Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loop een beetje vast met Bonny
Moderator: moderatorteam
- senna03
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
- Aantal honden: 3
Loop een beetje vast met Bonny
Ik ben met Bonny aan de EG begonnen. Het gaat niet echt lekker. Bij 1 oefening is het de bedoeling om je hond naast je te laten zitten, zelf te knielen naast je hond en het gebit tonen. Om Bonny naast me te laten zitten is al een hele toer, behalve als ik met haar aan het volgen ben dan gaat het meestal goed hoewel ze altijd op een afstandje gaat zitten. Ik kijk niet naar haar, houd m'n brokje hoog tegen me aan en toch gaat ze altijd op een afstandje zitten. Als we gewoon al even stilstaan en ik vraag "zit" dan blijft ze of staan met een wazige blik, of ze gaat af. Gaat ze bij uitzondering wel zitten en ik probeer te knielen dan gaat ze meteen weer staan en loopt een paar passen achteruit. Of ik nu een brokje voor haar neus hou of niet, ze blijft niet zitten. Met het voorkomen blijft ze ook altijd een eindje van me af zitten, ik doe m'n benen wat uitelkaar, lok haar met een brokje, doe m'n handen naar boven en toch gaat ze altijd op een afstandje zitten. Toen ik begon met oefenen (toen ze 8 weken oud was en ouder) wist ze feilloos wat "zit" en "af" betekende, nu doet ze of het 1 of het ander. Er is geen patroon in te ontdekken. Ik wissel de oefeningetjes veel af en doe ze niet te lang achterelkaar omdat ze heel snel haar interesse verliest. Ze is nu ruim 6 maanden. Hebben jullie misschien een idee hoe ik haar deze oefeningen kan aanleren, of is het gewoon een kwestie van blijven herhalen(niet te lang en te vaak) totdat het kwartje uiteindelijk gaat vallen? Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. Volgens de instructrice is Bonny een heel gevoelig hondje die alle indrukken die ze opdoet eerst moet verwerken. Ik weet niet wat ik met deze opmerking aanmoet en of dit er wat mee te maken heeft 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Gevoeligheid kan er zeker mee te maken hebben (en haar leeftijd ook denk ik
)
Begin de oefeningetjes even helemaal opnieuw.
Je zegt dat je niet naar haar kijkt. Om door te stromen t.z.t. naar "hogere" gehoorzaamheid moet de hond alleen op stemcommando werken (helaas). Is dat de reden dat je niet naar haar kijkt?
Doe je wel eens een aandachtoefening met haar? Ik bedoel oogcontact maken en daar een commando bij geven ("kijken").
Dat zou een hulp kunnen zijn.
Begin de oefeningetjes even helemaal opnieuw.
Je zegt dat je niet naar haar kijkt. Om door te stromen t.z.t. naar "hogere" gehoorzaamheid moet de hond alleen op stemcommando werken (helaas). Is dat de reden dat je niet naar haar kijkt?
Doe je wel eens een aandachtoefening met haar? Ik bedoel oogcontact maken en daar een commando bij geven ("kijken").
Dat zou een hulp kunnen zijn.
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Ten eerste (en dit is misschien wel een dooddoener
) maar ze is nog heel erg jong!
Over gevoelige hondjes kan ik meepraten. Kan het zijn dat je weleens traint met haar en je er geïrriteerd of ongeduldig van wordt? Ook al denk je dat niet te tonen, vaak merkt je hond dat wel. Een gevoelige hond kan dan wat angstig reageren. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ze niet vlak bij je gaat zitten/liggen. Let wel; ik zeg niet dát je haar bang gemaakt hebt maar het zou kunnen. Ik heb door schade en schande geleerd dat als ik maar enig ongeduld bij mezelf bespeur ik dan echt op moet houden met trainen, want één keer wat bozig doen kan betekenen dat ik dagen moet werken om dat weer om te buigen
. Voel ik het nu bij mezelf 'kriebelen' dan geef ik een commando wat hij zeker makkelijk kan, belonen en klaar!
