Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe kan ik leuker worden?

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

hoe kan ik leuker worden?

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik moet wat bekennen... Misschien is het vele al opgevallen, misschien ook niet :pffff: :mrgreen:

Het is namelijk zo. Ik ben niet leuk genoeg :jank:

In een prikkelvrije omgeving volgt Gaia als een plaatje. Echter in een prikkelarme omgeving ben ik haar aandacht al kwijt. Die krijg ik ook maar heel zelden terug. Alleen met zitten, voet of af en blijf.

Op voer (van frolic tot leverworst tot frikandel geprobeert) reageert ze niet en bal met touwtje, maar heel matig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ze blijft wel naast me, maar loopt feilloos recht door als ik veel wendingen maak. Probeer het positief te houden, tempo te wisselen, mezelf niet duizelig maken van het draaien, balletjes weggooien ondertussen. Echter het lukt me gewoon niet.

Heeft iemand misschien de gouden tip?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Haha, als er een gouden tip was, was iemand heel rijk geworden :mrgreen:

De truuk zit toch in belonen, afwisseling e.d. volgens mij. Wat je al doet dus :wink: Mijn hond is ook heel snel afgeleid, echt lastig. Ik beloon op verschillende momenten zodat hij langer alert blijft en beloon steeds met anderen dingen: voertjes wissel ik af en ik 'leer' hem ook steeds meer spelen tijdens het trainen.

Werk je ook met een jackpot? Dat werkt bij mijn hond super goed. Een bakje zichtbaar aan de zijkant van de ruimte leggen. Hij kan de gehele heerlijke inhoud verdienen door iets heel goeds te doen en dan is het 'JACKPOT!'. De eerste paar keer rende hij al naar het bakje zonder iets goeds te doen, maar inmiddels begrijpt hij dat hij dan niks krijgt. Eerst werken, dan het bakje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Haha, als er een gouden tip was, was iemand heel rijk geworden :mrgreen:

De truuk zit toch in belonen, afwisseling e.d. volgens mij. Wat je al doet dus :wink: Mijn hond is ook heel snel afgeleid, echt lastig. Ik beloon op verschillende momenten zodat hij langer alert blijft en beloon steeds met anderen dingen: voertjes wissel ik af en ik 'leer' hem ook steeds meer spelen tijdens het trainen.

Werk je ook met een jackpot? Dat werkt bij mijn hond super goed. Een bakje zichtbaar aan de zijkant van de ruimte leggen. Hij kan de gehele heerlijke inhoud verdienen door iets heel goeds te doen en dan is het 'JACKPOT!'. De eerste paar keer rende hij al naar het bakje zonder iets goeds te doen, maar inmiddels begrijpt hij dat hij dan niks krijgt. Eerst werken, dan het bakje.
Het bakje met de aandacht kan ik zelf zo 1,2,3, niet zo snel linken. Misschien een idee om dit keer volgen opnieuw aan te gaan leren in een prikkelrijke omgeving? Laten we zeggen, de dam ofzo en dan aandacht gaan vragen en vast houden?
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

alles een beetje op een speelse manier doen.
dat wil wel vaak werken.
en wij trainen met gekookte kippenhartjes misschien dat ie dat ook heel lekker vind en echt voor wil werken.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

klinkt een beetje...........zorgen dat ze flink trek heeft, dan is een beloning van zelf al aantrekkelijker :19:
Gaia
Zeer actief

lonneke schreef:alles een beetje op een speelse manier doen.
dat wil wel vaak werken.
en wij trainen met gekookte kippenhartjes misschien dat ie dat ook heel lekker vind en echt voor wil werken.
Ik probeer het zo speels mogelijk te houden. Die kippenhartjes kan ik proberen. Echter ze reageert ook niet op gekookte kipfilet...
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

je kunt ook nog kippenlevertjes gebruiken.

wij gebruiken ook ooit rookworst of knakworstjes.

geef je ze te eten voor je gaat trainen?

dat doen wij niet.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

lonneke schreef:je kunt ook nog kippenlevertjes gebruiken.

wij gebruiken ook ooit rookworst of knakworstjes.

geef je ze te eten voor je gaat trainen?

dat doen wij niet.
Nou is het geen lievelings eter tot op zeg maar niet. Ze is eergister blijven logeren bij iemand. Dat betekende dus 3 maaltijden niet eten. Niet omdat ze niet kreeg, maar omdat ze geen trek had, omgeving was te interessant, eten was niet lekker genoeg etc. etc. Ze kwam thuis en ja toen had ze eindelijk echt honger en vrat zowat de voerbak erbij op.

