Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Advies gevraagd van langharige hondjes eigenaren.
Moderator: moderatorteam
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
- Aantal honden: 3
Advies gevraagd van langharige hondjes eigenaren.
Ik wil Bumba zijn vacht helemaal lang laten worden want dat vind ik mooi, het is nu al aardig lang.
Maar hoe langer het word hoe meer het gaat slierten.
Als hij net gekamt is dan is het mooi vol maar na een half uurtje hangt het weer slap in slierten langs zijn lichaam.
Hij heeft ook maar een zielig dun vachtje, misschien dat het daarom snel gaat slierten.
Hebben jullie langharige hondjes dat ook? Hebben jullie misschien tips?
Misschien kwa producten ofzo?
Maar hoe langer het word hoe meer het gaat slierten.
Als hij net gekamt is dan is het mooi vol maar na een half uurtje hangt het weer slap in slierten langs zijn lichaam.
Hij heeft ook maar een zielig dun vachtje, misschien dat het daarom snel gaat slierten.
Hebben jullie langharige hondjes dat ook? Hebben jullie misschien tips?
Misschien kwa producten ofzo?
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Re: Advies gevraagd van langharige hondjes eigenaren.
Permanent
hmm nee geen idee
hmm nee geen idee
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
miekmiek
Tom is niet echt langharig maar er zit wel een aardige vacht ook. En die heeft hetzelfde; als ik hem kam lijkt hij net een opgeflufde poedel en een half uur later is ie net een zwerfer. geen eer aan te behalen.
-
Neeltje
Wat voor producten gebruik je als je hem wast? Gebruik je ook een conditioner? Dat het weer slierten worden, kun je denk ik niet veel aan doen. Zijn vacht zal nooit constant super mooi vallen. Dat doet ons haar ook niet, tenzij je het constant kamt. Maar met een goede verzorging ziet het er toch altijd mooi uit.
- T@m@r@
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd & Havanezer
- Aantal honden: 2
Quincy, mijn kruising Maltezer heeft ook een lange vacht en daarvoor gebruik ik al jaren de producten van Jean Peau. Ik ga met mijn Australian Shepherd regelmatig naar shows waar ze deze producten verkopen maar ook worden ze verkocht in een aantal dierenwinkels.
Voor Quincy gebruik ik de Elegance shampoo voor volle en afhangende vachten en gaat vooral pluizigheid tegen en ook gebruik ik de creme spoeling Exclusief. Ik weet niet wat voor type vacht hij precies heeft, maar je zou even kunnen kijken op de website of je een geschikte shampoo kunt vinden, ze hebben namelijk verschillende soorten voor verschillende type vachten.
Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten shampoo die geschikt kunnen zijn maar tot nu toe ben ik zeer tevreden over Jean Peau. Succes!
Voor Quincy gebruik ik de Elegance shampoo voor volle en afhangende vachten en gaat vooral pluizigheid tegen en ook gebruik ik de creme spoeling Exclusief. Ik weet niet wat voor type vacht hij precies heeft, maar je zou even kunnen kijken op de website of je een geschikte shampoo kunt vinden, ze hebben namelijk verschillende soorten voor verschillende type vachten.
Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten shampoo die geschikt kunnen zijn maar tot nu toe ben ik zeer tevreden over Jean Peau. Succes!

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Dat slierten houd je niet echt tegen. Wel helpt het als jehond een mooie volle vacht heeft. Regelmatig wassen en cremespoeling gebruiken helpen ook. Hier merk ik aan de vacht van de hondjes wanneer het tijd is om ze te wassen. Het klit dan sneller en de vacht valt niet meer zo mooi.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Slierten zal je altijd hebben.
Foto's op internet van langharige honden zijn meestal van honden die pas gewassen en gekamd zijn.
Dit effect bv is na een halfuurtje weer weg:

Des te langer een vacht niet gewassen word, des te meer slierten je krijgt, vacht word ook dikker dan en stugger.
Foto's op internet van langharige honden zijn meestal van honden die pas gewassen en gekamd zijn.
Dit effect bv is na een halfuurtje weer weg:

