Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inenten en dergelijke

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sjors
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Engelse Stafford
Aantal honden: 1

Inenten en dergelijke

Ongelezen bericht door Sjors »

Hoi,

Ik ben sinds kort in bezit van een Engelse Stafford van 2,5 (tevens mijn eerste hond) en zag in het paspoort dat ze in november 2010 voor het laatst naar de dierenarts is geweest. Nu lees ik op internet dat een hond toch wel ieder jaar zijn of haar spuitjes moet krijgen. Klopt dit? En zo ja voor wat moeten ze dan ingeint worden want zie door de bomen het bos niet meer.

De vorige eigenaar kon me niet vertellen of ze recentelijk ontwormt was (neem dus aan van niet.. dat moet je dan toch wel kunnen vertellen) dus was ook benieuwd wat het beste is daarvoor en waar ik dit kan halen. Ook anti-teek spul lijkt me in deze omgeving geen overbodige luxe (bosomgeving).. maar wederom, wat is hiervoor het beste? :denken: Wat raden jullie aan?

Groetjes
Sjors
Safari

Re: Inenten en dergelijke

Ongelezen bericht door Safari »

Als je dan toch gaat enten kijk dan eens bij www.drwoof.nl of ze bij jou in de buurt komen. Enting kost daat 25 euro en je betaalt geen consult.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Ik ent nooit. Je zou een titerbepaling kunnen laten doen om te kijken of je hond genoeg afweerstoffen heeft en aan de hand daarvan wel of niet enten. Als je besluit wel te enten zou ik er persoonlijk ook voor kiezen geen cocktail te doen, dat zou ik wel een erg grote belasting vinden. Dat gaat niet altijd even lekker samen.

Edit: en een wormenkuur geef ik alleen als ik vermoed dat ze daadwerkelijk wormen hebben, wat tot nog toe 0 keer het geval is geweest.
Sjors
geregistreerd lid

Oke dan, en er is geen spul of zo voor die teken te weren? Want zo'n band vind ik maar niks..

@ Irta: ze schoof gisteren met haar kontje over de vloer heen, is dat niet een teken dat ze er last van KAN hebben?

PS is er nergens een lijstje te vinden wat wel verplicht is en wat niet? Want zie zoveel soorten entingen voorbij komen onderhand op internet.. :scratch:
Laatst gewijzigd door Sjors op 05 mar 2013 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjors
geregistreerd lid

Nanna schreef:
Sjors schreef:ze schoof gisteren met haar kontje over de vloer heen, is dat niet een teken dat ze er last van KAN hebben?
Kwestie van mestonderzoek. Wat ontlasting naar de dierenarts brengen en na laten kijken ;-)
Meestal is dat sleetje rijden trouwens een teken van volle anaalklieren.

Zoiets verreist geen actie of wel? Sorry voor de vele vragen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sjors schreef:
Nanna schreef:
Sjors schreef:ze schoof gisteren met haar kontje over de vloer heen, is dat niet een teken dat ze er last van KAN hebben?
Kwestie van mestonderzoek. Wat ontlasting naar de dierenarts brengen en na laten kijken ;-)
Meestal is dat sleetje rijden trouwens een teken van volle anaalklieren.

Zoiets verreist geen actie of wel? Sorry voor de vele vragen
Ja, als die echt vol zitten moet je ze leeg laten maken bij de DA. Geen jofel klusje.

Ik zou overigens als je haar nog nooit bij een DA hebt laten zien dat juist wel even doen maar dat ben ik ;-)
Enten: idd 1 x per 3 jaar grote cocktail. Als de hond een waterrat is of veel uit plassen drinkt kun je in het voorjaar april/mei in de tussenliggende jaren Weil laten enten.
Ontwormen: periodiek ontlasting laten onderzoeken; kost je vrij weinig (rond de 10-15 euro) en ALS er dan wormen zijn, behandelen. Er bestaat niet zoiets als preventief ontwormen; dat wat er niet is kun je niet doden.
Teken: alleen als de hond veel teken verzamelt behandelen, het is en blijft toch gif.
Vlooien: eerlijk gezegd 'idem als teken' tenzij ze een risico loopt ivm andere dieren (katten?) of als ze in pension gaat oid.
Rabies-enting: alleen als je naar het buitenland gaat, ook om de 3 jaar en liever niet tegelijk met een andere enting.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”