Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf plukken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Zelf plukken

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bruno heeft een plukvacht en ik denk dat hij 'plukrijp' is. Ik ben hem nu zelf aan het plukken. En wat blijkt? Weg gedistingeerd grijs op de oren, hij heeft nu dus donkerbruine oortjes! Zijn kop ben ik mee bezig en de kleur van zijn vacht wordt donkerder en dieper rood. Hij wordt steeds mooier! Kan ik eigenlijk nog iets fout doen? Want ik heb wat opgezocht erover en het lijkt me vrij eenvoudig. Je trekt en het haar komt er heel makkelijk uit. Ik heb al hele tennisballen haar eraf. En hij vindt het best fijn, alleen niet te lang achter elkaar. Bij een trimmer moet het achter elkaar en dat zie ik niet zo zitten. Zo bij de tv terwijl hij ligt te knagen aan zijn botje, vind ik wel relaxed.

Alleen zou het kunnen dat ik de 'plukrijp' fase nog niet goed herken, het haar laat overal vrij makkelijk los, alleen op zijn snuit en poten is het een beetje stugger. Klopt dat of moet ik toch nog even wachten? Je schijnt er nog een apparaatje bij te kunnen gebruiken, zo'n plastic ding, weet iemand hoe dat heet, en waar ik het kan kopen? Ik vind het een erg ontspannend werkje, waarom doen niet meer mensen het gewoon zelf eigenlijk? Het lijkt me geen hogere wiskunde. Of kan het nog mis gaan? Tips zijn welkom. O ik probeer geen geld uit te sparen ofzo, ik vind het gewoon niet een lekker idee om hem drie-vier uur bij een trimmer te laten, Bruno krijgt dan zeker en vast de zenuwen, en dan doe ik het liever zelf.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Zelf plukken

Ongelezen bericht door Jaap* »

Fizgig schreef:Zijn kop ben ik mee bezig en de kleur van zijn vacht wordt donkerder en dieper rood.
Dan pluk je te hard denk ik :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Eens denken.
Er is een opleiding voor die lang niet iedereen haalt en het is een echt beroep.
Er zijn wedstrijden voor waarin ervaren trimmers hun kunnen laten zien en dat niveau heb je na een jaartje of ehm... vijf? Minimaal.

Wat kan er misgaan?
Tja.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Jaap* schreef:
Fizgig schreef:Zijn kop ben ik mee bezig en de kleur van zijn vacht wordt donkerder en dieper rood.
:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
safari

Ongelezen bericht door safari »

Ik ben juist heel blij dat ik Rakker bij de trimsalon af kan geven, al vind ik hem altijd spuuglelijk als ik hem terug krijg. Hij ziet er uit als een pas geschoren schaap. Ik vind hem juist het leukste als hij eruit ziet alsof hij met z'n pootjes in het stopcontact heeft gezeten. Ik weet dat het het beste voor zijn vacht is en daarom breng ik hem trouw.
Hij vind het niet echt leuk om geplukt te worden en bij de trimster heeft hij niets te vertellen na vier uur haal ik een lelijk maar wel lekker ruikend hondje op, scheelt mij een hoop gestres met een onwillige hond.
Fizgig
Zeer actief

Marjoleine schreef:Eens denken.
Er is een opleiding voor die lang niet iedereen haalt en het is een echt beroep.
Er zijn wedstrijden voor waarin ervaren trimmers hun kunnen laten zien en dat niveau heb je na een jaartje of ehm... vijf? Minimaal.

Wat kan er misgaan?
Tja.
Ja, wat? Ik hoef namelijk geen prijs te winnen of diploma te krijgen als ie af is.
Fizgig
Zeer actief

Jaap* schreef:
Hahaha, hij geeft anders geen kik! Ach, het is een harde, die geneest wel weer van mijn gefrutsel.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Ja, wat? Ik hoef namelijk geen prijs te winnen of diploma te krijgen als ie af is.
nee, dat zal ook zeker niet gebeuren.
En je kunt natuurlijk de vacht verpesten. Maar ach.
Who cares.

Afbeelding

Fizgig
Zeer actief

safari schreef:Ik ben juist heel blij dat ik Rakker bij de trimsalon af kan geven, al vind ik hem altijd spuuglelijk als ik hem terug krijg. Hij ziet er uit als een pas geschoren schaap. Ik vind hem juist het leukste als hij eruit ziet alsof hij met z'n pootjes in het stopcontact heeft gezeten. Ik weet dat het het beste voor zijn vacht is en daarom breng ik hem trouw.
Hij vind het niet echt leuk om geplukt te worden en bij de trimster heeft hij niets te vertellen na vier uur haal ik een lelijk maar wel lekker ruikend hondje op, scheelt mij een hoop gestres met een onwillige hond.
Hihihi, Bruno ziet er nu ook uit alsof ie met zijn pootje in het stopcontact heeft gezeten. Lekker 'ruig'. Born to be wild zeg maar, haha. Ik merkte dat zijn vacht te plukken was omdat ie altijd door de struiken scheurt en dan bedekt in kleefkruid terugkomt. Die zitten vol kleine bolletjes die ik er dan thuis uit pluk.