Als ik je verhaal zo lees zou ik echt een stapje terug doen en de oefeningen superleuk maken. Wat ik wel eens deed met Dante (om een snelle zit/lig te oefenen; samen rennen, jezelf laten vallen en ondertussen commando lig of af. Prachtig vond Dante dat; hij plofte dan echt naast me neer en kreeg dan een superbeloning natuurlijk (je wordt er zelf wel erg moe van
). Dit soort dingen tussendoor maken je hond weer enthousiast (bij ons dan). Ook kun je je verkijken op wat je hond al kan op die leeftijd. Het lijkt wel of allerlei commando's er al goed in zitten maar het kan zijn dat het nog niet echt 'verankerd' is. Nogmaals ze is echt nog heel erg jong! Kijk ook niet teveel naar wat anderen al kunnen op je cursus; dit vind ik zelf nogal een valkuil. Als alle anderen het goed doen en jij met je hond niet, kan je irritatie opwekken tov. je hond. Terwijl iedere hond anders is en een eigen tempo van leren heeft (ook hier in ben ik ervaringsdeskundige
).
Wat ik in ieder geval zou doen is uitleg vragen aan de trainer; misschien heeft hij/zij ook nog goede tips voor je..
Succes en veel geduld toegewensd,
Gr. Marijke
Over gevoelige hondjes kan ik meepraten. Kan het zijn dat je weleens traint met haar en je er geïrriteerd of ongeduldig van wordt? Ook al denk je dat niet te tonen, vaak merkt je hond dat wel. Een gevoelige hond kan dan wat angstig reageren. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ze niet vlak bij je gaat zitten/liggen. Let wel; ik zeg niet dát je haar bang gemaakt hebt maar het zou kunnen. Ik heb door schade en schande geleerd dat als ik maar enig ongeduld bij mezelf bespeur ik dan echt op moet houden met trainen, want één keer wat bozig doen kan betekenen dat ik dagen moet werken om dat weer om te buigen
Als ik je verhaal zo lees zou ik echt een stapje terug doen en de oefeningen superleuk maken. Wat ik wel eens deed met Dante (om een snelle zit/lig te oefenen; samen rennen, jezelf laten vallen en ondertussen commando lig of af. Prachtig vond Dante dat; hij plofte dan echt naast me neer en kreeg dan een superbeloning natuurlijk (je wordt er zelf wel erg moe van
Wat ik in ieder geval zou doen is uitleg vragen aan de trainer; misschien heeft hij/zij ook nog goede tips voor je..
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Goeie uitleg en goed advies MarijkeMoon schreef:Ten eerste (en dit is misschien wel een dooddoener) maar ze is nog heel erg jong!
Over gevoelige hondjes kan ik meepraten. Kan het zijn dat je weleens traint met haar en je er geïrriteerd of ongeduldig van wordt? Ook al denk je dat niet te tonen, vaak merkt je hond dat wel. Een gevoelige hond kan dan wat angstig reageren. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ze niet vlak bij je gaat zitten/liggen. Let wel; ik zeg niet dát je haar bang gemaakt hebt maar het zou kunnen. Ik heb door schade en schande geleerd dat als ik maar enig ongeduld bij mezelf bespeur ik dan echt op moet houden met trainen, want één keer wat bozig doen kan betekenen dat ik dagen moet werken om dat weer om te buigen. Voel ik het nu bij mezelf 'kriebelen' dan geef ik een commando wat hij zeker makkelijk kan, belonen en klaar!
