Gaia schreef:Ik moet wat bekennen... Misschien is het vele al opgevallen, misschien ook niet
Het is namelijk zo. Ik ben niet leuk genoeg
In een prikkelvrije omgeving volgt Gaia als een plaatje. Echter in een prikkelarme omgeving ben ik haar aandacht al kwijt. Die krijg ik ook maar heel zelden terug. Alleen met zitten, voet of af en blijf.
Op voer (van frolic tot leverworst tot frikandel geprobeert) reageert ze niet en bal met touwtje, maar heel matig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ze blijft wel naast me, maar loopt feilloos recht door als ik veel wendingen maak. Probeer het positief te houden, tempo te wisselen, mezelf niet duizelig maken van het draaien, balletjes weggooien ondertussen. Echter het lukt me gewoon niet.
Heeft iemand misschien de gouden tip?
Sorry, ik heb even moeten lachen
Ik ben soms ook niet leuk genoeg....
Merlijn volgt beter als ik er 'zichtbaar lol' in heb... glimlach bijvoorbeeld EN als ik met mijn hand op mijn dijbeen ben.. dat is zijn nonverbale cue ervoor.
Misschien kun je met een targetstick werken... dat ze die achterna loopt?
Is er een klein maar favoriet speeltje?
En beginnnen met 2 linksomwendingen... dus 2 hele rondjes rond je eigen as... ze 'moet' dan wel, want je draait tegen haar in... ?
Het helpt ook als ze een cue herkent als 'let op' waarbij het de bedoeling is dat ze naar je kijkt.. en dan maar blijven lullen

Bij richtingswisselingen dan maar even de aandacht trekken door de naam van de hond te noemen en dan pas wenden? Niet voor altijd, maar wel voor tijdelijk?
Aangelijnd proberen, voor zover je dat nog niet doet... (eerst aangelijnd, dan on-aangelijnd zou de meest logische volgorde zijn)
Merlijn reageert ook goed op het volgende fenomeen.
Als ik zelf met en speeltje speel, gek mee doe, het overmatig bewonder met oh's en ah's... dan is dat speeltje TEGEK en wil hij het ook. Ongeacht WAT het is. En dus let hij op het speeltje en daar kun je mee werken door 'let op ' aan te leren....
Of doe 's onvoorspelbaar en loop gewoon weg. Dus niet de oefening afmaken, maar de hond de hond laten en al dan niet fluitend, de hond volledig negerend bijna van het veld af, met iemand anders gaan praten...
Komt ze dan? Niet geschikt voor examen-situaties, maar misschien in aanleer-momenten wel?
Vast geen gouden tips, maar misschien kun je er wat mee.