Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipkettingen?

Moderator: moderatorteam

Baron Axel
Actief

Ongelezen bericht door Baron Axel »

Joostie schreef:ik lees hier dat de meningen een beetje verspreid zijn...
Wat ik eruit kan opmaken is dat ik het goed moet gebruiken en dat ze duidelijk moet weten waarom ze een correctie krijgt.
En mijn beagle is nogal eigenwijs is het dan wel een goed idee? Ik heb haar al genoeg duidelijk gemaakt dat trekken niet mag is het dan wel nog aan te raden voor een slipketting?
Geheel persoonlijk dus Joostie; NEE
Een slipketting is geen leiband het is zoals meer al aangegeven een correctie middel dat toegepast en bedient kan worden daar waar iets al eigen is. Als je hond weet hoe goed te lopen aan een lijn en hij gaat dan buitensporig trekken, kun je dat gedrag corrigeren met slipketting - toch dan is het 'goed lopen aan de lijn al bekend en onder de knie'.
En zeer vaak gaat men juist hier (trekken aan de lijn) de fout in en begint het foutief gebruik van de slipketting zijn toon al te zetten.
Ikzelf heb mijn honden zeer jong duidelijk gemaakt dat ik trekken niet leuk vind doormiddel van zeer lang stil staan en dat net zo lang tot ze naar mij opkijken en helemaal rustig zijn (dus niet onrustig heen en weer lopend mij aankijken onderwijl nog even overal een snuffeltje, toch prompt maar op hun achterste ploffen met 'ja en wat nu - vragende ogen naar me gericht'). Pas dan loop ik rustig weer aan, trekt hij weer, stop je weer abrubt en wacht je weer net zo lang tot je zijn aandacht krijgt en start je het ritueel weer overnieuw. Ik verspil hierbij geen woord, want zolang hij niet snapt wat de bedoeling is snapt hij ook een FOEI niet.
Het kost wel enorm veel gedult en tijd, met regelmatig gaan/doen - toch uiteindelijk zal hij jou stil staan in verband gaan brengen met trekken aan de lijn. Trekt hij even niet, rustig een woordje met prijzen en niet te veel opwinden door overmatig prijzen - want dan gaat hij juist weer trekken - en doorlopen.
Zo leer ik mijn jonge boelriddertjes lopen aan een lijn en daar heeft een blokje om wel eens uren in zich gehad.
Het is uiteraard maar een wijze van, daar er vast legio andere methoden zijn.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat ik eruit kan opmaken is dat ik het goed moet gebruiken en dat ze duidelijk moet weten waarom ze een correctie krijgt.
En mijn beagle is nogal eigenwijs is het dan wel een goed idee? Ik heb haar al genoeg duidelijk gemaakt dat trekken niet mag is het dan wel nog aan te raden voor een slipketting?
Als je goede begeleiding krijgt op de hondenschool zou je zeker veel kunnen bereiken met een slipketting. Hoewel je rekening moet houden met je eigen beperkingen, die van je trainer en die van je hond.

Het is mogelijk dat je meer dan voldoende bereikt maar ook dat je in een nieuw soort van vicieuze cirkel terechtkomt.

Vaak richten eigenaars zich ook veel te veel op bepaalde storende gedragingen, terwijl eigenlijk alles wat de situatie van je hond mede bepaald meespeelt. Vergelijk dit eens met een auto waar van alles aan mankeert maar waaraan slechts iets gedaan wordt op het moment dat dat mankement echt opspeelt. Wat heeft het voor nut om de akku op te laden als er een band lek is, de radiateur lekt, de verlichting het niet goed doet, de remmen vrijwel volledig dienst weigeren etc.?

