 1

Re: Simone

Ongelezen bericht door Brigitte11 »

Welkom :ok: en wat een mooi mecheltje...... :I: Succes verder nog!
Afbeelding
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Allereerst welkom :wink:

Mechelse herders zijn wel degelijk pittige honden die later ook lang niet allemaal sociaal zijn naar andere honden.
Als je daar rekening mee houdt dan kunnen het fantastische honden zijn. Wel erg jammer dat jij Nelson hebt mee gekregen met 6 weken oud, dit is niet goed voor de pup en zelfs verboden. Ik ben ook wel benieuwd welke dominantiehandelingen jij toepast bij een pup van 13 weken? Ik zelf hou er niet zo van om kleine pupjes heel erg dominant te noemen, vind het nogal een zware term voor zo'n jong hondje.
Simone-Simone
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Simone-Simone »

Er zijn verschillende

Sommige doe je gewoon out-of-the-bleu een aantal keer in de week

- ruw over de kop aaien
- hand stevig op schouders leggen
- voorzichtig aan bekje zitten

Andere doe je wanneer hij iets doet dat je niet kan negeren

- hond plat op de zij leggen, totdat hij zich ontspant ( een hand op voorpoot-kop, een hand op kont.)
je hoeft hierbij helemaal niet de hond plat te drukken o.i.d.!!
- vanaf de hals naar de voorkant van de snuit bewegen en de bek dichthouden ( hoeft ook niet hard )

Bij al deze handelingen is het nut dat je het signaal doorgeeft "ik ben jou baas"
Het is niet de bedoeling om door middel van pijnprikkels de hond een negatieve associatie te geven met bepaald gedrag
Supernova
Zeer actief

Simone-Simone schreef:Er zijn verschillende

Sommige doe je gewoon out-of-the-bleu een aantal keer in de week

- ruw over de kop aaien
- hand stevig op schouders leggen
- voorzichtig aan bekje zitten

Andere doe je wanneer hij iets doet dat je niet kan negeren

- hond plat op de zij leggen, totdat hij zich ontspant ( een hand op voorpoot-kop, een hand op kont.)
je hoeft hierbij helemaal niet de hond plat te drukken o.i.d.!!
- vanaf de hals naar de voorkant van de snuit bewegen en de bek dichthouden ( hoeft ook niet hard )

Bij al deze handelingen is het nut dat je het signaal doorgeeft "ik ben jou baas"
Het is niet de bedoeling om door middel van pijnprikkels de hond een negatieve associatie te geven met bepaald gedrag
Ik denk dat je dat soort handelingen het beste achterwege kunt laten. Als jij op een leuke positieve manier Nelson opvoedt en traint dan zal hij ook prima begrijpen dat jij zijn baas bent. Daar zijn dit soort dingen echt niet voor nodig, ik denk dat ze zelfs averechts kunnen werken. Als je toegelaten bent op de rest van forum zou ik even een topic openen in opvoeding. Er zitten hier veel mensen met Mechelaars en die kunnen je vast goede tips geven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welkom en dit kon wel eens een :pop: worden
Supernova
Zeer actief

S@ndr@ schreef:welkom en dit kon wel eens een :pop: worden
Nou liever niet, ik probeer serieuse tips te geven :oeps:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

de mechelaar topics lopen goed momenteel dus :F:
Supernova
Zeer actief

S@ndr@ schreef:de mechelaar topics lopen goed momenteel dus :F:
Ja dat is zo, maar ik denk dat TS meer heeft aan tips over hoe wel om te gaan met een pup dan aan het zoveelste reltopic.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik ben het helemaal eens met Denise. Een pup met 6 weken bij de moeder weghalen is niet voor niets bij wet verboden; honden missen daarmee een groot stuk belangrijke ontwikkeling.

Daarnaast zijn de "dominantiehandelingen" waar je het over hebt (zéker bij een pup!) nogal achterhaald, er zijn heel veel positieve manieren om je puppy op een leuke manier op te voeden tot een stabiele hond.

Al met al wens ik je veel succes met je pup en hoop ik dat je veel nuttige tips kan krijgen van de andere Mechel-eigenaren hier. :ok:
Afbeelding
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Welkom, wat een leukerd om te zien. Op wat voor manier speelde hij dan ongekend hard met andere honden. Heb zelf een mechelaar van bijna een jaar en haar manier van spelen was als pup ook wel pittig, maar dominant zou ik haar niet noemen.
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”