Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Echt, dit gaat ze niet leren...

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Echt, dit gaat ze niet leren...

Ongelezen bericht door Jacksel »

We zijn nu echt al een aantal weken bezig om de plat erin te krijgen, maar het lukt niet zonder handcommando en ze blijft ook niet liggen tot ze vrij krijgt... Zolang ik met een koekje voor haar neus iets opzij doe, gaat ze perfect plat (dus ik hoef -meestal- inet meer de hele beweging te maken), zodra het koekje weg is (zij heeft m op) staat ze weer op... Heb ik meerdere koekjes blijft ze wel liggen, geef ik het koekje niet en kom ik overeind, doet zij dat ook, geef ik het koekje niet maar houd ik m iets buiten haar bereik voor haar kop, blijft ze -meestal- wel liggen...

Maarja, de bedoeling is toch dat ze het alleen op stemcommando gaat doen...

Ik heb al geprobeerd het handcommando zo klein mogelijk te maken en dat dus in kleine stapjes af te bouwen, maar als ik kleiner ga, doet ze het gewoon niet meer :boos: ... Ik weet dat ik geduldig moet blijven, en naar haar blijf ik dat dus ook, maar ik word er toch wel lichtelijk gestoord van...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Bij mijn vorige hond is het ook niet gelukt en boris was echt gek!! Mijn zusje ging tijdens de afwas zitten naast hem en duwde hem vanuit liggen plat en zei toen: Goed zo braaf!!!!!!! Dit is plat. Vervolgens ging ze even aaien en deed dat nog een keer en ging weer verder met de afwas. Boris ging weer gewoon liggen en ze zei plat en daar ging meneer. Sindsdien na één commando gaat hij gelijk plat, misschien een tip?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

boxersien schreef:Bij mijn vorige hond is het ook niet gelukt en boris was echt gek!! Mijn zusje ging tijdens de afwas zitten naast hem en duwde hem vanuit liggen plat en zei toen: Goed zo braaf!!!!!!! Dit is plat. Vervolgens ging ze even aaien en deed dat nog een keer en ging weer verder met de afwas. Boris ging weer gewoon liggen en ze zei plat en daar ging meneer. Sindsdien na één commando gaat hij gelijk plat, misschien een tip?
Al geprobeerd, lukt niet...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik had dat probleem al met de "af" :mrgreen:
Ik ben eerst op mijn hurken gaan zitten en daarna als een soort van knipmes gaan staan (staand, maar wel helemaal met mijn bovenlichaam naar de grond :wink:
Steeds met één hand héél zachtjes op de borstkas van de hond.
Daarna zonder dat mijn hand op de hond lag, daarna de hand steeds verder omhoog. Tot ze bleef liggen :ok:
Ik ben er weer aardig lenig van geworden :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Wij hebben het Buffy geleerd met biefstuk en kipfilet waar ze even op moest kauwen. Heel snel vrij geven en weer belonen met iets. Dat kon toen gemakkelijk uitgebouwd worden, ook zonder biefstuk. Maar bij het principe leren, werkt het goed iets te geven waar ze even mee bezig zijn en heel snel weer vrij te geven, een halve seconde blijven is genoeg in het begin.

Gebaren kun je er in principe later uittrainen, maar wij doen dat niet.

Anne
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb geen probleem als het met een gebaartje moet, dat doen we soms bij zit/af ook nog, maar ik zit echt nog zo ongeer bij het lokken bij het plat gaan... En ze moet het met examen toch echt wel kunnen...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jacksel schreef:Ik heb geen probleem als het met een gebaartje moet, dat doen we soms bij zit/af ook nog, maar ik zit echt nog zo ongeer bij het lokken bij het plat gaan... En ze moet het met examen toch echt wel kunnen...
Niet elke hond pakt het even snel op.
Maar opeens valt het kwartje :ok:
Ga je nou niet druk maken over een examen. Als ze er nog niet aan toe is, jammer dan, maar zet haar niet onder druk omdat je het examen graag wil halen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
starfleet
Erelid

Jacksel schreef:Ik heb geen probleem als het met een gebaartje moet, dat doen we soms bij zit/af ook nog, maar ik zit echt nog zo ongeer bij het lokken bij het plat gaan... En ze moet het met examen toch echt wel kunnen...
Ze hoeft er geen baan mee te krijgen :wink: Ben het met Nettie eens. Niet te druk over maken, want ineens lukt het wel, je moet nu niet te snel willen omdat je examen hebt, want dan ga je het echt verprutsen met aanleren.

Anne
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

starfleet schreef:
Ze hoeft er geen baan mee te krijgen :wink: Ben het met Nettie eens. Niet te druk over maken, want ineens lukt het wel, je moet nu niet te snel willen omdat je examen hebt, want dan ga je het echt verprutsen met aanleren.

Anne
Amen.

