Hier ook een hond die ik het apporteren niet geleerd krijg (nou heb ik ook niet het ras dat apporteren leuk vind). Ik werk trouwens met een dummy. Maar volgens mij moet het niet zo heel veel uitmaken of je een blok of een dummy gebruikt. Bij ons op de vereniging (ook Cynophilia) mag volgens mij allebei, zolang je maar in je achterhoofd houdt: het is het speeltje van de baas en NIET van de hond.
Nala vertikte het ook om de dummy vast te pakken.
Bij mij hielp het advies van de trainer. Leg je dummy, je blok, of je uitgerekte tennisbal in het zicht van de hond maar buiten zijn bereik. Pak het geregeld, praat er mee, speel ermee, alles in het zicht van de hond, maar geef hem de dummy niet. Houd dat een week vol. Neem de dummy ook eens mee tijdens het uitlaten, maar geef de hond de dummy niet.
Bij mij (nou ja Nala dan) werkte het! Op de eerste les dat we de dummy gingen gebruiken, wilde ze nog maar een ding: die dummy hebben! En dus vloog ze erop af.
Helaas struikel ik nu bij het volgende onderdeel: de dummy pakken en bij mij brengen. Nala is zooooo blij dat met die dummy dat ze er meteen op gaat bijten en kluiven, maar terugbrengen ho maar. We hebben de dummy nu aan een touwtje zodat we Nala met dummy kunnen 'binnenhalen'

. Ik wens je veel succes met dit lastige onderdeel.