Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mag ik een keeshond wassen?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

mag ik een keeshond wassen?

Ongelezen bericht door mijke »

In verband met mama's gezondheid logeert mijn moeders keeshond vanaf dit weekend een 4tal dagen per week bij mij. Nu heeft ie heel lang (en nog steeds af en toe) moeite gehad met zindelijk worden. Tegenwoordig kan hij in principe prima af met 3x per dag uit als het moet, maar als er bezoek komt of als hij bij mij komt wil hij zichzelf in enthousiasme nog wel eens onder sproeien.

Nu is het zo dat het wordt afgeraden om keeshonden te wassen, en dat heeft mijn moeder dus ook nog nooit gedaan. Ze borstelt hem wel heel regelmatig. Toch vond ik zelf dat er altijd een zweem van urinegeur om hem heen hangt, en dit weekend heeft hij zichzelf alweer drie keer flink ondergepiest. Zojuist in het park is, misschien daarom? een of andere herder op het idee gekomen om ook maar even lekker over Shosha heen te urineren :19: Hij stinkt nu dus echt een uur in de wind! Al met al dus best verschrikkelijk vies, en het liefste zou ik hem gewoon nu onder de douche zetten. Maar ik heb even gegoogled, en douchen is volgens alle websites toch echt een slecht idee, omdat de vacht zichzelf wel zou reinigen.

Wat vinden jullie? En als ik hem wel zou wassen, waar moet ik dan rekening mee houden? Hij heeft natuurlijk een totaal andere vacht dan ik gewend ben van Oortje, en ik ben ook wel bang dat al dat nattte haar bij opdrogen wel eens flink zou kunnen gaan klitten. Iemand hier ervaring mee?

Voor de duidelijkheid, hier een foto van hem waar je zijn vacht goed kan zien. Hij heeft vooral echt heeeel erg veel donzige afro-ondervacht:

Afbeelding

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Re: mag ik een keeshond wassen?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kan zo'n hond ook niet zwemmen dan? :scratch:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Je zou Rosita of Vosse (even de eerste 2 trimsters die me te binnen schieten) om advies kunnen vragen over het al dan niet wassen van Keeshonden.
Als leek lijkt het me dat er wel heel veel ondervacht op de hond van je moeder zit, misschien moet daar een flinke ontwolling aan te pas komen om het weer wat luchtiger te krijgen allemaal?
mijke
Zeer actief

Nou deze foto's zijn wel van de winter, dus hij is wel net verhaard gelukkig. Maar dan nog is het veel... de fokster had bij het fokken ook specifiek er op gelet dat de hondjes heel goed in hun vacht zaten ofzoiets (zei mijn moeder).
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik ben geen keeshondenkenner.
En in principe tegen onnodig wassen.

Maar dit lijkt me nu net een reden om WEL een keer te wassen. Niet te agressieve shampoo gebruiken (Zwitsal ofzo? of speciale hondenshampoo) en evt. iets tegen het klitten. Dat zal vast ook wel bestaan voor honden.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Jaap* schreef:Kan zo'n hond ook niet zwemmen dan? :scratch:
Geen idee, dat vroeg ik mij ook al af. Shosha doet het in ieder geval niet, en dat vindt mijn moeder helemaal niet erg!
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Zou niet weten waarom je niet zou mogen wassen.. Ja als de hond buiten leeft, dan is wassen niet handig.. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet zou mogen.
De vacht zal wel langzaam drogen.. Misschien anders gewoon een keer naar een trimsalon brengen?
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Ik heb ook een keeshond gehad, en die werd ook wel gewassen, alleen duurt het lang voordat het dier droog is..... :denken:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef:ik was honden (van wat voor ras dan ook) enkel in noodgevallen en dit valt er voor mij echt wel onder - kees of geen kees.
ik zou hem dus netjes wassen :ok: .
Ik ook :ok: en je kunt gewoon neutrale shampoo en crémespoeling gebruiken. Als ie dan droog is, heb je kans dat er nog meer onderwol loslaat en dat zou ik dan meteen even uitkammen.
Afbeelding
alm@
moderator

Jion schreef:Misschien gewoon even goed doorspoelen met lauw water ipv champoo gebruiken? Voor het geval champoo rare dingen met die vacht doet (heb er verder geen verstand van hoor)?
Wat voor rare dingen dan :denken: dat 't spontaan een poedel wordt of zoiets? :mrgreen: Wat in elk geval heel belangrijk is, is goed uitspoelen. Een trimster zei eens tegen mij: "als je denkt dat je klaar bent met spoelen, spoel je nog een keer en nog een keer".
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Als ik een stinkende hond heb gaat hij absoluut in het sop! Goddank gebeurt dat heel weinig!
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Sanner
Zeer actief

alm@ schreef:
Jion schreef:Misschien gewoon even goed doorspoelen met lauw water ipv champoo gebruiken? Voor het geval champoo rare dingen met die vacht doet (heb er verder geen verstand van hoor)?
Wat voor rare dingen dan :denken: dat 't spontaan een poedel wordt of zoiets? :mrgreen: Wat in elk geval heel belangrijk is, is goed uitspoelen. Een trimster zei eens tegen mij: "als je denkt dat je klaar bent met spoelen, spoel je nog een keer en nog een keer".
Haha denk het ook. Inderdaad goed uitspoelen! Vooral bij de vacht van een kees is dat nog best lastig. En gebruik hondenshampoo, geen mensenshampoo, ook geen babyshampoo dus.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