Als ik je verhaal zo lees zou ik echt een stapje terug doen en de oefeningen superleuk maken. Wat ik wel eens deed met Dante (om een snelle zit/lig te oefenen; samen rennen, jezelf laten vallen en ondertussen commando lig of af. Prachtig vond Dante dat; hij plofte dan echt naast me neer en kreeg dan een superbeloning natuurlijk (je wordt er zelf wel erg moe van). Dit soort dingen tussendoor maken je hond weer enthousiast (bij ons dan). Ook kun je je verkijken op wat je hond al kan op die leeftijd. Het lijkt wel of allerlei commando's er al goed in zitten maar het kan zijn dat het nog niet echt 'verankerd' is. Nogmaals ze is echt nog heel erg jong! Kijk ook niet teveel naar wat anderen al kunnen op je cursus; dit vind ik zelf nogal een valkuil. Als alle anderen het goed doen en jij met je hond niet, kan je irritatie opwekken tov. je hond. Terwijl iedere hond anders is en een eigen tempo van leren heeft (ook hier in ben ik ervaringsdeskundige
).
Gr. Marijke
- senna03
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
- Aantal honden: 3
Dank jullie wel voor de reacties, ik ga de tips zeker uitproberen! De reden waarom ik niet naar haar probeer te kijken als ik wat van haar vraag is dat ze nog verder weg gaat zitten. Ik doe wel regelmatig de "Kijk es!" oefening en dit gaat juist weer heel erg goed.
En misschien raak ik inderdaad ongemerkt toch wat geirriteerd, schaam schaam.....Naar de andere honden op de cursus kijk ik niet, ben echt geconcentreerd met Bonny bezig. En daarbij, iedereen loopt te "tobben" met zijn of haar honden.
Ze zijn inderdaad allemaal nog erg jong. Het maakt ook niet uit hoor, dat ze het nog niet goed begrijpt allemaal, en met jullie tips kom ik vast weer wat verder!
Ze zijn inderdaad allemaal nog erg jong. Het maakt ook niet uit hoor, dat ze het nog niet goed begrijpt allemaal, en met jullie tips kom ik vast weer wat verder!
- ranetje
- Zeer actief
Ik wens je veel succes.senna03 schreef:Dank jullie wel voor de reacties, ik ga de tips zeker uitproberen! De reden waarom ik niet naar haar probeer te kijken als ik wat van haar vraag is dat ze nog verder weg gaat zitten. Ik doe wel regelmatig de "Kijk es!" oefening en dit gaat juist weer heel erg goed.En misschien raak ik inderdaad ongemerkt toch wat geirriteerd, schaam schaam.....Naar de andere honden op de cursus kijk ik niet, ben echt geconcentreerd met Bonny bezig. En daarbij, iedereen loopt te "tobben" met zijn of haar honden.
Het komt wel goed.
Vraag je nog aan de trainster op grond waarvan zij jouw hond "gevoelig"vindt? Daar ben ik benieuwd naar.
Wat je beschrijft zou haar best gelijk kunnen geven maar ik ben altijd nieuwschierig naar beoordelingen van trainers
Als ze gelijk heeft zal je vooral positief moeten trainen zonder enige druk op de hond te zetten. Dan kan je een heel eind komen
Je hebt dan vooral een grooooooote dosis geduld nodig
- Moon
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
Ik denk dat je al een heel eind op weg bent als je je bewust bent van je eigen stemmingensenna03 schreef:Dank jullie wel voor de reacties, ik ga de tips zeker uitproberen! De reden waarom ik niet naar haar probeer te kijken als ik wat van haar vraag is dat ze nog verder weg gaat zitten. Ik doe wel regelmatig de "Kijk es!" oefening en dit gaat juist weer heel erg goed.En misschien raak ik inderdaad ongemerkt toch wat geirriteerd, schaam schaam.....Naar de andere honden op de cursus kijk ik niet, ben echt geconcentreerd met Bonny bezig. En daarbij, iedereen loopt te "tobben" met zijn of haar honden.
Geruststellend dat iedereen loopt te 'tobben' met zijn hond! Ik heb geregeld meegemaakt dat de andere honden braaf hun 'kunstje' deden en ik als enige met een hond liep die alleen maar met zijn snuffert op de grond liep
Succes nogmaals!
Gr. Marijke
Gr. Marijke