Ja, weet je, ik denk dat ze met Bruno wel ff langer bezig zijn dan vier uur, hij is nog een stukje groter natuurlijk. Dus dan wordt het zowat een hele dag. Wordt zo lang vind ik!
Fizgig
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Fizgig schreef:Ja, wat? Ik hoef namelijk geen prijs te winnen of diploma te krijgen als ie af is.
nee, dat zal ook zeker niet gebeuren.
En je kunt natuurlijk de vacht verpesten. Maar ach.
Who cares.
Nou, het maakt me inderdaad niet zo heel erg veel uit hoe hij eruit ziet, als ik eerlijk ben. Uiterlijkheden zeggen mij niet zoveel. Als zijn vacht maar gezond is, hoeft ie van mij niet superbling te zijn ofzo. Ik heb hem niet voor de pronk. Het duurt bij een trimmer zo ontzettend lang dat ik hem dat niet wil aandoen. Zo lang is ie nog nooit van me gescheiden geweest joh.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Een goede en ervaren trimmer is geen vier uur bezig.
Ja, nu misschien, aangezien jij aan het rotzooien bent gegaan.
Vraag eens advies aan iemand die dit als beroep heeft.
Je kan wel degelijk van alles fout doen namelijk.
Lees je dus eens in voor je de boel volledig verklooit. En breng hem dan weg.

http://www.abhb.nl

edit: ik heb het over beter voor de vacht als in gezonder, Fizgig.
Een hond heeft die vacht niet voor niks namelijk, al schijn jij te denken van wel.

Afbeelding

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Bobo wordt ook geplukt, door mevrouw Biet.
Haar is het een keer voorgedaan door de fokker van Bobo.
Bij de snuit moet je oppassen: zitten ook snorharen.
Bobo's snuit wordt dus niet geplukt, oren eigenlijk ook niet, bedenk ik nu.
Mijn vrouw gebruikt de toppen van latex handschoenen om door te kunnen werken (meer grip) en inderdaad, als je de haren er gemakkelijk uit kan trekken, is ie plukrijp.
D'r komt een nieuwe hond onder die borstelvacht vandaan.
Wiel
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mevrouw Biet heeft dat geleerd, Wiel. ;)

Mevrouw Fizgig rotzooit maar wat aan.

Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik snap ook niet dat je hier nog woorden aan vuil maakt Marjolein, ik zou me de moeite besparen. Fizgig weet toch alles beter en doet waar ze zin in heeft, ook als het ten koste van haar honden gaat...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Biet
Zeer actief

Marjoleine schreef:Mevrouw Biet heeft dat geleerd, Wiel. ;)

Daarom benoemde ik dat ook.
Wiel
Fizgig
Zeer actief

Marjoleine schreef:Een goede en ervaren trimmer is geen vier uur bezig.
Ja, nu misschien, aangezien jij aan het rotzooien bent gegaan.
Vraag eens advies aan iemand die dit als beroep heeft.
Je kan wel degelijk van alles fout doen namelijk.
Lees je dus eens in voor je de boel volledig verklooit. En breng hem dan weg.

http://www.abhb.nl

edit: ik heb het over beter voor de vacht als in gezonder, Fizgig.
Een hond heeft die vacht niet voor niks namelijk, al schijn jij te denken van wel.
Ja daarom vraag ik hier dus advies. Cursussen volgen ben ik niet zo goed in. Maar het spijt me als ik u beledigd heb met mijn fratsen! Ik ben nogal een amateur, daar ben ik me van bewust. Ik doe dingen op mijn manier, tja. Maar ik geloof niet zo dat ik echt huidinfecties kan veroorzaken. Hij heeft trouwens vandaag een prik gehad tegen jeuk bij de da, hij was veel in zijn vacht aan het bijten. Het bleek dat we hier vlooien hadden, ik heb ze nu verdelgd. Dus zijn huid zal niet erg geirriteerd raken, lijkt me.

