Moon schreef:
Klinkt heel erg leuk allemaal! Ik kan me je enthousiasme goed voorstellen
Misschien is het moeilijk uit te leggen maar ik ben wel geïnteresseerd in het dikgedrukte. Zou je een voorbeeldje kunnen geven?
Trouwens; Dante zwaait

(een tijdje geleden heb ik jouw methode gevraagd). Wat ik alleen er nog uit moet krijgen is dat hij af en toe nog op zijn achterwerk naar voren wil 'hoppen'

. Ws. heb ik geclicked terwijl hij dat deed

Denkt misschien dat het erbij hoort

Maar verder maait hij heel enthousiast met zijn voorpoot
Gr. Marijke

Dante kan zwaaien, leukkkk
Bij Vegas kan ik weleens een foutje maken met belonen ('Good', het clickerwoord) omdat hij het niet zo snel op pakt allemaal maar als een hond dat wel doet dan kan je weleens een misser maken met clickeren

en doen ze dingen erbij die eigenlijk niet moeten

Je krijgt het er vast nog wel uit

en anders is het gewoon een heeeel enthousiaste zwaai
Twee weken geleden zijn we begonnen bij bepaalde oefeningen die je op afstand wil laten uitvoeren (je kiest dan een commando die de hond al heel goed beheerst) de beloning ong. een meter à chter de hond te leggen. Dat kan een speeltje zijn of voer. Als je voer gebruikt moet je het in een afgesloten bakje doen (een mini tupperware bakje ofzo).
Bij Vegas lukte het in het begin niet. Ik heb hem 'nee' aangeleerd maar dat was hij vergeten

Als eerste hebben we dus het volgende gedaan:
Vegas moest netjes voor me zitten en dan liet ik het bakje zien waar de beloningen in zaten. Iedere keer dat hij naar het bakje wilde zei ik 'nee' en haalde ik het bakje weg. Na een paar keer snapte hij het en keek hij weg als ik het bakje voor hem hield, op dat moment kreeg hij een beloning uit het bakje
Toen hij na een paar keer niet meer zo gefreakt op het bakje reageerde en gewoon rustig deed als het bakje tevoorschijn kwam heb ik hem laten zitten en het bakje achter hem gelegd. Vegas beheerst zwaaien heel goed dus heb ik hem laten zwaaien. Goede oefening = uit je dak gaan en samen naar het bakje rennen voor de beloning
Ik heb het thuis nu al heel vaak gedaan en nu kan hij zelfs al twist (waarbij hij in zijn draai het bakje dus ziet) met het bakje achter zich. Als hij weer netjes voor me staat gaan we samen de beloning ophalen.
Wat is nu het idee hier achter? Normaal beloon je de hond op zijn plaats maar als je op afstand gaat werken zal de hond naar je toe willen komen voor zijn beloning als hij de oefening heeft uitgevoerd. Dat is niet de bedoeling want je wil dat de hond daar blijft

dus: ren je samen naar het bakje en krijgt hij daar zijn beloning. Als hulpmiddel zijn de honden uit mijn cursus inmiddels gewent aan een plaats zoals een matje//handdoek waar de hond naar terug kan worden gestuurd. Ik doe hier niet aan mee omdat ik in de B terug plaats heb. Als ik nu een matje aan ga leren ga ik twee dezelfde oefeningen volgens een ander principe aanleren en dat lijkt me niet handig
Hopelijk heb je er wat aan
Oh ja: de afstand bouw je per voetstap op, heeel langzaam dus