Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje betreft clickertraining.

Moderator: moderatorteam

Pasqualino
Actief
Contacteer:

Vraagje betreft clickertraining.

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Hoe kun je voorkomen dat een hond alleen vollop de aandacht voor je heeft en goed zn best wanneer je de clicker in je handen hebt?
Dat heeft een hond zo door.
'als je geen clicker in je handen hebt wordt er ook niet geklickerd dus ook niks lekkers, kan me dan net zo goed met de leuke geluidjes en lekkere geurtjes om me heen bezig houden' ja toch? Ik geef zo'n hond groot gelijk :mrgreen:
Maar het is toch niet de bedoeling lijkt mij, dat een hond alleen goed luisterd wanneer je de clicker bij je hebt? :19:

En nog een vraagje... tot nu toe oefen ik steeds 1 oefening per keer. Tot dat perfect gaat en dan ga ik wat anders proberenen het voorgaande nog wat herhalen. Maar kun je ook meerdere oefeningen door elkaar doen of wordt het dan te verwarrend?

Alvast bedankt voor het reageren :wink:
Afbeelding
Ari@ne

Re: Vraagje betreft clickertraining.

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Maar wat ik belangrijker vindt is dat je vragen nogal aan het basisniveau staan. Het is veel beter om eerst te weten hoe je het aan moet pakken en dan pas te gaan klikkeren. Dat voorkomt foutjes die je er later weer vrij moeilijk uit krijgt.[/quote]

Daar zeg je wat, Martijn. Ik ben er (nog) niet mee begonnen, omdat ik niet weet hoe het moet. Misschien ben ik er al te laat mee? Aan de andere kant vraag ik me af of het belangrijk is om te doen, of het dus een toegevoegde waarde heeft?

Oei, wat slecht gequote :N:
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Ik weet hoe de clicker in zn werk gaat. Dat het clickgeluid er in principe enkel voor bedoeld is om te geven welk gedrag je precies wilt bekrachtigen. Ik heb verschillende boeken gelezen over clickeren en heb er verschillende kleine goede resultaten mee behaalt met oa oppashonden en zelfs met mijn kat.
Maar ik merk gewoon dat als ik de clicker pak dat de honden laaiend enthausiant zijn, want het is natuurlijk hartstikke leuk. En als ze het eenmaal kunnen dan is er ook geen clicker mee nodig, dan kun je het afbouwen. eerst om de keer nog clickeren, dan om de 5x en uiteindelijk kun je het weg laten en er alleen nog even bij pakken om geheugen op te frissen of om het gedrag te verbeteren of uit te breiden.

Maar ik merk gewoon als ik met mijn uitlaat honden, Laat ik nu ff de 2 weimeraners en een ausi als voorbeeld nemen. Als ik met ze uit ga dan zijn ze gewoon btje aan het snuffelen en gewoon lekker bezig met hond zijn. Als ze zien dat ik de clicker meeneem zijn ze echt alleen maar op mij gefocust. Tot het irritante aan toe. (als ik de clicker meeneem gaat er trouwens maar 1 hond mee, met 3 honden tergelijk clickeren is wat lastig..) maar dan zitten ze me echt continu aan te kijken, van oogcontact, naar handen, naar clicker naar de snoepjes in mn zak... ze kijken (vooral die weimeraners) amper meer waar ze lopen...
Is dit nog de bedoeling? Dat is meer mijn vraag. Dan ben ik niet met ze aan het clickeren hoor, de clicker zit enkel in mn zak. Om naar een rustig plekje te lopen, een veldje ofzo. Om te gaan clickeren.
Tuurlijk is het de bedoeling dat ze op je gefocust zijn en alles uit de kast halen om jou te laten clickeren. Binnen clickeren gaat nou juist niet want dan zitten ze met zn drieeen. Als ik er 2 op de gang zet wordt het janken en blaffen.
Tegen me op springen doen ze niet meer, dat heb ik juist met ze getraint. Dat opspringen totaal geen effect heeft. En oogcontact maken doen ze nu ook want eerst was het echt alleen naar de clicker of mn zak (waar de snoepjes inzitten) staren. Dus met wat dat betreft zit er al vooruitgang in.
Beetje moeilijk uitleggen wat ik nou precies bedoel...
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Pasqualino schreef: Beetje moeilijk uitleggen wat ik nou precies bedoel...
Op zich snap ik je wel. Ik heb daar geen last van moet ik zeggen. Kan het zijn dat je normaal gesproken minder goed beloont? Ik bedoel: bij mij vinden ze clickeren leuk en ze doen hun best, maar ze zijn niet ik-ga-zo-meteen-door-het-dak-want-jij-hebt-dat-ding-in-je-zak irritant blij. Ik doe ook niet alles met de clicker en beloon ook zonder uitbundig.