Toen we hem kregen, was hij gemillimeterd. Geschoren dus en zat onder de puisten en zwarte plekken en korstjes. Maar daarvan was ie heel snel hersteld na zo'n jeukprik. Dus ik heb hoop dat hij dit ook wel overleeft.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Bovendien laat ik dingen die de hond niet al te leuk vindt liever door een ander doen ;-)

En ieder zijn vak!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Fizgig
Zeer actief

Biet schreef:

Ja. En ik heb tien filmpjes bekeken op you tube, dus ik heb meer 'opleiding' gehad dan mevrouw Biet.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ja, spuiten is natuurlijk beter dan even langs een professional gaan om te kijken of dat helpt :roll:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Door verkeerd plukken kun je wel degelijk een huidirritatie veroorzaken...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Je bent je er wel van bewust dat het voor de hond juist pijnlijk is als je niet de juiste techniek beheerst? En dat dit wel degelijk effect heeft op de gezondheid enzo? Bij een ervaren trimmer word hij snel onder handen genomen, irriteerd het hem niet en is hij er in een keer vanaf in plaats van dat jij er dagen/weken over doet en de vacht niet gelijkmatig kan aangroeien.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik doe het ook zelf maar heb ooit een opleiding gevolgd..duizend jaar geleden en er heel weinig meegedaan.
Op het ogenblik heb ik met de schaar een afwijking naar links, rot ogen, als ik ze heb geknipt lig ik de volgende dag standaard in een deuk....en ga dan weer verder met knippen.:wink:
Met Schnaus en daarvoor de Boef ben ik het weer zelf gaan doen, Barouch is een echte plukhond :cheer:.
Als je goed doorleest, of info krijgt, hoe het moet kan je best een hondje kaal plukken....
maar verdiep je er wel even in ......succes :ok:
safari

Ongelezen bericht door safari »

Er worden trouwens in het hele land cursussen gegeven (van 1dag) waar je leert om je hond te plukken. De oren goed te doen, snor en baard te knippen en netjes de pootjes te doen. Je gaat meteen aan de slag met je eigen hond en krijgt advies van een prof. Ook kijken ze dan of je het juiste materiaal hebt.
Ik kan wel plukken maar weet bv niet hoe ik de haren op de juiste manier uit zijn oren moet trekken.
Mocht ik ooit de trimsalon niet meer kunnen betalen, investeer ik in zo' n cursusdag. Dan heb ik tenminste een beetje benul van waar ik mee bezig ben.
De kosten van die cursus liggen tussen de 75 en 100 euro.
Fizgig
Zeer actief

Lillith schreef:Ik doe het ook zelf maar heb ooit een opleiding gevolgd..duizend jaar geleden en er heel weinig meegedaan.
Op het ogenblik heb ik met de schaar een afwijking naar links, rot ogen, als ik ze heb geknipt lig ik de volgende dag standaard in een deuk....en ga dan weer verder met knippen.:wink:
Met Schnaus en daarvoor de Boef ben ik het weer zelf gaan doen, Barouch is een echte plukhond :cheer:.
Als je goed doorleest, of info krijgt, hoe het moet kan je best een hondje kaal plukken....
maar verdiep je er wel even in ......succes :ok:
Dank u. Ik heb wel wat gelezen en filmpjes bekeken hoor. Ga niet helemaal onbeslagen te paard. Ik hoopte hier op nog wat info, wat je wel en niet moet doen ofzo, maar goed, het lukt ook wel zo hoor. En anders hebben we wat te lachen zo. Bruno is geen werkhond en urenlang wandelen doen we ook nooit. Bovendien haat hij het om in de regen te lopen en dat doen we dus nooit. Hij sleurt zo moeilijk achter je aan he. Dus ik denk dat het wel losloopt met de vachtproblemen, mochten die zich voordoen. Het is nogal een mietje, haha, zwemmen doet ie ook al niet. En Shelly wast hem altijd natuurlijk. Goeie service hier, haha.
Biet
Zeer actief

Fizgig schreef:
Biet schreef:

Ja. En ik heb tien filmpjes bekeken op you tube, dus ik heb meer 'opleiding' gehad dan mevrouw Biet.
Yeah Fizgig, ik kom in mijn lessen ook wel eens jongens tegen die denken dat ze kunnen vechten omdat ze heel goed zijn in videospelletjes. Reality doet dan zeer.
Laat het je eens voordoen, de kneepjes uitleggen en de andere dingen waar je op moet letten.
Kan je het daarna zelf.
Wiel
Fizgig
Zeer actief

Kells schreef:
Fizgig schreef:Bruno heeft een plukvacht en ik denk dat hij 'plukrijp' is. Ik ben hem nu zelf aan het plukken. En wat blijkt? Weg gedistingeerd grijs op de oren, hij heeft nu dus donkerbruine oortjes! Zijn kop ben ik mee bezig en de kleur van zijn vacht wordt donkerder en dieper rood. Hij wordt steeds mooier! Kan ik eigenlijk nog iets fout doen? Want ik heb wat opgezocht erover en het lijkt me vrij eenvoudig. Je trekt en het haar komt er heel makkelijk uit. Ik heb al hele tennisballen haar eraf. En hij vindt het best fijn, alleen niet te lang achter elkaar. Bij een trimmer moet het achter elkaar en dat zie ik niet zo zitten. Zo bij de tv terwijl hij ligt te knagen aan zijn botje, vind ik wel relaxed.

