Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dilemma (update pag. 2)

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Dilemma (update pag. 2)

Ongelezen bericht door Reini »

Gister heb ik de 5de les gehad van de A cursus op de KC-vereniging.
De cursus gaat vreselijk beroerd en op het trainingsveld zie ik een hond die ik thuis niet heb. Vegas is echt onmogelijk op het veld en alle lol is er wat mij betreft vanaf.

Voor gehoorzaamheid hoef ik geen cursus te volgen, ook niet om oefeningen aan te leren want dat kan ik prima op eigen houtje zoals ik dat tot nu toe heb gedaan.

Vegas is 11 maanden en na de puppycursus op een andere hondenschool zijn we daar verder gegaan met een jonge hondencursus. Wegens onenigheid met de trainer ben ik daar na een paar lessen gestopt. Na maanden geen cursus te hebben gevolgd ben ik eind januari weer begonnen met als hoofdreden dat ik graag behendigheid wilde gaan doen.

Om behendigheid te kunnen doen moet je eerst de A cursus hebben gevolgd en daarna de B cursus. Met volle moed en veel zin begon ik met de cursus maar heer Vegas denkt daar duidelijk anders over. Het is zelfs zo erg dat hij niet schroomt in mijn jas te bijten of als een debiel tegen me aan te springen. En dan niet eén keer maar de hele les door.

Het is een regelrecht drama en ik schaam me dood daar. Op het veld zie ik een hond die ik thuis niet zie. Vegas luistert niet, is niet gemotiveerd, verveeld zich en raakt gefrustreerd van alle honden om hem heen. Gisteravond begon hij uit onzekerheid zelfs tegen mensen die aan de kant stonden te grommen. Hij is duidelijk niet op zijn gemak en dat ben ik daardoor ook niet, wat weer terug werkt op hem.

Tijdens het 'spelen met je hond' d.m.v. een trekspelletje (wat ik eigenlijk niet wilde doen omdat hij daar vreselijk opgewonden van raakt tijdens de cursus) beet hij me keihard in mijn duim toen hij de flos wilde pakken :jank: . Iets wat hij thuis dus echt niet doet.

Kortom: het is echt een drama. Tot overmaat van ramp hadden we gister een andere trainer omdat degene waar we normaal gesproken les van krijgen ziek was. Ik kreeg een aantal opmerkingen die me behoorlijk in het verkeerde keelgat schoten. Ik kan goed tegen kritiek maar Vegas is zo'n andere hond op het veld dan thuis dat ik dan kritiek daarop eigenlijk niet zo goed kan hebben.

Moet ik nou doorgaan omdat Vegas de cursus maar leuk heeft te vinden of kan ik beter stoppen? Ik wilde de cursus doen omdat het me leuk leek dat samen met Vegas te doen. Op de cursus zeggen ze dat het trainen de baas-hond-relatie versterkt. Nou, bij Vegas en mij brengt het meer schade toe dan dat het onze band versterkt. Het trainen thuis versterkt absoluut onze band, maar niet daar op het veld.

Moet ik hem breken en de strijd aangaan, net zolang totdat hij keurig naast me staat of kan ik beter gewoon lekker verder gaan zoals ik dat eerst deed. Thuis en tijdens het wandelen trainen. Hij is hartstikke gehoorzaam in het dagelijks leven maar op de cursus is het een duivel en herken ik mijn eigen hond niet meer.

Eerlijk gezegd heb ik de keus na het schrijven van dit hele verhaal al gemaakt. Ik ga stoppen want dit schiet niet op.

Heeft iemand nog een andere idee?
Laatst gewijzigd door Reini op 08 mar 2006 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Stoppen. Ik zou direct stoppen. Je krijgt daar duidelijk niet de juiste begeleiding die je graag zou willen krijgen. Zo schiet je geen drol op natuurlijk.

Dus of weer op zoek naar een andere hondenschool, of een persoonlijke trainer, of het hele hondenschoolgebeuren gewoon laten varen. (ik zou persoonlijk voor die laatste optie gaan. :wink: )
starfleet
Erelid

Re: Dilemma

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef:
Eerlijk gezegd heb ik de keus na het schrijven van dit hele verhaal al gemaakt. Ik ga stoppen want dit schiet niet op.

Heeft iemand nog een andere idee?
Nee, ik zou ook stoppen, niet in de laatste plaats omdat jij je er niet meer lekker voelt en onzeker wordt en Vegas voelt dat feilloos aan. Trainers kunnen ook te veel kritiek gaan geven, dan kom je zelf ook met een rotgevoel van die cursus vandaan twerwijl jij toch echt vegas wel kent. Ik zou denk ik flink zelf buiten (met afleiding van andere honden) gaan trainen en dan als hij wat ouder is, weer verder op de hondenschool.

