Zoals waarschijnlijk zo'n beetje iedereen hier heb ook ik een kanjer van een hond, Djack.
Djack is door www.hulphond.nl opgeleid als hulphond en samen met hem vorm ik dus een team, het "dreamteam", zoals we wel eens genoemd worden.
Djack's moeder is een zwarte labrador, zijn vader een Australian Shepherd.
Het hele nest van Djack is speciaal gefokt voor Hulphond.
Niet alle honden zijn geschikt gebleken om hulphond zoals Djack te worden. sommige zijn bijvoorbeeld beter geschikt om epilepsie-, veteranen- of therapiehond te worden en sommige zijn huishond geworden.
De selectie voor een hulphond begint al als ze 6 weken oud zijn. Wanneer een hond geschikt lijkt, dan gaat hij ongeveer een jaar naar een gastgezin, waar hij, onder begeleiding van Hulphond.nl, het eerste gedeelte van zijn opleiding krijgt.
Grote hulde voor de gastgezinnen, die een heel belangrijke basis leggen voor toekomstige teams, zoals Djack en ik.
Na een jaar moet het gastgezin afscheid nemen van hun leerling en gaat de hond naar de kennel van Hulphond.nl waar hij een meer specifieke training krijgt.
Een training die gemiddeld een half jaar duurt.
Intussen kijken de mensen van hulphond of zij een cliënt hebben die mogelijk ''matcht" met de a.s. hulphond.
Is er inderdaad een match, dan gaat de hond specifieke, op de cliënt gerichte activiteiten leren.
Een hulphond kan 80 verschillende commando's leren!
Hierna volgt de training met hond en cliënt samen en dan..dan is het eindelijk zo ver en volgen de plaatsing en overdracht!
Geweldig! Wat een emotioneel moment, waar ook de fokker, het gastgezin en alle betrokken trainers bij aanwezig zijn!
Ik heb Djack in bruikleen van mijn zorgverzekeraar en Hulphond Nederland voor ongeveer 8 jaar. Hierna gaan de hulphonden met een welverdiend pensioen.
Hulphond begeleidt ons tot en met het pensioen van Djack.
Met het gastgezin van Djack heb ik een heel bijzonder contact gekregen en ik probeer ze zoveel mogelijk op de hoogte te houden van one belevenissen en vorderingen.
Na het plotseling overlijden van de liefde van mijn leven (en 24 uurs mantelzorger) heeft de komst van Djack voor mij betekent, dat ik zelfstandig en veilig in mijn eigen huis kan blijven wonen, dat ik veel minder thuiszorg nodig heb, dat ik het geluk weer terug gevonden heb en ik zowel fysiek als mentaal weer veel gezonder ben!
Dat wilde ik toch graag even kwijt aan alle hondenvrienden hier
Als je meer wilt weten: www.hulphond.nl of http://www.facebook.com/HulphondNL/
Groet en ''high five" van Barbara en Djack