Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lengte riem

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Lengte riem

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Even nieuwsgierig. Hoe lang moet de riem zijn bij jouw hondenschool?

Op de eerste hondenschool waar we les hadden, moest de riem 1,5 meter zijn. De tweede hondenschool wilde een riem van een meter en bij Zoys waar ik straks met GG b start, moet de riem volgens mij 1.20 meter zijn.

Apart toch, die verschillen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Waar ik geweest ben 1.50 m.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

geen riem :19:

als er een riem gebruikt wordt, doet de lengte er niet toe.

de riem die ik gebruik als ik hem een aan doe (Floyd, Ds heeft nooit een aan :19: ) is iets van 60 cm of zo. ik vind hem handig omdat er geen handvat aanhangt en de riem anti-slip is :wink:
Agnetha
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russells!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnetha »

ik dacht 1,20m bij gehoorzaamheid maar ik vind dat ik zelf mag bepalen hoelang hij is. Ik gebruikte bij gehoorzaamheid een 1,40m lijn (korter heb en wil ik ze niet). Maar ze controleerde ook geen lijnen ofzo want er waren ook mensen met een nog langere lijn, het ligt gewoon aan de instructeur die je hebt.
Voor behendigheid beginners gebruik ik een 2,00m lijn omdat ik anders in de knoop kom omdat m'n lijn te kort is, als ze echt een parcous gaan lopen neem ik gewoon m'n 1,40 lijntje weer mee, maar volgens mij mocht je daar zelf weten hoe lang hij is.
Afbeelding
Pootjes van Yentle, Spikey, Tygo, Harrie en Breeze!!
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

nee bij ons op de clib maakt het ook niet veel uit.vindt het wel appart bij de een 2mtr de ander 1,5 en weer een ander 1,2.wat maakt die paar cm nou uit zou je denken :denken: het soort riem is bij ons belangrijker,liefst leer of nylon maar zeker geen ketting riem met zo'n leer handvat en een slipketting liever ook niet.
Afbeelding

jemble 5 maanden
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb altijd de gewone riem gebruikt, die is 1.80 maar we gebruiken zelden de volle lengte, maar slaan hem een paar keer om, anders zit altijd zo'n poot verkeerd.

Anne
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb nog nooit wat over riemlengte gehoord tot vandaag met proefexamen...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Waarom moet je dan een bepaalde lengte hebben :denken:
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Voor het aangelijnd volgen moeten wij lopen met een lijn van een meter. Langer is in mijn ogen ook niet nodig; krijg je alleen maar ruzie mee :mrgreen:
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Bij ons minimaal 1.80, aanbevolen wordt 2 meter. Dit om ook oefeningen op "afstand" aangelijnd te kunnen doen. Je hebt dan meer aan je lijn omdat je je hond onder controle blijf-oefeningen kunt aanleren. Als je maar 1.20 hebt dan kun je nauwelijks bij je hond vandaan of de lijn staat al strak. De overgang naar de lijn loslaten bij blijf-oefeningen is dan kleiner.

Groeten,
Meta
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Voor dit soort dingen aanleren gebruiken wij een 5 of 10 meter lijn.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Jacksel schreef:Ik heb nog nooit wat over riemlengte gehoord tot vandaag met proefexamen...
Er staat geloof ik wel een maat in het reglement.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik gebruik een lange lijn tijdens het trainen, behalve voor het fietsen, daar gebruik ik een lijn van iets meer dan een meter voor.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik heb eigenlijk geen idee wat de lengte moet zijn.
Ik gebruik een riem van bijna 2 meter, maar ik bos hem netjes op.
Naar mijn mening is het ook nogal een verschil. Doe ik Britt aan een riem van 1 meter dan kan ze bijna nergens heen, terwijl als je een duitse dog aan een riem van een meter hebt, ze opeens heel veel ruimte hebben in verhouding.
Bij mij moet de riem de weg naar beneden eerst afleggen :mrgreen:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Natas
Actief