Wij hebben dat met Buffy op de flyballcursus, Buffy heeft er geen zin meer in nadat ze twee keer een bal tegen haar kop heeft gehad en dan straal je zelf ook geen enthoussiasme meer uit. We zijn nu ook gestopt en gaan over een paar maandjes gehoorzame huishond doen.

Anne
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,
Als jij thuis tevreden bent met je hond, en hij goed hanteerbaar is en geen problemen oplevert, zou ik persoonlijk stoppen.
Dit werkt voor jullie beiden averechts, je bent zelf al opgefokt als je op het veld verschijnt, en je hond ook.....
Als je zo graag behendigheid wil doen, zoek dan een hondenschool die niet de gehoorzaamheidscursussen verplicht stelt.
Die zijn er heus.
Ik heb zelf ook een hondenschool en bij ons hoeft niemand eerst de gehoorzaamheidscursussen te doorlopen, en het werkt prima.....geen honden wat elkaar in de haren vliegen, geen baasjes wat over het hele veld achter hun hond aan moeten omdat hij niet luistert......
Kortom behendigheid zonder gehoorzaamheidscursussen gaat wel degelijk.

Veel succes met Vegas!

Groetjes,
Corina
www.doggyfun.mysites.nl
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Reini
Zeer actief

miekmiek schreef:Stoppen. Ik zou direct stoppen. Je krijgt daar duidelijk niet de juiste begeleiding die je graag zou willen krijgen. Zo schiet je geen drol op natuurlijk.

Dus of weer op zoek naar een andere hondenschool, of een persoonlijke trainer, of het hele hondenschoolgebeuren gewoon laten varen. (ik zou persoonlijk voor die laatste optie gaan. :wink: )
Ik laat het hele hondenschoolgebeuren gewoon varen voorlopig :wink: Ik heb het niet 'nodig', ik deed het voor de lol en omdat ik graag behendigheid wilde gaan doen. Nou, de lol is er vanaf en behendigheid zie ik voorlopig ook niet meer zitten.

De begeleiding op zich is wel heel goed maar Vegas is gewoon een drama op dat veld en dat wordt iedere les erger, komt natuurlijk ook omdat ik met steeds meer tegenzin ga :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Re: Dilemma

starfleet schreef: Nee, ik zou ook stoppen, niet in de laatste plaats omdat jij je er niet meer lekker voelt en onzeker wordt en Vegas voelt dat feilloos aan. Trainers kunnen ook te veel kritiek gaan geven, dan kom je zelf ook met een rotgevoel van die cursus vandaan twerwijl jij toch echt vegas wel kent. Ik zou denk ik flink zelf buiten (met afleiding van andere honden) gaan trainen en dan als hij wat ouder is, weer verder op de hondenschool.
Trainen met afleiding doe ik al dagelijks. Tijdens de wandelingen doe ik veel gehoorzaamheidsoefeningen en Vegas is ook echt heel gehoorzaam.
Misschien dat ik weer eens een poging waag als hij wat ouder is en anders laat ik het hierbij :wink:
Wij hebben dat met Buffy op de flyballcursus, Buffy heeft er geen zin meer in nadat ze twee keer een bal tegen haar kop heeft gehad en dan straal je zelf ook geen enthoussiasme meer uit. We zijn nu ook gestopt en gaan over een paar maandjes gehoorzame huishond doen.

Anne
Als de hond er geen lol meer in heeft is de lol voor het baasje er ook snel af. Arme Buffy, die ballen tegen haar kop!
Afbeelding
Reini
Zeer actief

doggyfun schreef:Hoi,
Als jij thuis tevreden bent met je hond, en hij goed hanteerbaar is en geen problemen oplevert, zou ik persoonlijk stoppen.
Dit werkt voor jullie beiden averechts, je bent zelf al opgefokt als je op het veld verschijnt, en je hond ook.....
Als je zo graag behendigheid wil doen, zoek dan een hondenschool die niet de gehoorzaamheidscursussen verplicht stelt.
Die zijn er heus.
Ik heb zelf ook een hondenschool en bij ons hoeft niemand eerst de gehoorzaamheidscursussen te doorlopen, en het werkt prima.....geen honden wat elkaar in de haren vliegen, geen baasjes wat over het hele veld achter hun hond aan moeten omdat hij niet luistert......
Kortom behendigheid zonder gehoorzaamheidscursussen gaat wel degelijk.

Veel succes met Vegas!