Des te langer een vacht niet gewassen word, des te meer slierten je krijgt, vacht word ook dikker dan en stugger.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Het zal veel te maken hebben met de gezondheid van de vacht en met de structuur van het haar.
Sancho heeft eigenlijk geen slierten al gaat het wel op bundeltjes zitten als ik een paar dagen niet borstel. Nu borstel ik elke dag en heb het al maanden niet meer gewassen, zijn vacht ziet er heel mooi uit en blijft dat ook na een halve dag nog. Dan gaan we weer naar het bos dus dan is het effect weer weg

Sancho heeft eigenlijk geen slierten al gaat het wel op bundeltjes zitten als ik een paar dagen niet borstel. Nu borstel ik elke dag en heb het al maanden niet meer gewassen, zijn vacht ziet er heel mooi uit en blijft dat ook na een halve dag nog. Dan gaan we weer naar het bos dus dan is het effect weer weg

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoel dus ook met slierten bundeltjes 
- Marie-Josée
- Erelid
Ja dat dacht ik al. Maar slierten vind ik wat futlozer klinken.Linsey schreef:Ik bedoel dus ook met slierten bundeltjes
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Als mijn hond net gewassen en geföhnd is ziet ze er zo uit (na gebruik van goede hondenshampoo en conditioner).

Maar de dag erna is hier niets meer van te zien hoor, wel kun je het voelen ..... klitvrij en zacht.

Maar de dag erna is hier niets meer van te zien hoor, wel kun je het voelen ..... klitvrij en zacht.

- Marie-Josée
- Erelid
Ik vind foto 2 mooier, zo valt dit soort lang haar van nature.
- Lisette1985
- Zeer actief
Ik gebruik ook de producten en conditioner van jp.
Erg fijn spul inderdaad.
Ik begrijp dus dat ik er verder weinig aan kan doen.
Ik doe hem nu ongeveer 1 keer in de 6 a 8 weken in bad en dan word hij lekker gewassen.
Hoe vaak wassen jullie de honden dan, want te vaak is ook niet goed toch?
Erg fijn spul inderdaad.
Ik doe hem nu ongeveer 1 keer in de 6 a 8 weken in bad en dan word hij lekker gewassen.
Groeit met een kus,
Groeit met een kus,
- T@m@r@
- Vaste gebruiker
Na het borstelen is het haar idd een stuk voller en zachter van stuctuur en daarna worden het inderdaad kleine maar zachte bundeltjes, wel blijft het zacht en vrij van klitten. Ik borstel Quincy elke dag even om evt klitten, takjes en vuil eruit te halen aangezien we elke dag in het bos lopen. Ik heb niet echt een vast ritme met wassen, ik doe het gewoon als ik denk dat het nodig is maar ik hou het liefst een week of 8 tussen elke wasbeurt tenzij het echt nodig is.Lisette1985 schreef:Ik gebruik ook de producten en conditioner van jp.
Erg fijn spul inderdaad.
Heb je ook een foto van Bumba met lang haar, ben wel benieuwd

- Marie-Josée
- Erelid
Sancho is al drie maanden niet meer gewassen.Zolang ik het niet nodig vind doe ik het niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit soort haar wordt eerder vuil, schijnt.
Ik was het als Fien niet meer fris ruikt.
Dat is afhankelijk van het seizoen, iets van elke 6-8 weken, maar soms ook langer ertussen.
Welke produkten je het beste kunt gebruiken hangt van de vacht zelf af. Ik wissel enigszins in wat ik gebruik en Fien heeft op zich een goede vacht qua structuur, alleen komen de golfjes erin na een halve dag. Dat is ongewenst eigenlijk, maar ach. Ze is een vies varken, dus het is toch vrij hopeloos denk ik
Ze is een hond, geen fotomodel.
Kijk, en hier ziet ze er best nog christelijk uit

Ik was het als Fien niet meer fris ruikt.
Dat is afhankelijk van het seizoen, iets van elke 6-8 weken, maar soms ook langer ertussen.
Welke produkten je het beste kunt gebruiken hangt van de vacht zelf af. Ik wissel enigszins in wat ik gebruik en Fien heeft op zich een goede vacht qua structuur, alleen komen de golfjes erin na een halve dag. Dat is ongewenst eigenlijk, maar ach. Ze is een vies varken, dus het is toch vrij hopeloos denk ik
Ze is een hond, geen fotomodel.
Kijk, en hier ziet ze er best nog christelijk uit