Snap je mij nu nog? :19:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Teckelgek schreef: Ik ben er (nog) niet mee begonnen, omdat ik niet weet hoe het moet. Misschien ben ik er al te laat mee? Aan de andere kant vraag ik me af of het belangrijk is om te doen, of het dus een toegevoegde waarde heeft?
Ben Martijn niet, maar toch.. :wink:
Je bent nooit te laat om ermee te beginnen, je kunt een volwassen hond ook de clicker aanleren, dus Jagger ook nog.
Belangrijk om te doen? Neuh, behalve als jij het belangrijk vindt. Het is maar net wat jij een leuke manier van trainen vindt. Ik gebruik de clicker voornamelijk voor het aanleren van kunstjes en oefeningen die Baloe moeilijk vindt kan ik er makkelijker mee aanleren/verbeteren.
Chulo vindt het leuk om te doen en voor mij is het handig omdat hij met voer moeilijk te belonen is (dat is het enige waar hij bescheiden in is :mrgreen: ), hij pakt het niet zo heel lekker aan, dus met de clicker kan ik het gedrag makkelijker bekrachtigen op het juiste moment en maakt het niet uit dat hij even nodig heeft om dat lekkers aan te pakken.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

baloe2004 schreef:
Teckelgek schreef: Ik ben er (nog) niet mee begonnen, omdat ik niet weet hoe het moet. Misschien ben ik er al te laat mee? Aan de andere kant vraag ik me af of het belangrijk is om te doen, of het dus een toegevoegde waarde heeft?
Ben Martijn niet, maar toch.. :wink:
Je bent nooit te laat om ermee te beginnen, je kunt een volwassen hond ook de clicker aanleren, dus Jagger ook nog.
Belangrijk om te doen? Neuh, behalve als jij het belangrijk vindt. Het is maar net wat jij een leuke manier van trainen vindt. Ik gebruik de clicker voornamelijk voor het aanleren van kunstjes en oefeningen die Baloe moeilijk vindt kan ik er makkelijker mee aanleren/verbeteren.
Chulo vindt het leuk om te doen en voor mij is het handig omdat hij met voer moeilijk te belonen is (dat is het enige waar hij bescheiden in is :mrgreen: ), hij pakt het niet zo heel lekker aan, dus met de clicker kan ik het gedrag makkelijker bekrachtigen op het juiste moment en maakt het niet uit dat hij even nodig heeft om dat lekkers aan te pakken.
Ok, ik snap het, tenminste dat denk ik :smile: . Dank je voor de uitleg.
Waarschijnlijk laat ik het dan maar zo, want op zich gaat het over het algemeen best goed. Bedankt
:ok:
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Ik gebruik de clicker nooit meer. Tegenwoordig gebruik ik altijd een tong-klak. Die heb ik namelijk altijd bij me (of ik moet mijn tong verliezen :mrgreen: ) en het voordeel is dat ik mijn handen nu allebei vrij heb met trainen.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

hi,

Het gerichte op de clicker herken ik ook met mijn 2 weimpies.
Wat bij mij erg goed werkte was om de clicker op verschillende plekken te houden en vanuit verschillende posities te clicken.
Dus clicker achter je rug (clicker dus uit zicht) of vanuit je broekzak klikken.
Daarnaast gebruik je de clicker om oefeningen aan te leren en te shapen naar gewenst gedrag waar de hond zelf moet uitvinden wanneer jij wilt clicken. OOk hier weer kleine stapjes brengen je sneller bij het gewenste gedrag.Mensen bouwen vaak te snel af en willen vaak sneller dan de hond kan denken...
Met wandelen kan je de clicker gebruiken, maar als je zeer gerichte honden hebt, kan je bv een commando vrij/ klaar inbouwen en negeer je het kijken/ focussen op de clicker. je kan bv ook ff gek met ze doen (zie het als einde oef)
Wat ook erg handig is , is om elke trainingssessie te starten met 4/5 x clicken voor aandacht (kijkoefening) en dan te starten met de gewenste oefening. De hond leert dan wanneer er gewerkt gaat worden en zal dan niet te pas en te onpas zich gaan richten op de clicker.
Tuurlijk kan je meerdere oefeingen trainen met de clicker in 1 oefenmoment, alleen rond je eerst de enen oefening af. Dan haal je evetueel gebruikte spullen weg (pionnen, riem, targetstick etc.) , pak je een ander bakje of zakje met lekkere voertjes (of je gaat ff spelen met de hond) en ga je verder met een totaal andere oef.
De honden weten heel goed wat je wil en bedoeld hoor!