Als ik ga trainen heeft ze nog geen voer gehad. Die krijgt ze pas naar de wandeling/training..
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

wat voor brokken geef je je honden want wij hebben ook moeilijke eters.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Gaia schreef: Het bakje met de aandacht kan ik zelf zo 1,2,3, niet zo snel linken.
Toen Bram het bakje snapte, had hij langer en meer aandacht, dat is de link. Hij doet eigenlijk gewoon meer z'n best door de kans op een jackpot.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief

lonneke schreef:wat voor brokken geef je je honden want wij hebben ook moeilijke eters.
Farmfood en nu 4 keer in de week pens erbij. Ze doet het daar goed op, maar als iemand anders haar eten geeft neemt ze dat gewoon niet aan.
Zoek Stok! schreef: Toen Bram het bakje snapte, had hij langer en meer aandacht, dat is de link. Hij doet eigenlijk gewoon meer z'n best door de kans op een jackpot.
Gaat de aandacht dan niet met name uit naar het bakje? Hoe heb je dat aangepakt?
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Misschien moet je accepteren dat je niet altijd even leuk bent...waarom wil je continue leuk zijn en de aandacht van de hond als de laatste normaal luistert? Moet de hond iets doen? Misschien heb je wel een slimme hond die het nut van overbodige maneuvres niet meer inziet...

L
Zoek stok!
Zeer actief

Gaia schreef: Gaat de aandacht dan niet met name uit naar het bakje? Hoe heb je dat aangepakt?
Ja, er ging een paar keer overheen voordat hij het doorhad :wink: Hij rende dan zelf naar het bakje, maar ja, het bakje zit dicht en ik zei ook nog 'nee'. Hij krijgt de inhoud pas als ik 'jackpot' zeg. Dat is gewoon een kwestie van leren. Voor mij werkt het super. Ik gebruik het ook bij de paaltjes (agility) om meer snelheid te krijgen. Dan kwam hij er de eerste paar keer uit om naar het bakje te crossen, maar helaas pindakaas, toch eerst helemaal de palen doen en dan de inhoud. Het kwartje valt wel :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

langehond1 schreef:Misschien moet je accepteren dat je niet altijd even leuk bent...waarom wil je continue leuk zijn en de aandacht van de hond als de laatste normaal luistert? Moet de hond iets doen? Misschien heb je wel een slimme hond die het nut van overbodige maneuvres niet meer inziet...

L
Samen bezig zijn is hartstikke leuk, daar hoef je geen 'domme' hond voor te hebben :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
langehond1
Zeer actief

Op zich niet...maar als je dingen wilt doen waar de hond niks aan vind, dan kost het overbodig veel moeite en is het voor jezelf ook niet zo leuk...

L
lianne_levka
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lianne_levka »

ik volg dit topic even, mijn hond Levka heeft ook erge moeite met de aandacht er bij hebben. Met trainingen gaat het eigenlijk best wel aardig, bij ons is het meer tijdens het wandelen.
Dan ziet hij van alles, moet hij aan alles ruiken en er als eerste bij zijn.
Met als gevolg dat hij mijn arm zo wat uit de kom trekt.
Snoepjes, daar heb ik geen tijd voor! Hij wil alleen maar lopen, en al pakt hij dan een snoepje aan, dan tuft hij het ook weer zo uit.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

langehond1 schreef:Op zich niet...maar als je dingen wilt doen waar de hond niks aan vind, dan kost het overbodig veel moeite en is het voor jezelf ook niet zo leuk...

L
Dat vind ik een goede opmerking!
Ik liep gister ook weer appel.. ik moet zeggen dat ik zelf ook soms bleeeh.. weer dat volgen weer dat gecommandeer :roll:
En de hond had gister ook weinig zin in appel dan loop je samen te bleeeehen.. en wordt t nog minder leuk.. maar dan :idea: laten we eens leuk gaan doen... inene balletje tevoorschijn effe spelen en dollen gewoon effe gek doen.. ik weer blij hond weer blij en vol pit doorgaan met de oefeningen en veel onverwacht spelelement! en appel met het nodige gecommandeer... maar als dan de gekkigheid volgt wordt t allemaal een stuk interessanter :mrgreen:
langehond1
Zeer actief

Mijn honden hoeven weinig voor mij te doen, maar voor sommige dingen die m'n jonge hond moest leren was het zaak om m eerst goed "af te blazen", als de echte energie eraf is dan gebruikt hij zijn hoofd beter.

Als eenmaal het kwartje bij zowel baas als hond valt dat WAT er gebeurt leuk is ipv van dat 1 van beiden erg leuk wil zijn ben je binnen denk ik. Een zelfbelonende actie is een goede actie. Ik doe ook liever iets wat ik leuk vind dan iets waar ik geen moer aan vind maar wel stukken leverworst voor krijg.

