Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverzorging langharige herder.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Penny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder
Aantal honden: 1

Vachtverzorging langharige herder.

Ongelezen bericht door Penny »

Penny is een langharige herder (het golden gedeelte zie je niet terug). Penny is een zwijn. Ze ligt regelmatig in een sloot of modderpoel. Ze verhaart ook enorm.
Wie kan mij vertellen hoe ik het beste haar vacht zelf kan verzorgen.
- Hoe verwijder ik klitten het beste? (vooral achter haar oren)
- Hoe help ik haar sneller door de rui periode (gebruik nu een furminator maar dat werkt eigenlijk alleen voor het gladdere haar op haar rug)
- Met wat voor kam of borstel kan ik door de broek heen komen?
- ze heeft van die fluffy gewafelde haren bij haar oren, kan ik die plukken?

Alle tips meer dan welkom!
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vachtverzorging langharige herder.

Ongelezen bericht door Shima »

Ik zou gewoon een herderharkje nemen, kleine afstand tussen de tanden voor het lijf en eentje met wat meer afstand tussen de tanden voor de broek. Die fluffy gewafelde haren bij haar oren is waarschijnlijk nog puppyhaar en als je dat weghaalt zal het niet meer terugkomen. Ik laat het altijd zitten, vind het zo leuk. Gewoon en paar keer per week even dat fluff bij de oren ammen en je krijgt ook geen klitten. :wink:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

die fluffy wafels bij de oren horen gewoon bij een langhaar duitser. de vacht kun je alleen maar heel goed door borstelen met een borstel met die metalen pinnen. Verder moet je niets willen. Plukken wordt het alleen maar lelijker van.
Penny
Zeer actief

Ik heb zo'n borstel met metalen pinnen maar daarmee kom ik niet door die mega dikke vacht heen. Of mijn borstel is gewoon te slap..
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Hoe maak ik het kammen leuker voor dr? Ze haaaaat het en bijt altijd gelijk in de kam/ borstel. Ik geef ze al wat lekkers.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Voorborstelen met een mason pearsonborstel:
Afbeelding

Daarna nadoen (vooral voor het uitborstelen van de losse onderwol) met de groene poochborstel:
Afbeelding

De zachte klitterige haren bij de oren kam ik met deze kam:
Afbeelding

Als er klitten inzitten spuit ik er een anti-klitspray op en kam de klit er uit. Overigens, kan je ook maizena door de klitten heen masseren, dan zijn ze ook makkelijker uitkambaar.

De mason pearsonborstel is gruwelijk duur maar bij de schotse herdersvrienden kun je een goedkope look-a-like kopen. Er zijn ook nep-poochborstels verkrijgbaar maar die vind ik persoonlijk niks. Ze zijn duur, maar gaan heel veel jaren mee en ik ben in de helft van de tijd klaar met de vachtverzorging en dat is mij (en mijn rug) veel waard.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Penny schreef:Hoe maak ik het kammen leuker voor dr? Ze haaaaat het en bijt altijd gelijk in de kam/ borstel. Ik geef ze al wat lekkers.
Niet tutten. Ze moeten verzorgd worden en dan moeten ze maar blijven staan. Ik heb mijn honden van jongs af aan gewend aan vachtverzorging. Voordat er klitjes kwamen, dus voor hen is het altijd leuk maar ik heb één reu gehad die het altijd vreselijk vond en rustig naar mij beet.
Ik zette hem met een showlijntje vast aan de deurklink en borstelde hem.
Als ik klaar ben, krijgen ze pas iets lekkers. Niet tijdens het borstelen.
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Thx lieke daar kan ik wat mee.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Neem je hond én je borstels eens mee naar de lokale trimsalon (wel eerst even bellen). Laat daar zien hoe jij kamt en borstelt en laat hen dan voordoen hoe zij denken dat het beter kan. Kost je een halfuurtje en je bent heel wat wijzer. Collega's met een diploma vind je op www.abhb.nl
Penny
Zeer actief

Dat is ook nog wel een idee ja!
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik kan wel een trimsalon adviseren in Sprang Capelle; of ze tijd/zin heeft weet ik niet natuurlijk, maar ik vind haar erg aardig en terzake kundig!

