Wil de hond schreef:Even voor de duidelijkheid MarK,
Ik heb het niet zozeer over mijn omgang met mijn eigen honden. Ik spreek nu meer vanuit mijn positie als iemand die beroepsmatig mensen helpt hun ontspoorde hondengebeuren weer op de rails te krijgen. Ik werk met, hoofdzakelijk moeilijke tot vrijwel onmogelijke, honden en hun eigenaren. Ik spreek dus vanuit mijn praktijk-ervaring en mijn kijk op de praktijk.
Natuurlijk gaat het hele verhaal veel verder dan alleen maar die slipketting en de "rukken" daar aan. Maar aangezien hier op het forum een onderwerp als "wel of geen slipketting" juist op zo´n detail wordt toegespitst voel ik me niet gemakkelijk geroepen tot het dieper ingaan op het volledige gebeuren.
Maar toch nog even:
Denk jij dat het een "ongehoorzame" Beagle van 6 maanden veel uitmaakt dat jij de andere kant oploopt met je koekie, je balletje en al je goeie bedoelingen als hij toevallig net wegsjeest achter 80 interessante geuren tegelijk aan?
Nou ik zou graag eens bij je komen kijken. Ik leer er altijd iets van en ik ben zeer leergierig van aard. Maar je zit ergens in het buitenland toch of niet? Anders hou ik me aanbevolen. Wel nieuwsgierig dan naar deze moeilijke honden en baasjes. Dat het allemaal is op te lossen met de slipketting lijkt me sterk. In sommige gevallen misschien wel zelfs gevaarlijk. (Omgerichte agressie).
Wat betreft de Beagle, Die kan mij zeker te kijk zetten met mijn clicker. Maar is de slipketting dan de oplossing? De hond wordt misschien wel te weinig uitgelaten overdag en is dit zijn enige uitje. Dan is het niet gek dat de hond door het dolle heen is. Verder ga ik er vanuit dat de eigenaar bewust heeft gekozen voor een Beagle en dus zijn eigenwijsheid waardeert. Sommige mensen kiezen speciaal voor een Beagle vanwege het eigenwijze karakter. Daarnaast is de hond dik aan het pubberen. Maar met pijnprikkels onderdrukken dan?
Beagles staan bekent om het feit dat ze gek zijn op eten. Ze zien vaak ontlasting als dessert. Dus je kan ze met een drol prima belonen. Even serieus zoek iets waar de beagle echt voor gaat en sla eens een keer de maaltijd over. Staat de voerbak de hele dag tot de beschikking van de beagle? Allemaal zaken die mee kunnen spelen in de motivatie van de hond. dat bedoel ik dus met verder kijken. dat lukt ook niet van achter een monitor. En dus kan ik in dit specifieke geval ook geen tips geven. Dat ik nog geen geschoolde GT'r ben speelt ook mee. Was ik dat wel dan mocht ik het weer niet zeggen. Gedragscode, Alfa gelooft niet in tips geven op Internet. Ik denk dat ze gelijk hebben. Vandaar dat ik mij ook beperk tot algemeenheden.
De trainingsomgeving kan wel veel te veel prikkels bevatten voor deze Beagle. Teveel honden, teveel geurtjes, dan wordt het moeilijk om een Beagle bij de les te houden. Verder kijken dus wat er allemaal mee speelt. Maar dan de makkelijkste weg kiezen. Die van de onderdrukking, vind ik dat wel heel gemakzuchtig. Maar het werkt wel. Als je een hond wilt hebben die gewoon doet wat je zegt maar er verder niet warm of koud van wordt dan is het een oplossing. Echt een leuke band bouw je niet op volgens mij op deze manier.
Tja, verder vind ik dat op het moment dat je met je hond een trainingsveld op stapt je de dominantieverhouding allang duidelijk moet hebben. Als je dat dan daar nog eens moet "uitvechten" ben je natuurlijk veel te laat en kom je aan trainen niet meer toe. Dus de argumenten van ik moet wel de baas blijven vind ik echt onzin. Je bent pas roedelleider als de hond jou ziet als roedelleider. Daar heb je geen slipkettingen voor nodig in mijn ogen.
Als het echt zo scheef zit als jij beweert dat het zit dan zou ik zeker de slibketting en andere dwangmiddelen afraden. De hond kan het gewoon niet accepteren en zich tegen de baas richten. Nee, dan kies ik er toch voor om eerst maar eens te werken aan de band met je hond. Waarom ziet de hond zijn baasje niet staan? Waarom heeft de hond geen respect voor zijn baas? enz enz.
Nou weer een heel verhaal, Ik zal aan het werk hier.
He een fijne dag!
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005