Natuurlijk, omdat de akku leeg is doet de auto het niet meer maar de lege akku is slechts één symptoom. Het volledige plaatje laat duidelijk zien dat er veel meer mis zit in de omgang met de hond (pardon, met de auto :wink: ).
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Wil de hond schreef: Mijn ervaring is toch wel dat veruit de meeste honden in heel korte tijd snappen wat je bedoelt met een bepaald kommando en dat veruit de meesten dan beginnen met te proberen aan de uitvoering ervan hun eigen draai te geven. Te grote stappen, je wilt te snel. Meest gemaakte fout.Wat wil zeggen dat ze het niet doen als ze er geen zin in hebben, er iets anders is wat ze meer interesseert, als ze ontdekken dat het niet per sé noodzakelijk is etc. Gebrek aan motivatie, dan maar afdwingen?

En dan kom ik dus aandragen met "de korrektie". Omdat ik het niet honds vind om "een eeuw" bezig te zijn met proberen te bereiken dat Fikkie altijd doet wat ik wil áls ik hem een kommando geef. Ik vind dat Fikkie recht heeft op duidelijkheid, en ik ook. Duidelijkheid hoeft niet afgedwongen te worden met een ruk aan een slipketting. Duidelijkheid kun je op vele andere manieren veel beter geven. Is de oefening misschien saai, niet leuk, niet spannend, alweer zitten gaap?
Wel even als kanttekening dat ik een verschil maak tussen uit de hand gelopen honden en honden waar eigenlijk nog niets mis mee is gegaan. Hoewel ik de laatste soort honden eigenlijk vrijwel nooit zie bij mij op de trainingen.

Luisteren omdat het voordeel oplevert is natuurlijk prima en daar streef ik ook naar, maar niet ten koste van mijn dominante positie. oh jee die moet wel duidelijk zijn he? Maar moet dat met dwang en pijn of kan het ook op een andere manier? Ik bedoel, ik pas ervoor om iets uit den treure uit te leggen zonder dat ik mijn punt hard mag maken als er gewoon een loopje met me genomen wordt. Heb geduld, jullie trainen toch voor de lol en ontspanning en om samen een band op te bouwen?

Argumenten voor mij om met een slipketting te werken?

- Ik vind fysiek korrigeren honds, en volgens mij is een baas-hond relatie een typische zaak van "de mens past zich aan aan het wezen hond". Een hond laten zitten op commando is anders ook niet echt honds of wel? We eisen toch hele rare dinegn van onze honden?. Honden hebben heel duidelijke lichaamstaal om elkaar te vertellen hoe het zit. Ze doen elkaar niet snel pijn, zeker niet om een lulligheidje. Een hand over de snuit is al een behoorlijke correctie in mijn ogen.

- Zeker bij "wat moeilijkere honden" versnellen korrekties het leerproces enorm. Iets wat vaak noodzakelijk is omdat er pas hulp gezocht wordt als het water tot de lippen is gestegen. Niet kijken waarom het "moeilijke honden"zijn? Gewoon slipketting om en klaar. Oke weer wat geleerd.

- Een hond die behalve beloond en genegeerd ook gekorrigeerd wordt leert veel duidleijker dat er grenzen zijn aan datgene wat hij kan doen. Hierdoor krijg je zelfkontrole cq. zelfbeheersing. Klopt, een negatieve correctie werkt dan heel goed. Ga zelf weg, beeindig het leuke spel, eet de beloning zelf op. Maar moet dit met een pijnprikkel?

- Ik heb veel teveel positieve ervaringen om te vinden dat met een slipketting fout is. Deelt je hond dit met je? En als dat zo is weet je hond dan ook hoe het eventueel anders zou kunnen?

- En ach, leven is gewoon leren, met vallen en opstaan, ook voor een hond Klopt als een bus
Bedankt voor je argumenten. Ik ga ze zeker bewaren. Ik vind het hele hardnekkige argumenten die lastig te weerleggen zijn. Ik heb niet de illusie dat ik deze opvattingen allemaal uit de wereld kan helpen.

Ik zie dat verhaal van duidelijkheid niet zo. Ik lees meer ongeduld en dwang. Ik snap zo de lol er niet van. Als ik je zo lees dan kan ik me niet voorstellen dat je hond het allemaal als ontspannen en duidelijk ervaart.

