Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lengte riem
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Lengte riem
Even nieuwsgierig. Hoe lang moet de riem zijn bij jouw hondenschool?
Op de eerste hondenschool waar we les hadden, moest de riem 1,5 meter zijn. De tweede hondenschool wilde een riem van een meter en bij Zoys waar ik straks met GG b start, moet de riem volgens mij 1.20 meter zijn.
Apart toch, die verschillen?
Op de eerste hondenschool waar we les hadden, moest de riem 1,5 meter zijn. De tweede hondenschool wilde een riem van een meter en bij Zoys waar ik straks met GG b start, moet de riem volgens mij 1.20 meter zijn.
Apart toch, die verschillen?

Linda, Izzie en Bram
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
-
Agnetha
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russells!
- Contacteer:
ik dacht 1,20m bij gehoorzaamheid maar ik vind dat ik zelf mag bepalen hoelang hij is. Ik gebruikte bij gehoorzaamheid een 1,40m lijn (korter heb en wil ik ze niet). Maar ze controleerde ook geen lijnen ofzo want er waren ook mensen met een nog langere lijn, het ligt gewoon aan de instructeur die je hebt.
Voor behendigheid beginners gebruik ik een 2,00m lijn omdat ik anders in de knoop kom omdat m'n lijn te kort is, als ze echt een parcous gaan lopen neem ik gewoon m'n 1,40 lijntje weer mee, maar volgens mij mocht je daar zelf weten hoe lang hij is.
Voor behendigheid beginners gebruik ik een 2,00m lijn omdat ik anders in de knoop kom omdat m'n lijn te kort is, als ze echt een parcous gaan lopen neem ik gewoon m'n 1,40 lijntje weer mee, maar volgens mij mocht je daar zelf weten hoe lang hij is.
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
nee bij ons op de clib maakt het ook niet veel uit.vindt het wel appart bij de een 2mtr de ander 1,5 en weer een ander 1,2.wat maakt die paar cm nou uit zou je denken
het soort riem is bij ons belangrijker,liefst leer of nylon maar zeker geen ketting riem met zo'n leer handvat en een slipketting liever ook niet.

jemble 5 maanden
- starfleet
- Erelid
-
Sita
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
- meta.meulenbelt
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bij ons minimaal 1.80, aanbevolen wordt 2 meter. Dit om ook oefeningen op "afstand" aangelijnd te kunnen doen. Je hebt dan meer aan je lijn omdat je je hond onder controle blijf-oefeningen kunt aanleren. Als je maar 1.20 hebt dan kun je nauwelijks bij je hond vandaan of de lijn staat al strak. De overgang naar de lijn loslaten bij blijf-oefeningen is dan kleiner.
Groeten,
Meta
Groeten,
Meta
Meta Meulenbelt
AHOV-Hondenschool
http://www.ahov.nl
http://felyce.blogspot.com
http://www.ahov.nl/cairns
AHOV-Hondenschool
http://www.ahov.nl
http://felyce.blogspot.com
http://www.ahov.nl/cairns
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk geen idee wat de lengte moet zijn.
Ik gebruik een riem van bijna 2 meter, maar ik bos hem netjes op.
Naar mijn mening is het ook nogal een verschil. Doe ik Britt aan een riem van 1 meter dan kan ze bijna nergens heen, terwijl als je een duitse dog aan een riem van een meter hebt, ze opeens heel veel ruimte hebben in verhouding.
Bij mij moet de riem de weg naar beneden eerst afleggen
Ik gebruik een riem van bijna 2 meter, maar ik bos hem netjes op.
Naar mijn mening is het ook nogal een verschil. Doe ik Britt aan een riem van 1 meter dan kan ze bijna nergens heen, terwijl als je een duitse dog aan een riem van een meter hebt, ze opeens heel veel ruimte hebben in verhouding.
Bij mij moet de riem de weg naar beneden eerst afleggen
-
Natas
- Actief
En geen flexilijn. Maar ik heb nog nooit iemand er een opmerking over horen maken eigenlijk.Sita schreef:Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.
Zelf heb ik zo'n leren politielijn die heel lang en gewoon kan zijn. Bij blijf-oefeningen toen dat nog niet los kon was het wel handig, maar met volgen is het weer minder handig omdat je veel riem hebt om vast te houden.
Met behendigheid hebben veel mensen zo'n mini-riem die eigenlijk alleen een handvat met musketonhaak is, zodat de hond geen last heeft van de riem en je hem net iets makkelijker kan vastpakken dan met alleen een halsband.

-
S@ndr@
- Zeer actief
maar je kunt zo`n politie riem toch korter maken, ik verstel hem ook regel matig net wat handig is(die van mij is 2,5 meter en 3 voudig verstelbaar)Natas schreef:En geen flexilijn. Maar ik heb nog nooit iemand er een opmerking over horen maken eigenlijk.Sita schreef:Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.
Zelf heb ik zo'n leren politielijn die heel lang en gewoon kan zijn. Bij blijf-oefeningen toen dat nog niet los kon was het wel handig, maar met volgen is het weer minder handig omdat je veel riem hebt om vast te houden.
Met behendigheid hebben veel mensen zo'n mini-riem die eigenlijk alleen een handvat met musketonhaak is, zodat de hond geen last heeft van de riem en je hem net iets makkelijker kan vastpakken dan met alleen een halsband.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Op de KC wordt een lijn van 1 tot 1,5 meter aanbevolen.
Opbossen kan soms lastig zijn. Met sommige oefeningen doe je de lus van de riem om je pols en dan zit een te lange riem in de weg. En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas.
Een klein hondje met een baas van 2 meter lengte heeft een langer lijn nodig dat een hond met schofthoogte 60 cm en een baas van 1,60 meter
Opbossen kan soms lastig zijn. Met sommige oefeningen doe je de lus van de riem om je pols en dan zit een te lange riem in de weg. En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas.
Een klein hondje met een baas van 2 meter lengte heeft een langer lijn nodig dat een hond met schofthoogte 60 cm en een baas van 1,60 meter
-
Natas
- Actief
Jawel, dat is juist handig, dat hij verstelbaar is. Maar met volgen is het best veel om opgerold in je hand te houden.loving bulls schreef:maar je kunt zo`n politie riem toch korter maken, ik verstel hem ook regel matig net wat handig is(die van mij is 2,5 meter en 3 voudig verstelbaar)Natas schreef:En geen flexilijn. Maar ik heb nog nooit iemand er een opmerking over horen maken eigenlijk.Sita schreef:Ik geloof dat ze bij ons een riem aanbevelen van rond de 2m en het liefst een leren. Slipkettingen zijn bij ons verboden en liever ook geen halfcheck.

-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Oja en slipkettingen, halfchecks, flexilijnen zijn verboden. En voor de basiscurus moest je een lange lijn van 5 meter hebben zonder spanning erop, dus geen flexilijn. Verder word er een halsband of een follow me/gentle leader/ halti aanbevolen. Liever geen tuig omdat het volgen dan moeilijker word.

- ranetje
- Zeer actief
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
Daarom wil ik dus riemen van 2 meter, ik ben lang en mijn hondjes zijn ook lang, maar niet hoogranetje schreef:En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas.![]()
- ranetje
- Zeer actief
Ja dat kan ik me voorstellenBenji&Brenda schreef:Daarom wil ik dus riemen van 2 meter, ik ben lang en mijn hondjes zijn ook lang, maar niet hoogranetje schreef:En verder hangt het af van de schofthoogte van de hond en de lengte van de baas.![]()