L
Gaia
Zeer actief

langehond1 schreef:Op zich niet...maar als je dingen wilt doen waar de hond niks aan vind, dan kost het overbodig veel moeite en is het voor jezelf ook niet zo leuk...

L
Nou, laat me het wel even uitleggen.

Ik ben bezig met het basiscertificaat speuren. Daarmee ben ik net begonnen. Mijn hond is nu anderhalf en ik wil dat de basis ondercontrole is. Volgen heb je namelijk nodig door het hele programma heen. Bijvoorbeeld, los volgen naar de startpunt van het spoor. Dan moet de hond goed kunnen volgen.

De hond ansich vindt het echt harstikke leuk om te leren en om te "werken". Echter vind ze honden, baasjes, grassprietjes, wolken, blaadjes, konijnen, hazen, wind, zon, regen en niet te vergeten luchtjes ook harstikke leuk. In een prikkelvrije omgeving volgt ze daardoor ook als een zonnetje. Alle aandacht is dan voor mij. No questions asked.

Zondag ben ik weze trainen en heb ik haar de hele week laten spelen met een balletje aan een touwtje. Deze zondag meegenomen en toen zei de begeleider, "Ik wil dat iedereen gaat volgen met z'n hond". Slik.

Eerste 2 rondjes gingen zeg maar erg ruk. Kreeg geen aandacht what so ever. Na die twee rondjes bedacht ik me plotseling dat ik dat balletje in mijn jaszak had. Die gepakt en toen had ik wat aandacht. Rondjes gesprongen, gekke bekken getrokken, continu door gepraat, tempowisselingen, balletje af en toe voor d'r ogen laten bungelen als ze niet oplette en ik had gewoon aandacht van mijn hond. :cheer: Dus denk dat misschien een klein beetje het voorzichtige kwartje gevallen is.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ha mooi! bij baas en hond toch? als je maar beiden de lol en aandacht erin houdt! Komt vast allemaal goed!
~Suzanne~
Zeer actief

Re: hoe kan ik leuker worden?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Gaia schreef:Ik moet wat bekennen... Misschien is het vele al opgevallen, misschien ook niet :pffff: :mrgreen:

Het is namelijk zo. Ik ben niet leuk genoeg :jank:

In een prikkelvrije omgeving volgt Gaia als een plaatje. Echter in een prikkelarme omgeving ben ik haar aandacht al kwijt. Die krijg ik ook maar heel zelden terug. Alleen met zitten, voet of af en blijf.

Op voer (van frolic tot leverworst tot frikandel geprobeert) reageert ze niet en bal met touwtje, maar heel matig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ze blijft wel naast me, maar loopt feilloos recht door als ik veel wendingen maak. Probeer het positief te houden, tempo te wisselen, mezelf niet duizelig maken van het draaien, balletjes weggooien ondertussen. Echter het lukt me gewoon niet.

Heeft iemand misschien de gouden tip?
Sorry, ik heb even moeten lachen ;-)
Ik ben soms ook niet leuk genoeg....
Merlijn volgt beter als ik er 'zichtbaar lol' in heb... glimlach bijvoorbeeld EN als ik met mijn hand op mijn dijbeen ben.. dat is zijn nonverbale cue ervoor.
Misschien kun je met een targetstick werken... dat ze die achterna loopt?
Is er een klein maar favoriet speeltje?
En beginnnen met 2 linksomwendingen... dus 2 hele rondjes rond je eigen as... ze 'moet' dan wel, want je draait tegen haar in... ?
Het helpt ook als ze een cue herkent als 'let op' waarbij het de bedoeling is dat ze naar je kijkt.. en dan maar blijven lullen ;-)
Bij richtingswisselingen dan maar even de aandacht trekken door de naam van de hond te noemen en dan pas wenden? Niet voor altijd, maar wel voor tijdelijk?
Aangelijnd proberen, voor zover je dat nog niet doet... (eerst aangelijnd, dan on-aangelijnd zou de meest logische volgorde zijn)

Merlijn reageert ook goed op het volgende fenomeen.
Als ik zelf met en speeltje speel, gek mee doe, het overmatig bewonder met oh's en ah's... dan is dat speeltje TEGEK en wil hij het ook. Ongeacht WAT het is. En dus let hij op het speeltje en daar kun je mee werken door 'let op ' aan te leren....

Of doe 's onvoorspelbaar en loop gewoon weg. Dus niet de oefening afmaken, maar de hond de hond laten en al dan niet fluitend, de hond volledig negerend bijna van het veld af, met iemand anders gaan praten...
Komt ze dan? Niet geschikt voor examen-situaties, maar misschien in aanleer-momenten wel?

Vast geen gouden tips, maar misschien kun je er wat mee.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Je hond is te verwend denk ik als hij zelfs niet op gekookte kip reageert :roll: Mijn hond zou er een moord voor doen!!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”