Maar nogmaals bedankt voor je argumenten. Ik ga hier eens wat langer over nadenken.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid MarK,

Ik heb het niet zozeer over mijn omgang met mijn eigen honden. Ik spreek nu meer vanuit mijn positie als iemand die beroepsmatig mensen helpt hun ontspoorde hondengebeuren weer op de rails te krijgen. Ik werk met, hoofdzakelijk moeilijke tot vrijwel onmogelijke, honden en hun eigenaren. Ik spreek dus vanuit mijn praktijk-ervaring en mijn kijk op de praktijk.

Natuurlijk gaat het hele verhaal veel verder dan alleen maar die slipketting en de "rukken" daar aan. Maar aangezien hier op het forum een onderwerp als "wel of geen slipketting" juist op zo´n detail wordt toegespitst voel ik me niet gemakkelijk geroepen tot het dieper ingaan op het volledige gebeuren.

Maar toch nog even:

Denk jij dat het een "ongehoorzame" Beagle van 6 maanden veel uitmaakt dat jij de andere kant oploopt met je koekie, je balletje en al je goeie bedoelingen als hij toevallig net wegsjeest achter 80 interessante geuren tegelijk aan?
Mark-fryslan
Zeer actief

Wil de hond schreef:Even voor de duidelijkheid MarK,

Ik heb het niet zozeer over mijn omgang met mijn eigen honden. Ik spreek nu meer vanuit mijn positie als iemand die beroepsmatig mensen helpt hun ontspoorde hondengebeuren weer op de rails te krijgen. Ik werk met, hoofdzakelijk moeilijke tot vrijwel onmogelijke, honden en hun eigenaren. Ik spreek dus vanuit mijn praktijk-ervaring en mijn kijk op de praktijk.

Natuurlijk gaat het hele verhaal veel verder dan alleen maar die slipketting en de "rukken" daar aan. Maar aangezien hier op het forum een onderwerp als "wel of geen slipketting" juist op zo´n detail wordt toegespitst voel ik me niet gemakkelijk geroepen tot het dieper ingaan op het volledige gebeuren.

Maar toch nog even:

Denk jij dat het een "ongehoorzame" Beagle van 6 maanden veel uitmaakt dat jij de andere kant oploopt met je koekie, je balletje en al je goeie bedoelingen als hij toevallig net wegsjeest achter 80 interessante geuren tegelijk aan?
Nou ik zou graag eens bij je komen kijken. Ik leer er altijd iets van en ik ben zeer leergierig van aard. Maar je zit ergens in het buitenland toch of niet? Anders hou ik me aanbevolen. Wel nieuwsgierig dan naar deze moeilijke honden en baasjes. Dat het allemaal is op te lossen met de slipketting lijkt me sterk. In sommige gevallen misschien wel zelfs gevaarlijk. (Omgerichte agressie).

Wat betreft de Beagle, Die kan mij zeker te kijk zetten met mijn clicker. Maar is de slipketting dan de oplossing? De hond wordt misschien wel te weinig uitgelaten overdag en is dit zijn enige uitje. Dan is het niet gek dat de hond door het dolle heen is. Verder ga ik er vanuit dat de eigenaar bewust heeft gekozen voor een Beagle en dus zijn eigenwijsheid waardeert. Sommige mensen kiezen speciaal voor een Beagle vanwege het eigenwijze karakter. Daarnaast is de hond dik aan het pubberen. Maar met pijnprikkels onderdrukken dan?

Beagles staan bekent om het feit dat ze gek zijn op eten. Ze zien vaak ontlasting als dessert. Dus je kan ze met een drol prima belonen. Even serieus zoek iets waar de beagle echt voor gaat en sla eens een keer de maaltijd over. Staat de voerbak de hele dag tot de beschikking van de beagle? Allemaal zaken die mee kunnen spelen in de motivatie van de hond. dat bedoel ik dus met verder kijken. dat lukt ook niet van achter een monitor. En dus kan ik in dit specifieke geval ook geen tips geven. Dat ik nog geen geschoolde GT'r ben speelt ook mee. Was ik dat wel dan mocht ik het weer niet zeggen. Gedragscode, Alfa gelooft niet in tips geven op Internet. Ik denk dat ze gelijk hebben. Vandaar dat ik mij ook beperk tot algemeenheden.

