Nee dat klopt. Maar het zijn juist de mensen die niet weten hoe het werkt die denken dat daarmee het probleem is opgelost. Je moet je eerst verdiepen in de lichaamstaal van de hond voordat je aan een ketting begint. Hier gaat ook tijd in zitten en dat vergeten mensen wel eens. Als het goed is heb je het dan inderdaad maar een paar keer nodig.malinois schreef:het is wel zo dat je een slipketting of prikband maar kort moet gebruiken, heb je hem langer nodig dan gebruik je hem inderdaad niet goed... maar dat heeft niets te maken met je er snel vanaf te maken...Wytske schreef:Ik vind eigenlijk dat mensen zich er dan nogal gemakkelijk van af maken. Een paar keer een correctie en hij luisterd wel.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!
Moderator: moderatorteam
-
Wytske
- Actief
-
pia zz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
boxer - Aantal honden: 2
Als dit jouw manier van opvoeden is, kan ik nog wel veel meer argumenten aan gaan voeren, maar dat heeft mi erg weinig zin, bij iemand die zo overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk.malinois schreef:
ja als hij weet dat het niet mag is daar toch niks mis mee of wel?je leert een hond iets door beloning en leert iets af dmv correctie... Die 2 dingen zijn mijns inziens onlosmakelijk met elkaar verbonden...
Laatst gewijzigd door pia zz op 04 jan 2008 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
- Innuendo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël - Locatie: Sweetlake city
Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!
alleen ff over die halti want van slipkettingen weet ik niks...Crissi schreef:Ik heb toen hij bijna een jaar was een halti voor hem gekocht omdat hij heel erg trekt, nou krijgt hij een hele kale neus van de halti
maar ik heb zelf voor Max een halti anti trek tuig..
Is eigenlijk gewoon een tuig en heeft niks te maken met iets over zijn neus ofzo.
Het zit ook helemaal niet onprettig voor hem.
Alleen hij trekt minder.
Is dat niet iets voor jou hondje?
- Innuendo
- Zeer actief
-
pia zz
- Zeer actief
- Innuendo
- Zeer actief
Zijn er echt serieus mensen die daarmee werken?pia zz schreef:Innuendo schreef:heel blonT misschien, maar wat is een prikband? :N:malinois schreef: prikband :
bv.
er zijn ook nog andere uitvoeringen in de vorm van een slip met aan de binnenkant van die pinnen die in de hals prikken.
Dat doet toch verschrikkelijk veel pijn....
Is een probleem met een hond dan zo groot dat je dat moet gebruiken?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
pia zz
- Zeer actief
-
pia zz
- Zeer actief
Het is een soort slipketting met pinnen aan de binnenzijde. Bij een correctie krijgt de hond deze pinnen in zijn huid gedrukt. Het schijnt dat er met de prikband minder kans is op beschadiging van de nekwervels, maar meer kans op wondjes in de nek. Uw hond mag NOOIT aan de lange lijn, als hij een prikband draagt.
gelezen in trainingsblad Informatie - Trainen - Trainingshulpmiddelen

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dit is geen prikband, dit is een spijkerbandpia zz schreef:
bv.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
-
pia zz
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat doet niet verschrikkelijk veel pijn, de punten zijn stomp... daarnaast hoeft de hond er niet in te lopen, zolang hij niet trekt loopt hij er niet in... Ik heb helemaal geen grote problemen met mijn honden, juist helemaal niet, wellicht wel door deze hulpmiddelen... en nee ik heb geen doodzielige gedrukte hondjes... allemaal vrolijke en vrije honden en al helemaal geen gaten in de nek.. hoe mensen bij die onzin komen, dan weet je werkelijk niet waar je over praatInnuendo schreef:Zijn er echt serieus mensen die daarmee werken?pia zz schreef:Innuendo schreef:heel blonT misschien, maar wat is een prikband? :N:malinois schreef: prikband :
bv.
er zijn ook nog andere uitvoeringen in de vorm van een slip met aan de binnenkant van die pinnen die in de hals prikken.
Dat doet toch verschrikkelijk veel pijn....
