Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stokhaar snel door verharing heen helpen
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Stokhaar snel door verharing heen helpen
Oke, Moos dus. Hij heeft een stokharige vacht (herdervacht?).
Nu is hij op dit moment heel erg aan het verharen.
Voor de mensen die zelf een hond hebben met stokhaar, wat doe jij om je hond zsm door de verharing heen te helpen?
En uiteraard doe je dat ook zodat je hele huis niet vol met haren ligt elke dag.
Zelf gebruik ik een aantal dagen achter elkaar de Furminator (ga ik morgen mee beginnen), meteen daarna een borstel met van die pinnetjes met zo'n 'weerhaakje' aan het einde, dan een glansborstel en daarna een natte doek over zijn vacht.
Als ik dit een dag of drie vier achter elkaar doe, heb ik vrij weinig haren in huis. En ziet Moos er prachtig verzorgd uit.
Nu is hij op dit moment heel erg aan het verharen.
Voor de mensen die zelf een hond hebben met stokhaar, wat doe jij om je hond zsm door de verharing heen te helpen?
En uiteraard doe je dat ook zodat je hele huis niet vol met haren ligt elke dag.
Zelf gebruik ik een aantal dagen achter elkaar de Furminator (ga ik morgen mee beginnen), meteen daarna een borstel met van die pinnetjes met zo'n 'weerhaakje' aan het einde, dan een glansborstel en daarna een natte doek over zijn vacht.
Als ik dit een dag of drie vier achter elkaar doe, heb ik vrij weinig haren in huis. En ziet Moos er prachtig verzorgd uit.

- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Re: Stokhaar snel door verharing heen helpen
Hier krijgt ze een lekker spa behandeling in de trimsalon.
-
Mojuan
- Zeer actief
Hoe vaak doe je dat?
En wat kost dat?
En hoe lang ben je dan van de overdaad aan losse haren verlost?
En wat kost dat?

-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Gewoon een grondige wasbeurt thuis wil ook helpen ! De eerste twee dagen daarna wordt 'gek' van het haar wat er af komt maar daarna ben je er goeddeels vanaf want als het oude/dode haar nat is geweest laat het wat makkelijker los!
Sandra

- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 2
Ik kam Kay maar 1x per week en ga niet tijdens de erge periode ineens heel vaak kammen. Heb het idee dat het daar alleen maar erger van wordt.
Ik doe in de echte ruiperiode wat visolie door zijn eten, omdat Kay de neiging heeft in zijn verharing te blijven hangen op 1 of andere manier. Dat visolie gaat het toch wat beter door lijkt het....
Verder moet ik momenteel erg vaak stofzuigen
Ik doe in de echte ruiperiode wat visolie door zijn eten, omdat Kay de neiging heeft in zijn verharing te blijven hangen op 1 of andere manier. Dat visolie gaat het toch wat beter door lijkt het....
Verder moet ik momenteel erg vaak stofzuigen
-
Safari
Mijn trimsalon rekent 17,50 per half uur. Ze zijn ongeveer een uur bezig.
Empyree schrijft dat je zelf ook kan wassen, idd dat helpt ook en de dagen daarna is het verharen vreselijk maar dan is het ook over.
Empyree schrijft dat je zelf ook kan wassen, idd dat helpt ook en de dagen daarna is het verharen vreselijk maar dan is het ook over.
- vosse
- Zeer actief
Ik houd het niet echt bij. Maar goed ik heb zelf een trimsalon dusMojuan schreef:Hoe vaak doe je dat?
En wat kost dat?
als ze weer wat meer haart gaat ze hier al in bad. Denk zo'n 2 tot 4 keer per jaar.
De eerste dagen na de behandeling kunnen ze nog wat haren, maar ben ik
toch wel enkele maanden van de erge verharing af.
Laatst gewijzigd door vosse op 29 okt 2012 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- hewi
- Zeer actief
Ik kreeg de tip van de hondenschoon om een vochtige zeem over Leo heen te halen,ik heb het alleen nog niet geprobeert
Werkt visolie ook tegen het verharen? Leo verhaart echt vreselijk we hebben hem nu een half jaar en zolang is hij ook al aan het verharen...
Werkt visolie ook tegen het verharen? Leo verhaart echt vreselijk we hebben hem nu een half jaar en zolang is hij ook al aan het verharen...
- Icecold81
- Zeer actief
nee werkt niet tegen verharen maar ze gaan wel harder door de erge rui heen. Maar dat ligt wel aan de soort hond volgens mijhewi schreef:Ik kreeg de tip van de hondenschoon om een vochtige zeem over Leo heen te halen,ik heb het alleen nog niet geprobeert![]()
Kay bleef er echt in hangen, dus die kreeg jeuk, vervilte plekken etc. en daar valt gewoon niet tegen op te kammen soms. Hij gaat dan ook vreselijk schilferen en met die visolie lijkt het allemaal wat sneller te gaan, blijft hij er niet zo in hangen en schilfert het niet zo...
- hewi
- Zeer actief
Ik kan het altijd eens proberen een half jaar verharen is ook zowat..
welke gebruik je?
- Icecold81
- Zeer actief
O ik haal altijd zo'n grote pot bij de dierenarts, krijg ik zo'n grote literfles mee... ik zal vanavond eens kijken of er een merk op staat, maar volgens mij kun je visolie ook wel bij een dierenwinkel of gewoon in de supermarkt krijgen...
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dat verharen heeft misschien ook nog te maken met het feit dat hij in het begin is gaan verharen door stress vanwege de nieuwe omgeving en nu een normale verharing doormaakt. Zou toch een grondige wasbeurt overwegen...........hewi schreef:Ik kreeg de tip van de hondenschoon om een vochtige zeem over Leo heen te halen,ik heb het alleen nog niet geprobeert![]()
Sandra