De trainingsomgeving kan wel veel te veel prikkels bevatten voor deze Beagle. Teveel honden, teveel geurtjes, dan wordt het moeilijk om een Beagle bij de les te houden. Verder kijken dus wat er allemaal mee speelt. Maar dan de makkelijkste weg kiezen. Die van de onderdrukking, vind ik dat wel heel gemakzuchtig. Maar het werkt wel. Als je een hond wilt hebben die gewoon doet wat je zegt maar er verder niet warm of koud van wordt dan is het een oplossing. Echt een leuke band bouw je niet op volgens mij op deze manier.

Tja, verder vind ik dat op het moment dat je met je hond een trainingsveld op stapt je de dominantieverhouding allang duidelijk moet hebben. Als je dat dan daar nog eens moet "uitvechten" ben je natuurlijk veel te laat en kom je aan trainen niet meer toe. Dus de argumenten van ik moet wel de baas blijven vind ik echt onzin. Je bent pas roedelleider als de hond jou ziet als roedelleider. Daar heb je geen slipkettingen voor nodig in mijn ogen.

Als het echt zo scheef zit als jij beweert dat het zit dan zou ik zeker de slibketting en andere dwangmiddelen afraden. De hond kan het gewoon niet accepteren en zich tegen de baas richten. Nee, dan kies ik er toch voor om eerst maar eens te werken aan de band met je hond. Waarom ziet de hond zijn baasje niet staan? Waarom heeft de hond geen respect voor zijn baas? enz enz.

Nou weer een heel verhaal, Ik zal aan het werk hier.

He een fijne dag!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

renate
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door renate »

als je bij ons op de vereniging komt met een slipketting kun je rechtsom naar huis
vooral een pup kun je nu nog veel leren met belonen
en daar heb je geen hulpstukken voor nodig behalve dan je koekje
groetjes renate en khyra
Betty Akkemaai

Ongelezen bericht door Betty Akkemaai »

Wat je hieruit op zou moeten maken is dat je op een forum internetverslaafden, contactgestoorden, dierenbeulen en activisten tegenkomt. Niet de meest geweldige plaats om advies in te winnen lijkt me.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Betty Akkemaai schreef:
Wat je hieruit op zou moeten maken is dat je op een forum internetverslaafden, contactgestoorden, dierenbeulen en activisten tegenkomt.
Je vergeet nog: Bemoeizieke zeikstraaltjes die zomaar uit het niets opduiken.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ik zou reageren, maar laat ik het ook maar niet doen. Veel beter...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:Ik zou reageren, maar laat ik het ook maar niet doen. Veel beter...
Nou ja,

Had ik je nou maar wel gekwoot, ik had al een heel antwoord klaar. :jank: :boos:
Betty Akkemaai

Ach, ik generaliseer misschien wel wat te veel. Excuses daarvoor.
Er staan ook best reacties tussen met een duidelijke uitleg en een goede onderbouwing.
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Betty Akkemaai schreef:
Wat je hieruit op zou moeten maken is dat je op een forum internetverslaafden, contactgestoorden, dierenbeulen en activisten tegenkomt. Niet de meest geweldige plaats om advies in te winnen lijkt me.

:denken: en mevr. Betty is??? :19: eerst voorstellen! :pffff:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Mark-fryslan schreef:Ik zou reageren, maar laat ik het ook maar niet doen. Veel beter...
Nou ja,

Had ik je nou maar wel gekwoot, ik had al een heel antwoord klaar. :jank: :boos:
Sorry voor dat, maar ik geef eerlijk toe dat ik eerst even dacht dat jouw opmerking aan mij gericht was. En ook al was dat zo dan nog hoef in me niet te laten verleiden om zo toe te happen. Maar ik ben ook maar een mens.