Persoonlijk lijkt een klak geluid met de tong mij erg lastig mbt de timing, en juist die is zo essentieel.

Enne... een hond is NOOIT te oud om iets nieuws te leren!!
Dit houdt ze juist fit en alert

groetjes Josee
www.paws4fun.nl
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Bedankt Josee, Ik moet over 2 weken, 2 weken lang op die 3 genoemde honden passen dus dan ga ik jou tips in werking stellen. Maar ik doe het meer om mezelf te trainen dan die honden hoor. Begrijp me niet verkeerd maar ik bedoel, het zijn andermans honden waar ik dus niet zomaar vanalles mee kan trainen maar ik vind het wel leuk om te doen en op die manier leer ik er in de praktijk mee omgaan en krijg ik er meer gevoel voor.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Kan me voorstellen dat je ze niet van alles kan gaan aan en af leren. Zou mooi zijn, een totaal afgetrainde hond na je vakantie. Dan kom ik mijn 3 span ook brengen, :smile:

Wat wel erg leuk om te doen is en zeker voor jezelf zijn spelletjes.
Dus vaardigheden aanleren met de clicker die de eiganere zelf wrsl toch nooit zullen doen.
bv. de honden leren met voorpoten in een doos stappen.
Met 2 poten op een baksteen/ skateboard staan
nieuw verbaal commando aanleren (bv commando pruttel = zwaaien met voorpoot)
En zo zijn er nog een heleboel leuke dingen te bedenken waarbij jij mooi je clickervaardigheden kan oefenen en de honden mega veel lol hebben (en geestlijk worden uitgedaagd en dus rustiger in huis zullen zijn!!)

Veel plezier met het oefenen!!!

JOsee
www.paws4fun.nl
flatgoldje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door flatgoldje »

Dibbes schreef:Ik gebruik de clicker nooit meer. Tegenwoordig gebruik ik altijd een tong-klak. Die heb ik namelijk altijd bij me (of ik moet mijn tong verliezen :mrgreen: ) en het voordeel is dat ik mijn handen nu allebei vrij heb met trainen.
Ik heb dan een clicic en training gevogd, meer gericht op paarden, maar ben ook vol enthousiasme begonnen met mijn hond en oppashond.
De clicker kan ik wel over de schutting gooien, dat gaat hem niet worden, ze duiken in elkaar en vinden het 3x niks, pakken geen beloning meer an en willen maar 1 ding; weg van mij :denken:
Bij de paardenclinic leerden we juíst om het met een kort woordje te doen ipv met de clicker, bv eks of yes en .........jahooooor, ik heb vandaag beiden honden wat oefeningetjes laten doen, hele simpele, gewoon zit en zodra ze naar rechts keken was het ; yess!!beloning erin.
Dan heb je het probleem ook niet meer dat ze niet luisteren als je de clicker niet bij je hebt..... :wink:
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

flatgoldje schreef:
Dibbes schreef:Ik gebruik de clicker nooit meer. Tegenwoordig gebruik ik altijd een tong-klak. Die heb ik namelijk altijd bij me (of ik moet mijn tong verliezen :mrgreen: ) en het voordeel is dat ik mijn handen nu allebei vrij heb met trainen.
Ik heb dan een clicic en training gevogd, meer gericht op paarden, maar ben ook vol enthousiasme begonnen met mijn hond en oppashond.
De clicker kan ik wel over de schutting gooien, dat gaat hem niet worden, ze duiken in elkaar en vinden het 3x niks, pakken geen beloning meer an en willen maar 1 ding; weg van mij :denken:
Bij de paardenclinic leerden we juíst om het met een kort woordje te doen ipv met de clicker, bv eks of yes en .........jahooooor, ik heb vandaag beiden honden wat oefeningetjes laten doen, hele simpele, gewoon zit en zodra ze naar rechts keken was het ; yess!!beloning erin.
Dan heb je het probleem ook niet meer dat ze niet luisteren als je de clicker niet bij je hebt..... :wink:
Ik ben ook met clickertraining begonnen bij de paarden en later ben ik het pas bij honden gaan gebruiken :mrgreen: . En op de clickerbijeenkomsten waar ik was zag ik dat er een paar mensen waren die een woord gebruikten ipv een clicker en dat bleek toch wel verdraait handig te zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”