Ongelezen bericht door Natas »

Sita schreef:Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.
En geen flexilijn. Maar ik heb nog nooit iemand er een opmerking over horen maken eigenlijk.
Zelf heb ik zo'n leren politielijn die heel lang en gewoon kan zijn. Bij blijf-oefeningen toen dat nog niet los kon was het wel handig, maar met volgen is het weer minder handig omdat je veel riem hebt om vast te houden.
Met behendigheid hebben veel mensen zo'n mini-riem die eigenlijk alleen een handvat met musketonhaak is, zodat de hond geen last heeft van de riem en je hem net iets makkelijker kan vastpakken dan met alleen een halsband.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Natas schreef:
Sita schreef:Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.
En geen flexilijn. Maar ik heb nog nooit iemand er een opmerking over horen maken eigenlijk.
Zelf heb ik zo'n leren politielijn die heel lang en gewoon kan zijn. Bij blijf-oefeningen toen dat nog niet los kon was het wel handig, maar met volgen is het weer minder handig omdat je veel riem hebt om vast te houden.
Met behendigheid hebben veel mensen zo'n mini-riem die eigenlijk alleen een handvat met musketonhaak is, zodat de hond geen last heeft van de riem en je hem net iets makkelijker kan vastpakken dan met alleen een halsband.
maar je kunt zo`n politie riem toch korter maken, ik verstel hem ook regel matig net wat handig is(die van mij is 2,5 meter en 3 voudig verstelbaar) :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Op de KC wordt een lijn van 1 tot 1,5 meter aanbevolen.
Opbossen kan soms lastig zijn. Met sommige oefeningen doe je de lus van de riem om je pols en dan zit een te lange riem in de weg. En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas. :wink:
Een klein hondje met een baas van 2 meter lengte heeft een langer lijn nodig dat een hond met schofthoogte 60 cm en een baas van 1,60 meter :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Natas
Actief

Ongelezen bericht door Natas »

loving bulls schreef:
Natas schreef:
maar je kunt zo`n politie riem toch korter maken, ik verstel hem ook regel matig net wat handig is(die van mij is 2,5 meter en 3 voudig verstelbaar) :19:
Jawel, dat is juist handig, dat hij verstelbaar is. Maar met volgen is het best veel om opgerold in je hand te houden.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Bij puppen curusus en vervolg 1 maakt het niet uit. Bij basiscurus moest het een riem van 1,80 zijn. Zodat de hond kon kiezen met wie hij mee wilde.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Oja en slipkettingen, halfchecks, flexilijnen zijn verboden. En voor de basiscurus moest je een lange lijn van 5 meter hebben zonder spanning erop, dus geen flexilijn. Verder word er een halsband of een follow me/gentle leader/ halti aanbevolen. Liever geen tuig omdat het volgen dan moeilijker word.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Pink0Pink schreef:Bij puppen curusus en vervolg 1 maakt het niet uit. Bij basiscurus moest het een riem van 1,80 zijn. Zodat de hond kon kiezen met wie hij mee wilde.
Dat snap ik niet helemaal :denken:
Kan je dat nader uitleggen? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

ranetje schreef:En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas. :wink:
Een klein hondje met een baas van 2 meter lengte heeft een langer lijn nodig dat een hond met schofthoogte 60 cm en een baas van 1,60 meter :mrgreen:
Daarom wil ik dus riemen van 2 meter, ik ben lang en mijn hondjes zijn ook lang, maar niet hoog :smile:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas. :wink:
Daarom wil ik dus riemen van 2 meter, ik ben lang en mijn hondjes zijn ook lang, maar niet hoog :smile:
Ja dat kan ik me voorstellen :smile:
Afbeelding
zaira
Actief

Ongelezen bericht door zaira »

Bij ons op de training moet de riem 1.50 zijn.
Bij onze vorige hondschool 2 meter.
Maar ik gebruik zelf het liefste een politielijn.
Groetjes Fenna en
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”