Alleen zou het kunnen dat ik de 'plukrijp' fase nog niet goed herken, het haar laat overal vrij makkelijk los, alleen op zijn snuit en poten is het een beetje stugger. Klopt dat of moet ik toch nog even wachten? Je schijnt er nog een apparaatje bij te kunnen gebruiken, zo'n plastic ding, weet iemand hoe dat heet, en waar ik het kan kopen? Ik vind het een erg ontspannend werkje, waarom doen niet meer mensen het gewoon zelf eigenlijk? Het lijkt me geen hogere wiskunde. Of kan het nog mis gaan? Tips zijn welkom. O ik probeer geen geld uit te sparen ofzo, ik vind het gewoon niet een lekker idee om hem drie-vier uur bij een trimmer te laten, Bruno krijgt dan zeker en vast de zenuwen, en dan doe ik het liever zelf.
Volgens mij doe je het prima! Houdt je de huid wel strak als je aan het plukken bent?
Ja, dat doe ik. Ik trek naar achteren, met de groei mee en houdt dan met de andere hand de huid strak. Op sommige gedeeltes hou ik de vacht een beetje tegen zodat het minder pijn doet, naar mijn idee.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Fizgig schreef:Ga niet helemaal onbeslagen te paard.
Ook een leuke! :wink:
:LOL: Daar ging mn cola!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Fizgig schreef:
Kells schreef:
Fizgig schreef:Bruno heeft een plukvacht en ik denk dat hij 'plukrijp' is. Ik ben hem nu zelf aan het plukken. En wat blijkt? Weg gedistingeerd grijs op de oren, hij heeft nu dus donkerbruine oortjes! Zijn kop ben ik mee bezig en de kleur van zijn vacht wordt donkerder en dieper rood. Hij wordt steeds mooier! Kan ik eigenlijk nog iets fout doen? Want ik heb wat opgezocht erover en het lijkt me vrij eenvoudig. Je trekt en het haar komt er heel makkelijk uit. Ik heb al hele tennisballen haar eraf. En hij vindt het best fijn, alleen niet te lang achter elkaar. Bij een trimmer moet het achter elkaar en dat zie ik niet zo zitten. Zo bij de tv terwijl hij ligt te knagen aan zijn botje, vind ik wel relaxed.

Volgens mij doe je het prima! Houdt je de huid wel strak als je aan het plukken bent?

Ja, dat doe ik. Ik trek naar achteren, met de groei mee en houdt dan met de andere hand de huid strak. Op sommige gedeeltes hou ik de vacht een beetje tegen zodat het minder pijn doet, naar mijn idee.
Prima! :ok: b.t.w. ik volgde 20 jaar geleden een opleiding en zolang trim ik ook al honden. :wink:
Trim je nog steeds (beroepsmatig) dan?
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Nou, als ik moet kiezen tussen zelf trimmen of 'm naar de trimster brengen (en mezelf dan een lekker middagje Den Bosch bezorgen) weet ik het wel hoor :P Al vind ik het heel vervelend als Ol er onverzorgd bijloopt, en ik heb niet het geld om 'm elke anderhalve maand naar de trimster te brengen, dus vaak doe ik het alsnog zelf, ben in de leer geweest bij twee foksters die al jaren zelf trimmen, heb echt 'trimles' gehad, en alsnog vind ik het lastig. De oren van een welsh worden ook geplukt en dat vind ik echt het rotste karwei van allemaal hahaha :P Dus persoonlijk, breng ik 'm liever weg haha :P
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb een keer een dag workshop gevolgd om Otto zelf te leren plukken en dat is echt waardevol geweest. Ik had wel eens kleine stukjes geprobeerd, en de oren heb ik ook altijd zelf uitgeplukt, okee, dat ging, maar ik zat juist met vragen als hoe doe je dat met het kopje, de pootjes, klokkenspel etc. Heel fijn om er even tijd en geld voor te maken.
Fizgig schreef: Cursussen volgen ben ik niet zo goed in.
:denken:
Je volgt toch een cursus om iets te leren?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”