- Lisette1985
- Zeer actief
Bumba zijn vacht is wel zacht en klitvrij, het sliert alleen gewoon snel en dat vind ik jammer.T@m@r@ schreef:Na het borstelen is het haar idd een stuk voller en zachter van stuctuur en daarna worden het inderdaad kleine maar zachte bundeltjes, wel blijft het zacht en vrij van klitten. Ik borstel Quincy elke dag even om evt klitten, takjes en vuil eruit te halen aangezien we elke dag in het bos lopen. Ik heb niet echt een vast ritme met wassen, ik doe het gewoon als ik denk dat het nodig is maar ik hou het liefst een week of 8 tussen elke wasbeurt tenzij het echt nodig is.Lisette1985 schreef:Ik gebruik ook de producten en conditioner van jp.
Erg fijn spul inderdaad.
Heb je ook een foto van Bumba met lang haar, ben wel benieuwd
Hier even een foto, zijn vacht mag van mij nog wel een stuk langer maar we zijn al goed op weg, hij is een jaar geleden voor het laatst getrimd. Zijn kop hou ik wel korter dat vind ik wat verzorgder staan.

Groeit met een kus,
Groeit met een kus,
-
Lillith
- Zeer actief
Alhoewel ik gek ben op mijn langharige hondjes...hebben ze geen langhaar meer.
Ik hou helemaal niet van dat getuttel en ik trim ze, stakkers
.
In bad gaan ze als ik ze teveel ruik
, voor de rest niet.
Wanneer ik ze in bad doe, rollen ze altijd de volgende dag in het water

Ik hou helemaal niet van dat getuttel en ik trim ze, stakkers
In bad gaan ze als ik ze teveel ruik
Wanneer ik ze in bad doe, rollen ze altijd de volgende dag in het water
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Mijn Tibetaan gaat elke drie weken in bad .... een schone vacht klit minder.
- T@m@r@
- Vaste gebruiker
Ik vind zijn vacht er wel goed uitzien op de foto, dat is gewoon zijn structuur en zie je vaker bij shih tzu x maltezer, mijn hondje is een maltezer x yorkshire terriër en heeft doordat er York in zit een gladdere vacht. Welke shampoo gebruik je van jp?

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Dat in strengen vallen zit ook in de vacht. Ik heb hier 1 tibetaan die er altijd uitziet alsog hij net gekamd is.
Bij de andere 2 is het een wat warriger vacht. Ik was ze meestal om de 3 weken anders krijgen ze last van te veel klitten.
Bij de andere 2 is het een wat warriger vacht. Ik was ze meestal om de 3 weken anders krijgen ze last van te veel klitten.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja die strengen, het is inderdaad net als met mijn eigen haar. Als ik dat niet regelmatig bijknip, ziet het er futloos en sliertig uit. Bij het paard(tinker) overigens ook. We hebben de punten wel eens bijgeknipt en verder houden we het paard in vlechten. Maar een hond in de pappilotten nee dat vind ik dan ook weer te ver gaan. Ik hou de langharige honden hier iets korter, waardoor vacht minder slierterig. Dus niet kort, maar minder lang, minder vies worden etc

- Lisette1985
- Zeer actief
De vacht van Fien lijkt het meest overeen te komen met de vacht van Bumba.
Het zal dan ook wel gewoon het type vacht zijn denk ik.
Offtopic: Wat is Fien een onwijs leuk hondje, hoeft geen strikje om hoor, wanneer ik mag haar komen halen?
Offtopic: Wat is Fien een onwijs leuk hondje, hoeft geen strikje om hoor, wanneer ik mag haar komen halen?
Groeit met een kus,
Groeit met een kus,
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, volgens mij ook.Lisette1985 schreef:De vacht van Fien lijkt het meest overeen te komen met de vacht van Bumba.
Ze heeft een heel typische hava-vacht, die ook erg makkelijk van structuur is. Ze klit echt niet heel erg, maar die lokjes, daar doe je niks aan.
Hier is ze net getrimd, dat blijft dan een dag mooi.
Daarna springt ze in de prut of de bramen of het water