Groetjes,
Corina
www.doggyfun.mysites.nl
Ik heb even op je site gekeken en dat ziet er leuk uit :ok:

Ik denk dat Vegas behendigheid wel heel leuk zou vinden omdat daar veel meer actie bij komt kijken. Tijdens de gewone cursus gaat hij zich vervelen en dan krijgt hij de behoefte zich af te reageren. We staan lang stil en ik kan hem geen uur onder appél houden. Ik ga eens kijken of er hier iets in de buurt zit waar ik zo met behendigheid kan starten :ok:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Als de hond er totaal geen plezier in heeft, waar doe je het dan voor.
Zelf was ik een half jaartje geleden met Mykos weer begonnen aan GG0. Leek me hartstikke leuk. Mykos is wel vrij onzeker en op een vorige cursus had ie het niet helemaal naar zijn zin. Ik heb dus met mijzelf van te voren afgesproken dat als hij het nu weer niet leuk zou vinden, we zouden stoppen.
Op de KC was het echt gigantisch druk, overal hingen bordjes waar welke groep moest verzamelen. Echt op elke cm was wel een hond of mens te vinden. Dat is al helemaal niks voor mij, ik ben kleine hondenscholen gewend en vind dat ook veel leuker. Mykos vond er al helemaal niks aan.
Tijdens de les moest er veel gevolgd worden. Zelf ben ik gewend bij andere hondenscholen, dat iedereen zijn eigen 'parcours' loopt. Maar daar moesten we allemaal achter elkaar aan lopen. Niks voor onzekere Mykos dus die constant achterom keek wie er nu weer aan zijn kont zat. Ook werd op een vervelende manier commentaar gegeven.
Dat was dus genoeg voor mij. Ben niet meer terug gegaan.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

gewooon lekker stoppen!
Zou met minyo ook gehoorzaamheid doen, maar net als bij jouw was Minyo niet mijn Minyo op het veld. Als er voor beide niks aan is en hij thuis wel gewoon handteerbaar is.. waarom zou je
Afbeelding
shadow1
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door shadow1 »

stoppen,ik heb het met bo van mij ook gehad die raakte hellemaal gefrustreert op training,en thuis ging het wel gewoon goed met hem
dus ik ben toen ook gestopt met hem
bo raakte zo erg gefrustreerd dat ie met andere reuen op de knok ging
Afbeelding
groetjes petra,en een poot van shadow,bo en diesel
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ohohhhhh ik heb ongeveer hetzelfde gehad met Chello.
Ik dacht ook om leuk alleen met Chello bezig te zijn een GG cursus te gaan volgen (hij kan echt ontzettend goed luisteren en oefeningen doen). Chello lekker een keer per week alle aandacht van mij alleen en hij vind het schitterend om alleen met vrouwtje weg te gaan. :cheer:

Nou ik heb met dood geergerd aan die school. En dat werkte natuurlijk door op Chello. Hoe ik mijn best ook deed, Chello vond er niks aan (en ik eerlijk gezegd ook niet) hij liep erbij als een zoutzak, zocht elke les ruzie met een witte herder, hij deed gewoon niet wat hij wel kan. En thuis is hij prima.
En dan kreeg ik dus ook commentaar dat ik meer de baas moest zijn,dat ik hem een flinke ruk aan de ketting moest geven, dat ik Chello aan het einde van de les moest laten spelen met al die andere honden want dat was de beloning....grmbleeeeeeeee
Ik wilde dat niet, als ik Chello een ruk ga geven wordt ie hartstikke onzeker en angstig.

Aan het einde van de cursus heb ik die vrouw even heel duidelijk verteld hoe ik erover dacht en dat ik bepaalde dingen (pups met slipkettingen) absurd vond en waarom.
Daarna ben ik er nooit meer geweest.

Ik zou ook lekker stoppen met Vegas. Straks leert hij nog dat het schijnbaar leuk is om te grommen en jou te etteren...dan ben je verder huis.
Ik vind een training moet leuk zijn voor zowel de hond als de baas. Als 1 van beiden er geen plezier in heeft houdt het op.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Gewoon op zoek gaan naar een hondenschool waar je niet verplicht eerst gehoorzaamheid moet doen :ok: Floor vond daar ook geen hol aan en ik ben na de basis begonnen met behendigheid en later flyball. Floor heeft daar wel eerst de boel op zijn kop gezet maar dat is allemaal goed gekomen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie er toch wat dubbels in zelf. Vegas is op de cursus best wel moeilijk lees ik en grommen naar de mensen aan de kant is echt onacceptabel met 11 maanden in mijn ogen. :neenee:
Ik ben het met je eens dat je moet stoppen maar zie wel de noodzaak voor een andere vorm van trainen met hem als je het zo beschrijft. Het lijkt erop dat Vegas geen zin heeft en totaal opgefokt kan raken zonder dat jij er echt invloed op hebt. Tegen je opspringen en al dat soort gedragingen zijn meestal uittingen van protest. Dat is op zich niet erg maar wat minder is is dat ze daarnaast een soort van disrespect naar jou toe tonen.