- Icecold81
- Zeer actief
Ja wassen helpt ook goed hoor!empyree schreef:Dat verharen heeft misschien ook nog te maken met het feit dat hij in het begin is gaan verharen door stress vanwege de nieuwe omgeving en nu een normale verharing doormaakt. Zou toch een grondige wasbeurt overwegen...........hewi schreef:Ik kreeg de tip van de hondenschoon om een vochtige zeem over Leo heen te halen,ik heb het alleen nog niet geprobeert![]()
En dat visolie heb ik wel echt omdat Kay stokhaar heeft en daarnaast lang haar en er dus echt in blijft hangen. Ik had vorig jaar een hond met vreselijk veel jeuk erdoor en allemaal kale plekken doordat de vervilte stukken gewoon simpelweg loslieten van de huid. Daarom is mij toen visolie aangeraden om hem sneller door de ontharing te krijgen.
Maar als je hond geen onderwol heeft, zal wassen meer voldoen dan visolie denk ik zo...
-
Mojuan
- Zeer actief
Romeo stopte ik wel altijd onder de douche om hem door de verharing heen te helpen, en dat hielp inderdaad erg goed.
Maar bij Moos doe ik dat liever niet.
Ik denk dat ik dan eerst even aan de vorige eigenaren ga vragen of hij dit gewend is, want hij is érg sterk als hij iets niet wil, en ik zit er niet op te wachten dat het direct een nare ervaring wordt voor hem en voor mij.
Ten tweede ben ik bang dat ik zijn huidvet/vachtvet verziek. En dat hij dan weer heel erg gaat stinken.
Toen hij bij ons kwam stonk hij een uur in de wind, we hebben hem nooit gewassen, alleen maar goede voeding gegeven, de kleedjes altijd op tijd in de was, en af en toe een borstelbeurt. En de stank was binnen enkele weken helemaal weg. Ook de vette laag over zijn vacht was al snel weg.
Heeft iemand misschien een tip (want ik wil eigenlijk zijn vorige eigenaren niet lastig vallen) hoe ik hem het beste in bad kan zetten zonder al teveel narigheid?
Hij is groot en sterk voor mij, en ik moet hem in het bad tillen om hem te kunnen douchen.
Is het verstandig om hem eerst aan de doucheruimte te laten wennen doormiddel van lekkers, en daarna in het bad zetten met lekkers zonder te douchen, dat een aantal keren herhalen tot hij het leuk vindt om daarin te gaan en dan een paar keer de douche aandoen zonder hem nat te maken en zo verder???
Dat is wat ik waarschijnlijk aan een ander zou adviseren, maar echt ervaring heb ik er niet mee.
Ik denk dat ik dan eerst even aan de vorige eigenaren ga vragen of hij dit gewend is, want hij is érg sterk als hij iets niet wil, en ik zit er niet op te wachten dat het direct een nare ervaring wordt voor hem en voor mij.
Ten tweede ben ik bang dat ik zijn huidvet/vachtvet verziek. En dat hij dan weer heel erg gaat stinken.
Toen hij bij ons kwam stonk hij een uur in de wind, we hebben hem nooit gewassen, alleen maar goede voeding gegeven, de kleedjes altijd op tijd in de was, en af en toe een borstelbeurt. En de stank was binnen enkele weken helemaal weg. Ook de vette laag over zijn vacht was al snel weg.
Heeft iemand misschien een tip (want ik wil eigenlijk zijn vorige eigenaren niet lastig vallen) hoe ik hem het beste in bad kan zetten zonder al teveel narigheid?
Hij is groot en sterk voor mij, en ik moet hem in het bad tillen om hem te kunnen douchen.
Is het verstandig om hem eerst aan de doucheruimte te laten wennen doormiddel van lekkers, en daarna in het bad zetten met lekkers zonder te douchen, dat een aantal keren herhalen tot hij het leuk vindt om daarin te gaan en dan een paar keer de douche aandoen zonder hem nat te maken en zo verder???
Dat is wat ik waarschijnlijk aan een ander zou adviseren, maar echt ervaring heb ik er niet mee.