Doe maar even een pb als je wilt weten wie; ik weet niet of ze het een goed idee vind als ik dit op een openbaar forum zet ;-)

Suzanne
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Lieke die bovenste borstel gaat hem niet worden en die 2e ook niet. Herderonderwol kan verschrikkelijk klitten en daar red je het niet mee met deze borstels. Ik kan wel van alles gaan aanraden maar wat Rosita zegt is beter. Laat je even voorlichten bij een trimsalon dan krijg je het juiste advies voor deze vacht :ok:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

En nooit met n furminator op de vacht van n duitse herder , daar trek je heel die vacht mee kapot.
Beste , ook voor de langhaar , blijft toch de herderhark en dan laagje voor laagje uitkammen.

Daarna kan je met n gewone kam zoals die op de laatste foto van Lieke nog even nakammen en als finishing touch met n zachte haren borstel of rubber borstel nog even voor de losse bovenharen en glim.

Evt. kan je eerst de hond inspuiten met antiklit spray ( heb zelf een voor paarden werkt net zo goed en is vaak goedkoper ) in laagjes doe je dat , even laten intrekken en dan begin je met kammen

Die haren achter de oren kan je met n gewone kam doen.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Penny
Zeer actief

Gewone equistar of zo? Heb ik nog staan volgens mij.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:Lieke die bovenste borstel gaat hem niet worden en die 2e ook niet. Herderonderwol kan verschrikkelijk klitten en daar red je het niet mee met deze borstels. Ik kan wel van alles gaan aanraden maar wat Rosita zegt is beter. Laat je even voorlichten bij een trimsalon dan krijg je het juiste advies voor deze vacht :ok:

Zit er dan zoveel verschil in de onderwol van een collie met die van een herder? Ik behandel mijn (castraat)collies met genoemde borstels en dat gaat prima. En god weet dat mijn collies een héleboel onderwol hebben. :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator

lieke schreef:
alm@ schreef:Lieke die bovenste borstel gaat hem niet worden en die 2e ook niet. Herderonderwol kan verschrikkelijk klitten en daar red je het niet mee met deze borstels. Ik kan wel van alles gaan aanraden maar wat Rosita zegt is beter. Laat je even voorlichten bij een trimsalon dan krijg je het juiste advies voor deze vacht :ok:

Zit er dan zoveel verschil in de onderwol van een collie met die van een herder? Ik behandel mijn (castraat)collies met genoemde borstels en dat gaat prima. En god weet dat mijn collies een héleboel onderwol hebben. :mrgreen:
Ja daar zit écht verschil in :wink: de onderwol van een, mijn (duitse) herder is heel stug en klit snel vooral als ze net als Reina elke gore sloot induiken :mrgreen: dan heb je ander kammateriaal nodig. Aangezien ik de vacht van deze (x)herder niet ken, durf ik daar niet in te adviseren. De door jou getoonde kammen, werken in elk geval bij Reina niet. Bij Rock zou dat nog wel kunnen maar die heeft meer een Mechelvacht.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Ah zo, ik dacht dat onderwol onderwol was. Zeker bij herdertypes. Mijn collies hebben dikke, zachte klitwol. Als ik die niet regelmatig bijhou (vooral bij broek/buik/liezen/oksels) dan krijgen ze vilten. Zo'n mislukte puli-coupe, zal ik maar zeggen. :mrgreen:
Voordeel is wel dat zij natuurlijk niet zwemmen. Ben ik dus errug dankbaar voor. :tongue:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

lieke schreef:Ah zo, ik dacht dat onderwol onderwol was. Zeker bij herdertypes. Mijn collies hebben dikke, zachte klitwol. Als ik die niet regelmatig bijhou (vooral bij broek/buik/liezen/oksels) dan krijgen ze vilten. Zo'n mislukte puli-coupe, zal ik maar zeggen. :mrgreen:
Voordeel is wel dat zij natuurlijk niet zwemmen. Ben ik dus errug dankbaar voor. :tongue:
Finn had laatst vilten bij de broek, voor het eerst. Met de hark was het geen doen en toen heb ik een soortgelijk borsteltje als nr. 2 gebruikt (kleintje want die gebruikte ik voor de katten) maar daar kreeg ik de vilten er prima mee uit. Verder gebruik ik altijd het harkje nu 1 met roterende tanden en die werkt prima.
De furminator heb ik liggen maar gebruik ik niet meer, had het idee dat ik de haren ermee afsneed ipv dat de onderwol eraf kwam.