Ik zeg helemaal niet dat er wat aan de hand is hoor, Wuilus was precies zo en kon die hele cursus ook niet aan. Springen, aan de riem hangen, op honden klappen die naast haar lagen, afreageren op de baas door zelfs echt te bijten als ik haar een oefening wilde laten doen. Gewoon totale chaos creeeren. Maar daar lag wel de essentie, totale chaos creeren met de nadruk op alles zelf in de hand hebben. Dat deel is iets waar wij toen keihard mee aan de slag moesten. Jij als baas bepaald dat en niet je hond. Je hond kan de cursus wel niet zien zitten maar dat hoort zich te uiten door lusteloosheid en weinig enthousiasme. Niet door middel van stoute dominante disrespectvolle gedragingen. :neenee:

Mijn idee was bij Wuilus dus een andere cursus en wel een waar de nadruk op rust en appel stond. Minder honden, zwaardere oefeningen en zeker geen trekspelletjes etc want ook bij ons liep dat uit op een hond die helemaal doordraaide en waar geen land meer mee te bezeilen was :wink:

Kun je Vegas niet een uitlaatklep geven waarbij jij alles bepaald? Neem een zwaar appel met obidience achtige taferelen. Jij zegt volg en clickert hem op een manier dat er een zeer strakke volg komt. Dan veel zitten en af (toch een soort van respectvolle houding) en dan wat moeilijkere langzaam uitgebouwde speuroefeningen of iets anders dat hij wel leuk vindt. Wij hebben in ieder geval met Wuilus dit soort gedragingen weggekregen door de hond zwaarder en moeilijkere oefeningen te laten doen met veel beloning en langzaam opbouwen. Eenmaal beter onder appel en meer afhankelijk van ons verdween langzaam ook dat disrespectvolle en dat springen en sleuren aan de riem waar we eerder niets tegen konden doen. Ze scheurde zelfs regelmatig mijn jas aan flarden en niets van mij uit kon haar stoppen. :boos: Ik schaamde me kapot :roll:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

MARC_S schreef: Ze scheurde zelfs regelmatig mijn jas aan flarden en niets van mij uit kon haar stoppen. :boos: Ik schaamde me kapot :roll:
off topic:

Het lijkt mij heel moeilijk en zwaar om zo'n hond te hebben. Vind het nog steeds zo lief van je dat je ondanks al de streken van Wuilis zoveel van haar hield en zoveel respect voor haar had. Ik mis dat oude bekkie best wel hier op het forum. :(:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

miekmiek schreef:
MARC_S schreef: Ze scheurde zelfs regelmatig mijn jas aan flarden en niets van mij uit kon haar stoppen. :boos: Ik schaamde me kapot :roll:
off topic:

Het lijkt mij heel moeilijk en zwaar om zo'n hond te hebben. Vind het nog steeds zo lief van je dat je ondanks al de streken van Wuilis zoveel van haar hield en zoveel respect voor haar had. Ik mis dat oude bekkie best wel hier op het forum. :(:
Ik vond het juist niet moeilijk om zo'n hond te hebben. :wink: Ze zorgde er zelf wel voor dat ze alle aandacht kreeg en dat ik altijd scherp bleef met haar toen ze jong was. Juist die uitdagingen maakten dat ik alles voor haar wilde blijven doen en haar perse wilde houden. Mijn vader heeft terecht meerdere keren willen herplaatsen maar ik zou nog eerder met haar op straat zijn gaan wonen dan dat ik die hond aan haar lot zou overlaten :19: Daarom bleef ze ook want dat risico wilde mijn vader niet nemen :mrgreen:

Vergeet ook niet dat ze na een jaar of 6 een van de beste honden is geworden die ik ooit gehad heb. Eenmaal opgevoed kon ik echt alles met haar. Ze luisterde fantastisch, liep overal los, beschermde mij altijd, was de rust zelve in huis, was een van de trouwste wezens die ik ooit gekend heb en inderdaad, dat mis ik best wel vaak. Ik zou daarom later ook weer een hond willen van dat kaliber. Heel zware jeugd met ontzettend veel werk om daarna een wereldhond te maken van wat andere baasjes allemaal verpest hebben. Erg dankbaar en eigenlijk daarom totaal niet moeilijk als je je ziel en zaligheid daarin kan leggen :ok:

Ik vond alle probleemgedrag gewoon zielig en onkunde van de hond. Ze had hulp nodig en dieren die hulp nodig hebben moet ik niet in handen krijgen want daar ga ik voor. Ik herinner me nog hoe ik snachts in tranen naast de jonge kanaries stond omdat ik dacht dat het niet goed met ze ging. Elke dag gaf ik alles op om die 2 kleintjes maar levend en gezond te houden. Werk afzeggen, weinig geld hebben daardoor, nachten opstaan om te voeren etc. Tegenwoordig moet ik soms keihard zeggen dat ik er echt niet aan kan beginnen als ik weer wat tegenkom. :roll:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Reini, ik ben het wel met Marc eens. Ik zou gaan zoeken naar een andere cursus. Met Belle heb ik het verschil gezien. Ik ben eerst met haar bij een KC geweest, waar ze het in de puppycursus heel goed deed, maar in de jonge hondengroep was het een ramp. Niet dat ze zich misdroeg, daar is Belle teveel een softie voor, maar ze vertoonde allerlei stresssignalen en deed de oefeningen gewoon niet. Ik ben toen clickertraining met haar gaan doen en vanaf de eerste keer had ze er lol in. Bij de KC zigzagde ze alle kanten op bij het volgen, bij de clickertraining viel ze op omdat ze zo mooi en vrolijk naast me liep te dansen.
Met Catootje heb ik een tijdje meegelopen met een cursus van de dierenbescherming (omdat ze daar aspiranttrainers zochten). Een totaal andere hond dan thuis en dan bij de clickertraining. Ook al gebruikte ik daar wel de clicker bij, de hele manier van lesgeven (met soms zulke harde lijncorrecties dat de trainer bij een van de honden de riem doormidden brak) zorgde voor stress bij mij en bij Catootje. Zonde, want het kan gewoon heel leuk zijn om samen met je hond bezig te zijn. Ik doe nu weer alleen "echte" clickertraining met haar en dan zijn we gewoon allebei veel meer ontspannen.