- hewi
- Zeer actief
Hij is al 3x grondig gewassen { meneer mag graag rollen in vieze smerige dingen} ook is hij al een keer bij
een trimsalon geweest voor zon uithaarbehandeling...hielp een week
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Gewoon in bad doen en als je bang bent dat hij bijt, muilkorfje om.
Er is zoveel niet leuk in het leven en dat is wassen dan soms ook niet. Moet maar even.
Pasha was ik ook als ze in de rui is. Vind ze niet leuk, maar ze leeft nog steeds.
Er is zoveel niet leuk in het leven en dat is wassen dan soms ook niet. Moet maar even.
Pasha was ik ook als ze in de rui is. Vind ze niet leuk, maar ze leeft nog steeds.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
- Aantal honden: 1
Kan je hem niet ergens laten zwemmen en dan lekker met shampoo inwrijven?
Mijn hond is nog nooit in bad geweest. Ik kan haar ook "stofzuigen" met het meubelhulpstuk op de stofzuiger. Dat neemt ook een heleboel haren mee.
Mijn hond is nog nooit in bad geweest. Ik kan haar ook "stofzuigen" met het meubelhulpstuk op de stofzuiger. Dat neemt ook een heleboel haren mee.

- Icecold81
- Zeer actief
Ah ja dan is visolie altijd het proberen waard, het kan in elk geval geen kwaadhewi schreef:Hij is al 3x grondig gewassen { meneer mag graag rollen in vieze smerige dingen} ook is hij al een keer bij
- vosse
- Zeer actief
Voeding?
Medisch?
Medisch?
-
blondie
- Zeer actief
Finn heeft een broertje dood aan de douche én om opgetild te worden.Mojuan schreef:Romeo stopte ik wel altijd onder de douche om hem door de verharing heen te helpen, en dat hielp inderdaad erg goed.
Rosita heeft hier echter een keer mij uitgenodigd omdat haar handen jeukten toen ze foto's zag van Finn en zijn vacht.
Staan nog foto's van hoe hij onder handen is genomen toen (augustus)
We moesten hem in de bak tillen en zonder al te moeilijk te doen hebben we hem opgetild en in de bak gezet, stond er zelf verbaasd van. Hij is grondig gewassen en uiteraard heeft ze nog véél meer gedaan
Maar was positief verrast door het resultaat. Heel veel haar tijdens de wasbeurt er al uit, en 2 dagen daarna nog maar daarna dus bijna geen haren meer
Pasgeleden toen weer een ruiperiode aanbrak heb ik beide honden weer uitgebreid gedouched. En ben blij met het resultaat.
Furminator vind ik zelf een onding, het lijkt juist haren weg te snijden i.p.v. dat je de ondervacht eruit kamt.
Heb zelf wel nog een harkje met lange tanden. Eergisteren heb ik hem daar grondig mee geborsteld omdat het weer nodig was. En met grondig is het dan wel ongeveer een half uurtje flink borstelen/harken.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik was ze bijna nooit, maar als het moet omdat er smerigs in hun vacht zit, maak ik gewoon een emmer lauw water en die neem ik mee naar het dakterras. Daar sop ik ze in en met een bakje schep ik dan water uit de emmer om af te spoelen.
Ik denk namelijk dat veel honden de badkamer niet zo prettig vinden. Je kunt ook geen kant op natuurlijk en het wordt wat benauwd. Dus doe ik het zo, je zou je hond ook vast kunnen zetten aan een hek oid als je het in de tuin/dakterras doet.
Ik denk namelijk dat veel honden de badkamer niet zo prettig vinden. Je kunt ook geen kant op natuurlijk en het wordt wat benauwd. Dus doe ik het zo, je zou je hond ook vast kunnen zetten aan een hek oid als je het in de tuin/dakterras doet.
-
Mojuan
- Zeer actief
Nee ik ben niet bang dat hij bijt.nathalie schreef:Gewoon in bad doen en als je bang bent dat hij bijt, muilkorfje om.
Maar als hij gaat spartelen of weg probeert te komen, dan weet ik niet of ik hem kan houden. Plus dat ik het niet persé nodig vind, en het beestje is ook al 11 jaar, ik wil hem niet onnodig onder dwang zetten.