Groetjes Mark

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Sorry voor dat, maar ik geef eerlijk toe dat ik eerst even dacht dat jouw opmerking aan mij gericht was.
Hoe kun je dat nou denken Mark, jij komt toch niet zomaar uit het niets bemoeiziek aanzeiken met een hele stroom ongefundeerde beschuldigingen?
Betty Akkemaai

Gonny schreef: :denken: en mevr. Betty is??? :19: eerst voorstellen! :pffff:
Ik dacht dat ik een tijd terug al eens iets in het voorstel-topic had geschreven. :denken: maar dat zal dan wel niet. (slecht geheugen)
Betty is gewoon net als de meesten hier fanatiek met honden in de weer.
Ik lees hier al een tijdje mee en wil eigenlijk niet reageren op dit soort topics (die ik wel het interessantste vind) omdat het toch nooit ergens toe leid.

Maar ja, als de Flintstones met hun slipkettingen weer eens spreken wordt het moeilijk om niet te reageren. Tot nu toe lukte dat aardig, maar... gisterenavond een zwak moment :hamer: en Betty reageert.
Mark-fryslan
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Sorry voor dat, maar ik geef eerlijk toe dat ik eerst even dacht dat jouw opmerking aan mij gericht was.
Hoe kun je dat nou denken Mark, jij komt toch niet zomaar uit het niets bemoeiziek aanzeiken met een hele stroom ongefundeerde beschuldigingen?
Ahum, ja daarom heb ik de opmerking ook weggehaald. Maar ik voelde me echt (onterecht) aangevallen. Wil mijn oprechte excuus daarvoor. Maar ja dat blijft toch een nadeel van het internet. Je mist zoveel communicatie. Het blijft interpreteren.

Ik vond onze discussie tot nu toe pittig maar wel respectvol. En ik zit dan wel in het ene kampje maar ik vind dat je wel moet blijven luisteren naar het andere kampje. Als je mensen echt wilt bewegen om iets van je aan te nemen dan zul je dat op een fatsoenlijke manier moeten brengen. Ander jaag je mensen tegen je in het harnas en stuit je op weerstand.

Dat is wat ik hier eigenlijk het meeste heb geleerd. Het blijft ook mijn zwakste punt. Hakken is zoveel makkelijker. Ik leer hier verder formuleren van mij kennis die ik heb opgedaan (niet voor mijn ego maar als je het iemand kunt uitleggen dan snap je het zelf ook pas goed ik leer veel door het hier te formuleren en uiteen te zetten) en ik steek soms wat op van de tegen argumenten ook al ben ik het er dan niet altijd mee eens. Alles wat ik hier leer kan ik weer goed gebruiken voor het vrijwilligerswerk wat ik doe voor de SHHH.

Verder zou het mooi zijn als ik leerde om wat minder lang van stof te zijn. Het typen gaat dan nog wel maar het moet voor jullie niet te doen zijn al die lappe tekst doorscrollen.

Groetjes Mark

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als je mensen echt wilt bewegen om iets van je aan te nemen dan zul je dat op een fatsoenlijke manier moeten brengen.
Manmanman,

Je lijkt wel een Jehova-getuige, ik wil helemaal niet bekeerd worden. :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Als je mensen echt wilt bewegen om iets van je aan te nemen dan zul je dat op een fatsoenlijke manier moeten brengen.
Manmanman,

Je lijkt wel een Jehova-getuige, ik wil helemaal niet bekeerd worden. :mrgreen:
:mrgreen:
Jou heb ik allang opgegeven. Maar serieus voor mijn werk bij de stichting zal ik het ook netjes moeten brengen. Dat leer ik hier wel. Met hakken en schoppen bereik je echt niks. Lees de forums er maar op na. mensen klappen dicht en je hoort ze niet meer.