Even ter aanvulling: ik wil hiermee niet de cursussen van de dierenbescherming afkraken, want ik ben ook bij de dierenbescherming Amersfoort geweest en daar waren de lessen wel leuk, alleen jammer genoeg te ver weg voor mij.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind het ook wel wat moeilijk :denken:

Een gezonde vrolijke hond dient zich eigenlijk gewoon te gedragen als jij dit zegt. Dat je hem daar niet onder appél hebt geeft toch een klein beetje te denken dat Vegas op dat moment een loopje met je neemt?

Echter, al jij het totaal niet naar je zin hebt daar dan kan dit ook weer doorwerken en zou ik er sowieso wel mee stoppen. Maar misschien dan wel naar een andere cursus gaan met een frisse start (zeker voor Vegas).
Vegas mankeert niks, heeft geen rotte jeugd gehad, geen angstgedrag, dus in principe zeg ik 'hij heeft zich gewoon te gedragen' :N: (of hij moet echt angstig gestressed zijn, dan heeft het geen zin om je zo op te stellen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Reini
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik zie er toch wat dubbels in zelf. Vegas is op de cursus best wel moeilijk lees ik en grommen naar de mensen aan de kant is echt onacceptabel met 11 maanden in mijn ogen. :neenee:
Ik ben het met je eens dat je moet stoppen maar zie wel de noodzaak voor een andere vorm van trainen met hem als je het zo beschrijft. Het lijkt erop dat Vegas geen zin heeft en totaal opgefokt kan raken zonder dat jij er echt invloed op hebt. Tegen je opspringen en al dat soort gedragingen zijn meestal uittingen van protest. Dat is op zich niet erg maar wat minder is is dat ze daarnaast een soort van disrespect naar jou toe tonen.
Tja, dat grommen.. we trainen in het donker op een vrij donker veld (heel weinig verlichting) en gisteravond zat er een man gehurkt in de bosjes waar Vegas dus naar ging grommen, op dat moment waren er meerdere honden aan het blaffen/grommen omdat een eindje verderop commotie was tussen andere honden. Het hele veld stond eigenlijk op scherp. Op dat moment moest ik de oefening voorkomen doen terwijl verder iedereen al was geweest. Ik kreeg geen aandacht van Vegas want hij vond die gehurkte man in de bosjes maar raar. Het janken stond me nader dan het lachen want de trainster was maar aan het roepen: 'zorg dat je die aandacht krijgt' 'dwing het af' 'jij bent de baas' 'ook al vind 'ie die man eng'. Jesus ik kreeg het spaansbenauwd. Doordat ik opgefokt aandacht ging vragen werd Vegas alleen maar opgefokter op die man. Ik wilde een eindje verderop lopen zodat die man uit het zicht ging maar dat mocht niet. Ik laat Vegas zijn fout in een oefening altijd herstellen door ervoor te zorgen dat hij het alsnog goed doet en ik hem zodoende kan belonen. Nu ging dat dus niet want hij bleef gefocust op die man waar ik niet weg van kon.

Vegas kan op het veld helemaal opgefokt raken zonder dat ik daar echt iets in heb te zeggen ja :wink: Ik moet hem van de trainer aan een paal binden als hij zo begint voor een time out maar dat werkt m.i. ook niet omdat ik eerst een halve kilomter naar die paal moet lopen, Vegas is dan al niet meer aan het klieren, en dan moet ik hem nog vastbinden wat ook niet makkelijk gaat alleen. Dat is niet de manier volgens mij maar andere optie's worden niet aangedragen.