-
Mojuan
- Zeer actief
Hij zwemt nietchristina schreef:Kan je hem niet ergens laten zwemmen en dan lekker met shampoo inwrijven?
Volgens de vorige eigenaren zou hij elke plas pakken, maar hij is bij ons nog nooit het water in gegaan, zelfs niet als we hem aanspoorden om te gaan. En dat is dan half Labrador

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Je bent genept!Mojuan schreef:Hij zwemt nietchristina schreef:Kan je hem niet ergens laten zwemmen en dan lekker met shampoo inwrijven?
Mijn hond is nog nooit in bad geweest. Ik kan haar ook "stofzuigen" met het meubelhulpstuk op de stofzuiger. Dat neemt ook een heleboel haren mee.![]()
Volgens de vorige eigenaren zou hij elke plas pakken, maar hij is bij ons nog nooit het water in gegaan, zelfs niet als we hem aanspoorden om te gaan. En dat is dan half Labrador

-
Mojuan
- Zeer actief
Ja dat denk ik ookchristina schreef:
Je bent genept!
In het begin heb ik ze nog wel eens aan de telefoon gehad (zij belde mij) en toen ik vertelde dat ik langs de Maas met hem gewandeld had, zei ze meteen 'oh, dan heeft hij zeker wel even het water gepakt' (of iets in die richting, ik weet het niet meer letterlijk).
Toen ik zei dat hij niet eens aanstalte maakte om richting water te gaan, was ze erg verbaasd.
Maar er zijn wel meer dingen die hij bij hen deed, en bij ons niet.
Maar goed, je hoort vaker dat als een hond ergens anders komt te wonen, dat het gedrag ineens heel anders is.

-
Neeltje
Kun je hem als hij in bad staat niet ergens aan vast maken? Yentle en Tirsa vonden het ook beide niks, dus ik zette ze gewoon vast. Ik heb een handvat aan de muur (zodat ik zelf veilig in/uit bad kan stappen) en daar maak ik de lijn aan vast.
Als je een goede shampoo gebruikt, zou er (denk ik) niet veel verkeerd moeten kunnen gaan. Maar als je het echt liever niet aangaat, zou ik naar een trimsalon gaan.
Als je een goede shampoo gebruikt, zou er (denk ik) niet veel verkeerd moeten kunnen gaan. Maar als je het echt liever niet aangaat, zou ik naar een trimsalon gaan.
-
Mojuan
- Zeer actief
Nee ik heb niets om hem vast te maken.
Maar ik denk dat het inderdaad beter is om hem gewoon een keer bij een trimsalon langs te brengen.
En als daar blijkt dat hij het allemaal wel best vindt, kan ik het daarna altijd nog zelf gaan doen.
Maar ik denk dat het inderdaad beter is om hem gewoon een keer bij een trimsalon langs te brengen.
En als daar blijkt dat hij het allemaal wel best vindt, kan ik het daarna altijd nog zelf gaan doen.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
buster is vandaag weer naar de trimster geweest
wat komt er dan een haar af nu nog een paar dagen ""naharen"" en dan is het weer mooi
zoveel krijg jezelf er nooit uit volgens mij en ik borstel buster toch wel regelmatig iedere week
wat komt er dan een haar af nu nog een paar dagen ""naharen"" en dan is het weer mooi
zoveel krijg jezelf er nooit uit volgens mij en ik borstel buster toch wel regelmatig iedere week
Fenneke en Baloe