Maar dat neemt niet weg dat het wel leuk blijft om te doen zo af en toe. Het kan heerlijk opluchten. En sommigen vragen er ook gewoon om. Dan val ik altijd weer terug op het principe van Herman Finkers: "Domme vragen moet je zo dom mogelijk beantwoorden"

Groetjes Mark

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Betty Akkemaai schreef:
ook goeiemiddag :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Betty Akkemaai schreef:Maar ja, als de Flintstones met hun slipkettingen weer eens spreken wordt het moeilijk om niet te reageren.
he ik heb niet zo'n autotje kun je die voor me regelen dan? :idea:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Betty Akkemaai schreef:Ik dacht dat ik een tijd terug al eens iets in het voorstel-topic had geschreven. :denken: maar dat zal dan wel niet. (slecht geheugen)
nou ik zie niks onder je geposte berichten staan dus doe dat nog maar eens dan
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Jou heb ik allang opgegeven.
Hè, wat een opluchting. :mrgreen:
Maar serieus voor mijn werk bij de stichting zal ik het ook netjes moeten brengen. Dat leer ik hier wel. Met hakken en schoppen bereik je echt niks. Lees de forums er maar op na. mensen klappen dicht en je hoort ze niet meer.
Ik zorg er tijdens mijn werk ook voor dat ik duidelijk uitleg wat ik vind dat mijn klanten moeten weten. Dit doe ik zonder iemand aan te vallen en op de ziel te trappen. Omdat men zich dan afsluit en zich afzet tegen je boodschap.

Hier op het forum ben ik beknopter van stof, ik merk bij mezelf in elk geval dat hoe langdradiger een bericht is hoe minder ik er mee doe. Niet altijd natuurlijk, maar meestal zijn lange berichten niet uitvoerig maar toch to-the-point, vaak is het gewoon langdradig ge-emmer.

Ook denk ik dat je op een forum vaak, niet altijd, een boodschap beter overbrengt als je in enkele zinnen veel weet te zeggen. Dat je dan wel eens tegen het zere been schopt is dan jammer, in mijn ogen is zoiets onvermijdelijk. Het gevolg van de beperkte vorm van kommunikatie die een forum toch is.
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

ik heb ook nog een vraagje,loopt je hond soms aan een uitlooplijn?
Dat zijn ook van die rotdingen die trekken veroorzaken.En niet om het een of ander maar toen je een Beagle nam wist je dat je een eigenwijs hondje kreeg.Je moet gewoon een langere adem dan je hond hebben met of zonder slipketting.
Groetjes Myriam
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Persoonlijk ben ik tegen slipkettingen, ik heb mijn boerenfoxje (ruim 7 jaar geleden) er mee heropgevoed maar alle zelf iniatieven ook gelijk weg "gesliptkettingd".

Met heel veel moeite en geduld hebben we nu samen de lol gevonden in het trainen.....

Ik gebruik liever andere methodes..
Mark-fryslan
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Persoonlijk ben ik tegen slipkettingen, ik heb mijn boerenfoxje (ruim 7 jaar geleden) er mee heropgevoed maar alle zelf iniatieven ook gelijk weg "gesliptkettingd".

Met heel veel moeite en geduld hebben we nu samen de lol gevonden in het trainen.....

Dat is ook wel een van de grote nadelen vind ik zelf. De hond kan ook nog bang voor de trainer worden. Ik ben nu met Rex bezig met wat basis regels. Hij wil zijn balletje niet afgeven. Lekker aan het pubberen. Ik draai me nu om, loop er bij weg als hij weer eens ervandoor gaat met zijn balletje. Ik leer hem nu dat het afgeven hem een leuk spel oplevert en dat ermee wegrennen minder leuk is. Hij kan dan zelf kiezen. Met de slipketting was het misschien wel in 5 minuten klaar geweest (heel misschien, waarschijnlijk had hij het dan geen leuk spel meer gevonden). Maar nu geeft hij de bal uit zichzelf af. Ik vind dat een belangrijk verschil. Hij kan de bal ook afgeven uit angst voor een pijnprikkel.

Dat met de pijnprikkel werkt sneller denk ik. Ik loop nu een uur voor lul en je ziet mensen kijken zo van "die heeft ook niks te vertellen over zijn hond" Maar uiteindelijk kiest Rex er toch voor een samenwerking. Dat is voor mij een grote kick. Als ik begin te rennen dan rent hij met me mee. Zodra ik plotseling stil ga staan dan staat Rex ook stil en kijkt hij me verwachtingsvol aan. Zo kan ik altijd zijn aandacht vangen op moeilijke momenten. Omslachtig wellicht maar wel leuk.

