De cursus gaat vreselijk beroerd en op het trainingsveld zie ik een hond die ik thuis niet heb. Vegas is echt onmogelijk op het veld en alle lol is er wat mij betreft vanaf.
Voor gehoorzaamheid hoef ik geen cursus te volgen, ook niet om oefeningen aan te leren want dat kan ik prima op eigen houtje zoals ik dat tot nu toe heb gedaan.
Vegas is 11 maanden en na de puppycursus op een andere hondenschool zijn we daar verder gegaan met een jonge hondencursus. Wegens onenigheid met de trainer ben ik daar na een paar lessen gestopt. Na maanden geen cursus te hebben gevolgd ben ik eind januari weer begonnen met als hoofdreden dat ik graag behendigheid wilde gaan doen.
Om behendigheid te kunnen doen moet je eerst de A cursus hebben gevolgd en daarna de B cursus. Met volle moed en veel zin begon ik met de cursus maar heer Vegas denkt daar duidelijk anders over. Het is zelfs zo erg dat hij niet schroomt in mijn jas te bijten of als een debiel tegen me aan te springen. En dan niet eén keer maar de hele les door.
Het is een regelrecht drama en ik schaam me dood daar. Op het veld zie ik een hond die ik thuis niet zie. Vegas luistert niet, is niet gemotiveerd, verveeld zich en raakt gefrustreerd van alle honden om hem heen. Gisteravond begon hij uit onzekerheid zelfs tegen mensen die aan de kant stonden te grommen. Hij is duidelijk niet op zijn gemak en dat ben ik daardoor ook niet, wat weer terug werkt op hem.
Tijdens het 'spelen met je hond' d.m.v. een trekspelletje (wat ik eigenlijk niet wilde doen omdat hij daar vreselijk opgewonden van raakt tijdens de cursus) beet hij me keihard in mijn duim toen hij de flos wilde pakken
Kortom: het is echt een drama. Tot overmaat van ramp hadden we gister een andere trainer omdat degene waar we normaal gesproken les van krijgen ziek was. Ik kreeg een aantal opmerkingen die me behoorlijk in het verkeerde keelgat schoten. Ik kan goed tegen kritiek maar Vegas is zo'n andere hond op het veld dan thuis dat ik dan kritiek daarop eigenlijk niet zo goed kan hebben.
Moet ik nou doorgaan omdat Vegas de cursus maar leuk heeft te vinden of kan ik beter stoppen? Ik wilde de cursus doen omdat het me leuk leek dat samen met Vegas te doen. Op de cursus zeggen ze dat het trainen de baas-hond-relatie versterkt. Nou, bij Vegas en mij brengt het meer schade toe dan dat het onze band versterkt. Het trainen thuis versterkt absoluut onze band, maar niet daar op het veld.
Moet ik hem breken en de strijd aangaan, net zolang totdat hij keurig naast me staat of kan ik beter gewoon lekker verder gaan zoals ik dat eerst deed. Thuis en tijdens het wandelen trainen. Hij is hartstikke gehoorzaam in het dagelijks leven maar op de cursus is het een duivel en herken ik mijn eigen hond niet meer.
Eerlijk gezegd heb ik de keus na het schrijven van dit hele verhaal al gemaakt. Ik ga stoppen want dit schiet niet op.
Heeft iemand nog een andere idee?