Is een probleem met een hond dan zo groot dat je dat moet gebruiken?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja natuurlijk.. die leren zal ik nooit gebruiken die ander gebruik ik wel indien nodig... wat zou hier 'erg' aan moeten zijn dan? de punten zijn stomp, de slip heeft een stop dit in tegenstelling tot een slipketting, het voorkomt schade aan het strottehoofd wat wel een risico is bij de slipketting... en zo kan ik nog wel ff doorgaan....pia zz schreef:Is die minder erg??ranetje schreef:
Met prikband (of "prikker") wordt over het algemeen deze bedoeld.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je moet niet zoveel in boekjes lezen maar gaan kijken als je het niet gelooft/vertrouwt bij mensen die een dergelijk hulpmiddel gebruiken. Je mag bij al mijn honden in de nek kijken (vooral bij de dobers zou je het toch enorm snel moeten kunnen zien lijkt me zonder ondervacht) die hebben nog nooit gaten van een prikker gehad. Ik wil niet weten hoe je zo'n ding op zo'n manier moet gebruiken om dat te veroorzaken, want dat krijg je echt niet bij normaal gebruik....pia zz schreef:maar meer kans op wondjes in de nek. Uw hond mag NOOIT aan de lange lijn, als hij een prikband draagt.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat Elmar al zegt, en vaak zijn hier spijkertjes in geslagen en die zijn dus scherp dit in tegenstelling tot de standaard prikband waarvan de punten stomp zijn.ranetje schreef:Ken jij die Malinois?malinois schreef:dit is geen prikband, dit is een spijkerband
Waar wordt die voor gebruikt?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wat wil je er tegenin brengen dan? ik ben een en al oor voor kritiek maar moet wel onderbouwd zijn en geen loos gegil in de ruimte over gaten in nekken omdat het in boekjes staat, martelwerktuigen zonder er ooit iemand mee hebben zien werken, etc.pia zz schreef:Als dit jouw manier van opvoeden is, kan ik nog wel veel meer argumenten aan gaan voeren, maar dat heeft mi erg weinig zin, bij iemand die zo overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk.malinois schreef:
ja als hij weet dat het niet mag is daar toch niks mis mee of wel?je leert een hond iets door beloning en leert iets af dmv correctie... Die 2 dingen zijn mijns inziens onlosmakelijk met elkaar verbonden...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee vallen ze niet, spijkerbanden zijn geen prikbanden... waar haal jij die wijsheid vandaan als je nog niet eens weet wat een prikband doetpia zz schreef:valt ook onder de prikbandenmalinois schreef:dit is geen prikband, dit is een spijkerbandpia zz schreef:
bv.
op deze foto kun je dus goed het verschil in punten zien:

-
nicolioo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
- Aantal honden: 2
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ohw, leuk ... Martin Gaus methodes !!
Nah, hoop toch dat de meeste het wel inzien, dat deze trainingsmethodes iet wat achter haalt zijn
Nah, hoop toch dat de meeste het wel inzien, dat deze trainingsmethodes iet wat achter haalt zijn
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
malinois schreef:. Oh ja, ik gebruik overigens ook liever een prikband dan een slipketting maar dat is persoonlijk.... maar dat zul je wel helemaal dramatisch vinden.
maar hoe werkt dat dan met een prikband? je zegt dat je 'm gebruikt om gedrag af te leren als ik je goed begrijp. maar wordt dat dan met een prikband het zelfde afgeleerd als met de slip?? En zou er geen andere mogelijkheid zijn om de hond bepaald gedrag af te leren??
Ik veroordeel je niet hoor, heb zelf ook wel eens de slip ingezet maar nog nooit een prikband vandaar. Ik denk dat honden daar misschien ook wel snel aan gewend raken. (nee, ik weet het, dan gebruik je 'm niet goed
-
pia zz
- Zeer actief
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggenpia zz schreef:Wie heeft het over martin gaus methodes???? heb wel gelezen over positieve training, maar daar hoef je echt geen MG methode voor te kiezen hoor!!Felix schreef:Ohw, leuk ... Martin Gaus methodes !!![]()
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dank jenicolioo schreef:Malinois, ik vind dat je het heel duidelijk en rustig hebt uitgelegd, en je komt me niet over als iemand die erg overtuigd is van haar of zijn gelijk!!! Ik denk het eerder andersom![]()
gr. Nicole

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja hetzelfde als een slipketting alleen met een slipketting is het veel moeilijker exact op het juiste moment te corrigeren... daarnaast is het risico groter dat je hond het strottehoofd beschadigd door verkeerd corrigeren... Een prikband klinkt erger, maar je hoeft de pinnen niet door zijn nek te trekken ofzo, gewoon een klein tikje en daarom is daar dus veel nauwkeuriger. Er zijn vast meerdere wegen die naar Rome leiden maar waarom zou je dat moeten gebruiken als dit prima werkt?flamme schreef:malinois schreef:. Oh ja, ik gebruik overigens ook liever een prikband dan een slipketting maar dat is persoonlijk.... maar dat zul je wel helemaal dramatisch vinden.
