Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over GG beginners

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Vraag over GG beginners

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Yeah, bericht gekregen van de hondenschool dat ik op de door mij gewenste dagen ingeschreven ben. Dus zaterdagmiddag Agility beginners en woensdagavond GG beginners. Leuk!

Bij GG beginners is een onderdeel apporteren met een houten blok. Zijn er meer honden zoals Bram die de helemaal niks met apporteren hebben, maar toch leren om met zo'n blok in de weer te gaan?

Ik heb een boek gekocht waar het stap voor stap uitgelegd staat, maar ik ben nog steeds bij stap 1, hij wil dat blok niet in z'n bek nemen. Zal ik het dan maar gaan oefenen met iets leuks? Z'n kipspeeltje of een bal? Of moet ik doorgaan met het blok?

En ja, ik weet dat ik het als pup al had moeten aanleren, maar ja, dat is acheraf gelul :wink: Ik zag vorig seizoen dat er vooral erg veel herders, labradors, rottweilers e.d. meedoen met GG beginners. Die apporteren volgens mij veel makkelijker of niet? Ik zie me daar al staan met Bram die het blok niet eens in z'n bek wil nemen :smile: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

je kan het idd eerst proberen met iets anders wat hij wil aanpakken, om de commando's aan te leren. kent hij de commando's dan moet het ook lukken met het blok
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Is dit GG-Beginners van Cynophilia of FHN? In principe mag je dus ook gewoon een dummy geven aan je hond om te apporteren, veel honden vinden dit prettiger. Je kan je hond gek maken van de dummy/blok door er zelf mee te spelen en je hond zijn aandacht te trekken, heb je zijn aandacht ga dan even door maar laat hem niet de dummy/apport aanpakken en leg hem dan weg. Doe dat een paar keer per week. Als ie na verloop van tijd de dummy/blok wil dan gooi je hem een stukje weg kijken wat ie er mee doet. Pakt ie de dummy/blok vast geef hem dan de jackpot of ga uit je penty, zo bouw kan je het langzaam opbouwen.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je GG beginners van Cynophilia doet kan je ook beginnen met een airkong (dat is een soort uitgerekte tennisbal, lijkt een beetje op een dummy) Verkrijgbaar bij een goedgesorteerde dierenwinkel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

Het is Cynophilia. Ik ga gewoon weer opnieuw beginnen. Het houten blok gaat de kast weer in. Bedankt voor jullie tips!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Als je GG beginners van Cynophilia doet kan je ook beginnen met een airkong (dat is een soort uitgerekte tennisbal, lijkt een beetje op een dummy) Verkrijgbaar bij een goedgesorteerde dierenwinkel.
Afbeelding

Die linker bedoel je he? Ga ik bestellen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sprokkel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): collie en sheltie

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik heb vroeger met een hond obedience gedaan, daar wordt het apporteren stap voor stap aangeleerd. Dus ik met een blokje, snoepjes erbij, vast leren houden, kostte heel veel geduld, zonder druk dus maar echt met geduld. En uiteindelijk lukte het en apporteerde ze dus echt alles, maar dan ook alles, en helemaal zoals het hoorde. Zijn wel goede leuke boeken over.
Groetjes
Marijke
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78331

hier heb ik al e.e.a. beschreven. Nu moet Bram het nog gaan pakken. Dit doe je ook met de clicker daar waar je ook het apport zou gaan inzetten, maar nu ga je clicken voor het benaderen van het apport, daarna voor het aanraken van het apport met de bek en zo verder.

Ik wil wel graag meegeven dat als je uiteindelijk na de G&G beginners verder wilt gaan met G&G 1, je toch nu al het beste het blok kan aanleren. Je krijgt geheid moeite bij de G&G 1 waar een blok verplicht is; de overstap van iets pluche naar hout is gewoon te groot (laat staan metaal apport)
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Zoek stok!
Zeer actief

Maaike schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78331

hier heb ik al e.e.a. beschreven. Nu moet Bram het nog gaan pakken. Dit doe je ook met de clicker daar waar je ook het apport zou gaan inzetten, maar nu ga je clicken voor het benaderen van het apport, daarna voor het aanraken van het apport met de bek en zo verder.