Dat denk je maarOfftopic: Wat is Fien een onwijs leuk hondje, hoeft geen strikje om hoor, wanneer ik mag haar komen halen?![]()
Ze is een draakje, ze heeft alles hier onder de duim
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Hier 2 amerikaanse cockers, Teun heeft tot 2 jaar in volle vacht gelopen, iedere 3 weken in bad en onder de fohn. Na z'n castratie was er geen doorkomen meer aan.
Wassen met een goede shampoo en nadien een conditioner, en borstelend drogen.
Maar had begrepen dat het niet over deze vachten ging.
Wassen met een goede shampoo en nadien een conditioner, en borstelend drogen.
Maar had begrepen dat het niet over deze vachten ging.
Laatst gewijzigd door Rea op 18 jan 2012 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou zijn de vachten van jouw spanieltjes wel anders, he. Dat zijn verharende vachten en dat zijn de andere vachten in dit topic niet.
Dat scheelt wel, volgens mij.
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Sorrie, heb 't aangepast.Marjoleine schreef:Nou zijn de vachten van jouw spanieltjes wel anders, he. Dat zijn verharende vachten en dat zijn de andere vachten in dit topic niet.

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Kai gaat elke week in bad en Dino meestal om de 2 weken soms ook elke week. Zolang je goede shampoo gebruikt kan dat absoluut geen kwaad, zelfs het omgekeerde: ik gebruik shampoo met lanolin en dat mag niet te lang blijven hangen in de vacht maximum 2 weken. Is de enige shampoo waar Kai zijn vacht makkelijk doorkambaar van word en minder wassen gaat bij Kai absoluut niet, deed ik in het begin, want tja ik waste Lotje ook maar wanneer ze erg vuil was en dat was om de 6-8 weken dus deed ik met Kai net hetzelfde. Toen hij nog pupvacht had ging dat redelijk, maar met zijn volwassen vacht gaat dat niet. Kai heeft een heel moeilijke vacht. Dino kan veel langer zonder wassen, maar dan krijg ik zijn vacht niet meer echt mooi wit tenzij ik een paar dagen na elkaar was en sinds ik graag op shows een spierwitte hond heb word hij dus vaker gewassen (met hondjes die bijna niet buiten komen zal dat ook niet nodig zijn, maar ze wandelen en trainen door weer en wind). Verder heeft hij een supermakkelijke vacht.
Nog wat foto's:
Kai pas gewassen (hij heeft nu een kortere vacht):

Langer niet gewassen en niet pas gekamd:

Dino 1 dag na wassen/kammen:

2 weken niet gewassen en enkele dagen niet gekamd:

Nog wat foto's:
Kai pas gewassen (hij heeft nu een kortere vacht):

Langer niet gewassen en niet pas gekamd:

Dino 1 dag na wassen/kammen:

2 weken niet gewassen en enkele dagen niet gekamd:

- Lisette1985
- Zeer actief
Nu ik bij jullie hondjes die langharige koppies zie... dat vind ik toch ook wel erg mooi
Alleen kom je op een gegeven bij de ogen op een rotlengte... en dan krijg ik weer neigingen om de schaar erin te zetten.
Misschien moet ik zijn kop toch ook eens lang laten groeien, knippen kan altijd nog.
Alleen kom je op een gegeven bij de ogen op een rotlengte... en dan krijg ik weer neigingen om de schaar erin te zetten.
Misschien moet ik zijn kop toch ook eens lang laten groeien, knippen kan altijd nog.
Groeit met een kus,
Groeit met een kus,
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is eens dat je aan de kop knipt, dan kan je blijven knippen. Na een moeilijke periode van tranende ogen is dat voorbij, bij pupjes van langharige rassen is dat ook, eventjes moeilijke periode en dan is het de kunst om van de schaar af te blijven, eens die periode voorbij is valt dat mooi naar beneden langs de ogen. Op het hoofd is dat moeilijker, je kan in plaats van echt knippen gaan uitdunnen, maar een simpel elastiekje doet ook al veel.Lisette1985 schreef:Nu ik bij jullie hondjes die langharige koppies zie... dat vind ik toch ook wel erg mooi![]()