Ga die plat nou eens even een weekje niet doen en volgende week ga je weer verder. Blijf dan het commando plat herhalen als ze in de juiste positie ligt. Plat - braaf plat - plat. Dit ga je een aantal keren per dag oefenen en per keer niet vaker dan 4 a 5 keer. Op een gegeven moment zal je merken dat ze op jouw 1e commando plat gaat anticiperen dwz: ze gaat al omdat ze het nu zo vaak heeft gedaan dat ze weet wat er gaat gebeuren en van haar verwacht wordt. Weet je nog, de snelste weg naar de beloning. Als ze dit gaat doen ga jij niet belonen met 1 lullig voertje, maar dan komt er een bonus super lekker voertje te voorschijn. In in stilte ga jij uit je dak om de oefening die rust nodig heeft rustig te houden. Maar je beloont haar dus wel uitbundig met dat super lekkere voertje. Gaat dit een paar keer zo, dan ga je het lekkere voertje afwisselen met een gewoon brokje en ga je verder met tijd uitbouwen (dat ze langer blijft liggen).

Deze oefening moet je gaan gebruiken tbv de verzorging van de hond. Ze moet dus wel op commando plat gaan, maar daarna hoef jij niet op te staan omdat je anders wel erg lange armen nodig hebt om haar te kunnen borstelen, voetzooltjes te controleren en teken weg te halen :wink: . Je hoeft dus niet overeind te komen. Maar Jamie moet het wel aan kunnen dat ze langere tijd in die positie blijft (en dat er dan aan haar gepriegeld wordt).

:ok:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Oortjes kon toen ze hier kwam nog niet af. Zelfs met voertje lokken bleef ze maar die voorpoten stijf houden... haar nek werd steeds langer. :mrgreen:
Wij hebben zoiezo met de clicker gedaan, en dat snapte ze veel sneller, misschien is dat een idee. Click = koekje, en zodra ze dat weet, ze is gefocust op dat stukje kaas wat ze bijna nooit krijgt, zeg je AF en dan niets meer.
Zorg dat ze het lekkers kan zien en weet dat ze het commando gehoord heeft, en dan gewoon wachten... Als ze het lekkers echt graag wil zal ze gaan uitvogelen wat ze nou moet doen om die click te krijgen. Als ze na een tijdje "eigenlijk omdat ze het opgeeft" plat, click je en herhaald het commando een aantal keer samen met het braaaaaaaffff en natuurlijk de kaas, stukken tegelijk als het even moet.

Als je zo een aantal keer lukt, zal ze snappen dat AF, liggen is.
Ze gaat echt wel vissen naar wat ze moet doen om de click te krijgen.
Laat der maar moeite doen om het zelf uit te vogelen, 1x AF zou genoeg moeten zijn.
Jij hebt alle tijd op dat moment :pffff:

Suc6 :mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Maaike schreef:
starfleet schreef:

Anne
Amen.

Ga die plat nou eens even een weekje niet doen en volgende week ga je weer verder. Blijf dan het commando plat herhalen als ze in de juiste positie ligt. Plat - braaf plat - plat. Dit ga je een aantal keren per dag oefenen en per keer niet vaker dan 4 a 5 keer. Op een gegeven moment zal je merken dat ze op jouw 1e commando plat gaat anticiperen dwz: ze gaat al omdat ze het nu zo vaak heeft gedaan dat ze weet wat er gaat gebeuren en van haar verwacht wordt. Weet je nog, de snelste weg naar de beloning. Als ze dit gaat doen ga jij niet belonen met 1 lullig voertje, maar dan komt er een bonus super lekker voertje te voorschijn. In in stilte ga jij uit je dak om de oefening die rust nodig heeft rustig te houden. Maar je beloont haar dus wel uitbundig met dat super lekkere voertje. Gaat dit een paar keer zo, dan ga je het lekkere voertje afwisselen met een gewoon brokje en ga je verder met tijd uitbouwen (dat ze langer blijft liggen).

Deze oefening moet je gaan gebruiken tbv de verzorging van de hond. Ze moet dus wel op commando plat gaan, maar daarna hoef jij niet op te staan omdat je anders wel erg lange armen nodig hebt om haar te kunnen borstelen, voetzooltjes te controleren en teken weg te halen :wink: . Je hoeft dus niet overeind te komen. Maar Jamie moet het wel aan kunnen dat ze langere tijd in die positie blijft (en dat er dan aan haar gepriegeld wordt).

:ok:
Ik zal maar naar juf Maaike luisteren :wink: Ff een weekje gene plat dus... En daarna eraan gaan werken, hopen dat het me ooit gaat lukken...
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

mmm.... wat is plat? :denken: Ik dacht dat je af bedoelde maar dat is blijkbaar wat anders.
starfleet
Erelid

Sas schreef:mmm.... wat is plat? :denken: Ik dacht dat je af bedoelde maar dat is blijkbaar wat anders.
Ik denk dat hier op de zij liggen bedoeld wordt.

Anne
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wij hebben het gedaan door de clicker als eindcommando te gebruiken.

dus net zolang positie vasthouden totdat de clicker het seintje vrij geeft en dan pas de beloning erin.

nu moet ik wel zeggen dat dit hondje niet clicker getraind was. en bij ons was het geen clicker maar een zoemer (maar dat maakt niet uit resultaat is hetzelfde)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

speurneus carola schreef:wij hebben het gedaan door de clicker als eindcommando te gebruiken.

dus net zolang positie vasthouden totdat de clicker het seintje vrij geeft en dan pas de beloning erin.

nu moet ik wel zeggen dat dit hondje niet clicker getraind was. en bij ons was het geen clicker maar een zoemer (maar dat maakt niet uit resultaat is hetzelfde)
Jamey is nog niet zo ver in het clickeren... waarschijnlijk doordat we het niet genoeg doen en ik nog niet supergoed time :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”