Het is ook totaal respectloos gedrag van Vegas maar buiten het trainingsveld vertoont hij dit gedrag nooit.
Ik zeg helemaal niet dat er wat aan de hand is hoor, Wuilus was precies zo en kon die hele cursus ook niet aan. Springen, aan de riem hangen, op honden klappen die naast haar lagen, afreageren op de baas door zelfs echt te bijten als ik haar een oefening wilde laten doen. Gewoon totale chaos creeeren. Maar daar lag wel de essentie, totale chaos creeren met de nadruk op alles zelf in de hand hebben. Dat deel is iets waar wij toen keihard mee aan de slag moesten. Jij als baas bepaald dat en niet je hond. Je hond kan de cursus wel niet zien zitten maar dat hoort zich te uiten door lusteloosheid en weinig enthousiasme. Niet door middel van stoute dominante disrespectvolle gedragingen. :neenee:
Tja, Vegas bijt dus ook :wink: en creert ook totale chaos waarbij hij mij overstuur maakt omdat ik geen invloed heb op zijn gedrag op dat moment. Hij is niet te bereiken en gaat maar door. Hij raakt helemaal gefrustreerd terwijl hij dat niet heeft als ik op de zandvlakte tijdens de wandeling aan het trainen ben. Ook thuis niet, dan heeft hij er plezier in. Ik train heel veel met hem maar zodra ik dat veld op loop, my god :N:

De essentie die jij er bij Wuilus uithaalde, dat is ook de essentie van Vegas zijn gedrag maar ik geloof toch niet dat ze dat op deze hondenschool in deze cursus echt aan gaan pakken. Ik sta tussen de pups en jonge honden want dit is de cursus die volgt op de puppycursus.

Ik wil het ook best gaan aanpakken maar als het op deze halfbakken manier moet stop ik echt met de cursus want nu verlies ik iedere keer en dat doet de relatie tussen mij en Vegas echt geen goed.
Mijn idee was bij Wuilus dus een andere cursus en wel een waar de nadruk op rust en appel stond. Minder honden, zwaardere oefeningen en zeker geen trekspelletjes etc want ook bij ons liep dat uit op een hond die helemaal doordraaide en waar geen land meer mee te bezeilen was :wink:
Dat trekspelletje dat was geen goed idee gisteravond. Eerder deed ik daar wel aan mee maar gister heb ik de flos na eén keer winnen opgeborgen want hij werd zo vreselijk fanatiek en opgefokt. De trainster zei dat hij dat ook moet leren. Ja ja dat kan allemaal best maar toch echt niet daar op het trainingsveld. Ik doe thuis al bijna nooit trekspelletjes met hem laat staan dat ik dat daar dan ga doen.
Kun je Vegas niet een uitlaatklep geven waarbij jij alles bepaald? Neem een zwaar appel met obidience achtige taferelen. Jij zegt volg en clickert hem op een manier dat er een zeer strakke volg komt. Dan veel zitten en af (toch een soort van respectvolle houding) en dan wat moeilijkere langzaam uitgebouwde speuroefeningen of iets anders dat hij wel leuk vindt. Wij hebben in ieder geval met Wuilus dit soort gedragingen weggekregen door de hond zwaarder en moeilijkere oefeningen te laten doen met veel beloning en langzaam opbouwen. Eenmaal beter onder appel en meer afhankelijk van ons verdween langzaam ook dat disrespectvolle en dat springen en sleuren aan de riem waar we eerder niets tegen konden doen. Ze scheurde zelfs regelmatig mijn jas aan flarden en niets van mij uit kon haar stoppen. :boos: Ik schaamde me kapot :roll:
Thuis maak ik het hem veel moeilijker dan dat we nu op de cursus doen. Ook als ik buiten met hem train is dat op een zwaarder niveau dan de cursus. Misschien dat ik daarom buiten het trainingsveld geen problemen met hem heb. Op de cursus staan we van het uur zeker 40 minuten niks te doen (te luisteren) en dan gaat 'ie tekeer.
En net als jij dat deed schaam ik me ook dood want daar sta je dan met een amerikaanse staffordshire terriër die helemaal de pan uit flipt. Om je dood te schamen. Ik bedek het naar mijn medecursisten maar steeds onder; dat doet hij thuis niet :19: maar ondertussen kan ik wel door de grond heen zakken van ellende. Vooral ook omdat hij dat thuis dus ook écht niet doet :wink:
Daar op dat veld is het gewoon een draak van een hond :roll:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Stang schreef:Ik vind het ook wel wat moeilijk :denken:

Een gezonde vrolijke hond dient zich eigenlijk gewoon te gedragen als jij dit zegt. Dat je hem daar niet onder appél hebt geeft toch een klein beetje te denken dat Vegas op dat moment een loopje met je neemt?
Hij neemt ook een loopje met me, zeg maar gerust een paar flinke sprongen. Waar dat hem verder nergens lukt, lukt het daar op dat rotveld wel. Dus het zal voor een heel groot deel aan mij en mijn houding daar liggen. Tijdens oefeningen, als er actie is, krijg ik hem prima onder appél. Maar tijdens het wachten en stilstaan wordt 'ie vervelend en ik kan hem geen uur onder appél houden, dat zal sowieso niet lukken en dan mis ik ook heel die cursus :wink:
Echter, al jij het totaal niet naar je zin hebt daar dan kan dit ook weer doorwerken en zou ik er sowieso wel mee stoppen. Maar misschien dan wel naar een andere cursus gaan met een frisse start (zeker voor Vegas).
Vegas mankeert niks, heeft geen rotte jeugd gehad, geen angstgedrag, dus in principe zeg ik 'hij heeft zich gewoon te gedragen' :N: (of hij moet echt angstig gestressed zijn, dan heeft het geen zin om je zo op te stellen).
Dit was dus een frisse start :N: Dit is pas de 5de les en ja, hij heeft zich ook gewoon te gedragen zoals dat ik het dagelijks leven ook geldt maar op dat veld lukt dat gewoon niet.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Reini schreef:Dit was dus een frisse start :N: Dit is pas de 5de les en ja, hij heeft zich ook gewoon te gedragen zoals dat ik het dagelijks leven ook geldt maar op dat veld lukt dat gewoon niet.
Waarschijnlijk ga jij ook steeds meer gespannen dat veld op en zo kom je in een cirkeltje. Zo te horen sta je ook niet helemaal achter de methodes van de trainer en dan werkt het gewoon niet. Ik had dat met Catootje ook bij de cursus en het werd alleen maar erger. Ik zou wel verder gaan met trainen, maar niet daar. Of ik zou in gesprek gaan met de trainer, zonder dat je Vegas erbij hebt, zodat je rustig kunt praten over je verwachtingen van de cursus.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben het helemaal met marc eens.

ik wil eraan toevoegen dat het super is hoe je hem onder je hebt als jullie "alleen" zijn, maar dit gedrag om jou te overstemmen is wel haantjesgedrag en hij moet ook dan respect voor je hebben.

ik zou idd naar een hele strakke cursus gaan (waar? geen idee!) waar ie simpelweg geen mogelijkheid heeft om speletjes met je te spelen.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

estelle schreef: Ik zou ook lekker stoppen met Vegas. Straks leert hij nog dat het schijnbaar leuk is om te grommen en jou te etteren...dan ben je verder huis.
Ik vind een training moet leuk zijn voor zowel de hond als de baas. Als 1 van beiden er geen plezier in heeft houdt het op.
Dat is dus helemaal mijn idee. Hij leert hier alleen maar verkeerde dingen van en we raken allebei steeds meer gefrustreerd ipv dat we het leuk hebben. Maar moet ik het dan niet afdwingen ergens op een andere cursus?

Het idiote is dat hij dus echt niet zo doet in het normale dagelijkse leven. Als dat wel zo was zou ik het echt als groot probleem erkennen en er meteen iets aan doen maar dat is het niet :19:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
Reini schreef:Dit was dus een frisse start :N: Dit is pas de 5de les en ja, hij heeft zich ook gewoon te gedragen zoals dat ik het dagelijks leven ook geldt maar op dat veld lukt dat gewoon niet.
Waarschijnlijk ga jij ook steeds meer gespannen dat veld op en zo kom je in een cirkeltje. Zo te horen sta je ook niet helemaal achter de methodes van de trainer en dan werkt het gewoon niet. Ik had dat met Catootje ook bij de cursus en het werd alleen maar erger. Ik zou wel verder gaan met trainen, maar niet daar. Of ik zou in gesprek gaan met de trainer, zonder dat je Vegas erbij hebt, zodat je rustig kunt praten over je verwachtingen van de cursus.
Ik denk het ook: hij voelt jouw stress en onbehagen volgens mij feilloos aan en dan ineens gelden de regels niet meer.

In ieder geval lijkt het mij totaal zinloos om met deze cursus door te gaan. Jij wordt er niet beter van en hij ook niet.

Een uur stilstaan vind ik trouwens ook belachelijk hoor tijdens training :denken: Ik stond ook weleens te wachten met Kaya terwijl een ander bezig was, maar dan heb je het over 5 minuutjes ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
estelle schreef: Ik zou ook lekker stoppen met Vegas. Straks leert hij nog dat het schijnbaar leuk is om te grommen en jou te etteren...dan ben je verder huis.
Dat is dus helemaal mijn idee. Hij leert hier alleen maar verkeerde dingen van en we raken allebei steeds meer gefrustreerd ipv dat we het leuk hebben. Maar moet ik het dan niet afdwingen ergens op een andere cursus?

Het idiote is dat hij dus echt niet zo doet in het normale dagelijkse leven. Als dat wel zo was zou ik het echt als groot probleem erkennen en er meteen iets aan doen maar dat is het niet :19:
Dan is dus de vraag hoe belangrijk jij de behendigheid vindt?
Als Vegas het thuis prima doet, dan lijkt cursus me niet nodig, maar kan je behendigheid (vaak) wel vergeten.
Het is dus afwegen voor jezelf wat je wilt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Reini schreef: Tja, dat grommen.. we trainen in het donker op een vrij donker veld (heel weinig verlichting) en gisteravond zat er een man gehurkt in de bosjes waar Vegas dus naar ging grommen, op dat moment waren er meerdere honden aan het blaffen/grommen omdat een eindje verderop commotie was tussen andere honden. Het hele veld stond eigenlijk op scherp. Op dat moment moest ik de oefening voorkomen doen
:eek: Alleen hierom zou ik dus al een andere cursus gaan zoeken....