Ik wil wel graag meegeven dat als je uiteindelijk na de G&G beginners verder wilt gaan met G&G 1, je toch nu al het beste het blok kan aanleren. Je krijgt geheid moeite bij de G&G 1 waar een blok verplicht is; de overstap van iets pluche naar hout is gewoon te groot (laat staan metaal apport)
Dankjewel, ik ga m'n best weer doen.

Op mijn hondenschool doen ze volgens mij GG beginners met een houten blok, ik heb niemand met iets anders zien lopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maaike
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Op mijn hondenschool doen ze volgens mij GG beginners met een houten blok, ik heb niemand met iets anders zien lopen.
doel je nu op het metaal? Dat komt pas verder bij 2 of 3 :mrgreen:
Afbeelding
**Ella**
Zoek stok!
Zeer actief

Maaike schreef:
Zoek stok! schreef:Op mijn hondenschool doen ze volgens mij GG beginners met een houten blok, ik heb niemand met iets anders zien lopen.
Nee, ik doelde op de overgang van pluche naar hout. Dat er dus niemand bij GG beginners met iets pluche achtigs werkte.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maaike
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maaike schreef:
Nee, ik doelde op de overgang van pluche naar hout. Dat er dus niemand bij GG beginners met iets pluche achtigs werkte.
Ah op die fiets... Pluche bedoel ik mee alles wat zacht in de bek licht.
Afbeelding
**Ella**
Zoek stok!
Zeer actief

Maaike schreef:
Zoek stok! schreef:
Maaike schreef:
Ja, dat snapte ik :wink: Ben vanmiddag bij drie dierenwinkels geweest voor zo'n airkong, maar ze hadden ze niet, dus ik zal er 1 via internet bestellen.

Ik denk dat het toch handiger is om het eerst daarmee te proberen. Dat houten blok gaat nu echt niet werken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maaike
Zeer actief

Als jij dat denkt, moet je dat gewoon doen :ok: , jij kent hem beter :wink: Succes met oefenen!
Afbeelding
**Ella**
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Maaike schreef:
Zoek stok! schreef:
Maaike schreef: doel je nu op het metaal? Dat komt pas verder bij 2 of 3 :mrgreen:
Ja, dat snapte ik :wink: Ben vanmiddag bij drie dierenwinkels geweest voor zo'n airkong, maar ze hadden ze niet, dus ik zal er 1 via internet bestellen.

Ik denk dat het toch handiger is om het eerst daarmee te proberen. Dat houten blok gaat nu echt niet werken.

Zo'n airkong heb ik ook een tijdje geleden gekocht bij www.hondenwinkel.nl Je hebt ze met en zonder koord eraan :wink: Ik zou voor het apporteren zonder koord eraan bestellen :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Zo'n airkong heb ik ook een tijdje geleden gekocht bij www.hondenwinkel.nl Je hebt ze met en zonder koord eraan :wink: Ik zou voor het apporteren zonder koord eraan bestellen :mrgreen:
Dankje :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Hier ook een hond die ik het apporteren niet geleerd krijg (nou heb ik ook niet het ras dat apporteren leuk vind). Ik werk trouwens met een dummy. Maar volgens mij moet het niet zo heel veel uitmaken of je een blok of een dummy gebruikt. Bij ons op de vereniging (ook Cynophilia) mag volgens mij allebei, zolang je maar in je achterhoofd houdt: het is het speeltje van de baas en NIET van de hond.

Nala vertikte het ook om de dummy vast te pakken.

Bij mij hielp het advies van de trainer. Leg je dummy, je blok, of je uitgerekte tennisbal in het zicht van de hond maar buiten zijn bereik. Pak het geregeld, praat er mee, speel ermee, alles in het zicht van de hond, maar geef hem de dummy niet. Houd dat een week vol. Neem de dummy ook eens mee tijdens het uitlaten, maar geef de hond de dummy niet.

Bij mij (nou ja Nala dan) werkte het! Op de eerste les dat we de dummy gingen gebruiken, wilde ze nog maar een ding: die dummy hebben! En dus vloog ze erop af.