Groetjes Mark

malinois
Zeer actief
Contacteer:

myriam1 schreef:ik heb ook nog een vraagje,loopt je hond soms aan een uitlooplijn?
Dat zijn ook van die rotdingen die trekken veroorzaken.
allereerst vind ik het een fantastische uitvinden zo'n flexi, en dat het trekken bevorderd, dat ligt er toch aan hoe je hem gebruikt net als alle andere dingen? De mijne trekken niet meer aan dan aan een gewone riem.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
Melanie 74 schreef:Persoonlijk ben ik tegen slipkettingen, ik heb mijn boerenfoxje (ruim 7 jaar geleden) er mee heropgevoed maar alle zelf iniatieven ook gelijk weg "gesliptkettingd".

Dat is ook wel een van de grote nadelen vind ik zelf. De hond kan ook nog bang voor de trainer worden. Ik ben nu met Rex bezig met wat basis regels. Hij wil zijn balletje niet afgeven. Lekker aan het pubberen. Ik draai me nu om, loop er bij weg als hij weer eens ervandoor gaat met zijn balletje. Ik leer hem nu dat het afgeven hem een leuk spel oplevert en dat ermee wegrennen minder leuk is. Hij kan dan zelf kiezen. Met de slipketting was het misschien wel in 5 minuten klaar geweest (heel misschien, waarschijnlijk had hij het dan geen leuk spel meer gevonden). Maar nu geeft hij de bal uit zichzelf af. Ik vind dat een belangrijk verschil. Hij kan de bal ook afgeven uit angst voor een pijnprikkel.

Dat met de pijnprikkel werkt sneller denk ik. Ik loop nu een uur voor lul en je ziet mensen kijken zo van "die heeft ook niks te vertellen over zijn hond" Maar uiteindelijk kiest Rex er toch voor een samenwerking. Dat is voor mij een grote kick. Als ik begin te rennen dan rent hij met me mee. Zodra ik plotseling stil ga staan dan staat Rex ook stil en kijkt hij me verwachtingsvol aan. Zo kan ik altijd zijn aandacht vangen op moeilijke momenten. Omslachtig wellicht maar wel leuk.

Groetjes Mark
met een slipketting de bal leren afgeven :denken: daar heb ik nog nooit van gehoord....
Afbeelding
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Hoi ,
Als jouw honden niet trekken met een uitloopriem dan heb je ws eerst met een gewone riem gelopen.Ik zie mensen lopen met een slipketting en een uitloopriem.Ik vind die honden dan net jojo's.Eerst goed aan de riem leren lopen en daarna aan de uitloop daar heb ik geen bezwaar tegen.Alleen in combi met een slipketting wel.Helemaal bij een hond van net een half jaar.
Groetjes Myriam
malinois
Zeer actief
Contacteer:

myriam1 schreef:Hoi ,
Als jouw honden niet trekken met een uitloopriem dan heb je ws eerst met een gewone riem gelopen.Ik zie mensen lopen met een slipketting en een uitloopriem.Ik vind die honden dan net jojo's.Eerst goed aan de riem leren lopen en daarna aan de uitloop daar heb ik geen bezwaar tegen.Alleen in combi met een slipketting wel.Helemaal bij een hond van net een half jaar.
Groetjes Myriam
een uitloopriem heeft ook een stop, hier kun je gewoon langs de weg waar het niet nodig is hem als gewone riem gebruiken. Overigens hoort een slipketting niet aan een flexi die wel gebruikt wordt op volle lengte.... want dan staat hij dus constant op de slip en werkt hij niet. Een slipketting hoort los te hangen en niet strak te zitten.
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

als een slipketting goed gebruikt word is er helemaal niks mis mee..,,het probleem is alleen, dat veel mensen niet weten hoe je het goed gebruikt. :wink:

*edit* ff tikfoutje eruit gehaald... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gonny op 25 jun 2006 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”