Maar in geval van TS zou ik bij een trimsalon advies inwinnen zoals hierboven wordt geadviseerd.
Penny
Zeer actief

Ga ik na de vakantie idd maar eens doen. Die furminator gaat super op de zwarte vacht op haar rug, dat is wat gladder haar. Maar op de rest kun je er niks mee. Dat doe ik dan met een borstel, maar heb dan het gevoel dat ik alleen het bovenste laagje aai zeg maar. De klitten krijg ik er nooit uit en die knip ik dan maar weg, maar dan groeit het weer gewoon als klit aan. In haar liezen willen ook nog wel eens klitten ontstaan en de broek wil na wat modderbaden wel eens gaan vilten idd.
Afbeelding
alm@
moderator

Nu ga ik het toch maar even laten zien maar dit is uitdrukkelijk niet als advies naar ts bedoelt. Bij verkeerd gebruik kan je er behoorlijke schade mee aanrichten en bovendien is niet elke herdervacht hetzelfde.
Dit gebruik ik (voorzichtig) om de klitten als het ware mee door te snijden, daarna hark je ze er zó uit:
Afbeelding
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Op de vereniging zit een instructrice die trimster is en die heeft me ook dat ding aangeraden maar heb het nooit in een winkel gevonden dus was het eigenlijk een beetje vergeten.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ze mag de 28ste naar Kelsey (trimster) maar dat kost je wel geld (max 60 euro)
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Penny
Zeer actief

Moet ik nog even over nadenken Jores :-) Het zou super fijn zijn, maar het is momenteel een beetje krapjes hier.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Penny schreef:Moet ik nog even over nadenken Jores :-) Het zou super fijn zijn, maar het is momenteel een beetje krapjes hier.

dat dacht ik al, het is best prijzig
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik heb met Kay gewoon een herderkam, tandjes dan ook van dat kunststof ofzo gemaakt (lijkt eigenlijk wel op deze en volgens mij heb je die voor 8 euro 12 misschien wel bij de dierenwinkel: http://media.zooplus.com/bilder/perfect ... shar_1.jpg)
en Kay heeft eigenlijk zelden klitten,
Vind dat ding ideaal... ik kam hem wel elke week en zeer uitgebreid in het ruiseizoen...
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Penny
Zeer actief

Ik heb ergens zo'n hark liggen, maar waaaaar.. Op dezelfde plek als de antiklit waarschijnlijk...
Afbeelding
Annemarie1961
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Annemarie1961 »

Rosita Compagner schreef:Neem je hond én je borstels eens mee naar de lokale trimsalon (wel eerst even bellen). Laat daar zien hoe jij kamt en borstelt en laat hen dan voordoen hoe zij denken dat het beter kan. Kost je een halfuurtje en je bent heel wat wijzer. Collega's met een diploma vind je op www.abhb.nl
Er zijn ook collega's met diploma die geen lid zijn van de ABHB :ok: :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Annemarie1961 schreef:
Rosita Compagner schreef:Neem je hond én je borstels eens mee naar de lokale trimsalon (wel eerst even bellen). Laat daar zien hoe jij kamt en borstelt en laat hen dan voordoen hoe zij denken dat het beter kan. Kost je een halfuurtje en je bent heel wat wijzer. Collega's met een diploma vind je op www.abhb.nl
Er zijn ook collega's met diploma die geen lid zijn van de ABHB :ok: :ok:
Dat is zeker waar hoor, Annemarie1961. Er zijn zelfs collega's zónder diploma. Alleen kun je dat allemaal aan de buitenkant niet zien en het lidmaatschap van de ABHB zie je wel (sticker op de deur, buitenvlag, vermelding op de ABHB-site). Daardoor wéét je dat die collega een diploma heeft.

* Of hij/zij dan weer trimt naar ieders standaard is dan weer een volgend onderwerp ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”