30 graden wolprogramma. En niet centrifugeren :klaar:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
alm@
moderator

Sanner schreef: En gebruik hondenshampoo, geen mensenshampoo, ook geen babyshampoo dus.
Waarom? Leg mij dat dan eens uit dan. Zonde van je geld al die dure hondendingen. Wat goed is voor mensen is ook goed voor honden :ok:

Jaap* schreef:30 graden wolprogramma. En niet centrifugeren :klaar:
Hij stinkt naar pies Jaap. Ik zou 90 graden adviseren.

typefoutje
Laatst gewijzigd door alm@ op 16 jun 2012 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je het helemaal goed wil doen zou ik hem naar een trimsalon brengen. Laten wassen, ontwollen en goed drogen. Dan ben je in een keer van heel veel los haar af :ok:
Sanner
Zeer actief

alm@ schreef:
Sanner schreef: En gebruik hondenshampoo, geen mensenshampoo, ook geen babyshampoo dus.
Waarom? Leg mij dan dan eens uit dan. Zonde van je geld al die dure hondendingen. Wat goed is voor mensen is ook goed voor honden :ok:
Nou nee, wat goed is voor mensen is niet altijd goed voor honden. Kan zo een miljoen dingen noemen. Honden hebben een heel andere PH waarde dan de mens. Het is geen ramp als het een keer gebeurd, de huid hersteld wel weer. Maar goed is naar mijn mening gewoon niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sanner schreef:
alm@ schreef:
Waarom? Leg mij dan dan eens uit dan. Zonde van je geld al die dure hondendingen. Wat goed is voor mensen is ook goed voor honden :ok:
Nou nee, wat goed is voor mensen is niet altijd goed voor honden. Kan zo een miljoen dingen noemen. Honden hebben een heel andere PH waarde dan de mens. Het is geen ramp als het een keer gebeurd, de huid hersteld wel weer. Maar goed is naar mijn mening gewoon niet.
:wink: Tja, zeep heeft ook een andere PH waarde dan mensen. Dat heeft zich zo weer hersteld.
Ik neem aan dat je je hond niet dagelijks wast.
En ik smeer liever iets op m'n hond waarvan ik weet wat er in zit.
alm@
moderator

Sanner schreef:
alm@ schreef:
Naar mijn mening kan mensenshampoo en crémespoeling best voor een keertje. Een gezonde hond hoef je amper te wassen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Rap in het sop met die Kees. Heel veel water, heel veel (humane, van een beetje een goed merk) shampoo. Daarna heel veel uitspoelen en heel lang fohnen om hem weer droog te krijgen. Een Keeshond is moeilijk nat te krijgen, moeilijk in te soppen, heel moeilijk uit te spoelen en lastig droog te krijgen.

Een uitdaging dus, maar die gerust aangegaan kan worden en daarna ruikt hij weer naar roosjes!

De klus uitbesteden is natuurlijk ook mogelijk kijk daarvoor op www.abhb.nl Dan heb je in ieder geval een trimmer met een diploma te pakken.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is inderdaad een behoorlijk uitdaging vooral het natkrijgen en als je dan eenmaal echt goed nat hebt, dan weer droogkrijgen. Mijn oude fohn kan het in ieder geval niet aan. Eventueel kan je ook gewoon een droogshampoo gebruiken, maar of dat voldoende gaat helpen?
Afbeelding
alm@
moderator

Rosita Compagner schreef:Rap in het sop met die Kees. Heel veel water, heel veel (humane, van een beetje een goed merk) shampoo. Daarna heel veel uitspoelen
Had ik toch (een beetje) gelijk :pffff:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