maar hoe werkt dat dan met een prikband? je zegt dat je 'm gebruikt om gedrag af te leren als ik je goed begrijp. maar wordt dat dan met een prikband het zelfde afgeleerd als met de slip?? En zou er geen andere mogelijkheid zijn om de hond bepaald gedrag af te leren??
nee als je hem te lang/altijd moet gebruiken is het niet goed... het moet na een paar keer werken...Ik veroordeel je niet hoor, heb zelf ook wel eens de slip ingezet maar nog nooit een prikband vandaar. Ik denk dat honden daar misschien ook wel snel aan gewend raken. (nee, ik weet het, dan gebruik je 'm niet goed)

- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Goed... ik heb mijn vraag waarschijnlijk niet helemaal goed uitgelegd.
Ik zit al met mitch van pups af aan op cursus! We hebben de puppycursus afgerond en zijn bezig met de basiscursus... op de cursus hebben ze mij na een tijdje een halti aangeraden omdat mitch bleef trekken en niks hem iets interesseerde.
De laatste tijd gaat het niet zo fijn op de cursus, mitch is gecastreerd en erg veranderd en op de cursus weten ze niet wat ze met hem aanmoeten lijkt het wel. Ik heb me nu ingeschreven bij een andere hondenschool, hier geeft een gedragstherapeute les en zij wilde me graag helpen. Er is aleen een wachttijd (sta als 2e op de lijst) dus ik hoop zsm aan de beurt te zijn.
De slipketting heb ik sinds kort (voor de mensen die me verkeerd begrepen hebben: Ja, ik weet hoe ik hem moet gebruiken). Het probleem is dat als mitch een hond of iets leuks ziet, niks hem nog wat interesseert. Al zou ik een grote worst voor hem houden, dan nog zou het hem niks uitmaken. (maargoed... heb me niet voor niks aangemeld bij een gedragstherapeute). Als we gewoon wandelen hangt de slip open en is er niks aan de hand, zodra er nu een hond (of wat dan ook) aankomt probeer ik mitch te laten zitten (dat doet hij dus niet) of ik probeer hem af te leiden.
Goed... ik vroeg om tips en niet om mensen die zeggen dat ze het beter weten. ik had m'n verhaal wat duidelijker moeten uitleggen en ook ik moet nog veel leren dus toch bedankt voor de reacties.
nogmaals... als iemand tips heeft of dingen?? super bedankt!
groetjes crista
Ik zit al met mitch van pups af aan op cursus! We hebben de puppycursus afgerond en zijn bezig met de basiscursus... op de cursus hebben ze mij na een tijdje een halti aangeraden omdat mitch bleef trekken en niks hem iets interesseerde.
De laatste tijd gaat het niet zo fijn op de cursus, mitch is gecastreerd en erg veranderd en op de cursus weten ze niet wat ze met hem aanmoeten lijkt het wel. Ik heb me nu ingeschreven bij een andere hondenschool, hier geeft een gedragstherapeute les en zij wilde me graag helpen. Er is aleen een wachttijd (sta als 2e op de lijst) dus ik hoop zsm aan de beurt te zijn.
De slipketting heb ik sinds kort (voor de mensen die me verkeerd begrepen hebben: Ja, ik weet hoe ik hem moet gebruiken). Het probleem is dat als mitch een hond of iets leuks ziet, niks hem nog wat interesseert. Al zou ik een grote worst voor hem houden, dan nog zou het hem niks uitmaken. (maargoed... heb me niet voor niks aangemeld bij een gedragstherapeute). Als we gewoon wandelen hangt de slip open en is er niks aan de hand, zodra er nu een hond (of wat dan ook) aankomt probeer ik mitch te laten zitten (dat doet hij dus niet) of ik probeer hem af te leiden.