Helaas struikel ik nu bij het volgende onderdeel: de dummy pakken en bij mij brengen. Nala is zooooo blij dat met die dummy dat ze er meteen op gaat bijten en kluiven, maar terugbrengen ho maar. We hebben de dummy nu aan een touwtje zodat we Nala met dummy kunnen 'binnenhalen' :mrgreen: . Ik wens je veel succes met dit lastige onderdeel.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Heb je hem al 'gek' gemaakt op het speeltje (wat dan ook)? Toen Dante's jachtinstinct ontwaakte :N:, zocht ik iets wat zijn jachtinstinct kon compenseren. Ik ben toen begonnen met een balletje wat ik overgooide naar mijn dochter. We deden dan alsof we ontzettend veel lol hadden daarmee en negeerden Dante compleet, hij mocht niet meedoen :pffff:. Paar dagen vol gehouden (Dante werd steeds nieuwsgieriger en gretiger) en ook af en toe (heel gemeen) vlak voor zijn neus gegooid en snel door ons weggekaapt. Ook buiten gedaan en Dante was onderhand wanhopig, zo graag wilde hij dat balletje hebben... En dat was precies waar we hem hebben wilden :mrgreen:
Is het proberen waard!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Na onze speelsessies (van mij en mijn dochter) ging het balletje demonstratief in de kast! Ook later; dat (heilige :wink: ) balletje komt alleen maar te voorschijn bij apporteerspelletjes!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Heb je deze vraag al op het kooikerforum gesteld?
Daar zijn ook kooikerhondjes op te vinden die goed kunnen apporteren.

Met Beetle heb ik het geprobeerd met een plastic geel ding, maar daar had ze helemaal geen zin in! Volgens mij is die dan ook bij haar dochter Maica beland, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:Heb je deze vraag al op het kooikerforum gesteld?

Met Beetle heb ik het geprobeerd met een plastic geel ding, maar daar had ze helemaal geen zin in! Volgens mij is die dan ook bij haar dochter Maica beland, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Het frustrerende is juist dat alle Kooikers die ik ken heel goed apporteren. Ik wil graag tips van mensen die een hond hebben die niet uit zichzelf die drang heeft :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Riboet schreef:Hier ook een hond die ik het apporteren niet geleerd krijg (nou heb ik ook niet het ras dat apporteren leuk vind). Ik werk trouwens met een dummy. Maar volgens mij moet het niet zo heel veel uitmaken of je een blok of een dummy gebruikt. Bij ons op de vereniging (ook Cynophilia) mag volgens mij allebei, zolang je maar in je achterhoofd houdt: het is het speeltje van de baas en NIET van de hond.

Nala vertikte het ook om de dummy vast te pakken.

Bij mij hielp het advies van de trainer. Leg je dummy, je blok, of je uitgerekte tennisbal in het zicht van de hond maar buiten zijn bereik. Pak het geregeld, praat er mee, speel ermee, alles in het zicht van de hond, maar geef hem de dummy niet. Houd dat een week vol. Neem de dummy ook eens mee tijdens het uitlaten, maar geef de hond de dummy niet.

Bij mij (nou ja Nala dan) werkte het! Op de eerste les dat we de dummy gingen gebruiken, wilde ze nog maar een ding: die dummy hebben! En dus vloog ze erop af.

Helaas struikel ik nu bij het volgende onderdeel: de dummy pakken en bij mij brengen. Nala is zooooo blij dat met die dummy dat ze er meteen op gaat bijten en kluiven, maar terugbrengen ho maar. We hebben de dummy nu aan een touwtje zodat we Nala met dummy kunnen 'binnenhalen' :mrgreen: . Ik wens je veel succes met dit lastige onderdeel.
Ik ga het proberen! Als ik het zo lees, wordt het nog een heel gedoe om Bram zover te krijgen :N:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Een van mijn honden had het er in het begin ook moeilijk mee, maar was later een prima apporteur.
Later moet je inderdaad over op hout of een dummy. Daarvoor geldt dan een speciaal gewicht afhankelijk van de grootte van de hond. Daar zou de club je over moeten kunnen inlichten.
Als je met de aircong het apporteren voor elkaar hebt hoeft het niet moeilijk te zijn over te stappen op een blok.
Ken je de clickermethode?
Dat wil ook nog wel eens goed helpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Renske schreef:Heb je deze vraag al op het kooikerforum gesteld?

Het frustrerende is juist dat alle Kooikers die ik ken heel goed apporteren. Ik wil graag tips van mensen die een hond hebben die niet uit zichzelf die drang heeft :wink:

Helaas geen tips... Bowie doet het ook niet :19: Een heel enkel keertje heeft ze een ongelukje, waarbij ze heel toevallig iets in haar bek heeft en dan heel toevallig mijn richting op rent, maar daar is ook alles mee gezegd.

