hi,
Het gerichte op de clicker herken ik ook met mijn 2 weimpies.
Wat bij mij erg goed werkte was om de clicker op verschillende plekken te houden en vanuit verschillende posities te clicken.
Dus clicker achter je rug (clicker dus uit zicht) of vanuit je broekzak klikken.
Daarnaast gebruik je de clicker om oefeningen aan te leren en te shapen naar gewenst gedrag waar de hond zelf moet uitvinden wanneer jij wilt clicken. OOk hier weer kleine stapjes brengen je sneller bij het gewenste gedrag.Mensen bouwen vaak te snel af en willen vaak sneller dan de hond kan denken...
Met wandelen kan je de clicker gebruiken, maar als je zeer gerichte honden hebt, kan je bv een commando vrij/ klaar inbouwen en negeer je het kijken/ focussen op de clicker. je kan bv ook ff gek met ze doen (zie het als einde oef)
Wat ook erg handig is , is om elke trainingssessie te starten met 4/5 x clicken voor aandacht (kijkoefening) en dan te starten met de gewenste oefening. De hond leert dan wanneer er gewerkt gaat worden en zal dan niet te pas en te onpas zich gaan richten op de clicker.
Tuurlijk kan je meerdere oefeingen trainen met de clicker in 1 oefenmoment, alleen rond je eerst de enen oefening af. Dan haal je evetueel gebruikte spullen weg (pionnen, riem, targetstick etc.) , pak je een ander bakje of zakje met lekkere voertjes (of je gaat ff spelen met de hond) en ga je verder met een totaal andere oef.
De honden weten heel goed wat je wil en bedoeld hoor!
Persoonlijk lijkt een klak geluid met de tong mij erg lastig mbt de timing, en juist die is zo essentieel.
Enne... een hond is NOOIT te oud om iets nieuws te leren!!
Dit houdt ze juist fit en alert
groetjes Josee
www.paws4fun.nl