Goed... ik vroeg om tips en niet om mensen die zeggen dat ze het beter weten. ik had m'n verhaal wat duidelijker moeten uitleggen en ook ik moet nog veel leren dus toch bedankt voor de reacties.
groetjes crista
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Je bent dus al bezig geweest met hem, maar nog geen resultaat en wachtende op betere begeleiding. Dat is in ieder geval al iets, je werkt er aan.
Als er iets aankomt en je laat Mitch zitten, heeft hij dan aandacht voor jou, of heeft hij dan allang het "onderwerp" gezien? zo ja, dan was je dus te laat met zitten. Afleiden moet ook voordat hij het onderwerp kan zien.
Ik zou in ieder geval vast aandachtsoefeningen zonder afleiding van buitenaf doen, en hem dan zeer goed belonen bij aandacht en dit proberen uit te bouwen en zo leuk te maken, dat jij interessanter bent dan iets anders.
En hopen dat je zo snel mogelijk goede begeleiding krijgt.
Ik hoop dat er nog goede tips komen.
Als er iets aankomt en je laat Mitch zitten, heeft hij dan aandacht voor jou, of heeft hij dan allang het "onderwerp" gezien? zo ja, dan was je dus te laat met zitten. Afleiden moet ook voordat hij het onderwerp kan zien.
Ik zou in ieder geval vast aandachtsoefeningen zonder afleiding van buitenaf doen, en hem dan zeer goed belonen bij aandacht en dit proberen uit te bouwen en zo leuk te maken, dat jij interessanter bent dan iets anders.
En hopen dat je zo snel mogelijk goede begeleiding krijgt.
Ik hoop dat er nog goede tips komen.
- ranetje
- Zeer actief
Ik weet niet of je het volgende al doet, want het staat niet bij je uitlegCrissi schreef: De slipketting heb ik sinds kort (voor de mensen die me verkeerd begrepen hebben: Ja, ik weet hoe ik hem moet gebruiken). Het probleem is dat als mitch een hond of iets leuks ziet, niks hem nog wat interesseert. Al zou ik een grote worst voor hem houden, dan nog zou het hem niks uitmaken. (maargoed... heb me niet voor niks aangemeld bij een gedragstherapeute). Als we gewoon wandelen hangt de slip open en is er niks aan de hand, zodra er nu een hond (of wat dan ook) aankomt probeer ik mitch te laten zitten (dat doet hij dus niet) of ik probeer hem af te leiden.
groetjes crista
Als je ziet dat er iets is of aankomt waar jouw hond zo door"gegrepen" wordt dat hij gaat trekken draai je om en je loopt de andere kant op.
In dit geval zou ik vermoedelijk adviseren om de riem in twee handen te houden met je handen tegen je buik gedrukt.
Zodra hij trekneiging krijgt strek je je armen naar voren en meteen weer terug (= correctie met de slip) en je loopt resoluut de andere kant op.
Loopt hij dan op een gegeven moment naast je, dan is hij braaf.
Je kunt dan weer de andere kant oplopen.
Herhalen als hij weer wil gaan trekken.
De hond komt dus niet daar waar hij wil zijn als hij trekt.
Loopt hij netjes met je mee op een gegeven moment, dan mag hij even spelen met de andere hond.
In feite is dit dezelfde manier als je normaal gesproken zou doen met een hond die wil trekken, maar geen slipketting om heeft maar een gewone halsband.
Spreek af met kennissen met hond, zodat je je kunt voorbereiden op het trainen
Het zitten en aandacht vragen zoals @Elmar voorstelt zou ook goed kunnen werken, maar ik heb begrepen uit jouw berichten dat dat niet lukt op dit moment.
-
pia zz
- Zeer actief
Kijk dan ook eens even naar het jaartalGollum schreef:Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggenpia zz schreef:Wie heeft het over martin gaus methodes???? heb wel gelezen over positieve training, maar daar hoef je echt geen MG methode voor te kiezen hoor!!Felix schreef:Ohw, leuk ... Martin Gaus methodes !!![]()