Hij is ook geen balletjesgek, dus daar kun je ook niet mee oefenen :19:

Begint het "probleem" al bij het niet in de bek willen nemen? En dan het ook niet willen terugbrengen? Laat hij het dan vallen of rent hij er mee weg?
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Begint het "probleem" al bij het niet in de bek willen nemen? En dan het ook niet willen terugbrengen? Laat hij het dan vallen of rent hij er mee weg?
Bij stap 1 gaat het al mis :jank:

Ik heb het houten blok, maak dat leuk en zeg dan 'apport' en houd het voor z'n bek. Nou....niks dus :19:

Ik heb het een aantal keer in z'n bek gefrummeld en hem dan enorm met m'n stem beloond. Maar niks hoor, hij wil het niet.

Ben benieuwd of ik daar op ga stranden tijdens deze cursus.

ps op jouw aanraden bij hondenwinkel.nl zo'n airkong gekocht, maar dat is een duur geintje. want als je toch bestelt, kun je er net zo goed ook wat andere dingen bij bestellen natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:

Ik heb het houten blok, maak dat leuk en zeg dan 'apport' en houd het voor z'n bek. Nou....niks dus :19:

Ik heb het een aantal keer in z'n bek gefrummeld en hem dan enorm met m'n stem beloond. Maar niks hoor, hij wil het niet.

ps op jouw aanraden bij hondenwinkel.nl zo'n airkong gekocht, maar dat is een duur geintje. want als je toch bestelt, kun je er net zo goed ook wat andere dingen bij bestellen natuurlijk :mrgreen:
Bowie is niet helemaal wild van balletjes en na 2 minuten heeft ze ze ook wel weer gezien, maar die air kong is een héél ander verhaal. Die krijgt ze ook alleen als we naar het water gaan of héél soms tijdens het spelen. Dat is ook een speeltje wat niet los in huis ligt. Dat heeft 2 redenen: reden 1 is slopen en reden 2 is het speciaal houden. Dit is het enige speeltje wat ze uit water haalt en als ze zin heeft het ook terugbrengt :cheer:

Ik heb het eerst wel heel leuk moeten maken door er de hele tijd mee in m'n broekzak te lopen en er zelf mee te gaan spelen zonder dat Bowie het krijgt :roll:
Vraag me trouwens af of Bram gevoelig is voor dit soort "acties" :mrgreen:

En een apporteerblok lijkt me in eerste instantie ook niet echt fijn voor veel honden. Het is hart, hoekig, het lijkt me niet fijn aan voelen in de bek :19:

En sorry voor de tip, ik had beter moeten weten... Heb namelijk hetzelfde probleem... :roll:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 09 aug 2006 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:

Even niet forceren, wordt het niet leuker van.
Ga het eens proberen met de clicker(of een clickerwoord). Als je niet weet hoe dat moet vraag je het maar.
Dat ding in zijn bek stoppen en apport zeggen maakt misschien dat hij er een afkeer van krijgt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:

Even niet forceren, wordt het niet leuker van.
Ga het eens proberen met de clicker(of een clickerwoord). Als je niet weet hoe dat moet vraag je het maar.
Dat ding in zijn bek stoppen en apport zeggen maakt misschien dat hij er een afkeer van krijgt.
Ja, dat laatste had ik ook al bedacht, dus ik ben gestopt :wink: Clickeren doen we niet op de hondenschool.......
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Dan doe je dat thuis :wink:
Met een beetje geluk loopt hij binnen korte tijd met dat ding in zijn bek :smile:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: Vraag me trouwens af of Bram gevoelig is voor dit soort "acties" :mrgreen:
Ik heb zo'n vermoeden dat het leuk maken van iets niet werkt bij Bram. Ik doe dat weleens in het bos: ooooo wat heeft Linda een moooooie stok gevonden, kijk nouuuuu dan (en zo even door). Maar als meneer geen zin heeft, dan heeft hij geen zin. Hij heeft echt zoiets van :piew: heb je haar weer.

Tis soms toch wel een heel zinnige kabouter hoor. Dit gaat niet eenvoudig worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”