Rot voor je, Reini. Ik zou zelf wel doorgaan met trainen, maar dan ergens anders als het je hier niet bevalt. Na 5 lessen heb je wel een duidelijk beeld van de groep en de cursus en de honden zijn ook al wel aan elkaar gewend. Als er onrust is in de groep, zal die m.i. niet noemenswaardig verminderen en als jullie allebei met de pest in je lijf op dat veld staan, leert niemand er iets van.
Er zijn genoeg clubs waar je zonder diploma behendigheid mag doen, dan word je gewoon ingeschaald en wat ik lees van Vegas en jou, zijn jullie wel ver genoeg, maar Vegas is natuurlijk nog wat te jong (wat je ongetwijfeld zelf al wel wist :wink: ).
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Toen ze Luka daar hebben omhooggetrokken aan zijn lijn en geschud
zei de instructrice : als hij nu niet leert, zal hij het nooit leren.
En ze heeft gedeeltelijk gelijk gehad i.v.m. het aan de lijn lopen.
Maar ik heb mijn hart gevolgd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Reini schreef:Maar moet ik het dan niet afdwingen ergens op een andere cursus?
Nee, ik vind dat je het nooit moet afdwingen. Als je hond voldoet aan jouw verwachtingen qua gehoorzaamheid en geen noemenswaardige gedragsproblemen heeft, is voor mij voorwaarde nummer 1 dat hij het leuk vindt om te trainen.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Stang schreef:Dan is dus de vraag hoe belangrijk jij de behendigheid vindt?
Als Vegas het thuis prima doet, dan lijkt cursus me niet nodig, maar kan je behendigheid (vaak) wel vergeten.
Het is dus afwegen voor jezelf wat je wilt.
Voor mij is behendigheid niet zo belangrijk hoor :wink: het leek me alleen wel heel erg leuk en ik denk haast wel dat Vegas het ook wel heel leuk en spannend vind met al die attributen, er zit natuurlijk veel meer actie in en dan hou ik hem ook beter onder appél denk ik dan wanneer ik zo lang stil sta te luisteren.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

baloe2004 schreef: :eek: Alleen hierom zou ik dus al een andere cursus gaan zoeken....
Het was eigenlijk voor het eerst dat er wat onrust heerstte tijdens de les en waar andere honden snel weer aandacht voor de baas hadden bleef Vegas zijn aandacht op die man houden in die half in de bosjes stond. Ik kreeg dus geen aandacht en omdat ik niet verder weg mocht gaan, en zijn aandacht daár moest krijgen, lukte het niet. In een normale situatie (dus niet op het trainingsveld) krijg ik wel snel weer aandacht en anders loop ik eindje verder. Dan kan ik hem alsnog belonen voor aandacht en 'heb' ik hem weer bij me.
Rot voor je, Reini. Ik zou zelf wel doorgaan met trainen, maar dan ergens anders als het je hier niet bevalt. Na 5 lessen heb je wel een duidelijk beeld van de groep en de cursus en de honden zijn ook al wel aan elkaar gewend. Als er onrust is in de groep, zal die m.i. niet noemenswaardig verminderen en als jullie allebei met de pest in je lijf op dat veld staan, leert niemand er iets van.
Er zijn genoeg clubs waar je zonder diploma behendigheid mag doen, dan word je gewoon ingeschaald en wat ik lees van Vegas en jou, zijn jullie wel ver genoeg, maar Vegas is natuurlijk nog wat te jong (wat je ongetwijfeld zelf al wel wist :wink: ).
Als ik deze cursus had afgemaakt en dan de B cursus dan was Vegas oud genoeg om met behendigheid te gaan beginnen. Zo had ik het bedacht :wink:
Maar ik ga gewoon eens kijken waar ik met behendigheid kan gaan trainen zonder diploma's op gebied van gehoorzaamheid.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

baloe2004 schreef:
Reini schreef:Maar moet ik het dan niet afdwingen ergens op een andere cursus?
Nee, ik vind dat je het nooit moet afdwingen. Als je hond voldoet aan jouw verwachtingen qua gehoorzaamheid en geen noemenswaardige gedragsproblemen heeft, is voor mij voorwaarde nummer 1 dat hij het leuk vindt om te trainen.
Dat ongeremde, asociale gedrag vertoont hij (vooralsnog, zou het ergens anders ook gebeuren dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk) alleen op dat veld dus in principe vind ik het dan ook niet nodig om verder te gaan en dat daar op die stressplek eruit te trainen. Of misschien dus juist wel :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”