En als je het niet echt aandurft was je toch alleen zijn poten en buik?
Sandra
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Rosita Compagner schreef:Rap in het sop met die Kees. Heel veel water, heel veel (humane, van een beetje een goed merk) shampoo. Daarna heel veel uitspoelen
Had ik toch (een beetje) gelijk :pffff:
heel erg gelijk, volgens mij
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik weet niet of je al aan het wassen bent ;-) Ik zou 'm eerst even doorborstelen, anders heeft-ie na de wasbeurt misschien heel veel klitten. Die borstel je er veel makkelijker uit als hij nog droog is.
Verder zou ik niet weten waarom hij niet gewassen zou mogen worden, ik zou het in dit geval ook gewoon wel doen (liefst met een hondenshampoo).
DeDiana
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Rap in het sop met die Kees. Heel veel water, heel veel (humane, van een beetje een goed merk) shampoo.
Even nieuwsgierig: waarom zou humane shampoo (ik neem aan dat je daarmee bedoelt: shampoo voor mensen) in dit geval beter zijn dan een hondenshampoo?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Rosita Compagner schreef:Rap in het sop met die Kees. Heel veel water, heel veel (humane, van een beetje een goed merk) shampoo.
Even nieuwsgierig: waarom zou humane shampoo (ik neem aan dat je daarmee bedoelt: shampoo voor mensen) in dit geval beter zijn dan een hondenshampoo?
De ph-waarde van de huid herstelt zich in 24 uur. Dat is dus geen motivatie om voor een bepaalde shampoo te kiezen. Mijn overweging is dus dat ik ga voor een shampoo waar ik met redelijke zekerheid van kan zeggen dat er geen stoffen inzitten die voor mensen schadelijk zijn. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds detergenten in omloop die kankerverwekkend zijn. Aangezien ik dagelijks mijn handen in de shampoo steek als hondentrimmer wil ik daar dus vrij van blijven. op de verpakking van humane shampoo kan ik de ingrediënten controleren. Bij hondenshampoo kom ik helaas meestal niet verder dan de toegevoegde stoffen waardoor het lekker ruikt en dergelijke, 'met jojoba-olie' bv. Ik kies dus voor shampoo waarvan ik met redelijkheid kan aannemen wat er in zit én die op mensen getest is. Da's beter voor mij en dus ook voor de honden.
Sanner
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
DeDiana schreef:
De ph-waarde van de huid herstelt zich in 24 uur. Dat is dus geen motivatie om voor een bepaalde shampoo te kiezen. Mijn overweging is dus dat ik ga voor een shampoo waar ik met redelijke zekerheid van kan zeggen dat er geen stoffen inzitten die voor mensen schadelijk zijn. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds detergenten in omloop die kankerverwekkend zijn. Aangezien ik dagelijks mijn handen in de shampoo steek als hondentrimmer wil ik daar dus vrij van blijven. op de verpakking van humane shampoo kan ik de ingrediënten controleren. Bij hondenshampoo kom ik helaas meestal niet verder dan de toegevoegde stoffen waardoor het lekker ruikt en dergelijke, 'met jojoba-olie' bv. Ik kies dus voor shampoo waarvan ik met redelijkheid kan aannemen wat er in zit én die op mensen getest is. Da's beter voor mij en dus ook voor de honden.
Ja als je het zo stelt klinkt het wel logisch. Welke shampoo gebruik jij dan in je trimsalon?
DeDiana
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:De ph-waarde van de huid herstelt zich in 24 uur. Dat is dus geen motivatie om voor een bepaalde shampoo te kiezen. Mijn overweging is dus dat ik ga voor een shampoo waar ik met redelijke zekerheid van kan zeggen dat er geen stoffen inzitten die voor mensen schadelijk zijn. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds detergenten in omloop die kankerverwekkend zijn. Aangezien ik dagelijks mijn handen in de shampoo steek als hondentrimmer wil ik daar dus vrij van blijven. op de verpakking van humane shampoo kan ik de ingrediënten controleren. Bij hondenshampoo kom ik helaas meestal niet verder dan de toegevoegde stoffen waardoor het lekker ruikt en dergelijke, 'met jojoba-olie' bv. Ik kies dus voor shampoo waarvan ik met redelijkheid kan aannemen wat er in zit én die op mensen getest is. Da's beter voor mij en dus ook voor de honden.
Oké, interessant... En raar eigenlijk dat de ingrediënten niet vermeld staan op shampoos voor honden. Gebruik je dan wel shampoos waar sulfaten (SLS) in zitten? Ik weet dat dit is toegestaan, maar is ook een behoorlijk agressief middel, zelfs voor mensenhaar en -huid...
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Net als met het vlees voor de honden ben ik niet zo merkvast ;-) Ik varieer tussen de 'betere' merken van het Kruidvat; zoals Schwarzkopf, Panthene, Garnier, Herbal Essence enz. maar ook hun eigen merk werkt fijn. Ik koop wel altijd de bijbehorende 'merk'cremespoeling erbij.
Sanner
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Net als met het vlees voor de honden ben ik niet zo merkvast ;-) Ik varieer tussen de 'betere' merken van het Kruidvat; zoals Schwarzkopf, Panthene, Garnier, Herbal Essence enz. maar ook hun eigen merk werkt fijn. Ik koop wel altijd de bijbehorende 'merk'cremespoeling erbij.
Oke, wel apart zeg. Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Verdun je dan de shampoo wel of niet?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”